Literatura
sensibilitatii religioase româneşti a avut în poetul Traian Dorz una din vocile
sale de o expresie cu totul aparte, am putea spune unica, prin profunzimea
trăirii religioase.
Poetul a vazut lumina zilei in noaptea de Craciun a anului
1914, in catunul Raturi (azi Livada Beiusului) din comuna Mizies, judetul
Bihor, in apropiere de Beius. Parintii sai, Constantin si Maria, erau buni
gospodari si crestini respectati in sat pentru cinstea si vrednicia lor. Era
unicul copil la parinti si, bineinteles, acestia voiau sa-l vada ajungand un
bun gospodar la casa lui si un sprijin de nadejde la batranete. Baiatul insa se
simtea nascut pentru altceva, mai bun. Iubea cartea, citise tot ce era de citit
in micuta biblioteca a scolii primare si in aceea a bunului sau invatator, Savu
Halbac. Dar, tocmai acum, la terminarea celor sapte clase, a intervenit ceva,
un eveniment-cheie, in viata copilului Traian Dorz, care i-a schimbat
traiectoria existentei sale. La examenul de incheiere a celor sapte clase
primare, sustinut la Beius in 7 iunie 1930, a fost premiat, iar preotul care
preda Religia, pentru raspunsurile exemplare la aceasta disciplina, i-a dat ca
premiu special cartea Corabia lui Noe, de preotul Iosif Trifa, din Sibiu.
Autorul era intemeietorul si conducatorul pamantesc al Miscarii Oastea
Domnului, infiintata la 1 ianuarie 1923, la Sibiu, o lucrare de regenerare
moral-spirituala a poporului nostru in granitele ortodoxiei strabune. Cartea
l-a zguduit puternic pe proaspatul absolvent. In 8 iunie, in duminica
Rusaliilor, terminand lectura cartii, simti ca trebuie sa-si schimbe viata, asa
cum autorul, in final, o propunea fiecarui cititor.
Printr-o scrisoare adresata centrului Oastei din Sibiu, il
ruga pe Parintele Iosif Trifa sa-l inscrie si pe el in randurile ostasilor si
sa-i trimita foaia ŤOastea Domnuluiż, suplimentul duhovnicesc al
saptamanalului ŤLumina Satelorż. Ambele erau redactate de catre preotul
sibian.
Frecventarea cartilor din biblioteca scolii si pe cele ale
profesorului de religie care l-a premiat a avut doua consecinte importante
asupra adolescentului. Prima era aceea ca poate sa aspire la ceva mai mult
decat majoritatea tinerilor de varsta lui si deci sa iasa din perimetrul vietii
rurale. Ca urmare, fara stirea parintilor, se prezinta la examenul de admitere
la âœScoala de Arte si Meseriiâ din Beius. Reuseste printre primii, dar
tatal sau ii da de urma si-i interzice sa urmeze cursurile acestei scoli. La
fel pateste si in urma reusitei la âœLiceul Militarâ din Targu Mures. Sunt
primele interdictii care intervin in viata lui.
A doua consecinta, si cea mai importanta, a fost aceea ca
lectura cartilor Oastei Domnului si a foilor ei religioase i-a trezit pe
nesimtite dorinta si disponibilitatea sufleteasca de a scrie el insusi versuri
spre slava lui Dumnezeu. Astfel trimite primele sale incercari Parintelui Iosif
Trifa, iar acesta, intuindu-i talentul si evolutia viitoare, i le publica in
ŤLumina Satelorż. Exercitiul acesta creator insemna pentru el o descarcare si
o implinire, in acelasi timp. In spiritul ostasiei, incepe deplasarile prin
satele din jurul Beiusului, in misiune cu cartea si cu propovaduirea Cuvantului
lui Dumnezeu.
Cand a implinit varsta de 18 ani, parintii il silesc sa se
casatoreasca, crezand ca intemeierea unei familii va pune capat plecarilor sale
misionare. Dimpotriva, situatia familiala se inrautateste. In lucrarea sa
autobiografica âœHristos - marturia meaâ (3 vol.) sunt infatisate aceste
framantari care, in cele din urma, sfarsesc prin chemarea pe care i-o face
Parintele Iosif Trifa, in 1934, de a merge la Sibiu. Aici, alaturi de mentorul
sau, va incepe o bogata activitate publicistica, lucrand la redactarea
periodicelor Oastea Domnului, Isus Biruitorul, Ecoul, Glasul Dreptatii, Ostasul
Domnului etc. Tot la Sibiu ii va aparea si primul volum de versuri, âœLa
Golgotaâ. Din 1938 si pana in 1943, impreuna cu invatatorul Ioan Marini, va
fi redactor la Oradea, la Cluj sau in alte locuri din tara al publicatiilor
religioase: Ogorul Domnului, Viata Crestina, Misionarul Vietii Crestine,
Familia Crestina, precum si al calendarelor-almanah ale acestora. N-a mai urmat
nici o scoala, dar va evolua spiritualiceste ca un autodidact de elita, pana ce
Dumnezeu il va chema la El.
Timp de mai bine de sase decenii, Traian Dorz va fi unul din
cei mai buni misionari ai Oastei Domnului, psalmist si propovaduitor
neinfricat. Blestemul interdictiilor a planat insa mereu asupra lui, parca
pentru a-l impiedica cu orice pret sa-si implineasca chemarea pentru care
Dumnezeu l-a randuit. Aproximativ optsprezece ani, parintii si sotia, care nu
i-au inteles aceasta chemare, au iscat fel si fel de oprelisti pentru a-l
impiedica sa-L vesteasca pe Iisus Hristos asa cum cerea Biserica cea
Luptatoare. Incepand cu anul 1948, cand regimul necredintei a preluat puterea
politica, sugrumand libertatile religioase, si pana la moartea sa, in 20 iunie
1989, interdictiile s-au permanentizat si diversificat. Oastea Domnului,
miscare a ortodoxiei militante, a fost declarata âœsecta cea mai periculoasaâ
si scoasa in afara Legii pentru ca nu voia sa renunte la crezul ei crestin, ci,
dimpotriva, sa-l mentina viu in constiinta credinciosilor Bisericii noastre
bune si strabune. De-a lungul existentei sale zbuciumate, presarata cu scurte
pauze, poetul a totalizat peste saisprezece ani de inchisoare. In 1959, a fost
condamnat la saptesprezece ani de munca silnica pentru intreaga lui activitate.
Decretul de gratiere generala din 1964 ii va reda libertatea. Va fi insa
supravegheat pas cu pas si impiedicat sistematic sa scrie si sa-si manifeste
convingerile sale. Domiciliile fortate, chemarile inopinate la organele de
securitate il vor tine mereu intr-o stare de alerta. Interdictiile devin acum
si mai suparatoare si umilitoare.
Candva, intr-un trecut de trista amintire, a nu stiu cata
âœsectieâ dintr-un nechemat si obtuz âœComitet Centralâ al Partidului
Comunist, care avea pretentia sa ia locul lui Dumnezeu in lume, a hotarat,
intr-o sedinta de pomina, âœaxata pe problemele muncii scriitoricest- ca numitul
Traian Dorz, fiind un mistic retrograd, n-are dreptul sa scrie, ba, mai mult,
n-are nici talent!â Era ca si cum cineva ar porunci soarelui sa nu mai
lumineze sau izvorului cristalin sa nu mai curga, sau vulcanului sa nu mai
erupaâ
Astfel, dupa cum afirmam in randurile precedente, mai bine
de saptesprezece ani si alti ani grei de presupusa libertate, acesti oameni
nesabuiti s-au jucat âœde-a privighetoarea si coliviaâ cu poetul Traian
Dorz. Dar cantaretul incatusat n-a putut fi oprit. El a devenit, cum spunea un
admirator al sau, âœo harfa spanzurata de-o streasina de inchisoareâ,
vorbind intregii lumi despre credinta in Hristos si despre calvarul Romaniei
crestine.
In pauzele de âœlibertateâ, cu domiciliul obligatoriu la
Livada Beiusului, trudind din zori si pana-n noapte la muncile campului, seara,
intors acasa istovit, âœcu maini batatorite de sapa si de gerâ, dupa o cina
frugala, se aseza in pat, unde, acoperindu-se complet cu patura, la lumina
lanternei, isi scria poeziile si meditatiile crestine. Militianul sau paznicii
de noapte, daca zareau cumva vreo luminita inauntru, bateau in geam, aducandu-i
aminte ca âœn-are voie sa scrie!â. Trebuia sa doarma, sa fie bun de munca a
doua zi pe âœogoarele infratite si infloritoare ale colectiveiâ.
Astfel si-a petrecut multe nopti, plangand, rugandu-se si
scriind, acest trandafir al Golgotei, despre care calaii veacului, zdrobindu-l,
n-au stiut ca-i vor spori si raspandi si mai mult mireasma gandului si a
simtirii sale.
Nu mai vorbim de cele aproape 200 de poezii create in
inchisoare fie scriindu-le pe cate un ciob de sticla gasit din intamplare si
apoi memorate, fie bazat numai pe memorie. In aceste conditii grele de
neinchipuit, cu multe sacrificii, lipsuri si riscuri de tot felul, au fost create
in inchisoare si lagare de munca fortata ori in precarele pauze de libertate
cele aproximativ 100 de titluri de lucrari. Unele volume din aceasta vasta
opera cuprind eseistica religioasa, meditatii crestine, altele sunt niste
avantate pledoarii pentru pastrarea credintei, iar altele, povestiri pentru
copii - de toate varstele. Poeziile sale totalizeaza un numar de peste 5000 de
titluri, la care se mai adauga 7000 de proverbe versificate, din intelepciunea
romaneasca si aceea a diferitelor popoare.
Din toata aceasta opera, doar cateva volume de poezii au
vazut lumina tiparului, pana in 1947. Creatia poetica a acestor ani este
stransa in voĹšlumul âSpre Tara dragosteiâ, aparut in 1947. Dupa 1948, timp
de mai bine de patruzeci de ani, nu s-a tiparit in tara nici o carte dorziana.
In schimb, precum in Evul Mediu, a inflorit epoca tenace a copistilor.
Manuscrisele erau copiate cu mana sau la masina de scris, in clandestinitate si
in conditii de mare risc. Existenta acestor actiuni dovedeste cat de mare era
setea dupa literatura crestina in catacombele Estului. Tot atat de primejdioasa
si ilegala era raspandirea operei prin benzi magnetice.
Totusi macar o parte din opera poetica a lui Traian Dorz a
vazut lumina tiparului, in strainatate, prin bunavointa si dragostea mai mult
sau mai putin dezinteresate ale unor credinciosi neoprotestanti. Mentionam ca
acceptul pentru tiparirea acestor lucrari a fost dat de catre autor numai dupa
repetatele incercari de publicare esuate in Romania.
Tiparirea in afara tarii a acestor carti a atras mania
autoritatilor comuniste care, in ciuda tuturor asteptarilor, tocmai intr-o
perioada de o mai mare deschidere spre Occident prin relatii economice si
culturale, in 1982, l-au arestat pe poet si l-au condamnat la doi ani de inchisoare
pentru delictul de tiparire si raspandire de literatura interzisa. Probabil,
trebuia ca jertfa sa fie dusa pana la desavarsire. In urma interventiei publice
din strainatate, a fost eliberat dupa cateva luni.
Ajuns din nou in mijlocul fratilor sai de credinta, eroul
crestin isi va continua lupta cu si mai multa darzenie pentru apararea
adevarului si pentru recunoasterea Miscarii Oastei Domnului in adevarata ei
lumina de catre autoritatile de stat si de catre pastorii si ierarhii de atunci
ai Bisericii Ortodoxe.
Tema majora a creatiei dorziene o constituie Golgota -
izvorul netarmuritei si vesnicei iubiri - si biruinta invierii lui Iisus cel
Rastignit. Pentru unii, poetul ar putea sa para o lira monocorda: Iisus, Iisus,
Iisus. Dar pe aceasta lira, cantarea poetului ne face sa simtim adancimile
inefabile ale credintei. Aceasta, pentru ca in Iisus, asa cum ne spune
apostolul neamurilor, âœsunt ascunse toate vistieriile intelepciunii si ale
cunostinteiâ (Col. 2, 2-3) si de aici, indemnul aceluiasi apostol: âœIar
peste toate acestea, imbracati-va in dragoste, care este legatura
desavarsiriiâ (Ibid. 3, 14). Iar daca Dumnezeu este iubire, atunci intelegem
de ce acest poet este un cantaret infocat al Iubirii. Din acest ocean fara
margini izvorasc toate apele creatiei sale lirice. Realitatile vietii si ale
istoriei devin, pe harfa sa, tot atatea rauri care, transfigurate si primind
aura vesniciei, se reintorc tot in el, gasindu-si si implinirea, si
desavarsirea.
In volumul âœLocurile noastre sfinteâ - o imbinare
fericita intre poezie si proza - locurile, evenimentele si personalitatile
istoriei noastre nu sunt vazute doar sub aspectul lor real. Poetul scoate la
lumina tocmai planul spiritual al acestora, facandu-ne sa vedem partea lor
nevazuta cu ochiul omenesc, dar care devin palpabile prin ochiul credintei.
Astfel, toate aceste realitati primesc o dimensiune hieratica, devenind niste
uriase fresce in catedrala istoriei noastre. Mesterul Manole, Avram Iancu,
Tudor Vladimirescu, Horia, Alba Iulia, Targu Jiu, Curtea de Arges, Muresul,
Oltul, bisericile si troitele maramuresene, toate acestea se transforma in
personaje sau in locuri emblematice ale spatiului nostru mioritic, ducandu-ne
in final spre Patria de dincolo de zare. In acest fel, aceasta carte-album se
transforma intr-un manual de educatie a tuturor generatiilor, autorul devenind
un pedagog national.
La fel de original in valentele sale spiritual-morale este
si volumul âœMinune si Tainaâ, dedicat Maicii Domnului. Preacurata
Nascatoare de Dumnezeu, in viziunea poetului, este in acelasi timp si modelul
de mama pentru toate femeile din lume. Maica Domnului infatisata de poetul
transilvanean traieste sub cerul romanesc, in tara aceasta din care a facut o
gradina a sa. De aceea si gesturile sale, si grija pentru Pruncul Sfant ne aduc
in fata imaginea mamei dupa cea mai buna si sfanta traditie a acestor
meleaguri. Din acest unghi spiritual, poetul a âœromanizatâ intreaga imagine
a Maicii Domnului in cel mai nobil inteles al cuvantului.
Intr-o vreme ca aceea a zilelor noastre, in care interesul
pentru poezie scade tot mai mult, publicul gasind alte cai pentru a-si hrani si
desfata sufletul si pentru a-si satisface setea de frumos, poezia psalmistului
bihorean are o mare putere de a misca inimile si constiintele, de a le
transforma, innoindu-le, prin Iisus Hristos, Mantuitorul lumii.
La peste o mie din poeziile sale li s-au creat melodii
adecvate, intrand astfel in biserici, in manastiri si in alte medii religioase
din tara si de peste hotare. Dovada ne-o ofera cea de-a opta editie a acestor
cantari nemuritoare, ce apare sub titlul âœSa cantam Domnuluiâ.
Cu toate ca poetul a cunoscut suferinta pe toate treptele
ei, el ramane un poet al luminii, al iubirii, al credintei si smereniei.
Versurile sale imbraca expresia imnului si a odei sau devin, cand e cazul,
cantec de lupta care apara drepturile lui Dumnezeu intr-o lume in care cel rau
se sileste pe orice cale sa apere drepturile omului la pacat, adica la
desfigurarea sa moral-spirituala. Asadar, aceste versuri au devenit niste
cantari luptatoare.
In noaptea spre dimineata zilei de 20 iunie 1989, Traian
Dorz se intalnea cu Luceafarul Diminetii. Sufletul lui isi anunta rasaritul pe
firmamentul altei lumi, acolo unde il asteptau bratele deschise al Mirelui sau
Ceresc, de a Carui intalnire i-a ars in dor nestins intreaga viata. El i-a luat
de pe umar crucea si i-a asezat pe frunte stralucitoarea cununa a biruintelor.
Privighetoarea a parasit cuibul ei de lut, spre a se aseza pe una din crengile
pomului vietii vesnice.
Prin patosul ideilor, prin calitatea expresiei poetice, prin
mesajul ei divin-uman, opera creata de Traian Dorz il situeaza in constelatia
unor mari creatori ai sensibilitatii religioase, precum ieroschimonahul Daniil
Tudor, Vasile Voiculescu, Radu Gyr, Nichifor Crainic, Vasile Militaru, Ioan
Alexandru, iar prin conotatiile mistice, de ce nu, si cu Daniel Turcea.
Putem afirma cu toata convingerea ca poetul interzis Traian
Dorz de-abia acum, dupa moartea lui, isi incepe cariera literara.
Sursa: http://www.oasteadomnului.ro/acasa/58/
Iulian COZA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu