IOAN ANDREICA
Bazându-se pe surse bibliografice
studiate, dar și pe tradiția populară-„localnicii au păstrat vie de-a lungul
timpului celor 700 de ani, prin cele 8/9 generații, legenda existenței unei
mănăstiri și cufundarea ei sub mlaștini.”
Se prezintă istoria locului și a locuitorilor de-a lungul a câtorva sute
de ani. Și în aceste părți românii au adoptat creștinismul chiar de la-nceputul
acestuia, fiind încreștinați de Sf. Andrei la Pontul Euxin. Oamenii locului,
românii sătmăreni și dimprejur au avut de înfruntat de-a lungul timpului
asuprirea ocupanților temporari cu impunerea religiei lor, jugul nobililor etc-
iar munca scriitorului sătmărean Ioan Andreica pentru a ne reaminti cine
suntem, cine am fost și ce trebuie să păstrăm în amintire este o investiție
pentru neam și veșnicie. Astfel se relatează situația istorică a locului și a
locuitorilor pe timpul Marii Schisme din 1054 și lupta pentru influență dintre
religia promovată de Constantinopol și cea promovată de Roma. Populația locală
a suportat și invaziile de la cumani, pecenegi, unguri și tătari. Încă din 1230
la cererea papei începe prigoana împotriva ortodocșilor socotiți schismatici și
eretici.
De-a lungul timpului ortodocșii au
supraviețuit influențelor Romei, în 1273 sunt atestate satele Homorod de Jos și
Homorod de Sus și ortodocșii din satele codrene „trăiau îndrumați de preoți și
clerul religios subordonați episcopului de Transilvania, având lăcașuri de
cult, preoți și conducători religioși-protopopi. În veacul al XIV-lea pe timpul
regatului unguresc cuceritor începe marea ofensivă a ungurilor catolici contra
bisericii ortodoxe a românilor deși ținuturile codrene erau sub stăpânirea unor
voievozi maramureșeni români, urmează catolicizarea forțată în secolul următor,
rezistența a fost încă din timpul timpul voievodului Dragoș și a fiului său Sas
care zidește mănăstirea Peri din Maramureș cu hramul SF. Arhanghel
Mihail, mănăstire de rit răsăritean. În 1366 pe timpul regelui Ludovic I de
Anjou din nou prigoană pe ortodocșii români- se poruncea nobililor să prindă pe
toți schismaticii, împreună cu soțiile și copiii acestora, să-i pedepsească și
să le ia bunurile, deci „nobilimea română a fost silită să treacă la legea
catolică a regatului ungar, fiind pierdută în mare parte pentru poporul din
care se desfăcuse. Poporul în mare parte iobag în ciuda tuturor împilărilor
și-a păstrat legea strămoșilor.”
În sec. XV și XVI în partea de nord a
țării existau două categorii de lăcașuri de cult: mănăstirile în locuri izolate
și bisericile parohiale din vatra satului. Localitatea Chilia e cunoscută ca
fiind „mai demult satul călugărițelor” iar comuna a primit numele de la o
mănăstire care a aparținut unor călugărițe din Satu Mare, spun unele surse
istorice (Dariu Pop).
În timp- multe mănăstiri și chilii au
dispărut fără urmă, la fel existența acestei mănăstiri rămâne de studiat; după
asasinarea lui Mihai Viteazul a continuat prigoana ortodocșilor iar bisericile
codrenești din cetatea Satu Mare aparțineau de Episcopia Muncaciului. Același
Dariu Pop la 1938 prin lucrarea Mărturii strămoșești ne spune din documente
ungurești că „această așezare a primit numele de la chiliile care a aparținut
unor călugărițe din Satu Mare.”
Mai presus de toate aceste precizări se
poate lua în seamă tradiția populară care duce mai departe legenda existenței
unei mănăstiri la Chilia care a dispărut fiind înghițită de ape. Acum au
actualizat credincioșii din Chilia mitul mănăstirii, s-a decis ridicarea unei
mănăstiri „până acum numită schit pe locul unor anexe ale brigăzii Cooperativei
Agricole de Producție locale, având în vedere că acolo era fântână cu apă și
curent instalat. Piatra de temelie pentru începutul construcției a fost turnată
în anul 2000.” Clopotul a fost cumpărat în 2003 iar acum construcția schitului
și pictura interioară continuă sub supravegherea preotului local Săvianu Milian, pictor Bob
Liviu iar Hramul schitului a fost stabilit Sf. Andrei. Schitul se înscrie în Protopopiatul Carei, Episcopia Ortodoxă a
Maramureșului și Sătmarului, în care există 76 de parohii, două mănăstiri și un schit la Chilia.
Prețuire și cinste celor ce-au
contribuit la realizarea acestui locaș de cult care va ține trează conștiința
neamului românesc.
Prof. OLIMPIA MUREȘAN, Ulmeni,
Maramureș, noiembrie, 2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu