duminică, 5 mai 2013

Ce-i prea mult strică!



                                                                                        de NICOLAE GOJA
Remus Pricopie a anunţat că va introduce reevaluări de tipul celor naţionale, din doi în doi ani, în clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, dar nu şi-a explicat intenţia şi nu a arătat pe ce studii sau evaluări se bazează în luarea deciziei. Atitudinea sa pare a unui ministru disperat să-i facă pe elevi să înveţe..., speriat fiind de bacalaureatul care se anunţă după simulări a fi chiar mai slab decît cel din 2012, cu 48%. Educarea copiilor prin metoda fricii de examene este o greşeală, domnule ministru!
Programul de guvernare prevede o creştere a performanţelor şcolare, însă metodele pentru a atinge acest deziderat n-ar trebui să pună presiune în plus pe elevi, ci să fie luate în calcul metode calme, cum ar fi deschiderea sistemului spre societate. Şcoala de azi este închisă, cadrele didactice iau creta albă şi scriu lecţia pe tabla neagră, iar învăţăceii stau smirnă în bănci. Acest sistem este învechit, de aceea rezultatele şcolare sînt mediocre. Atingerea unei competitivităţi similare cu cele de pe plan european presupune mai multe măsuri ce ţin de ... ministrul educaţiei. Depolitizarea sistemului ar fi urgentă, doar prin depolitizare am putea obţine autonomia în educaţie şi un sistem de calitate, care să stimuleze dezvoltarea şi formarea pînă la majorat. Curricula este încărcată de parcă am vrea să-i învăţăm pe copii totul, nu lăsăm loc pentru învăţarea pe parcursul vieţii. Este obligatorie redimensionarea raportului dintre teorie şi practică, acum facem doar teorie, conform curriculei de pregătire. Domnul ministru nu găseşte curajul să deschidă şcoala spre lume, în beneficiul noii generaţii?!
Ar putea face presiuni eficiente asupra cadrelor didactice, pentru profesionalizarea acestora. Nu vrem să ştie carte cît un profesor universitar, dar ar putea să înveţe să predea cu ajutorul tehnologiei informaţiilor. Şcolile trebuie conexate la reţele de Internet de mare viteză - la noi cam 50% au acest serviciu. Ministrul şi-a luat angajamentul să atingă 100% în doi ani! Ar mai putea promova mijloacele de învăţare neplictisitoare, pentru o pregătire multiculturală, pentru o educaţie durabilă. Provocările sînt mari, dorim să-i educăm pe copii pentru sănătate (fără fumat, fără alcool şi droguri), pentru muncă (în vacanţa mare să se poată angaja de la 16 ani), pentru sport (să aibă săptămînal ore de educaţie fizică şi activităţi sportive extraşcolare).
Copiii sînt "genii" în fază de creştere, au nevoie de tutori de încurajare şi răbdare din partea noastră. A-i stresa încă din clasa a II-a ar fi o greşeală pe care vrea să o facă ministrul şi o fac adesea cadrele didactice şi părinţii care-i pun de copii în competiţie prea devreme. Nu faceţi presiuni asupra copiilor să înveţe continuu, şi la şcoală, şi la temele de acasă, mai multe ore pe zi decît profesorii şi părinţii!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu