Taxa de primă înmatriculare auto va fi înlocuită cu un
"timbru de mediu" pentru care proprietarii de vehicule vechi şi
poluante vor plăti mai mult, iar deţinătorii de vehicule noi vor plăti mai
puţin sau chiar deloc în cazul maşinilor hibride electrice, a anunţat premierul
Victor Ponta. Taxa de primă înmatriculare auto rămâne încă în vigoare şi nu a
fost înlocuită deocamdată cu timbrul de mediu, în reuniunea de vineri a
Cabinetului fiind discutată doar o informare pe această tema.
Premierul Victor Ponta a precizat, în şedinţa de vineri, 4
ianuarie 2013, că plata pentru acest timbru de mediu va fi calculată în funcţie
de emisia de noxe şi capacitatea cilindrică a vehiculului.
Taxa de primă vânzare auto, suspendată de fostul Guvern doar
până la începutul acestui an, este din nou obligatorie începând cu 1 ianuarie,
Executivul urmând însă să analizeze această situaţie.
Premierul Victor Ponta a asigurat, în luna decembrie, că
Guvernul va reglementa situaţia taxei auto în prima şedinţă din 2013, precizând
atunci că taxa de primă înmatriculare va fi înlocuită cu o taxă de mediu
raportată mult mai strict la gradul de poluare al unui vehicul.
Taxa de primă vânzare auto, introdusă de Guvernul Boc la
sfârşitul anului 2011, trebuia percepută cu ocazia primei transcrieri a
dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat şi pentru
care nu a fost achitată taxa de poluare.
În ianuarie 2012, pe fondul protestelor organizate atunci în
Bucureşti şi alte oraşe ale ţării în care una dintre revendicările formulate
viza eliminarea taxei auto, coaliţia guvernamentală PDL-UDMR a decis să
suspende pentru un an, până la 1 ianuarie 2013, taxa de primă vânzare, cu
explicaţia că proprietarii de maşini vechi trebuie să beneficieze de timp
suplimentar pentru a vinde autovehiculele.
În luna octombrie, premierul Victor Ponta a anunţat că
sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule va fi modificat începând cu
anul viitor, prin înlocuirea actualei taxe de primă înmatriculare cu o taxă de
mediu, calculată în funcţie de nivelul de poluare, dar care să nu fie mai mare
decât preţul autoturismului.
El a precizat atunci că un grup de lucru format la nivelul
ministerelor Finanţelor şi Mediului analizează în prezent variantele pentru
noul sistem de taxare, care să încurajeze achiziţionarea maşinilor noi şi
nepoluante, şi că va fi solicitat acordul Comisiei Europene astfel încât noua
taxă care să fie introdusă de la 1 ianuarie 2013.
Săptămâna trecută, la audierile din Parlament pentru
validarea în postul de ministru al Mediului, Rovana Plumb a spus că taxa auto
este o problemă sensibilă asupra căreia se vor aduce precizări noi după
finalizarea bugetului, ea susţinând ca aceasta să fie o taxă de mediu,
stabilită în funcţie de nivelul de poluare.
Cristian LAURENŢIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu