de prof. psih. Amelia Bănică
Acest articol este dedicat tuturor elevilor şi
cadrelor didactice care au crezut şi cred în valoarea orei de dirigenţie dar şi
celor care au gândit cel puţin odată că este una dintre cele cea mai
complexe ore pe care au pregătit-o vreodată.De asemenea va
constitui secvența introductivă a unui
nou proiect educațional ce vizează editarea unui compediu care va prezenta realitatea acestui paradox
şi anume –De ce elevii consideră ora de dirigenţie cea mai aşteptată oră,
iar o parte importantă dintre profesorii diriginţi o consideră ca fiind cea
mai grea?
Ideea, considerăm că este generoasă şi are ca şi etapă o analiză atentă a evoluţiei
orei de dirigenţie actuală ora de consiliere şi orientare / consiliere și dezvoltare personală
Elementele introductive ale studiului au ca şi punct de
plecare Convenţia Naţiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului.Astfel la
articolul 28-29 specifică” Orice copil are dreptul la educaţie ,educaţia
trebuie să îl pregătească pentru viaţă,să îi dezvolte respectul pentru
drepturile omului,,să îl formeze în spirirtul înţelegerii şi toleranţei”. În
acest context sistemul educational românesc este în continuă transformare
,adaptare şi are ca şi obiectiv focalizarea pe armonizarea laturii cognitive a
elevului cu cea afectivă,atitudinală şi comportamentală.Astfel se urmăreşte ca
elevul să fie considerat ca o persoană unică reală,cu individualitate şi
reacţii emoţionale determinate de tribulaţiile unei persoane în formare.
Ca sprijin pentru atingerea acesor obiective avem lansarea
în anul 1994 de către Ministerul Educaţiei a
Programei curriculare a activităţii educative în învaţamântul
preuniversitar, ce reprezenta cadrul de realizare a întregii activităţi
educative cu obiective generale şi particulare, cu o tematică precisă pentru
diriginte.Aceasta a fost regândită şi readaptată într-o nouă formă prima dată în 2004-Ghidul
Metodologic iar în anul 2009 ora de
dirigenţie a fost denumită “Consiliere
şi orientare”.Noua curriculă a venit în întâmpinarea nevoilor educaţionale
privind cunoaşterea şi respectul de
sine,de a comunica şi de a relaţiona armonios cu ceilalţi,de a poseda tehnici de
învăţare eficientăşi creativă,de luare de decizii şi rezolvare de probleme,de a
rezista presiunilor negative ale grupului. Astfel prin ora de
dirigenţie,profesorului diriginte i se propune să ,motive superioare,gustul pentru frumos,pregătirea
psihologică,sentimente şi atitudini pozitive.
Cu toate acestea,respectiv demersurile făcute de catre
conducerea Ministerului Educaţiei Naționale prin Inspectoratele Şcolare Judeţene şi
Casele Corpului Didactic prin organizarea
cursurilor de formare
specializate,prin parteneriatele cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, instituţiile deconcentrate dar şi societatea
civilă, încă se mai identifică în sistem
cadre didactice –profesori cu funcţia de diriginte- care nu se identifică cu
etapele evoluţiei vieţii şi mai riscant îşi continuă predarea materiei ca
extindere a cadrului formal,dau soluţii precise ca rezolvare a unor probleme de vârstă,substituind rolul
consilierului şcolar-psihologului sau dezbat permanent problematica abaterilor disciplinare şi
absenteismului de la regulamentul şcolarsau dau dovadă unui conservatorism de
neînţeles,reticenţăşi rezistenţă în abordarea concretă a diverselor
posibilităţi şi soluţii având în vedere că actul educativ este greu de
cuantificat şi evaluat.Sunt riscuri înregistrate în sistem, de existenţă a cadrelor
didactice care nu îşi mai doresc să îşi asume acest rol de DIRIGINTE .
Puncte de vedere
ale colegilor , profesori diriginți menționate ca fiind relevante pentru susținerea
orei de dirigenție.
Ora de dirigenție
înseamnă o pregătire riguroasă pentru lumea mare, o poveste despre
fiecare. Ea însumează concepte precum colaborare, sprijin, îndrumare, experiențe comune, implicare, empatie, joc, zâmbet,
etc. Este ora care permite coeziunea unui colectiv de elevi, îmbunătățirea comunicării interpersonale, împărtășirea, în adevăratul sens al cuvântului, a
sentimentelor, emoțiilor, gândurilor,
etc. Cunoaștem și ne cunoaștem prin
cuvinte și dincolo de acestea. Luptăm
cu viclenia timpului, căci rămânem, elevi și
profesor diriginte, cu sentimentul că el se scurge altfel - impardonabil de
repede.
Ora de dirigenție are un rol deosebit de important în
formarea și dezvoltarea personalității elevului. Ea oferă acel cadru nonformal
în care se creează emoție, se dezvoltă
competențe, abilități, deprinderi și,
mai ales, capacitatea de adaptare socială într-un mediu în continuă schimbare.
Percepută ca o evadare din rutina orelor școlare,
ea este benefică pentru sănătatea fizică și
mentală a copilului în formare, viitorul adult.
Ora de dirigenție este ora îndrăznelii elevilor în ceea ce
privește abordarea temelor stringente și de interes major pentru ei, la un moment
dat. Astfel, devine incontestabilă apropierea continuă, plină de respect, între
elev și profesorul diriginte. Elevii
vor să fie ascultați, să spună
profesorului diriginte ce probleme au. Ora de dirigenție oferă astfel profesorului posibilitatea de a fi aproape de
elevi, iar acestora din urmă cadrul în care să se desfășoare fără rezerve, să se simtă ei înșiși, să-și exprime liber opiniile fără să fie judecați; elevii învață
lucruri pragmatice, se descoperă ca indivizi.
Dintre temele cele
mai interesante dezbătute în cadrul orelor de dirigenție remarcăm: Copilul despre sine: Cum mă văd eu? Cum mă văd
ceilalți?, Sunt om înainte de toate!, De
ce mă numesc așa? Sunt special!,
Copacul emoțiilor, Rolul meu în
societate, Profesorul meu preferat, Siguranța
pe internet, Noutate, originalitate, valoare, Prevenirea traficului de
persoane, Gestionarea emoțiilor, Cum mă
pregătesc să devin campion? Dar om?, Finanțele
mele, A avea sau a fi, Educația prin
recurgerea la modele, etc. Ele reliefează dinamica și varietatea subiectelor abordate în cadrul acestor ore. Devine
incontestabil faptul că succesul orei de dirigenție
se datorează și capacității profesorului diriginte de a se adapta, de
a fi mereu în mișcare, de a propune
teme actuale, de interes pentru elevi.
Cuvintele cheie
folosite cel mai des la ora de dirigenție
vizează valori umane: „toleranță”,
„empatie”, „bunătate”, „dragoste”, „implicare”, „familie”, „colaborare”,
„sprijin”, „caracter”, „respect”, „prietenie”, „sănătate”, „frumusețe”. Unele aparțin
limbajului familial, reliefând apropierea elev-profesor diriginte, deschiderea
autentică în fața celuilalt („Dragii
mei…”, „Puii mamei…”, „Suntem o familie!”), altele au rol motivațional („campion”, „învingător”, „succes”,
„Credeți în ceea ce faceți!”, „Tot ceea ce vreți să faceți depinde
strict de voința voastră!”).
Ora de dirigenție înseamnă și
alunecare spre zona ludică, hazlie:
• „Un moment
inedit a fost atunci când un elev din clasa a V-a m-a perceput pe mine ca
dirigintă astfel: «Păi, nu sunteți
dumneavoastră mama noastră?!»”
• „Un elev a
adormit, iar când l-a atenționat
colegul de bancă, a spus: «Așa frumos
povesteați, doamna dirigintă, că m-a
luat somnul.»”
• „La întrebarea
«Dacă ai fi profesor cum i-ai evalua pe elevii tăi?», un elev a răspuns: «Aș da tuturor note de 10.» La întrebarea «Ce
faci cu premiile la sfârșitul anului?»,
elevul a răspuns: «Locul I tuturor!»”
Jocul cu mingea, jocurile de spargere a gheții, poveștile
despre pățanii, mimarea emoțiilor,
schimbul de impresii de vacanță
prin jocul Onion ring, discuțiile
aprinse în cadrul jocului Râul cu crocodili sunt întotdeauna inedite. De
asemenea, discuțiile cu elevii pe
diverse teme, experiențele împărtășite, emoțiile
din viața lor de școlari reprezintă câteva din momentele unice
– ludice din timpul acestei ore.
În cadrul orei de
dirigenție, profesorii au învățat de la elevi creativitatea nu are limite și că simțul
umorului este absolut necesar. Au învățat
să fie mai înțelegători, să asculte
dorințele elevilor și să le înțeleagă
nevoile, să fie receptivi la nou, curioși,
să își dea frâu liber imaginației, să fie ei înșiși. Au aflat că și ei au de învățat în continuare de la toți
și de la toate.
Elevii iubesc
orele de dirigenție! Ei adoră să se
implice în activități care presupun
ludicul și cunoașterea sinelui, le place să își
expună opiniile, să își dezvolte
creativitatea și personalitatea. Sunt
nerăbdători de fiecare dată să afle tema orei de dirigenție; în cadrul ei, reușesc
să vadă omul, nu doar profesorul.
Toate aceste aspecte
precizate anterior sunt concordanța cu
atitudinea deschisă,creativă,de încredere,de sinceritate a majorităţii
elevilor, faţă de această oră cu caracteristici speciale în dezvoltarea unui
sistem de valori puternic ,în formarea personalităţii faţă de lume şi viaţă.
Incheierea
cuvântului intruductiv pentru că” mai întâi a fost cuvântul” deschide de fapt o nouă etapă a studiului de
percepţie diferită faţă de ora de
dirigenţie privită prin “ simţirea” celor
doi actori principali respectiv
elevul si cadrul didactic. Ora de dirigenţie poate fi privită ca un ”mic dejun
în familie”sub” forma hranei sufleteşti„ .
Bibliografie : -Alexandru Gheorghe, Ionel Măţan, Emil Pârvulescu şi
alţii – „Dirigenţia şi consilierea” –Editura Gheorghe Alexandrescu 2004
- Adriana Băban-„Consiliere
educaţională”-Editura ASCR&COGNITROM 2009
• Focus grup cadre didactice, consilieri
educativi din județul
Maramureș – sesiuni 2017-2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu