Decesul surprinzător al poetului și prietenului meu Ioan Negru, la nici un an de la trecerea la cele veșnice a unui alt important poet clujean, Ioan Pavel Azap, m-a cutremurat. Au plecat de lângă noi, cei doi poeți clujeni – ca să se întâlnească pe celălalt tărâm înveșnicit al muzelor eterne. Poeții Clujului, care s-au lansat după 1990 în Cluj-Napoca – capitala poeziei românești post-decembriste – l-au cunoscut și apreciat pe trubadurul plecat prea repede din viața aceasta. Ioan Negru a făcut parte din generația de ”tranziție”, alături de poeții Sorin Grecu, Letiția Ilea, Dumitru Cerna sau Dora Pavel, dintre generația `80 și gruparea lirică post-decembristă – `90. Ioan Negru a debutat în 1993, cu volumul de versuri ”Asediu infernului”, incluzându-se entuziast în gruparea lirică ”Anul 93”, care s-a lansat în acel an, ca o pleiadă de poeți neo-avangardiști clujeni, ce au tipărit exuberant plachetele de versuri în anul ce a preluat simbolic numele unui cunoscut roman de Victor Hugo, sub bagheta încurajatoare a confraților Ion Cristofor, Ion Mureșan, Teohar Mihadaș și Constantin Zărnescu. Poetul Ioan Negru a debutat în volum, în anul 1993, împreună cu o adevărată canonadă de poeți ca IP Azap, Daniel Moșoiu, Dumitru Cerna, Adrian Mihai Bumb, Alexandru Baumgarten, Ionuț Țene, Adrian Suciu, Horia Muntenus, Ioan Buteanu, Flavia Teoc, Iulia Cibișescu sau Dorin Crișan. Atunci s-a născut o confrerie lirică originară și originală în lirica românească.
Poetul Ioan Negru, care era ceva mai în vârstă decât
colegii debutanți, nu a dorit să revoluționeze limbajul liric și să înnoiască
mesajul poetic, dar a păstrat într-o formă de vers alb un subtil lirism
intimist și seducător, aproape tainic. În primul rând, Ioan Negru a fost un
prieten și un cenaclist împătimit, un prieten necondiționat al poeților și un
îndrăgostit pătimaș de poezie. Frecventa cu asiduitate cenaclurile literare
neo-avangardiste din Clujul post-decembrist, ca NU, Zalmoxis, Neopoesia, Amanet
sau Aisberg, dar nu a încercat niciodată să se afilieze, cu obstinație, unei
grupări lirice locale. Deși participa la cenaclul Zalmoxis, nu a achiesat la
limbajul revoluționar al poeților din această grupare de destructurare și
reînnoire a semnelor liricului și limbajului poetic. Ioan Negru, cu părul său
negru lung și barba lăsată nepieptănată semăna cu un dac coborât direct de pe
Columna lui Traian sau cu un haiduc anticomunist din Gruparea Șușman. Era un
cafegiu notoriu și putea fi văzut frecvent la începutul anilor `90, prin
cafenelele literare Croco sau Arizona, pe la ora prânzului, dar poetul prefera,
mai ales, duelurile lirice prelungite la braseria ”Pescarul” sau la crâșma
elitei boemei clujene ”Ema”, care a făcut istorie literară și a schimbat
paradigma lirica românească din Ardeal. Prin firea sa de mocan de la munte,
coborât de pe Valea Drăganului la vale în Clujul universitar, Ioan Negru avea
cultul prieteniei și al convivialității. Îi plăcea să decalme propriile creații
cu zâmbetul său larg în fața amicilor din ”bombele” clujene. Participa frecvent
la cenaclurile lirice de la CCS, care se încheiau inevitabil la ”Ema” sau
într-o hrubă de piatră și cărămidă de la la subsolul unui imobil istoric din
centrul Clujului, cu vodcă rusească în mână. Din vremea aceea îmi amintesc cum
mergeam frecvent la grădina ”Boema”, unde o halbă de bere avea un preț
rezonabil, și împreună cu Adrian Mihai Bumb, Daniel Moșoiu, Ioan Pavel Azap,
Daniel Hoblea sau Alexandru Hălmăgeanu sudam țigările și ciocneam halbele
casante până spre miezul nopții, când eram dați afară de chelneri pentru că
sosise ora închiderii. Dacă apărea prin preajmă și poetul Dan Marius Drăgan,
director de vamă, ca să facă cinste, atunci duelul liric cu o bere, două sau
mai multe se încheia dimineața la un local non-stop.
Pentru Ioan Negru poezia era vie, nu formalistă.
Poetul pur și simplu trăia și își trăia poezia. Era în felul său un ”trăirist”,
un visător perpetuu. Pentru Ioan Negru a fi poet nu însemna să fi șoarece de
bibliotecă sau corector stilat și infatuat de la o revistă literară, ci poetul
reprezenta un mod de viață liber și creativ, un fel de a trăi unic și
irepetabil. Stilul său de viață, de om liber și drept, în care alcoolul era
doar pretext pentru a conviețui creativ cu prietenii pentru arta autentică și-a
pus amprenta pe fața și sănătatea sa. Dar ochii lui au rămas mereu vii și
scânteitori. Felul cum privea spunea o poezie. Nu se considera avangardist, nu
dorea schimbarea paradigmei lirice și nu se considera niciun poet de salon care
trebuie premiat. Pentru Ioan Negru poezia era pur și simplu poezie, imaginație
pură, o formă de a pulsa viața prin versuri. Poezia sau viața era tot una la
Ioan Negru. Era forma lui de a sparge canoanele și convențiile literare. Știu
că mă ironiza când vorbeam despre combustia modificării limbajului poetic și a
expresiei lirice prin ”cuvântul tăiat”, ”polisemantica versului” sau ”frângerea
versului”: – Ionuț, toți tinerii vor să fie Ioan Barbu. De aceea, poetul a fost
un lup singuratic în felul său. Ioan Negru cu vivacitatea caracteristică și-a
văzut de poezia și de drumul lui inconfundabil. Nu a fost spectaculos, nici
revoluționar, dar a fost pe calea dreaptă a liricii autentice și spectaculare.
Asta e sigur. A mai publicat volume de versuri ca: Labirintul de aer, versuri,
1995; Cântec de păpădie, versuri, 1996; Izvoare sub cenuşă, 2002; Zăpadă cu
lupi, 2005; Cuvintele de lut, 2007; Începutul eternităţii, proză, 2010;
Drăgănari, 2015; Eu ziceam, tu ziceam, 2018. Coordonator al antologiei Poeţi
clujeni contemporani, 1997 (împreună cu Ioan-Pavel Azap şi Dumitru Cerna). Prezent
în Un pahar cu lumină. Poeţi contemporani clujeni, antologie bilingvă
româno-maghiară, 2005, şi în antologia Saeculum (2008). A colaborat la
periodicele: Atlas-Clujul liber, Tribuna Ardealului, Mesagerul transilvan,
Evenimentul zilei, Monitorul de Cluj, Transilvania reporter, Tribuna, Familia,
Steaua, Oraşul, Mesagerul literar (Bistriţa), Cuibul visurilor (Maieru,
Bistrița-Năsăud), Vatra Veche (Tg. Mureş), Alternanţe (Germania). Era membru al
Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Cluj. Era o fire interogativă, deși
rostea în versuri:
”N-am
întrebări, doar o mângâiere am.
Una
singură am. A ta. Poate va fi primăvară.
Da,
un surâs.
Cine
ştie încotro.
Şi
când.
Poate
va fi primăvară. (”2015)
Poezia lui Ioan Negru a fost ca și viața sa: sub
semnul solar al dubitativului, al interogației emoției, iar stilul de viață era
un efluviu de metafor neașteptate și surprinzătoare. Ioan Negru nu compunea
metafore șocante, nu încerca să epateze cu noi gramatici lirice. Noi din
generația neoavangardistă clujeană l-am considerat unul dintre noi, deși nu era
de acord cu experimentele noastre lirice. Însă inima sa era de-a noastră, de un
lirism revoluționar. Ioan Negru, deși a pecat de lângă noi, el rămâne prin
creația poetică originală, alături de generația post-decembristă și milenaristă
în cartea de istorie a liricii românești din Transilvania. L-aș caracteriza ca
un poet autentic. Odihnește-te în pace Ioan Negru, în raiul poeților! Deja ne
este dor de tine.
Autor:
Ionuț Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu