miercuri, 14 martie 2018

PICURI DE ÎNȚELEPCIUNE

Viitorul, patria și... fericirea


1. „Un mare predicator francez J.B. Massilon mort în 1742, punea următoarea întrebare: „Vreți să fiți fericiți? Și tot el răspundea: „Trăiți creștinește”. Viața aceasta plină de atâtea neprevăzute bune și rele,  nu poate să ne aducă adevărata fericire. Omul este fericit numai atunci când împlinește poruncile lui Dumnezeu: „Fericiți sunt cei ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-L păzesc pe el” (Luca, 11,28). „Fericit nespus e omul / Când petrece tot cu Domnul, / Când se roagă și muncește, / Când fapta bună săvârșește”.

Ioan Iacob Hozevitul (1913-1960),
este unul din cei mai recenți sfinți din Biserica Ortodoxă Română, cu metania din Mănăstirea Neamț, care s-a nevoit 24 de ani în Țara Sfântă, atât pe valea Iordanului, cât și în pustiul Hozeva, constituindu-se într-un model veritabil de viețuire creștinească, înscriindu-l ca sfânt,  calendarul ortodox pe data de 5 august. Cu numele de botez „Ilie” a rămas orfan de la doi ani de ambii părinți. Este îngrijit de bunica sa, Maria, care de mic copil îl obișnuiește cu rugăciunea, postul și dragostea de sfânta Biserică. În anul 1932 rudele au dorit să-l înscrie la Facultatea de Teologie de la Cernăuți, dar el a spus: „Eu vreau să mă fac călugăr”. Tânărul Ilie, s-a rugat lui Dumnezeu, pe câmp fiind„ să-i descoperă calea; la un moment dat aude o voce: „MĂNĂSTIRE”... Convins că a fost glasul divin, își urmează drumul mult dorit, cel al mănăstirii. În anul 1933 intră în obștea Mănăstirii Neamț, iar după un an de zile își satisface serviciul militar la Dorohoi, după care se întorce din nou la Mănăstirea Neamț. În 1936 este tuns în monahism după care pleacă la muntele mult dorit „Athos” și în „Țara Sfântă”. Timp de 10 ani se nevoiește în smerenie și ascultare, încercat de boli și ispite la Lavra Sf. Sava cel Sfințit de lângă Betleem. Trece pentru o perioadă de timp prin peștera  din pustiul Qumram, după care din cauza războiului a stat și în lagărul de pe Muntele Măslinilor. În anul 1947 este sfnțit ca preot în Biserica Sfântului Mormânt. Din 1953 până la moarte se nevoieșteîn paraclisul peșterii Sfânta Ana. Moare în anul 1960, iar după 20 de ani i se descoperă în mod miraculos trupul nestricăcios. În amintirea lui, multe biserici, schituri și mănăstiri îi poartă numele, culminând cu Biserica unde poposesc părticele din moaștele lui, de la Mănăstirea Neamț, din curtea Seminarului Teologic.

***

2. „PATRIA nu este locul unde ne-am născut și în care familia noastră locuiește; PATRIA este țara întreagă în care găsim concetățeni, adică oameni care trăiesc sub aceleași legi, vorbesc aceeași limbă, se închină la aceeași religie și împărtășesc aceleași sentimente și aceleași idei. Prin urmare, fără de dânsele, nu poate fi naționalitate, nu poate fi ROMÂNIA”.

Gheorghe Panu (1848-1910),
scriitor, folclorist, om politic, avocat, critic,  patriot și memorialist român. Este una dintre cele mai stabile inteligențe de la „Junimea”. În anul 1884 a scos la Iași ziarul liberal-opoziționist „Lupta” în care Nicolae Iorga și-a făcut începutul ca și critic literar publicând o recenzie pentru drama Năpasta de Caragiale. Datorită concepțiilor sale, a fost condamnat la închisoare timp de doi ani de regele Carol I și obligat la o amendă de 5000 de lei, pentru articolul împotriva regelui „Omul periculos”, dar fuge la Paris. Gheorghe Panu combate tezele Școlii Ardelene despre distrugerea dacilor de către romani, căutând să dovedească originea pură a poporului român.  A fost de două ori deputat și odată senator, iar în anul 1888 și-a creat propriul partid „Partidul Democrat Radical”.Acceptă în programul său mai degrabă o monarhie cu vot universal decât o republică cu vot restrâns. Printre lucrările sale se numără: „Portrete și tipuri parlamentare”, „Amintiri de la Junimea din Iași” etc.

***

3. „UNIREA este singura certitudine pentru noi; numai în ea se găsește asigurat viitorul țării noastre”.

                           Dimitrie Cantemir (1673-1723),
domn al Moldovei (1693 și 1710-1711), autor, cărturar, enciclopedist, etnograf, filosof, istoric, lingvist, muzicolog, om politic, și scriitor român.  La 15 ani a fost nevoit să plece la Constantinopol unde a stat 17 ani , ca zălog al tatălui său pe lângă Înalta Poartă, înlocuindu-l pe Antioh, devenind ulterior domn al Moldovei. Turcii l-au înscăunat pe Dimitrie Cantemir la Iași în anul 1710, având încredere în el. În politica externă s-a orientat spre Rusia, ceea ce l-a determinat să se exileze  aici, ajungând consilier intim al lui Petru I cel Mare unde a desfășurat o bogată activitate științifică. A murit pe moșia sa din Dimitrievka la Harkov în anul 1723 fiind înmormântat în Rusia. Actualmente osemintele sale se odihnesc în Biserica Trei Ierarhi din Iași. A fost primul român ales membru al Academiei din Berlin în 1714. În opera lui Cantemir, influențată de umanismul Renașterii și de gândirea înaintată din Rusia, s-au oglindit cele mai importante probleme ridicate de dezvoltarea social-istorică a Moldovei și la sfârșitul secolului al XVII-lea și începutul secolului al XVIII-lea. Dintre operele importante enumerăm: „Divanul sau Gâlceava înțeleptului cu lumea sau Giudețul sufletului cu trupul”, „Imaginea tainică a științei sacrosante 1700”, „Istoria ieroglifică”, „Istoria Imperiului Otoman”, „Descriptio Moldaviae” (Descrierea Moldovei), „Cartea muzicii” scrisă în limba turcă, carte datorită căreia a intrat în istoria muzicală a Turciei ca fondator al muzicii laice și religioase sub numele de „Cantemiroglu”.
***
P.S. „De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu l-a înviat pe El din morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire” (Romani 10, 9-16).
„1001 CUGETĂRI” vol. XII,
Prof. Olimpia Mureșan L.S.R. Maramureș,

Preot Ortodox Român Ilie Bucur Sărmășanul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu