1.Fără îndoială există talente individuale, dar ele trebuie să intre cu rădăcinile în pământul și modul de-a fi al poporului lor, pentru a produce ceva permanent.
2.
Cea mai lungă poezie de dragoste din lume este Luceafărul
de Mihai Eminescu. Un record „oficializat ” în februarie 2009-are
98 de strofe și 292 de versuri.
3. Noi, cei din
mila Sfântului
Umbră facem
pământului
Rugă-mu-ne-ndurărilor, Luceafărului mărilor,
Ascultă a noastre plângeri,
Crăiasă peste îngeri.
/ Din neguri, Te arată
Lumină dulce clară,
O, Maică Preacurată
Și pururea Fecioară, Marie!
Câteva observații și aprecieri asupra creației eminesciene(unele spicuiri din Istoria literaturii române-compendiu de George Călinescu- E.P.L.-1968) - Național și universal în același timp- Eminescu rămâne în memoria noastră prin:
-continuitate-urmează drumul înaintașilor(Asachi,
Bolintineanu), adoptă spiritul autohton( Rugăciunea unui dac, Mureșan)
-eposul poporului care crede-n eternitatea lumii îl
prezintă prin Decebal ce
se-ntreba:
Nu mi-i ști spune ce mai face țara
Ce Dacia se numea-regatul meu?
Mai stă-nrădăcinată-n munți de piatră
Cu murii de granit, cu tunuri gote
Cetatea-mi veche Sarmisegetuza?
-în articolele de gazetă Eminescu explică
rousseauianismul schopenhaurizat care constă în:
Înlăturarea conștiinței parazitare din care iese
durerea, întoarcerea la instincte
-decât instinctul mai bună moartea-care însă e
inutilă, căci viața e veșnică și prototipii se întrupează la infinit:
-Iubind în taină mi-am impus tăcere,
Gândind tăcerea că îți place ție.
-Relația natură-om
Natura e o entitate metafizică, omul suferă doar rotația
care nu intervine în desfășurarea fenomenului:
-Ce mi-i vremea, când de veacuri
Stelele-mi scânteie pe lacuri.
Că de-i vremea rea sau bună,
Vântu-mi bate, frunza-mi sună…
Natura se găsește la Eminescu într-un chip
elementar, având ca notă dominantă cantitatea, poeziile exprimă încetarea
rezistenței individuale, pasul lunatic către lac și codru:
Ce asculți
mii de păsărele
Ciripind în verde crâng
Cum de-amoru-ne-ntre ele
Sfătuindu-se se plâng.
Intimitatea eminesciană e tăcută, perechea nu
vorbește și nu se întreabă, amețită de mediul înconjurător- ea cade-n uimire
„farmec”
Pe genunchii mei ședea-vei,
Vom fi singuri-singurei,
Iar în păr, înfiorate,
Or să-ți cadă flori de tei…
Adormind în armonia
Codrului bătut de gânduri
Flori de tei deasupra noastră,
Or să cadă rânduri, rânduri…
Miorița lui Eminescu este poezia Mai am un singur
dor-scrisă-n stil folcloric; așezat pe marginile neantului, la mare-având codrii și luceferii-simboluri
ale imensității neantului matern:
Cum n-oi mai fi pribeag
De-atunci înainte,
M-or troieni cu drag,
Aduceri aminte…
Imagini obsedante ce indică o atracție spre locul
primordial al nașterii și al morții, apare sentimentul propriului deces:
Cine-i acel ce-mi spune povestea pe de rost,
De-mi țin la el urechea și râd de câte-ascult
Ca de dureri străine? Parc-am murit de mult!
Prof. OLIMPIA MUREȘAN, Cenaclul Scriitorilor, Baia
Mare, Maramureș, Ulmeni, mai, 2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu