Opera sa literară, fie că este vorba despre poezie, proză
sau teatru, articolele sale de critică sau programatice, pamfletele și
analizele sociale și politice etc. pun în relief un artist pentru care Arta
este Rațiunea supremă a existenței, cea care dă sens și culoare existenței,
iar, în speță, poetul, îngerul care aduce divinitatea în lume, pe care o
înfrumusețează și înnobilează, armonizând-o. Până a ajunge la această imagine,
poetul “Nopților”, al “Rondelurilor”, al “Cărții de Aur” etc. își construiește
un arbore genealogic care să-i dea strălucire și prestanță. Într-adevăr, mama
sa, Maria Macedonski, își avea originea “într-o veche și strălucită familie de
peste Olt”, însă ascendența dinspre tată este totalmente fabulată: “Prin tată,
neîntrecutul poet coboară dintr-o familie polonă care a domnit în Lituania și
care își găsește originea din familia princiară din Biberstein, una dintre cele
mai puternice de pe Rhin”.
În realitate, strămoșii poetului veniseră din sudul Dunării,
pe la 1806. Bunicul poetului, Dimitrie, luase parte la mișcarea lui Tudor
Vladimirescu și va fi, mai târziu, în 1841, condamnat în legătură cu
conspirația lui Mitică Filipescu. Tatăl, Alexandru, ajuns general și ministru
de război în Țara Românească, a fost, în 1859, favorabil lui Al. I. Cuza, cu
care va intra în conflict la scurt timp, pensionat de guvern (1863) și
reintegrat (1869). Detaliile, în aceste cazuri, sunt relevante pentru unele
trăsături de caracter ale poetului, pentru atitudinile sale războinice și
turbulente.
La fel, cu o fantezie dezinvoltă și candoare, poetul va
imagina un ciclu de studii nesusținut de nici un document: “Cam la 14 ani (…)
părăsi clasa a V-a a liceului din Craiova și
plecă în străinătate pentru a-și depune bacalaureatul la Geneva ”,
apoi “studie în Viena, în Geneva , la Universitatea din Pisa și Neapol…”.
În realitate, tânărul Macedonski absolvă, în 1869, patru
clase de liceu, potrivit certificatului eliberat de directorul liceului din Craiova , G. M. Fontanin.
Anul următor pleacă, într-adevăr, în străinătate, la Viena , și călătorește în
Italia, prin orășelele amintite mai sus, unde, probabil, va fi audiat ceva
cursuri, dar nu există nicăieri vreo mențiune în acest sens. Cert este că, în
1871, se întoarce la
Facultatea de Litere din București, dar nici în acest caz nu
avem date că ar fi frecventat cursurile sau că ar fi susținut examenele. Dacă,
în ceea ce privește studiile, tânărul Macedonski rămâne în domeniul
incertitudinii, deși fabulează frumos, atitudinea sa antidinastică se manifestă
din plin. După satira “10 Mai”, atacurile sale asupra dinastiei nou instaurate
se întețesc, mai ales, în ziarul politic “Oltul”, atât în poezie, cât și în
publicistică. Din 1873, este urmărit de autorități, iar în 1875 este cercetat
pentru câteva luni, ceea ce va produce o vie agitație în lumea politică și
literară a vremii. Achitarea sa către tribunal este primită cu manifestații de
simpatie.
Această revoltă și turbulență împotriva dinastiei și
guvernanților, a politicienilor, mai limpede, îl va urmări întreaga viață, fapt
care îi va provoca mari probleme și dificultăți de toate felurile, deși, în
1880, este decorat cu medalia “Bene Merenti”, clasa I. Acestora li se va adăuga
și atitudinea sa literară. După debutul în ziarul “Telegraful român” din Sibiu (1870) și cu volumul
“Prima Verba” (1872), poetul se vrea îndrumător de școală și înființează un
obscur cenaclu “Junimea”, care, cu tot zgomotul pe care încearcă să-l facă,
trece aproape neobservat. Doar revista “Luceafărul” (1880-1919) iese din
“devălmășie”, de numele ei fiind legat primul val al simboliștilor.
Dar, mereu necugetat, de un egocentrism maladiv, după o
lectură în cenaclul Junimii și relații protocolare cu Titu Maiorescu,
Macedonski îl atacă vehement, ca și pe Alecsandri, de altfel, pentru că a
acceptat premiul Academiei (1882). Însă, cea mai crudă nedreptate i se face
iconoclastului poet după apariția epigramei împotriva lui Eminescu (1883), pe
care ― și înainte, și după ― îl va cataloga “un oarecare Eminescu”,
“desființându-i poezia” ori de câte ori va avea ocazia. Reacția publică a fost
violentă. Până și colaboratorii și prietenii îl părăsesc, iar opera sa va fi
trecută multe decenii într-un con de umbră nemeritat.
Trist e că talentatul poet nu se va opri aici, ci va
continua cu atacuri și violențe verbale “campania” împotriva unor Caragiale,
Coșbuc, Goga, Vlahuță, Șt. O. Iosif etc.
Și, totuși, deși pus la zid într-un pamflet (“Zaherlina în
continuare”), Ovid Densusianu îl propune membru al Academiei (1918).
Bătrân și bolnav, Macedonski rămâne, însă, același spirit
agitat, acuzând în stânga și-n dreapta, disculpându-se uneori, dar, cel mai
adesea, preamărindu-se și exagerându-și valoarea literară. De altfel, mai ales
după 1910, poetul încearcă intrarea în literatura europeană, plecând la Paris și scriind versuri,
proză și teatru în limba franceză, cultivând, așadar, relații cu scriitori și
reviste din Paris, traducându-i sau elogiindu-i fără discernământ, așa cum o
făcea și cu sine și opera sa, în orice împrejurare.
Acestea sunt doar câteva dintre fațetele personalității
macedonskiene, desprinse din viața și activitatea poetului. Ele sunt, însă,
infinit mai numeroase, la fel de antitetice și spectaculoase, ușor depistabile,
atunci când nu sunt expres explicite, în “Veniți, privighetoarea cântă…”,
cartea dedicată de dl. Al. Florin Țene acestui poet atât de greu de prins
într-o formulă. Desigur, cercetătorul-biograf încearcă să atenueze asperitățile
și manifestările turbulente ale autorului “Nopții de Decembrie”, punând în
lumină o dimensiune biografică și literară unică, în care viața și opera se
întrepătrund, se intercondiționează și se completează, creionând, într-adevăr,
profilul celui mai important “opozant” al lui Eminescu în epocă, precum și a
celui dintâi simbolist și teoretician al simbolismului românesc. Credem că,
după ampla monografie al lui Adrian Marino, ca și a paginilor dense și
comprehensive ale lui Călinescu, Vianu, Vladimir Streinu, Caracostea sau Mihai
Zamfir, ca să cităm doar câțiva dintre exegeții lui Macedonski, cartea lui Al.
Florin Țene este cea mai solidă și viabilă lucrare dedicată vieții și operei
macedonskiene.
Chiar dacă autorul și-a propus ― pentru facilitarea lecturii
și o mai ușoară și directă apropiere de om și operă ― să realizeze o monografie
romanțată,[1] un roman de tip lovinescian, “Veniți, privighetoarea cântă…” este
o veritabilă relansare a poetului “Nopților” în spațiul public, un excurs,
deopotrivă sentimental și critic, în universul atât de contradictoriu și
controversat al celui care a putut spune despre Poetul Nepereche: “… nici un
vers semnat de Eminescu nu e al acestui poet”.[2]
În configurarea lucrării sale, dl. Al. Florin Țene a parcurs
întreaga operă macedonskiană, selectând ― din articole, proze, poezie,
dramaturgie ― cele mai importante și relevante momente, aspecte, atitudini etc.
biografice și memorialistice, impunând un paralelism subtil între izolarea
socială, damnarea și mizeria morală la care a fost supus omul Macedonski și
înălțarea spre artă a creației sale.
Biograful vădește, de asemenea, un spirit critic lucid, dar
și o înțelegere superioară a condiției și talentului subiectului său. Este,
indiscutabil, mai mult decât meritorie aventura biografului în viața socială și
politică a epocii, în istoria ― mai ales artistică ― a marilor orașe pe care
Macedonski le-a vizitat, încercând să și le apropie, ca și bogăția de date și
nume vehiculate în demersul său.
Desigur, există și fapte, lucruri și personaje inventate de
biograf, dar acestea sunt inerente într-o biografie romanțată ca a d-lui Al.
Florin Țene, el însuși un scriitor complex și nuanțat.
Am putea spune, împreună cu Adrian Marino, că Macedonski
creează, în plan spiritual și social, un stil, “o tipologie morală, făcută din
miraj și himeră lucidă, voluptatea mistificării și totodată a demistificării,
trăită alternativ ca o damnare, dar și cu profundă satisfacție ideală”,
creionare a personalității macedonskiene pe care și dl. Al. Florin Țene o
realizează la parametrii cei mai înalți ― cu o bună doză de iubire și
devoțiune, documentat și echilibrat, perfect racordat la scopul propus: acela
de a-l înfățișa pe inadaptabilul Macedonski prin propria aserțiune: “Poeților
nu li se poate pretinde să trăiască sufletește în viața reală. Este de ajuns că
sunt, ca oameni, victimele ei”.[3]
Prof.univ. dr.
FLORENTIN SMARANDACHE
…………………………………………………………………………
[1] Al. Florin Țene a mai publicat un roman de gen, “La braț
cu Andromeda. Viața scriitorului Gib I. Mihăescu între realitate și poveste”
(2016), și promite să nu se oprească odată cu publicarea monografiei dedicată
lui Macedonski.
[2] În “Forța morală”, an II, nr. 10, 6 ianuarie 1902.
[3] În “Viața lui Alexandru Macedonski”, de Adrian Marino,
Editura pentru Literatură, București, 1966.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu