DUMINICA A 4-A DUPĂ PAȘTI (VINDECAREA SLĂBĂNOGULUI DE LA VITEZDA) IOAN 5, 1-15
În vremea aceea era o sărbătoare a iudeilor și Iisus
S-a suit la Ierusalim. Iar în Ierusalim, lângă Poarta Oilor, era o scăldătoare,
care se numea pe evreiește Vitezda, având cinci pridvoare. În acestea zăcea
mulțime de bolnavi: orbi, șchiopi, uscați, așteptând mișcarea apei. Căci un
înger al Domnului se cobora din când în când în scăldătoare și tulbura apa, și
cine intra întâi după tulburarea apei, se făcea sănătos de orice boală era
cuprins. Și era acolo un om care era bolnav de treizeci și opt de ani. Iisus,
văzându-l pe acesta zăcând și, știind că este așa încă de multă vreme, i-a zis:
Voiești să te faci sănătos? Bolnavul I-a răspuns: Doamne, nu am om ca să mă
arunce în scăldătoare, când se tulbură apa; că, până când vin eu, altul se
coboară înaintea mea. Iisus i-a zis: Scoală-te, ia-ți patul tău și umblă! Și
îndată omul s-a făcut sănătos, și-a luat patul și umbla. Dar în ziua aceea era
sâmbătă. Deci ziceau iudeii către cel vindecat: Este zi de sâmbătă și nu este
îngăduit să-ți iei patul. El le-a răspuns: Cel ce m-a făcut sănătos, Acela mi-a
zis: Ia-ți patul tău și umblă. Ei l-au întrebat: Cine este omul care ți-a zis:
Ia-ți patul tău și umblă? Iar cel vindecat nu știa cine este, căci Iisus Se
dăduse la o parte din mulțimea care era în acel loc. După aceasta, Iisus l-a
aflat în templu și i-a zis: Iată că te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai
păcătuiești, ca să nu ți se întâmple ceva mai rău. Atunci, omul a plecat și a
spus iudeilor că Iisus este Cel Care l-a făcut sănătos.
Luminoasa prezență taumaturgică, sufletește și
trupește a Domnului – „Doctorul și Vindecătorul nostru”, se concretizează în
chip autentic în Biserica harului, „Laboratorul Învierii” (Sfântul Maxim
Mărturisitorul) și „Spitalul obștesc”, așa cum ne arată Sfântul Ioan Gură de
Aur în Duminica a patra după Sfintele Paști.
Închinată unui bolnav, suferind de imobilizare, timp
de 38 de ani, tot de atâtea ori s-a deplasat, cum a putut, la Scăldătoarea
Vitezda, care avea cinci pridvoare de vindecare în Ierusalim.
Precum ne arată Sfântul Ioan în Evanghelia ce s-a
citit astăzi în toate sfintele biserici (Ioan 5, 1-15), acolo, în mijlocul
mulțimii de bolnavi, se cobora, din timp în timp, un înger care tulbura apa în
care se vindeca de orice boală doar cel care se arunca întâi, după tulburarea
apei.
De 38 de ani bolnavul în cauză n-a aflat nici un
voluntar sau un om bun spre a-l ajuta, ca astfel să obțină și el vindecarea.
Neînfrânt nici de boală, nici de singurătate, nici
de speranța vindecării, după 38 de ani, apare, în sfârșit, și pentru el nu doar
omul așteptat, ci Dumnezeul și Omul – Domnul nostru Iisus Hristos.
Binefăcătorul său, așteptat atât de îndelungat, îl
întreabă despre dorința sa de însănătoșire, principala motivație a prezenței
la Scăldătoarea Vitezda. Spre surprinderea noastră, bolnavul se plânge mai
întâi de absența unui om care să-l arunce și pe dânsul în scăldătoare. Se
accentuează astfel, mai întâi, durerea sufletească în singurătatea purtării
bolii trupești.
De aceea, taina vindecării de către Hristos Domnul
răspunde ambelor suferințe deodată, deoarece El este și om adevărat și Dumnezeu
adevărat, Care dorește a fi Doctorul deplin pentru bolile care încep în
perimetru sufletesc și continuă în realitatea vieții biologice, trupești.
Înțelegem de aici de ce Domnul accentuează acest
aspect în Evanghelia Sa: „Nu cei sănătoși au nevoie de doctor, ci cei bolnavi”
(Marcu 2, 17).
Astfel, Domnul pune capăt ambelor suferințe, cea
sufletească și cea trupească, invitându-l pe slăbănog să își ridice patul, fără
a mai fi necesară afundarea în scăldătoare, deoarece el Însuși este „Apa cea
vie” (Ioan 4, 10) și „Medicamentul nemuririi” (Sfântul Ignatie Teoforul) pentru
toți „cei osteniți și împovărați”.
Pune astfel „alifia” iubirii Sale milostive peste
durerile îndurate mucenicește de acest suferind smerit și credincios, plin de
speranța sănătății, mai mult decât de tristețea unei boli grele.
Omul
care preferă prietenia binefăcătorului
Câtă bucurie va fi trăit pe moment omul însănătoșit
și ridicat din neputința ce l-a țintuit imobilizat 38 de ani! Dar n-a fost
așa! Cei care-l înconjurau, orbiți de formalism în înțelesul îngust al zilei de
sărbătoare, potrivit Legii Vechi, sâmbăta, n-au putut înlătura ceața de pe
suflete și în locul încurajării fraterne i-au adresat insulte, izolându-l de
această dată în altă formă a singurătății exclusive.
Minunea unei vindecări de către Doctorul adevărat se
arată însă prin atitudinea unui om, cu adevărat vindecat, inclusiv de ura celor
din jur, preferând prietenia cu binefăcătorul, anume cu Dumnezeu, Căruia dorește
să-I mulțumească la Templu, tocmai în locul celor care-l admonestaseră.
Dar acolo L-a întâlnit pe adevăratul Vindecător, pe
Fiul lui Dumnezeu, Care de la Vitezda s-a deplasat la locul de rugăciune spre a
ne arăta și importanța noii clinici de terapie completă care este Biserica.
În lăcașul de închinare și de mulțumire pentru
însănătoșire face cunoștință cu Dumnezeul și Omul Iisus Hristos care mai întâi
îi confirmă vindecarea trupului, se bucură de prezența pe picioare în templu,
dar îl conduce discret și atent și spre terapia sufletului: „Iată te-ai făcut
sănătos. De acum să nu mai păcătuiești, ca să nu ți se întâmple ție ceva mai
rău” (Ioan 5, 14).
În această stare de cunoaștere a binefacerii
însănătoșirii depline, bolnavul în fața Duhovnicului desăvârșit – Hristos,
slăbănogul își recapătă forța lăuntrică a recunoștinței într-o lucrare mare și
pilduitoare: misiunea recunoștinței. Pentru că L-a cunoscut și a recunoscut
binefacerea dumnezeiască și omenească, omul însănătoșit devine și el un apostol
credibil al sănătății, stare pe care o arată denigratorilor Domnului, prin
mărturisire: „Atunci omul a plecat și a spus iudeilor că Iisus este Cel care
l-a făcut sănătos!” (Ioan 5, 15).
Cât
de mare este iubirea lui Dumnezeu faţă de oameni
Din relatarea completă și plină de sensuri și învățături
atât pentru vindecarea integrală trup și suflet, cât și pentru atitudinea
noastră față de cei suferinzi, dar și a celor vindecați către binefăcător,
începând cu Dumnezeu și continuând cu semenii, înțelegem, mai întâi, cât de
mare este iubirea față de oameni a Domnului ca Medic și Duhovnic pentru noi
toți.
În acest înțeles, cum a observat vrednicul de
pomenire Mitropolit Antonie Plămădeală, acolo unde lipsesc respectul și iubirea
semenilor față de suferinzi intervine Hristos Domnul: „N-ai om, ai Dumnezeu!”.
În al doilea rând, bolnavul în cauză este un mare
pedagog al răbdării pline de încredere în vindecare, stăruind 38 de ani pe
calea minunii de la Vitezda. Deducem de aici că avea credință puternică în
lucrarea cerească a lui Dumnezeu prin înger. Atunci când ne ancorăm credința în
Dumnezeu și în trimișii Săi, îngerii, durerea fizică se atenuează, lupta cu
boala nu încetează și puțina energie fizică se topește în efortul maxim de
supraviețuire! Credința în vindecare prin ajutor de Sus este o forță
mobilizatoare chiar când ești țintuit în chingile aspre ale durerii.
În fața izbăvirii de boala trupească, orice obstacol
omenesc fără logică și iubire fraternă arată absența bunătății, a compasiunii
și a empatiei pentru durerile semenului, în interiorul căruia noi putem deveni
spiritual și să nu fim numai „medicament” și încurajare.
Domnul
este medic desăvârşit
Vedem că doar Domnul este pe deplin solidar și medic
desăvârșit, gata să ne ridice prin Cuvânt și Taină, din orice suferință,
deoarece astfel se împărtășește iubirea milostivă, iertătoare și vindecătoare.
Așa înțelegem mai adânc sensul Cuvântului Său din Evanghelie: „Fiul Omului n-a
venit să I se slujească, ci ca să slujească El şi să-Şi dea sufletul
răscumpărare pentru mulţi” (Matei 20, 28).
Cum n-am observa și din atitudinea bolnavului
vindecat de Domnul paradigma omului recunoscător care ne indică, în astfel de
situații prima cale de urmat? Eliberat din boală, acesta se îndreaptă, ne
îndreaptă spre Binefăcător, Care este Dumnezeu, iar locul în care Îl aflăm este
biserica.
În lăcașul de atunci el Îl descoperă pe Hristos,
care îl ajută să se elibereze de adevărata cauză a bolii, păcatul pe care
trebuie să-l evite după ce mai întâi este ușurat de Duhovnicul ceresc. Așa
încep demersul și ajutorul spre terapia integrală. O nouă putere luminoasă se
concretizează în mulțumirea plină de recunoștință și în starea de model
pentru noi toți astăzi în Biserica Harului, de unde Domnul nu absentează
niciodată, așteptându-ne, ajutându-ne, ridicându-ne!
Din biserică, evident, trebuie să urmăm pașii
misionarului nostru, cel vindecat, pe calea spre oameni, fie că am ajutat ori
nu; să le arătăm binefacerea iertării de păcate și iubirea milostivă a
Doctorului sufletelor și al trupurilor noastre care este Hristos Domnul, urmat
de toți sfinții vindecători fără de plată, de toți sfinții și mai ales de
Născătoarea de Dumnezeu, care din „Izvorul nesecat” Hristos, prin harul
Sfântului Duh, în Biserică este „bucuria tuturor celor necăjiți”.
Mai mult, Însuși Domnul ne încredințează de prezența
Sa din sfântul lăcaș în fiecare bolnav, acasă, în lume, în spitale.
Nu ne părăsește, mai ales dacă Îl chemăm, cu
speranța și credința bolnavului de astăzi. El, Hristos, este prezent în cei
bolnavi, încât ne așteaptă nu doar astăzi, ci până la a doua Sa venire, să Îl
urmăm, să Îl vizităm, să Îl recunoaștem în suferinzi: „Bolnav am fost şi M-aţi
cercetat” (Matei 25, 36).
Din această perspectivă, așa cum ne-a relatat Sfânta
Evanghelie, primim un nou imbold în credință, în speranța și în chemarea
ajutorului Mântuitorului în toate suferințele noastre, pe care le poartă cu noi
și ni le ridică, mai cu seamă că și noi Îl urmăm, ca semeni, ca frați, ca
voluntari ai sănătății, toți la căpătâiul oricărui suferind, de oriunde și
oricine ar fi.
Acolo
unde absentăm, intervine Domnul
Înțelegem cât de mare este iubirea Domnului față de
sănătatea noastră și cât de eficient este ajutorul Său trecut în gândirea și în
iubirea faptei milostive și frățești. Acolo unde absentăm, intervine Domnul și
de multe ori suntem uimiți de răbdarea, credința și de speranța bolnavilor
credincioși, dar și de devotamentul medicilor și voluntarilor creștini în țara
noastră și în lume!
Și bolnavul ne este un pedagog, după modelul
slăbănogului căruia tocmai de aceea Sfânta Biserică i-a închinat o adevărată
sărbătoare în Duminica a patra după Sfintele Paști. Astfel, credința în
vindecare cu ajutorul lui Dumnezeu este o putere mare și sfântă care ne ajută
să depășim prăbușirea în fața durerii și a singurătății, după cum prezența
slujitorului sfințit și a medicului iscusit la căpătâiul bolnavului
actualizează prezența Domnului în fața slăbănogului de la Vitezda.
Ajută-ne, Doamne, Doctorule, Vindecătorule al
sufletelor și al trupurilor noastre, să Te invităm necontenit în noi și între
noi, bolnavii sufletește și trupește, în casă, acasă, în lume, în spitale și
dăruiește-ne credința și speranța bolnavului, care 38 de ani nu a disperat, ci
s-a rugat, a crezut și a sperat că un om îl va ajuta.
Precum ai unit umanitatea și dumnezeirea în Persoana
Ta, Doamne Iisuse Hristoase, ajută-ne, învață-ne să ne unim în actul
taumaturgic cât mai mulți împreună!
Înmulțește, Doamne, dragostea de semeni și mai cu
seamă de frații mai suferinzi decât noi și ajută-ne cu harul iubirii Tale
milostive să urmăm cât mai mulți chemarea dumnezeiască, din Biserica noastră,
Clinica cerească de pe pământ, dimpreună cu slujitorii în halate albe și
preoții din spitale, așa cum ne-a îndemnat părintește Preafericitul Părinte
Patriarh Daniel în Sfântul Sinod și în toate comunitățile bisericești, prin
pastorația înțeleaptă, smerită și vindecătoare a bolnavilor.
Autor:
† Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos – 26 Mai 2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu