Institutul Cultural Român (ICR) a trimis, marţi, printr-un
comunicat remis MEDIAFAX, un răspuns la acuzaţiile care i se aduc privind
selecţia, în urma unui concurs, a referenţilor şi directorilor adjuncţi ai
filialelor din străinătate, precizând că aceasta a fost "echidistantă şi
transparentă".
Anunţarea, vineri, a numirii unora dintre referenţii şi
directorii Institutelor Culturale Române din străinătate, cu 17 zile în avans
faţă de data comunicată iniţial de ICR, a generat o serie de nemulţumiri şi de
comentarii critice la adresa celor care au câştigat concursul, dar şi cu
privire la modul în care s-a realizat selecţia candidaţilor.
Printre acestea, cele mai multe nemulţumiri au fost
exprimate cu privire la schimbarea datei de susţinere a interviurilor, dar şi
în ceea ce priveşte transparenţa organizării şi desfăşurării concursului.
Astfel, mai multe persoane care susţin că au fost candidate
la posturile scoase la concurs au publicat pe propriile conturi de pe site-ul
de socializare Facebook informaţii potrivit cărora "nu a fost făcută
publică componenţa comisiilor", "nu au existat probele de concurs
prevăzute în regulament (scrisă şi interviul)" şi, mai mult, "niciun
candidat din cei 200 înscrişi nu a primit notificări cu privire la punctajul
obţinut la proiect".
În replică la aceste acuzaţii, conducerea ICR a precizat:
"În pofida a ceea ce perorează unii, Comisia a respectat riguros
regulamentul. Nu a fost prevăzută în niciun regulament proba interviu pentru
toţi candidaţii. Interviul a fost prevăzut pentru cei care s-au calificat în
faza finală şi care nu puteau fi departajaţi altfel".
Totuşi, până la momentul difuzării acestei ştiri, componenţa
comisiilor de concurs nu a fost făcută publică.
Mai mult, în documentul ICR se menţionează că
"insinuările unora insultă inteligenţa celor care pot foarte bine să
înţeleagă care este procedura mai obiectivă dintre un concurs de dosare cu o
comisie numeroasă şi o numire directă, făcută de către un singur om. ICR a
preferat, a practicat de această dată şi va practica şi de acum încolo concurs
deschis".
Potrivit ICR, aceasta este pentru prima dată când Institutul
Cultural Român organizează un concurs pentru ocuparea unor posturi declarate
vacante la filialele sale din străinătate. Până în prezent, aceste posturi erau
ocupate de persoane numite de preşedintele ICR, se mai spune în comunicatul
ICR.
Invocând încălcarea legii 356/2003 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Institutului Cultural Român, contestatarii susţin
că acest concurs s-ar fi desfăşurat în condiţiile în care pe site-ul
Ministerului Afacerilor Externe - căruia ICR i-a fost subordonat din punct de
vedere administrativ - este publicat anunţul că "Ministerul Afacerilor
Externe nu organizează concursuri de admitere".
Însă, începând cu iulie 2012, ca urmare a dispoziţiilor OUG
27/2012, Institutul Cultural Român a trecut din subordinea Preşedinţiei în
subordinea Senatului, este organizat şi funcţionează ca autoritate
administrativă autonomă, cu personalitate juridică, sub control parlamentar.
Referitor la necesitatea organizării acestui concurs,
conducerea ICR a precizat: "Este pentru prima oară când la Institutul
Cultural Român desemnările de directori adjuncţi se fac în urma unui concurs.
Este prima oară, după multe decenii, când în aria de competenţe a politicii
externe se organizează concurs. A fost organizat concurs tocmai pentru a da
şanse cât mai multor tineri de a ocupa posturi în diplomaţia culturală şi
pentru a selecta personal cât mai calificat".
De asemenea, în acelaşi document, se arată că decizia de a
nu se prelungi şi a nu se repeta mandate în funcţiile de director şi referent
aparţine conducerii instituţiei. "Aceasta pentru a oferi cât mai multor
intelectuali şi tineri din România oportunitatea de a-şi dezvolta o carieră şi
o operă. ICR aplică riguros această decizie. Decizia a fost făcută publică la
timp. De aceea, vehemenţa unor actuali referenţi şi directori adjuncţi nu are
acoperire. Nimeni nu e veşnic în nicio funcţie", mai spun reprezentanţii
ICR.
Pe 4 ianuarie, ICR a anunţat, pe site-ul propriu,
câştigătorii concursului organizat pentru ocuparea unor posturi din Institutele
Culturale Române din străinătate.
Aceştia sunt: Dana
Bizuleanu (Sighişoara) - director adjunct ICR Berlin -, Gelu Savonea
(Bucureşti) - director adjunct ICR Lisabona -, Mihaela Cropsey (Washington
D.C.) - director adjunct ICR New York.
La ICR Varşovia, concursul pentru postul de director adjunct
se reia cu participanţi care cunosc limba poloneză. "Între timp, se
prelungeşte cu un an mandatul doamnei director adjunct aflate în funcţie,
Monica Voitovici", se arată pe site-ul ICR.
În posturile de
referenţi au fost numiţi Denisse Ionescu (Praga), Teodora Cojocaru (Praga),
Radu Naghiu (Viena), Raluca Betea (Berlin), Daniela Duca (Berlin), Andrei
Vasilica (Roma), Ispas Daniela Mihaela (Roma), Trifan Rareş Cristian (New
York), Mirona Măgeanu (Bruxelles), Petre (Buligescu) Luiza-Maria (Stockholm), Gabriela
Mocanu (Londra) şi Bogdan Nicolae Ionescu (Varşovia).
Unul dintre câştigătorii concursului, care a fost contestat,
este Rareş Cristian Trifan, fostul director al Operei din Cluj-Napoca. Acesta a
fost trimis în judecată, în octombrie 2011, pentru conflict de interese, după
ce procurorii au stabilit că, în calitate de director general al Operei, a
încheiat, pe 23 februarie 2009, un contract cu el însuşi, în calitate de
regizor, având ca obiect regizarea unui spectacol.
În urma încheierii respectivului contract, Trifan a obţinut
7.250 de euro. La momentul respectiv, Sergiu Bogdan, avocatul lui Rareş Trifan,
a spus că directorul nu a încălcat nicio lege, iar contractul pentru care este
cercetat a fost verificat de Ministerul Culturii (în subordinea căruia se află
Opera din Cluj, n.r.), care a constatat că este în "perfectă
legalitate". În februarie 2012, Rareş Trifan a fost achitat de Curtea de
Apel Cluj, sentinţa putând fi atacată în zece zile de la pronunţare.
Pe de altă parte, în ultimii ani, Rareş Trifan a fost de mai
multe ori în conflict cu angajaţi ai Operei din Cluj, care au cerut conducerii
Ministerului Culturii demiterea sa pentru "management defectuos".
Acuzaţiile au fost respinse de fiecare dată de Trifan.
Referitor la numirea sa ca referent la ICR New York,
Ministerul Culturii a precizat pentru MEDIAFAX că aceasta nu intră în conflict
cu funcţia de director al Operei din Cluj-Napoca, pentru că mandatul lui de
director interimar al instituţiei s-a încheiat pe 20 decembrie 2012, postul
fiind ocupat în prezent, prin concurs organizat în perioada 1 - 14 noiembrie
2012, de Marius Nicolae Budoiu.
Pe de altă parte, într-un comunicat remis sâmbătă agenţiei
MEDIAFAX de ICR Bucureşti, se spune că, "în vederea ocupării unor posturi
(director adjunct şi referent) din Institutele Culturale Române din
străinătate, Institutul Cultural Român a organizat, în premieră, concursuri
anunţate public".
Potrivit comunicatului, s-au înscris 189 de candidaţi,
pentru 5 posturi de director adjunct (30 de candidaţi) şi 12 posturi de
referent (159 de candidaţi).
"Comisia, alcătuită conform legii, a analizat dosarele
de concurs şi a stabilit, în conformitate cu regulamentul anunţat, candidaţii
eligibili. În cazul în care candidaţii au fost la egalitate, va fi organizat
interviu, conform regulamentului, în intervalul 7 - 11 ianuarie 2013", se
mai spune în comunicat.
"Institutul Cultural Român va continua practica
scoaterii la concurs a posturilor. Candidaţii care nu au reuşit pot opta pentru
înscrierea la concurs, în perioada următoare, în vederea ocupării posturilor ce
vor fi vacantate", se mai spune în comunicat.
ICR a anunţat organizarea concursului pentru ocuparea unor
posturi la Institutele Culturale Române din străinătate în data de 23 noiembrie
2012. Rezultatele concursului au fost făcute publice pe 4 ianuarie 2013, cu 17
zile mai devreme decât termenul anunţat iniţial pentru publicarea rezultatelor.
În anunţul, postat pe site-ul ICR pe 23 noiembrie, se spune: "Rezultatele
vor fi anunţate pe site-ul Institutului Cultural Român (www.icr.ro.) în data de
21 ianuarie 2013".
de
Alina Dan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu