miercuri, 7 septembrie 2016

FLORI TRĂIND ÎN TABLOURI


O încântare coloristică expoziția intitulată “Fizionomii florale”, a medicului Eraclie Aslan, deschisă între 29 august și 11 septembrie 2016, la Cercul Militar Național, Sala Rondă, a 13-a prezență picturală personală (prima fiind în mai 1971, la Clubul Sindicatelor din Tulcea, de unde este de loc – prin naștere și studii la Liceul “Grigore Moisil”, altele fiind în București (membru al Cenaclului Medicilor “Ion Țuculescu”), Focșani (în vremea studenției la Facultatea de Medicină Generală București, a fost membru al Cenaclului “Ion Andreescu” din Focșani), Tecuci, Galați, Brașov, New York (anterioara, în 9 mai 2016).
La fel ca la expoziția din aceeași sală, din octombrie 2014, remarc și acum unitatea, armonia reprezentărilor, umitoarea comunicare imagine-privitor, certitudinea că te afli în fața unui om dăruit înțelegerii trăirilor florilor (Să nu uităm pe Dimitrie Anghel, cel despre care se spunea, Nicolae Iorga- Întâiul, că este *poetul florilor*). Nu știu dacă la vernisaj poetul a fost prezent în vorbirea specialiștilor întru arte vizuale, dar sigur medicului i se recunoaște înscrierea într-o bună tradiție a școlii românești de pictură, forța de impact asupra publicului, dragostea cu care a fost înconjurat pictorul de către modele, dragoste transpusă în stânjânei, tufănele, bujori,imortele etc. și cred că am auzit în preajmă vorbind șoptit pe cei numiți: Carol Davilla (marele medic- model de viață și dăruire profesională, culturală și pentru doctorul Eraclie Aslan), Ion Andreescu, Ion Țuculescu, Grigore Moisil, dar și profesorul său Găvenea: Bravo, pictore! Florile trăiesc în ochii noștri, dăruindu-ne bucurie! Și poate și alți îndrăgostiți de pictură, precum: Petre Missir, Spiru Haret, Garabet Ibrăileanu, Krikor Zambaccian, Dumitru Bagdasar, Nicolae Bagdasar, Gheorghe Manea, Ana Aslan, ar fi șoptit la fel.

Și aș mai spune ceva: Am fost atent și la modul duios de a privi tablourile, dar și vizitatorii, a soției dumnealui pictorului-medic, comuniunea perfectă între plăsmuirile florale și oglinda sufletească feminină, de climat propice artei, a transfigurării poetice-cromatice, altfel spus: Flori, multe flori -/ printre tablouri surâzând/ soția pictorului. 

                                                 Florin Grigoriu, 1 septembrie 2016


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu