Standarde etice &
profesionale
A te comporta etic este esenţa a ceea ce înseamnă a fi un
profesionist; acest lucru îi deosebeşte pe adevăraţii profesionişti de toţi
ceilalţi de pe piaţă.
Am creat un set clar şi simplificat de strandarde etice şi
profesionale pentru a ghida comportamentul membrilor noştri şi pentru a ne
asigura că toţi cei cu care intrăm în contact pot avea deplină încredere în
noi.
Introducere
Acest Cod de Comportament reflectă etosul şi cultura
profesiunii şi spiritul legii care o guvernează. El identifică principiile
cheie şi valorile care trebuie să ghideze activitatea zilnică şi subliniază
valorile de bază ce trebuie respectate.
Codul stabileşte standardul minim al comportamentului
profesional şi stilul de muncă al membrilor în îndeplinirea sarcinilor
încredinţate. Se cere de la ei nu numai recunoaşterea responsabilităţilor faţă
de cerinţele clienţilor, dar de asemenea responsabilitate în faţa publicului şi
a colegilor de breaslă.
Aderarea la Cod demonstrează angajamentul luat faţă de
prerogativele eticii afacerilor, ca şi integritatea profesională, cinstea şi
obligaţia furnizării unor servicii eficiente.
Membrii AIPS care subscriu acestui Cod vor demonstra de
asemenea angajamentul lor de a asigura că încrederea publicului în profesiunea
de ziarist se menţine la cel mai înalt nivel.
1. PRINCIPII
DIRECTOARE
1.1 Obligaţii legale
Membrii trebuie să fie conştienţi de obligaţiile legale şi
să se asigure că atât ei, cât şi angajaţii lor se conformează total acestor
obligaţii şi oricăror alte relevante viitoare legislaţii.
1.2 Interesul public
Membrii trebuie să recunoască şi să accepte că au o
responsabilitate faţă de public şi trebuie, la orice moment, în conduita lor
profesională, să acţioneze de o manieră care arată clar lucrul acesta. Ei
trebuie să se asigure că încrederea publicului în integritatea, probitatea şi
cinstea faţă de profesie este menţinută permanent, prin aderarea la cele mai
înalte standarde de conduită etică.
1.3 Conduita etică
În conduita lor profesională, membrii trebuie să susţină
permanent standardele stabilite prin acest Cod şi vor trebui să se conformeze
în deplină concordanţă cu standardele care sunt aşteptate pe timpul practicării
meseriei. Ei vor fi nevoiţi, în activitatea de zi cu zi, să adereze la un
standard etic al profesiunii şi să se comporte cu independenţă, integritate şi
obiectivitate faţă de public, clienţi şi colegi de breaslă.
1.4 Conduita
profesională
În conduita muncii lor, membrii trebuie să acţioneze în mod
consecvent cu buna reputaţie a profesiei şi să se reţină de la orice comportare
care ar putea să o discrediteze.
Membrii trebuie să acţioneze mereu obiectiv şi onest, fără
conflict de interese şi să nu permită ca acţiunile sau îndrumările lor să fie
nedrept influenţate de alţii.
1.5 Conflictul de
interese
Un membru are un conflict de interese când se află într-o
postură de încredere, care cere un exerciţiu de judecată faţă de o persoană
pentru care acţionează şi faţă de care are fie interese private sau de afaceri,
fie obligaţii de un anumit fel, astfel încât să se interfereze cu exerciţiul
judecăţii.
Când un membru identifică existenţa, ori potenţialul creării
unui conflict de interese, el trebuie să informeze cât mai curând cu putinţă persoana
pentru care acţionează, în scris,
prezentând toate circumstanţele şi, în afara cazului în care
persoana/persoanele consimte/consimt şi cer în scris să continue să lucreze, el
este obligat să înceteze acţiunea de furnizare a serviciului.
Când unui membru i se oferă, sub orice formă, un stimulent
de către o terţă persoană, el trebui imediat să-l informeze pe clientul său.
1.6 Confidenţialitate
Există sarcina confidenţialităţii, respectând informaţiile
strînse în timpul exercitării meseriei. Informaţiile confidenţiale pot fi
folosite şi dezvăluite numai în concordanţă cu cererile legale. Sarcina de
confidenţialitate trebuie să continue chiar şi după ce relaţiile cu partenerul
s-au încheiat.
1.7 Dezvoltare
profesională
Membrii au datoria permanentă de a-şi menţine cunoştinţele
profesionale şi abilităţi la nivelul care asigură prestarea unor servicii
eficiente şi efective la cel mai înalt standard.
1.8 Asigurare
Membrii vor trebui să-şi procure, după caz, asigurare în
ceea ce priveşte răspunderea civilă profesională, alături de asigurările
reglementare.
1.9 Reclamă
Membrii nu vor putea publica sau îndemna spre publicare
orice fel de material care este fals, induce în eroare sau necinstit. Oricare
material publicitar trebuie să ţină seama de codul publicităţii ca şi de
legislaţia consumatorilor.
1.10 Încredere
Există o relaţie specială între profesionişti şi clienţii
lor. Este o relaţie bazată pe încredere. Standardele etice furnizează siguranţă
publicului şi partenerilor în privinţa autenticităţii şi standardelor înalte pe
care le pot aştepta când folosesc serviciile unor profesionişti. Încrederea
este esenţială şi greu de câştigat şi meneţinut, dar poate fi pierdută extrem
de uşor.
Toţi membri trebuie să demonstreze că:
o Acţionează cu
integritate, sunt cinstiţi şi cu onoare în tot ce întreprind;
o Arată întotdeauna
un înalt stadard al serviciilor;
o Lucrează într-o modalitate care promovează încrederea în
profesie;
o Îi tratează pe ceilalţi cu respect şi politeţe şi respectă
toate sensibilităţile culturale;
o Sunt responsabili în toate acţiunile lor;
o Garantează întotdeauna în faţa clienţilor sau a altor
persoane faţă de care au responsabiliti profesionale, că vor primi cele mai
bune sfaturi, susţinere sau servicii la standardul de calitate care a fost
agreat;
o Acţionează de o manieră în care, atât viaţa profesională
cât şi în cea privată îşi promovează imaginea proprie, firma la care este
angajat, organizaţia din care face parte într-un mod pozitiv.
Concomitent respectă standardele etice în cazul unor destul
de frecvente probleme, cum sunt conflictul de interese, darurile sau
ospitalitatea excesivă şi ridică semne de întrebare atunci când apar situaţii
neobişnuite şi comportări neadecvate.
1.11 Erori
Este de datoria membrilor de a-şi corecta erorile, mai mici
sau mai mari, imediat ce îşi dau seama de ele.
1.12 Informaţii false
Membrii care plagiază sau care în mod voit sau nepăsător
furnizează informaţii false pentru publicare trădează asociaţia noastră.
1. 13. Lege
Membrii se supun legilor în efectuarea profesiunii. Ei nu
trebuie să comită niciun act ilegal, de orice natură.
Importanţa eticii profesionale
Etica profesională este importantă fiindcă ea acţionează ca
o ancoră pentru comportamentul corect. Pentru a asigura consistenţă şi
limpezime indiferent de schimbarea unor factori ca starea economiei sau
practicile de business de pe diferite pieţe.
Pentru membrii noştri acest lucru înseamnă să lucreze cât mai bine
pentru clienţii lor, dar numai prin recunoaşterea şi respectarea interesului
publicului larg.
Membrii noştri vor să demonstreze că ei lucrează şi se
comportă etic pentru propriul beneficiu, dar vor să arate de asemenea că fac
acest lucru promovând de asemenea meseria pe care o slujesc. Comportamentul
greşit al unui singur membru poate împinge asociaţia spre dezonoare.
(Cod etic elaborat de
gazetarul veteran Jimmy Magee din Irlanda, prezentat la Congresul AIPS de la
Baku - aprilie 2014)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu