Domnul Varujan Vosganian, Președintele Uniunii Scriitorilor din România, a lansat în circuitul public scrisoarea de mai jos prin care pune în discuție acordarea indemnizației de 50% din pensia brută cuvenită, în fiecare lună, după 1 septembrie 2024, pensionarilor membrii ai Uniunilor de Creatori, potrivit Legii nr. 8/2006.
Problema în discuție, în care s-a implicat Domnul Varujan Vosganian, prin
această scrisoare, este următoarea: începând cu pensiile cuvenite pentru luna
septembrie 2024, cei circa 14.061 de pensionari, membrii ai celor 9 uniuni de
creatori, beneficiari ai indemnizaţiei acordate în baza art. 1, alin. (3) din
Legea nr. 8/2006, au primit indemnizația la nivelul a 50% din pensia brută
cuvenită unei luni anterioare datei de 1 septembrie 2024,
ceea ce este nelegal, și NU
la nivelul de 50% din pensia brută
cuvenită unei luni începând cu septembrie
2024.
Cele 9 Uniuni de creatori legal
constituite și recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică sunt: 1) Uniunea Scriitorilor din
România; 2) Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România; 3) Uniunea Compozitorilor
și Muzicologilor din România; 4) Uniunea Artiștilor Plastici din România; 5)
Uniunea Teatrală din România; 6) Uniunea Cineaștilor din România; 7) Uniunea de
Creație Interpretativă a Muzicienilor din România; 8) Uniunea Autorilor și
Realizatorilor de Film din România; 9) Uniunea Arhitecților din România.
Pentru această acțiune, întreprinsă
în vederea rezolvării unei probleme atât de importante, Domnul Vosganian (singurul
dintre președinții celor 9 Uniuni de creatori, care se implică în rezolvarea
acestei probleme) merită o statuie, dar
procedura propusă este total greșită, așa după cum se va vedea din cele ce
urmează.
Personal m-am ocupat intens, chiar începând cu septembrie 2024, de modul în
care se poate ajunge la o rezolvare legală a acestei probleme, având publicate
zeci de articole în numeroase ziare, reviste și site-uri, dintre care unele
sunt prezentate în „Surse de documentare”, de la sfârșitul acestui material, prin care se demonstrează, pe
bază de prevederi legale că:
1) și începând cu 1 septembrie 2024, indemnizaţia în discuție trebuie
acordată tot la nivelul a 50% din pensia brută
cuvenită în fiecare lună și NU la nivelul a 50% din pensia cuvenită unei luni
anterioare datei de 1 septembrie 2024, și
2) se impune să se recalculeze diferența de indemnizație și să se acorde
retroactiv, celor îndreptățiți, începând cu 1 septembrie 2024.
Demersul în discuție al Domnului Vosganian fiind demn de toată stima și de
aprecierea celor circa 14.061 de pensionari ai celor 9 Uniuni de creatori,
trebuie în același timp să se bucure de tot sprijinul din partea celor care pot
contribui la rezolvarea optimă a acestei probleme; acesta sunt considerentele
în baza cărora îmi permit să intervin (1) atât cu comentarii (C) la Scrisoarea
Domnului Varujan Vosganian, (2) cât și cu propuneri (P),
pe cât posibil pe bază de temei legal și cu certă aplicabilitate practică,
pentru reușita acestui demers.
Comentarii
C1. Procedurile și parcursurile propuse în scrisoare pentru acțiunea în
justiție sunt fără șanse de reușită, fie și numai din următoarele considerente:
Parcursul 1 propus: „Formularea unei cereri de recalculare a
drepturilor de pensie decurgând din Legea nr. 8/2006, de către fiecare membru
al Uniunii, adresată Casei teritoriale de pensii de care aparțineți.”
Este o acțiune total greșită trimiterea celor circa 2.600 de membri ai
Uniunii ca aceștia să se adreseze, fiecare separat, Casei teritoriale de pensii
de care aparțin, prin care să solicite diferența de indemnizație, atâta timp
cât problema nu este reglementată la nivelul Casei Naționale de Pensii.
În toate cazurile, răspunsul transmis fiecărui pensionar va fi, în mod
sigur și categoric, numai de „NU”.
Cele circa 2.600 de cereri vor genera atât pierderi de timp, cât și
cheltuieli inutile, atât în rândul pensionarilor respectivi, cât și în cadrul
Caselor teritoriale de pensii.
C2. Nu se spune nimic despre
temeiul legal și despre argumentația care trebuie invocată de fiecare
pensionar, în baza cărora să se solicite recalcularea.
Altfel spus, pensionarii respectivi sunt trimiși în ceață: fiecare să facă
o cerere argumentată după cum consideră fiecare.
C3. Parcursul 2 propus: „În ipoteza unui răspuns nefavorabil / a lipsei
răspunsului în termen de 45 de zile, formularea unei cereri de chemare în
judecată la tribunalul în raza căruia domiciliați.”
După primirea răspunsului, care va fi, așa după cum am mai arătat, în toate
cazurile, în mod sigur numai nefavorabil pentru toți cei circa 2.600 de membri
ai Uniunii, fiecare pensionar va trebui să procedeze la formularea unei cereri de chemare în
judecată la tribunalul în raza căruia domiciliază.
Deci, urmează un alt parcurs prin care pensionarii respectivi sunt trimiși
din nou în ceață: fiecare să facă o acțiune în justiție argumentată după cum
consideră fiecare.
Altfel spus, conform acestei proceduri, totul este simplu și ușor:
fiecare poet și fiecare scriitor pensionar face o (simplă) cerere, cu o
argumentație, cu un temei legal, după cum se pricepe fiecare, prin care solicită
recalcularea indemnizației în discuție și așteaptă să i se rezolve problema.
C4. Problema acțiunii în
justiție, separat de fiecare pensionar, este foarte complexă fie și numai din
următoarele considerente:
C4/1. În cazul în care se
apelează la un avocat, distinct de fiecare pensionar, trebuie să știe că numai
onorariul acestuia, pentru început, este de circa 3.000 de lei.
C4/2. Sunt pensionari care,
începând cu 1 septembrie 2024, au pierdut lunar până la 4.000 de lei din
indemnizație, dar sunt și alții care au pierdut numai 20 – 30 de lei.
Aceste diferențe trebuie avute în vedere în abordarea problemei în discuție
în cazul în care se va intenta un proces la nivel Uniunii (singurul cu șanse
mari de reușită), și s-ar stabili contribuția fiecărui pensionar, care,
echitabil ar fi, să se stabilească sub cota de x% din pierderea de indemnizație
a fiecăruia.
C4/3. Deci, în cazul în care
se urmează această procedură, justiția, și așa sufocată cu zeci de mii de dosare
pe rol, se va mai „îmbogăți” cu alte circa 2.600 de „dosare-maculatură”, care
vor fi respinse pe bandă rulantă.
C4/4. Cele mai multe
persoane sunt într-o mare eroare prin a considera că, în cazul în care, primul
care va introduce acțiunea în justiție și ar obține o hotărâre favorabilă, în
mod automat și toți ceilalți, aflați în aceeași speță, vor avea și ei câștig de
cauză.
Eroarea acestor persoane constă în aceea că nu cunosc faptul că, în
sistemul de drept din România, practica
judiciară nu este izvor de drept.
Dacă, spre exemplu, „X” a obţinut o hotărâre favorabilă într-un caz / speță
identic cu al lui „Y”, nu există garanția că, acționând în justiție și „Y”, va
obţine și acesta aceeaşi soluţie cu cea a lui „X”.
În speţe similare din punct de vedere juridic, soluțiile, hotărârile
judecătorești sunt diferite, până la contradictorii.
Propuneri
P1. SOLUȚIA OPTIMĂ DE REZOLVARE este printr-o singură acțiune în justiție, la
nivelul persoanei juridice Uniunea Scriitorilor din România, caz în
care:
P1/1. Șansele de reușită ar
fi de aproape 100%, în cazul în care acțiunea ar avea la bază o temeinică
fundamentare, așa cum este prezentată în articolele din „Surse de documentare”, de la sfârșitul acestui material.
P1/2. Cheltuielile ar fi
minime: cu o contribuție de numai 10% din pensia fiecărui pensionar în discuție,
la nivelul Uniunii s-ar strânge o sumă de cel puțin 130.000 de lei, destul de
mare pentru un asemenea demers.
P1/3. De pe urma unei
asemenea acțiuni în justiție ar beneficia și cei foarte mulți pensionari care:
1) nu au încredere în reușita unei acțiuni individuale în justiție, fapt
pentru care nu ar risca să piardă o sumă însemnată de bani, de cel puțin 3.000
de lei, cu acțiunea în justiție;
2) au pierderi de indemnizație mai mici, fapt pentru care, pentru asemenea
diferențe nu riscă să piardă sume însemnate, de cel puțin 3.000 de lei, cu o
acțiune în justiție despre care nu sunt siguri că vor câștiga.
● Menționez că, așa după cum am procedat și la întocmirea celorlalte
articole pe această problemă, așa am procedat și acum: am supus analizei și
acest material unora dintre specialiștii practicieni autentici din domeniul pensiilor și al dreptului muncii, care cu
toții au fost de acord și cu temeinicia comentariilor din acest material, așa
cum au fost de acord și cu argumentația, pe bază de temei legal, și din
celelalte materiale întocmite.
● Pentru o edificare cât mai temeinică și mai completă asupra măsurilor
care trebuie întreprinse pentru rezolvarea complexei probleme în discuție,
anexez la prezente și:
1. Materialul necesar a fi avut în vedere
pentru acțiunea în justiție.
2. Procedura
care trebuie urmată pentru acțiunea în justiție.
Surse de documentare
pentru acțiune în justiție la nivelul Uniunea
Scriitorilor din România
„Erori în acordarea
indemnizației stabilite prin Legea nr. 8/2006, acordate cu 1 septembrie 2024.
Soluția de rezolvare.” 8 octombrie 2024. https://www.jurnalul-bucurestiului.ro/erori-in-acordarea-indemnizatiei-stabilite-prin-legea-nr-8-2006-acordate-cu-1-septembrie-2024-solutia-de-rezolvare/
„Soluția
de rezolvare pentru beneficiarii indemnizaţiei de pensie în baza art. 1, alin.
(3) din Legea nr. 8/2006.” 7 octombrie 2024. https://www.amosnews.ro/solutia-de-rezolvare-pentru-beneficiarii-indemnizatiei-de-pensie-in-baza-art-1-alin-3-din-legea-nr-8-2006/
„Probleme și
soluții privind cuantumul indemnizației stabilite prin Legea nr. 8/2006,
cuvenită cu 1 septembrie 2024.” 14
septembrie 2024. https://uzpr.ro/14/09/2024/despre-cuantumul-indemnizatiei-stabilite-prin-legea-nr-8-2006-cuvenita-cu-1-septembrie-2024/ + https://uzprcarasseverin.org/2024/09/16/puncte-de-vederein-legatura-cu-cuantumul-indemnizatiei-stabilite-prin-legea-nr-8-2006-cuvenita-de-la-1-septembrie-2024/ ; https://www.jurnalul-bucurestiului.ro/constelatii-diamantine-acad-ioan-aurel-pop-doina-dragut-carmen-manea-nicolae-dima-sua-ioan-voicu-ion-popescu-bradiceni-nicolae-grigorie-lacrita/
„Precizări cu
privire la stabilirea și plata indemnizațiilor prevăzute de Legea nr. 8/2006
referitoare la uniunile de creatori recunoscute ca fiind de utilitate publică
începând cu data de 1 septembrie 2024. 11 septembrie 2024.” 11
septembrie 2024. https://uzpr.ro/11/09/2024/in-atentia-membrilor-uzpr-precizari-cu-privire-la-stabilirea-si-plata-indemnizatiilor-prevazute-de-legea-nr-8-2006-referitoare-la-uniunile-de-creatori-recunoscute-ca-fiind-de-utilitate-publica-incepan/
Cuantumul
indemnizației stabilite prin Legea nr. 8/2006 – cuvenită cu 1 septembrie 2024.
Probleme și soluții. 27 septembrie 2024 279. https://www.jurnalul-bucurestiului.ro/cuantumul-indemnizatiei-stabilite-prin-legea-nr-8-2006-cuvenita-cu-1-septembrie-2024-probleme-si-solutii-corespondenta-de-la-conf-dr-nicolae-grigorie-lacrita-economist-filosof-si-scriitor/
Celelalte articole, pe această temă, se pot găsi ușor pe Internet accesând
fie și numai titlul articolului „Erori în acordarea indemnizației stabilite prin Legea nr.
8/2006, acordate cu 1 septembrie 2024. Soluția de rezolvare.”
Materialul necesar a fi
avut în vedere pentru acțiunea în justiție
* * *
Nelegalitatea
neacordării, începând cu 1
septembrie 2024,
a indemnizaţiei în baza art. 1 alin. (3) din Legea
nr. 8/2006
Cuprins:
Rezumat.
1. Calculul indemnizația
din pensie pe baza prevederilor legale în vigoare până la 31 august
2024
2. Calculul indemnizația
din pensie pe baza prevederilor legale în vigoare după 1 septembrie 2024
2.1. Calculul indemnizația
pe baza Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii
Tabelul nr. 2.1./1. Diferențele dintre „modul de calcul al pensiei”, dintre
Legea nr. 263/2010, în vigoare până la 31 august 2024, și Legea nr. 360/2023,
în vigoare începând cu 1 septembrie 2024
2.2. Calculul indemnizația
pe baza Ordonanţei de Urgenţă a Guvernul nr. 127/2024 privind unele măsuri în
domeniul social
Tabelul nr. 2.2./1.
Situația comparativă a prevederilor alineatului (4) al art. 1 din Legea nr.
8/2006, până la 31 august 2024 și după această dată
2.3. GREȘIT se consideră
că diminuarea de indemnizație în discuție a fost un act făcut cu bună știință
de legiuitor
3. Prevederi legale cu
privire la pensii, în vigoare începând cu 1 ianuarie 2025
4. Argumentele, lipsite de
temei legal, în baza cărora C.N.P.P. refuză să acorde, după 1 septembrie 2024,
indemnizația la nivelul a 50% din pensia cuvenită fiecărei luni
5. Neabrogarea alin. (4)
al alin. 1 din Legea nr. 8/2006 încalcă grav prevederile din Legea nr. 24/2000
6. Calculul indemnizației
din pensie, pe baza cuponului de pensie al numitului Nicola Grigoriu
6.1. În cuponul de pensie
pe luna august 2024
6.2. În cuponul de pensie
pe luna septembrie 2024
6.3. În cuponul de pensie
pe luna ianuarie 2025
6.4. Situația comparativă,
pe baza cupoanelor de pensie
Tabelul 6.4./1. Pierderile
de indemnizație suportate de persoana din acest caz, începând cu luna septembrie
2024
7. Soluția de rezolvare
8. Materialele anexate la
prezenta:
Bibliografie
Rezumat.
După data primirii
cupoanelor de pensie și, respectiv, a pensiilor, pentru luna septembrie 2024,
și până în prezent, beneficiarii indemnizației în baza Legii nr. 8/2006 sunt
nemulțumiți de faptul că, NU au mai primit
indemnizația la nivelul a 50% din pensia cuvenită fiecărei luni, CI au primit
indemnizația la nivelul a 50% din pensia cuvenită tot unei luni anterioare datei de 1 septembrie 2024.
GREȘIT se
consideră că această „diminuare de indemnizație” a fost un act făcut cu bună
știință de legiuitor.
În
realitate este vorba de săvârșirea unor grave erori de reglementate, așa după cum se
prezintă în acest material, în special în paragraful „2.2. Calculul indemnizația
pe baza Ordonanţei de Urgenţă a Guvernul nr. 127/2024 privind unele măsuri în
domeniul social.”
Prin acest material se
demonstrează, pe bază de temei legal că, de la 1 septembrie 2024 și până
la data la care va avea loc modificarea valorii punctului de referinţă:
1)
indemnizaţia în discuție este legal să
se acorde la nivelul a 50% din pensia cuvenită în fiecare lună și nu la
nivelul a 50% din pensia cuvenită unei luni anterioare
datei de 1 septembrie 2024, și
2)
se impune recalcularea diferenței de indemnizație și acordarea
celor îndreptățiți la echivalentul a 50% din pensia cuvenită în fiecare lună.
1.
Calculul indemnizația din pensie pe
baza
prevederilor legale în
vigoare PÂNĂ
la 31 august 2024
Până la 31
august 2024 a fost în vigoare „Legea nr. 263 din 16 decembrie 2010 privind sistemul unitar de pensii
publice”, prin care se prevede (sublinierile ne aparțin):
„Art. 94. (1) Cuantumul pensiei se determină prin
înmulţirea punctajului mediu anual realizat de
asigurat cu valoarea unui
punct de pensie.”
Pentru pensionarii celor 9 uniuni de creatori
legal constituite și recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică[1], acordarea
indemnizaţiei s-a făcut, până la 31 august 2024, în baza art. 1, alin. (3) și
alin. (4) din „Legea
nr. 8 din 11 ianuarie 2006, republicată, privind instituirea indemnizaţiei
pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori
legal constituite şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică”, prin
care se prevede (sublinierile îmi aparțin):
„(3) Cuantumul indemnizaţiei reprezintă echivalentul
a 50% din pensia cuvenită titularului sau, după caz, aflată în plată la data
solicitării, dar nu poate depăşi două salarii de bază minime brute
pe ţară, garantate în plată.
(4) Cuantumul indemnizaţiei se modifică ori de
câte ori se modifică pensia titularului, ca urmare a modificării valorii punctului de pensie.”[2]
Așa după cum se va vedea din cele ce urmează, începând cu 1 septembrie 2024, prevederile alin. (4) al
art. 1 din Legea nr. 8/2006 au fost abrogate tacit (implicit) ca urmare a
intrării în vigoare a Legii nr. 360/2023.
2.
Calculul indemnizația din pensie pe
baza
prevederilor legale în
vigoare DUPĂ 1 septembrie 2024
2.1.
Calculul indemnizației pe baza
Legii nr.
360/2023 privind sistemul public de pensii
Începând cu 1 septembrie 2024, Legea nr. 263/2010
a fost abrogată prin „Legea nr. 360 din
29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii”, publicată în
Monitorul Oficial nr. 1089 din 4
decembrie 2023.
Prin Legea nr. 360/2023
se prevede:
„Art. 83. (1) Cuantumul pensiei se determină prin înmulţirea numărului total de puncte realizat de asigurat cu
valoarea punctului de referinţă.[…]”
„Art. 84.
[…](2) La
data intrării în vigoare a prezentei legi, valoarea punctului de referinţă este
de 81 de lei.[…]”
„Art. 144. (1) La data intrării în vigoare a prezentei
legi, pensiile stabilite pe baza legislaţiei anterioare devin pensii în
înţelesul prezentei legi şi se recalculează prin înmulţirea numărului total de
puncte realizat cu valoarea punctului de referinţă prevăzută la art. 84,
cu excepţia pensiilor stabilite în fostul sistem de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale ale agricultorilor anterior datei de 1 aprilie 2001, care se
recalculează conform art. 154.[…]”
„Art. 167. Prezenta lege intră în vigoare la data de 1
septembrie 2024, cu excepţia art. 46 alin. (2), art. 84 alin. (6),
art. 127, art. 168 alin. (2) şi art. 169, care intră în vigoare la data de 1
ianuarie 2024.”
Deci, începând
cu 1 septembrie 2024, stabilirea cuantumului pensiei și a oricăror drepturi care decurg din aceasta, se face:
2.1) în baza Legii nr. 360/2023;
2.2) pe baza indicatorilor „numărului total de puncte realizat de
asigurat” și „valoarea
punctului de referinţă”;
2.3) prin înmulţirea „numărului total
de puncte realizat de asigurat” cu „valoarea
punctului de referinţă”;
2.4) pe baza valorii punctului de referinţă de 81 de lei.
Pentru a se înțelege cât mai bine diferențele și schimbările radicale aduse
prin Legea nr. 360/2023, în
vigoare începând cu 1 septembrie 2024, față de Legea nr. 263/2010, în
vigoare până la 31 august 2024, se prezintă și următorul Tabel:
Tabelul nr. 2.1./1.
Diferențele dintre
„modul de calcul al pensiei”, dintre Legea nr. 263/2010, în vigoare
până la 31 august 2024,
și Legea nr. 360/2023, în vigoare începând cu 1 septembrie 2024
|
Legea nr. 263/2010, în vigoare până la 31 august 2024 |
Legea nr. 360/2023, în vigoare începând cu 1
septembrie 2024 |
|
„Art. 94. (1) Cuantumul pensiei se determină
prin înmulţirea punctajului mediu anual
realizat de asigurat cu valoarea unui
punct de pensie.” |
„Art. 83. (1) Cuantumul
pensiei se determină prin înmulţirea numărului total de puncte realizat de asigurat cu valoarea punctului de referinţă. |
Deci, Legea nr. 360/2023 reglementează calculul pensiei pe baza
indicatorilor „numărului
total de puncte realizat de asigurat” și „valoarea
punctului de referinţă”, care sunt total diferiți și incompatibili cu
indicatorii „punctajul mediu anual realizat de asigurat”
și cu „valoarea unui punct de pensie”,din
Legea nr. 263/2010, abrogată.
De aici rezultă cu claritate că, începând cu 1 septembrie
2024, prevederile alin. (4) al art. 1 din Legea nr. 8/2006, prin care se dispune
că „(4) Cuantumul indemnizaţiei se modifică ori de câte ori se modifică pensia
titularului, ca urmare a modificării valorii
punctului de pensie.”, au fost abrogate tacit (implicit) ca urmare a faptului că:
1) acestea au fost date și au fost în vigoare
numai până la 31 august 2024 2024, numai în condițiile Legii nr. 263/2010,
abrogată începând cu 1
septembrie 2024, și
2) indicatorul „valoarea unui
punct de pensie”, din această prevedere, nu numai că nu se mai
regăsește în Legea nr. 360/2023, dar este și incompatibil cu indicatorii din
această lege.
Ca urmare, începând
cu 1 septembrie 2024, stabilirea cuantumului pensiei și a oricăror
drepturi care decurg din aceasta NU se mai face pe baza „valorii punctului de pensie”, CI pe baza „valorii punctului de referință”, fapt pentru care prevederile
alin (4) ale art. 1 din Legea nr.
8/2006 NU
mai au aplicabilitate, au fost
abrogate tacit (implicit), au căzut în
desuetudine (aceeași esență se poate exprima prin oricare din aceste
forme).
Din prevederile
(a) alin. (3) al art. 1
din Legea nr. 8/2006 și ale
(b) art. 83, art. 84,
art. 144 și art. 167 ale Legii nr. 360/2023,
rezultă clar, precis și
la modul imperativ că, cuantumul indemnizaţiei reprezintă 50% din pensia
cuvenită titularului, începând cu 1 septembrie 2024 și până la data la care va
avea loc modificarea valorii punctului de referinţă”.
2.2.
Calculul indemnizația pe baza Ordonanţei de Urgenţă
a Guvernul
nr. 127/2024 privind unele măsuri în domeniul social
Prin „Ordonanţa de
Urgenţă a Guvernul nr. 127 din 7 noiembrie 2024 privind unele măsuri în
domeniul social”, publicată în Monitorul Oficial nr. 1124 din 11 noiembrie 2024, în vigoare
începând cu 11 noiembrie 2024, se prevede:
Art. II. Legea nr. 8/2006 privind instituirea indemnizaţiei pentru pensionarii sistemului public de
pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite şi recunoscute ca
persoane juridice de utilitate publică, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 767 din 30 septembrie 2016, se modifică după cum
urmează:
2. La articolul 1,
alineatele (1) şi (4) vor avea următorul cuprins[…]:
„ART. 1. (1) Prezenta lege
reglementează dreptul la o indemnizaţie lunară în beneficiul pensionarilor care
sunt membri ai uniunilor de creatori legal constituite, recunoscute ca persoane
juridice de utilitate publică. ...................................................................
(4) Cuantumul indemnizaţiei se modifică ori de
câte ori se modifică pensia titularului, ca urmare a modificării valorii punctului de referinţă sau, după caz, a
indexării/actualizării a cuantumului pensiei.”
Din reglementarea alin.
(4) al art. 1 din Legea nr. 8/2006, făcută prin O.U.G. nr. 127/2024, rezultă cu
claritate că legiuitorul:
a) nu a avut în intenție
ca, începând cu 1 septembrie 2024, să nu actualizeze indemnizațiile în discuție
la 50% din pensia cuvenită titularului,
b) chiar a venit în
sprijinul beneficiarilor acestei indemnizații prin completarea alin. (4) al
art. 1 din Legea nr. 8/2006 cu prevederea „Cuantumul
indemnizaţiei se modifică ori de câte ori se modifică pensia titularului,
ca urmare a modificării valorii punctului de referinţă sau, după caz, a indexării/actualizării a cuantumului pensiei.”
Deci:
1. Pe perioada 1
septembrie 2024 – 11 noiembrie 2024, a fost o scăpare în reglementarea corespunzătoare a alin. (4)
al art. 1 din Legea nr. 8/2006. Acest lucru este recunoscut și de
Casa Naţională de Pensii Publice prin adresa „Nr. A61336/P16221//I/A797/
I0.10.2024; Nr. A63173/P116697/I/A826/ I0.10.2024; Nr. A64291/P16829/I/A838
I0.10.2024, trimisă subsemnatului și anexată la prezenta, prin care, printre
altele, se precizează (sublinierea ne aparține): „De asemenea, se constată că
noțiunea „valoarea punctului de pensie” nu se mai regăsește în legea nr.
360/2023, situație în care, în prezent, nu mai există temei legal pentru majorarea
indemnizațiilor stabilite în baza Legii nr. 8/2006, republicată, sens în care,
instituția noastră a sesizat Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.”
2. Începând cu 11
noiembrie 2024, corectarea acestei erori legislative s-a făcut prin Legea nr. 127/2024, dar, tot din cauza unei
reglementări necorespunzătoare:
2.1) s-a făcut „numai
pentru viitor”, „numai după ce cuantumul indemnizaţiei se va modifica prin
modificarea valorii punctului de referinţă”, și nu se știe când va avea loc o
asemenea modificare. Ori, așa după cum am mai arătat, după 11 noiembrie 2024,
nu a avut loc nici o modificare a „valorii
punctului de referinţă”, nici până la 31 decembrie 2024, și nici
în anul 2025, și aceasta ca urmare a înghețării pensiilor în baza O.U.G. nr.
156/2024, cunoscută
mai mult sub denumirea de „Ordonanța trenulețul”.
2.2) nu s-a făcut și pe
perioada începând cu 1 septembrie 2024 și până când „cuantumul indemnizaţiei se
va modifica prin modificarea valorii punctului de referinţă”. Ori, aceasta este esența problemei în discuție
în acest material: indemnizaţia în
discuție este legal să se acorde tot la nivelul a 50% din pensia cuvenită în
fiecare lună și pe perioade începând cu 1
septembrie 2024 și până când „cuantumul indemnizaţiei se va modifica prin modificarea
valorii punctului de referinţă”.
Situația de mai sus
rezultă, în sinteză, cu claritate, și din următorul Tabel:
Tabelul nr. 2.2./1.
Situația comparativă a prevederilor alineatului
(4) al art. 1
din Legea nr. 8/2006, până la 31 august 2024 și
după această dată
|
Alineatul (4) al art. 1 din Legea nr. 8/2006: |
||
|
Până la 31 august 2024: |
Pe perioada 1 septembrie 2024 – 11 noiembrie 2024: |
După 11 noiembrie 2024: |
|
„(4) Cuantumul indemnizaţiei se modifică ori de
câte ori se modifică pensia titularului, ca urmare a modificării valorii punctului de pensie.” |
A devenit caduc, a fost abrogat tacit (implicit), indemnizația
rămânând reglementată numai prin alin. (3) al art. 1 din Legea nr. 8/2006 |
„(4) Cuantumul indemnizaţiei se modifică ori de câte ori se modifică
pensia titularului, ca urmare a modificării valorii
punctului de referinţă sau, după caz, a
indexării / actualizării a cuantumului pensiei.” |
În condițiile în care, pe
perioada 1 septembrie 2024 – 11 noiembrie 2024, prevederile alin. (4) al art. 1 din Legea nr.
8/2006 au devenit caduce, au fost abrogate tacit (implicit)
ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 360/2023, rezultă cu claritate că indemnizația în discuție a rămas
reglementată numai prin alin. (3) al art. 1 din Legea nr. 8/2006, prin care se prevede:
„(3) Cuantumul
indemnizaţiei reprezintă echivalentul a 50% din pensia cuvenită titularului
sau, după caz, aflată în plată la data solicitării, dar nu poate
depăşi două salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în plată.”
În condițiile în care,
după 11
noiembrie 2024, nu a avut loc o modificare a „valorii
punctului de referinţă”, nici până la 31 decembrie 2024, și nici
în anul 2025, și aceasta ca urmare a înghețării pensiilor în baza O.U.G. nr.
156/2024, cunoscută
mai mult sub denumirea de „Ordonanța trenulețul”,
rezultă cu claritate că, de la 1 septembrie 2024 și până la data la care va avea
loc modificarea valorii punctului de referinţă, cuantumul indemnizaţiei
reprezintă 50% din pensia cuvenită titularului în fiecare lună.
Pe cale de consecință, de
la 1 septembrie 2024 și până la data la care va avea loc modificarea valorii
punctului de referinţă:
1) indemnizaţia în discuție este
legal să se acorde la nivelul a 50% din pensia cuvenită în fiecare lună și nu
la nivelul a 50% din pensia cuvenită unei luni anterioare datei de 1 septembrie 2024, și
2) se impune recalcularea diferenței de indemnizație și acordarea
celor îndreptățiți la echivalentul a 50% din pensia cuvenită în fiecare lună.
2.3. GREȘIT se consideră
că diminuarea de indemnizație
în discuție a fost un act
făcut cu bună știință de legiuitor
Foarte
important este a se reține faptul că
diminuarea de indemnizație în discuție
NU a fost un act făcut cu bună știință, deliberat, de legiuitor.
În
realitate este vorba de săvârșirea unor grave erori de reglementate, așa după cum se
prezintă în acest material, în special în paragraful „2.2. Calculul
indemnizația pe baza Ordonanţei de Urgenţă a Guvernul nr. 127/2024 privind
unele măsuri în domeniul social” și după cum se precizează și în Adresa Casei Naţionale de Pensii Publice nr.
A61336/P16221//I/A797/ I0.10.2024; Nr. A63173/P116697/I/A826/ I0.10.2024; Nr.
A64291/P16829/I/A838 I0.10.2024, trimisă subsemnatului și anexată la prezenta,
prin care, printre altele, se precizează (sublinierea ne aparține): „De
asemenea, se constată că noțiunea „valoarea punctului de pensie” nu se mai
regăsește în legea nr. 360/2023, situație în care, în prezent, nu mai există
temei legal pentru majorarea indemnizațiilor stabilite în baza Legii nr.
8/2006, republicată, sens în care, instituția noastră a
sesizat Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.”
Așa după cum rezultă și din Tabelul nr. 2.2./1, legiuitorul chiar a venit cu o completate foarte
importantă în alineatul (4) al art. 1
din Legea nr. 8/2006, prin introducerea sintagmei „sau, după caz, a indexării /
actualizării a cuantumului pensiei.”, Textul integral fiind
următorul:
„(4) Cuantumul
indemnizaţiei se modifică ori de câte ori se modifică pensia titularului, ca
urmare a modificării valorii punctului de referinţă sau, după caz, a
indexării / actualizării a cuantumului pensiei.”
Din aceste prevederi
legale rezultă cu claritate că, de la 1 septembrie 2024 și până
la data la care va avea loc modificarea valorii punctului de referinţă:
1)
indemnizaţia în discuție este legal să
se acorde la nivelul a 50% din pensia cuvenită în fiecare lună și nu la
nivelul a 50% din pensia cuvenită unei luni anterioare
datei de 1 septembrie 2024, și
2)
se impune recalcularea diferenței de indemnizație și acordarea
celor îndreptățiți la echivalentul a 50% din pensia cuvenită în fiecare lună.
3. Prevederi legale cu privire la pensii,
în vigoare începând cu 1 ianuarie 2025
Prin „Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului nr. 156 din 30 decembrie 2024
privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru
fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi
completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene”,
publicată în Monitorul Oficial nr. 1334 din 31 decembrie 2024, se prevede
(sublinierea ne aparține):
„Art. XVII. (1) În anul 2025 valoarea punctului de referinţă prevăzut
la art. 83 alin. (1) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii
se menţine la nivelul de 81 lei.
(2) Prevederile art. 84 alin. (3) - (5), alin. (7) şi (8) din Legea nr.
360/2023 se aplică începând cu anul 2026.”
Prin art. 84 alin. (3) din Legea nr. 360/2023 (celelalte alineate neavând
relevanță cu problema în discuție), care se aplică
începând cu anul 2026, se prevede (sublinierea ne aparține):
„Art. 84. […](3) Începând cu anul
următor intrării în vigoare a prezentei legi, valoarea
punctului de referinţă se majorează anual, la începutul fiecărui
an, în luna ianuarie, cu rata medie anuală a inflaţiei, la care se adaugă 50%
din creşterea reală a câştigului salarial mediu brut realizat, indicatori
definitivi, cunoscuţi în anul curent pentru anul calendaristic anterior,
comunicaţi de Institutul Naţional de Statistică.”
În anul 2025, valoarea punctului de referinţă menţinându-se la nivelul de
81 lei, pensiile (înghețate) nu se vor modifica pe baza acestui indicator.
4.
Argumentele, lipsite de temei legal, în baza cărora C.N.P.P. refuză să acorde,
după 1 septembrie 2024, indemnizația la nivelul a 50% din pensia cuvenită fiecărei luni
După 1 septembrie 2024, Casa Naţională de Pensii Publice (C.N.P.P.) și
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (M.M.S.S.) refuză să acorde
indemnizația cuvenită în baza Legii nr. 8/2006 la
nivelul a 50% din pensia cuvenită fiecărei luni, așa după cum se dispune clar,
precis și la modul imperativ prin art. 1 alin. (4) din Legea nr. 8/2006, care
este în deplin acord cu prevederile art. 83, art. 84, art. 144 și art. 167 din
Legea nr. 360/2023.
Din cauză că și după 1 septembrie 2024, dată de la
care prevederile alin. (4) al art. 1 din Legea nr. 8/2006 au fost abrogate
implicit (tacit), aceste prevederi sunt aduse ca argument, de C.N.P.P., ca și
când acestea ar fi în vigoare, s-a ajuns și în situația în care, după 1
septembrie 2024:
1) unul este cuantumul
indemnizației prevăzute prin alin. (3) al art. 1 din Legea
nr. 8/2006,
2) cu totul altul este
cuantumul indemnizației înscris în cuponul din pensie și acordat efectiv, cu
până la 37,30% mai puțin față de suma cuvenită în baza alin. (3) al art. 1 din Legea nr. 8/2006,
3) la pensionarii în
discuție, cuantumul indemnizaţiei NU mai
reprezintă echivalentul a 50% din pensia cuvenită titularului, așa după cum se
dispune clar, precis și la modul imperativ prin alin. (3) al art. 1 din Legea nr. 8/2006, CI reprezintă 50% din pensia cuvenită unei luni anterioare datei de 1 septembrie 2024, ceea ce este nelegal, așa după cum se demonstrează prin acest
material.
5.
Neabrogarea alin. (4) al alin. 1 din Legea nr. 8/2006
încalcă
grav prevederile din Legea nr. 24/2000
Neajunsurile generate,
începând cu 1 septembrie 2024, în aplicarea prevederilor alin. (4) al art. 1
din Legea nr. 8/2006, nu ar mai fi existat în condițiile în care s-ar fi
respectat prevederile art. 7;
13; 17; 25; 64 și 67 din „Legea
nr. 24/2000,
republicată, privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor
normative”.
Dintre prevederile din
Legea nr. 24/2000, sunt de reținut fie și numai următoarele:
„Art. 13. Integrarea
proiectului în ansamblul legislaţiei
Actul normativ trebuie să
se integreze organic în sistemul legislaţiei, scop în care:
a) proiectul de act normativ trebuie corelat cu
prevederile actelor normative de nivel superior sau de acelaşi nivel, cu care
se află în conexiune;[…]”
„Art. 17. Asanarea
legislaţiei
În vederea asanării legislaţiei active, în
procesul de elaborare a proiectelor de acte normative se va urmări abrogarea
expresă a dispoziţiilor legale căzute în desuetudine sau care înregistrează
aspecte de contradictorialitate cu reglementarea preconizată.”
„Art. 64. Abrogarea
(1) Prevederile cuprinse într-un act normativ,
contrare unei noi reglementări de acelaşi nivel sau de nivel superior, trebuie
abrogate. Abrogarea poate fi totală sau parţială.[…]”
„(4) Dacă o normă de nivel inferior, cu acelaşi obiect, nu a fost abrogată
expres de actul normativ de nivel superior, această obligaţie îi revine
autorităţii care a emis prima actul.”
„Art. 67. Evenimentele
legislative implicite
(1) În cazuri deosebite, în care la elaborarea şi adoptarea
unei reglementări nu a fost posibilă identificarea tuturor normelor contrare,
se poate prezuma că acestea au făcut obiectul modificării, completării ori
abrogării lor implicite.[…]”
Foarte important
este de reținut și
următorul aspect.
„Legea nr. 360 din 29 noiembrie 2023 privind
sistemul public de pensii”, a fost publicată în Monitorul
Oficial nr. 1089 din 4 decembrie 2023, deci cu aproape
9 luni înainte de intrarea sa în vigoare, la 1 septembrie 2024.
La această lege s-a lucrat de mai mulți ani,
perioadă foarte mare în care trebuia să se fi intervenit pentru respectat
prevederile art. 7;
13; 17; 25; 64 și 67 din Legea
nr. 24/2000.
Chiar dacă, din neglijență, din
lipsă de profesionalism, din paralelisme și suprapuneri birocratice etc., nu
s-a făcut acest lucru în perioada respectivă, a fost suficient timp ca acest
lucru să se facă în cele aproape 9 luni scurse de la publicarea sa în Monitorul
Oficial, pe 4 decembrie 2023, și până la intrarea sa în vigoare, pe 1
septembrie 2024.
Dar nu s-a făcut.
În condițiile acestor numeroase și grave neajunsuri în reglementare din
activitatea C.N.P.P. și ale M.M.P.S., aceste instituții, prin abuz de
drept, refuză
acordarea, începând și cu 1 septembrie 2024, a indemnizaţiei din pensia
cuvenită beneficiarilor Legii nr. 8/2006.
6.
Calculul indemnizației din pensie,
pe baza
cuponului de pensie al numitului Nicola Grigoriu
Prin cele ce urmează se
arată cum, la indemnizația din pensie a numitului Nicola Grigoriu
1) unul este cuantumul
indemnizației prevăzute prin alin. (3) al art. 1 din Legea
nr. 8/2006,
2) cu totul altul este
cuantumul indemnizației înscris în cuponul din pensie și acordat efectiv, cu
37,30% mai puțin față de suma cuvenită în baza alin. (3) al art. 1 din Legea nr. 8/2006,
3) cuantumul indemnizaţiei NU mai reprezintă
echivalentul a 50% din pensia cuvenită titularului, așa după cum se
dispune clar, precis și la modul imperativ prin alin. (3) al art. 1 din Legea nr. 8/2006, CI reprezintă 50% din pensia cuvenită unei luni anterioare datei de 1 septembrie 2024, ceea ce este nelegal, așa după cum se demonstrează prin acest
material.
6.1. În cuponul de pensie pe luna
august 2024:
„Nr.
puncte: 0.90.
Val. punct: 2032,00
Pensie: 1.829
Impozit: 0
Total drepturi: 1.829”
Pensia, de 1.829 a
rezultat din „Nr. puncte: 0,90” x „Val. punct: 2032,00” = 0,90 x 2032,00 =
1.829 de lei.
Indemnizația, de 50% din
pensia cuvenită titularului, se poate calcula și astfel:
1. Cuantumul indemnizaţiei
reprezintă echivalentul a 50% din pensia cuvenită titularului, așa după cum se
dispune prin art. 1, alin. (3) din Legea nr. 8/2006:
indemnizaţia = pensia cuvenită
titularului x 50% = 1.829 x 50% = 915 lei.
2.
Pe baza a 50% din „numărul de puncte” x „valoarea punctului de pensie”:
[„Nr. puncte: 0,90” x
50%] x „Val. punct: 2.032,00” = „Nr. puncte: 0,90” x „Val. punct: 2032,00”
=1.829 de lei, adică exact pensia înscrisă
în cuponul de pensie pe luna august 2024 = „Pensie: 1.829” x „50% din pensia cuvenită
titularului” = 915 de lei.
Prin ambele aceste metode
de calcul se ajunge la același rezultat.
6.2. În cuponul de pensie pe luna
septembrie 2024:
„Total puncte: 39.5062.
VPR: 81,00
Pensie: 3.200
Impozit: 20
Total drepturi: 3.180”
Pensia, de 3.200 a
rezultat din „Total puncte: 39.5062” x „VPR: 81,00” = 39.5062 x 81,00 = 3.200 de lei.
Indemnizația, de 50% din
pensia cuvenită titularului, se poate calcula și astfel:
1. Cuantumul indemnizaţiei
reprezintă echivalentul a 50% din pensia cuvenită titularului, așa după cum se
dispune prin art. 1, alin. (3) din Legea nr. 8/2006:
indemnizaţia = pensia cuvenită
titularului x 50% = 3.200 x 50% = 1.600 de lei.
2.
Pe baza a 50% din „numărul de puncte” x „valoarea punctului de pensie”:
[„Total
puncte: 39.5062”
x 50%] x „VPR: 81,00” = „Total puncte: 19.7531” x „VPR:
81,00” = 1.600
de lei, adică 50% din pensia de 3.200 lei înscrisă în cuponul de
pensie pe
luna septembrie 2024 = „Pensie: 3.200” x „50% din pensia cuvenită
titularului” = 1.600
de lei.
Numai că, în realitate, în cuponul de pensie pe luna septembrie 2024, la „Legi speciale”, nu s-a înscris și nu s-a
acordat indemnizația legal cuvenită, de 1.600
de lei, ci s-a
înscris și s-a acordat efectiv indemnizația de 915 lei, ceea ce este NElegal.
Deci, una este
indemnizația cuvenită pe baza prevederilor (a) din Legea nr. 8/2006, art.
1, alin. (3), și cu totul altul este
cuantumul indemnizației acordate efectiv, ceea ce este nelegal.
După 1 septembrie,
pensionarul din acest exemplu a fost prejudiciat, cu suma de 1.600 – 915
= 685 de lei (adică cu 42,81%) în fiecare lună din indemnizația cuvenită prin
lege.
Notă: dacă se analizează
pensiile celor 9 uniuni de creatori legal constituite, se constată că numeroși
dintre aceștia au avut, până la 1 septembrie 2024, pensia de sub 2.000 de lei,
iar după 1 septembrie 2024 pensia acestora este în jur de 3.000 de lei.
6.3. În cuponul de pensie pe luna
ianuarie 2025:
Din cauză că eroarea
legislativă prezentată în acest material nu s-a corectat nici după 1 ianuarie
2025, pensionarii în discuție suportă acest prejudiciu și după această dată, în
mod sigur și pe întregul an 2025, dacă această eroarea legislativă nu va fi
corectată pe cale judecătorească.
Din compararea indemnizațiilor încasate efectiv, de persoana în discuție,
în lunile august 2024, septembrie 2024 și ianuarie 2025, rezultă pierderile de
indemnizație suportate de această persoană, începând cu luna septembrie 2024.
Tabelul 6.4./1.
Pierderile de
indemnizație suportate de persoana din acest caz,
începând cu luna
septembrie 2024
|
Nr. crt. |
Luna: |
Pensia: |
Indemnizația: |
|||||
|
cuvenită în baza alin. (3) al art. 1 din Legea nr. 8/2006: |
acordată efectiv: |
|
||||||
|
lei: |
pierderea din indemnizația
cuvenită: |
|
||||||
|
în lei: |
în % |
|||||||
|
lei: |
în %: |
|
||||||
|
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 = 3 – 5 |
7 = (6x100):3 |
|
|
1 |
August 2024 |
1.829 |
915 |
50% |
915 |
0 |
0 |
|
|
2 |
Septembrie 2024 |
3.200 |
1.600 |
50% |
915 |
685 |
42,81% |
|
|
3 |
Ianuarie 2025 |
3.200 |
1.600 |
50% |
915 |
685 |
42,81% |
|
Deci, începând cu 1 septembrie 2024, beneficiarul indemnizaţiei din acest caz a primit
indemnizația cu o pierdere lunară de 685 de lei,
adică cu o pierdere 42,81% față de indemnizația cuvenită legal în fiecare lună.
În cazul în care nu se va corecta această eroare legislativă, inclusiv pe
calea judecătorească, această pierdere este posibil să rămână chiar și pe mai
mulți ani, respectiv până când „Cuantumul
indemnizaţiei se va modifica atunci când se modifică pensia titularului, ca
urmare a modificării valorii punctului de
referinţă sau, după caz, a indexării /
actualizării a cuantumului pensiei.”
Ori, cum în anul 2025
pensiile sunt înghețate, și nu se știe ce va mai fi după aceea, soluția de
rezolvare este cea prezentată prin acest material.
7. Soluția de
rezolvare
În concluzie, în baza celor de mai sus se
impune ca, prin hotărârea în justiție care se va da, să se dispună ca,
de la 1 septembrie 2024 și până
la data la care va avea loc modificarea valorii punctului de referinţă:
1) indemnizaţia în discuție este
legal să se acorde la nivelul a 50% din pensia cuvenită în fiecare lună
și nu la nivelul a 50% din pensia cuvenită unei luni anterioare datei de 1 septembrie 2024, și
2) să se recalculeze diferența de indemnizație și să se acorde
celor îndreptățiți la echivalentul a 50% din pensia cuvenită în fiecare lună.
Nu este vorba de
o aplicare retroactivă a legii, ci este
vorba de corectarea unei erori legislative, de acordarea veniturilor efectiv
cuvenite pensionarilor în discuție și după 1 septembrie 2024, venituri de care
au fost prejudiciați printr-un abuz de drept săvârșit de către Casa Naţională
de Pensii Publice.
Altfel spus, acordarea indemnizației în discuție,
începând cu 1 septembrie 2024, la echivalentul a 50% din pensia cuvenită
efectiv fiecărei luni, nu reprezintă o
acordare retroactivă, ci un drept cuvenit pensionarilor în
discuție, prin corectarea erorii legislative care s-a făcut acestora, prin
interpretarea și aplicarea greșită a alin. (4) al art. 1 din Legea nr. 8/2006,
articol care este abrogat implicit (tacit) începând cu cu 1 septembrie 2024.
8. Materialele anexate la prezenta:
1. Răspunsul primit de
Nicolae Grigorie, de la Casa Națională de Pensii Publice, la sesizarea făcută
pe baza materialului de mai sus
2. Cupoanele de pensie
ale lui Nicola Grigoriu, pe lunile august 2024, septembrie 2024 și ianuarie
2025
3. Decizia Casei
teritoriale de pensii Dolj nr. 320907 / din data de 31.07.2024 privind aplicare
prevederilor art. 144 din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii,
pentru Nicolae Grigorie
Bibliografie
Legea nr. 8 din 11
ianuarie 2006, republicată, privind instituirea indemnizaţiei pentru pensionarii
sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite
şi recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică
Legea nr. 263 din 16
decembrie 2010 privind sistemul unitar de pensii publice
Legea nr. 360 din 29
noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii, publicată în Monitorul
Oficial nr. 1089 din 4 decembrie 2023,
în vigoare începând cu 1 septembrie 2024, conform art. 167 din aceasta.
Hotărârea Guvernului nr. 181/2024 din 28 februarie 2024 pentru aprobarea
Normelor de aplicare a Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii,
publicată în Monitorul Oficial Nr. 171
din 1 martie 2024
Ordonanţa de Urgenţă a
Guvernului nr. 156 din 30 decembrie 2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul
cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul
2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru
prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial nr. 1334 din 31
decembrie 2024. Aceasta este cunoscută mai mult sub denumirea de „Ordonanța trenulețul”.
Ordonanţa de Urgenţă a Guvernul nr. 127 din 7 noiembrie
2024 privind
unele măsuri în domeniul social”, publicată în Monitorul Oficial nr. 1124 din 11 noiembrie 2024, în vigoare
începând cu 11 noiembrie 2024. Prin ART. II
din O.U.G. nr. 127/2024 se modifică Legea nr. 8/2006. Ordonanţele de urgenţă ale Guvernului intră în vigoare la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, dacă în cuprinsul
lor nu este prevăzută o dată ulterioară. Cum pentru O.U.G. nr. 127/2024 nu este prevăzută o dată ulterioară de
intrare în vigoare, aceasta se aplică începând cu 11 noiembrie 2024.
Legea nr. 287 din 17 iulie 2009 privind Codul civil, cel puțin articolele:
14; 15; 1353
Legea nr. 24/2000, republicată, privind normele de tehnică legislativă
pentru elaborarea actelor normative
pe problema
„Nelegalitatea neacordării, începând cu 1
septembrie 2024,
a indemnizaţiei în baza art. 1 alin. (3) din Legea nr.
8/2006”
De la data primirii
cupoanelor cu pensia și cu indemnizația din pensie, pentru luna septembrie
2024, și până în prezent, beneficiarii indemnizației în baza Legii nr. 8/2006
sunt nemulțumiți de faptul că, NU au mai primit
indemnizația la nivelul a 50% din pensia cuvenită unei luni, CI au primit
indemnizația la nivelul a 50% din pensia cuvenită unei luni anterioare datei de 1 septembrie 2024.
GREȘIT se
consideră că această „diminuare de indemnizație” a fost un act făcut cu bună
știință de legiuitor. În realitate este vorba de săvârșirea unor grave erori de
reglementate, așa după cum se prezintă în materialul anexat la
prezenta, în special în paragraful „2.2. Calculul indemnizația pe baza
Ordonanţei de Urgenţă a Guvernul nr. 127/2024 privind unele măsuri în domeniul
social.”
Prin materialul anexat la
prezenta se demonstrează, pe bază de temei legal că, de
la 1 septembrie 2024 și până la data la care va avea loc modificarea valorii
punctului de referinţă:
1)
indemnizaţia în discuție este legal să
se acorde la nivelul a 50% din pensia cuvenită în fiecare lună și nu la
nivelul a 50% din pensia cuvenită unei luni anterioare
datei de 1 septembrie 2024, și
2)
se impune recalcularea diferenței de indemnizație și acordarea
celor îndreptățiți la echivalentul a 50% din pensia cuvenită în fiecare lună.
Această problemă se poate rezolva numai pe cale
judecătorească,
PAȘII DE URMAT sunt următorii:
1. Trebuie
stabilită persoana care să se ocupe de constituirea grupului, după care aceasta
se va ocupa în continuare de:
1.1) de
colectarea onorariilor cuvenite avocatului, de la fiecare membru al grupului,
1.2) de
strângerea materialelor, de la fiecare membru al grupului,
1.3) de
înaintarea onorariilor cuvenite avocatului și a materialelor strânse de la
fiecare membru al grupului,
1.1) de
a ține legătura cu avocatul pentru clarificarea oricăror probleme care apar,
1.5)
după finalizarea procesului, cu câștig de cauză, cheltuielile de judecată, care
vor consta în onorariul plătit de fiecare avocatului, se vor restitui
fiecăruia.
2. Probleme
organizatoric. Pentru a asigura o ordine deplină, organizatorul
grupului va trebui ca, în calculatorul său, să întocmească un „Director”
distinct (spre exemplu, cu denumirea de „Litigiu la Legea 8-2006”), iar în
cadrul acestuia trebuie întocmit un fișier distinct pentru fiecare membru al
grupului. În caz contrar, dezordinea poate să fie destul de mare.
3. În
ceea ce privește ONORARIUL AVOCATULUI, trebuie avute în vedere următoarele
aspecte:
3.1.
După mai multe căutări, am ajuns la distinsul domn avocat Gabriel Viziru[3], fost
judecător peste 26 de ani, avocat de elită din anul 2021, inițial în cadrul Baroului Dolj și ulterior în
cadrul Baroului București, OM de onoare, telefon 0770–960.372, e-mail gabriel.viziru@yahoo.ro .
Acesta
mi-a precizat următoarele:
3.2.
Pentru o singură persoană, onorariul minim este de 3.000 de lei.
3.2. Cu
cât grupul este constituit din mai multe persoane, cu atât mai mult scade
onorariul datorat de o persoană. Spre exemplu, pentru un grup de 100 de
persoane, onorariul poate scădea până la 80 – 100 de lei pentru o persoană, în
cazul în care organizarea este ireproșabilă.
3.3.
Avocatul nu acceptă colaborarea cu un coordonator de grup care nu se dovedește
un bun organizator, cu o situație haotică în documente, intervine irațional cu
numeroase email-uiri, telefoane etc.
4. ORGANIZATORUL
GRUPULUI:
4.1.
Trebuie să identifice persoanele care dau dovadă de seriozitate în introducerea
acțiunii în justiție.
4.2.
Trebuie să-și stabilească numărul de persoane din care este stabilit grupul.
4.3.
După ce s-a stabilit grupul, acestora li se va trimite, în format electronic,
pe e-mail, materialele anexate la prezenta.
4.4.
După ce acestea au văzut aceste materiale și și-au clarificat cât mai bine
problema în discuție, în special după discuții cu organizatorul grupului, organizatorul
grupului:
4.4.1. Le va comunica
onorariul datorat de fiecare și contul în care trebuie virați bani. A se vedea
în acest sens fișierul „Carte Identitate
+ Date de identificare + Cont bancar”
4.4.2. Va solicita
fiecăruia documentele din fișierele „Cupoane pensie pt. august
+ septembrie 2024”, „Cupoane pensie
pe ianuarie 2025 + Situație comparativă” și „Carte Identitate + Date de identificare + Cont bancar”.
4.4.3. Va întocmi „Tabelul cu membrii grupului participanți la acțiunea în
justiție”. Acest „Tabel” va cuprinde: numele, prenumele, onorariul achitat și documentul de plată a
onorariului.
4.4.5. Va lua legătura cu
avocatul în vederea: clarificării problemelor legate de acțiunea în justiție,
iar dacă totul decurge bine, urmează trimiterea materialelor anexate la prezenta
și a onorariului. Este de dorit să se păstreze confidențialitatea telefonului
avocatului pentru ca acesta să nu fie sufocat cu telefoane inutile, în special
de persoane care nu manifestă seriozitate.
5. AVOCATUL:
5.1. Avocatul va emite o
singură Factură fiscală pentru
întreaga sumă a onorariului, pentru tot grupul.
Factura
fiscală emisă de avocat, având regim special, este transmisă și primită într-un format electronic,
prin sistemul național RO e-Factura.
Pentru emiterea facturii,
organizatorul grupului va
trimite avocatului, pe e-mail sau pe WhatsApp, copie de pe cartea sa de
identitate a sa.
Organizatorul
grupului, după ce primește, pe e-mail sau pe WhatsApp, factura de la avocat, o
va lista, o va semna, o va scana și o va trimite avocatului.
5.2. După emiterea
Facturii de către avocat, nu se mai pot face modificări în componența grupului
respectiv.
5.3. După studierea
materialelor primite, avocatul va discuta cu organizatorul grupului: dacă mai sunt aspecte neclare;
asupra acțiunii în justiție etc.
5.4.
Avocatul va încheia „Contractul de asistență juridică” cu organizatorul
grupului, după care se va introduce acțiune în justiție.
5.5.
După introducerea acțiunii în justiție, avocatul va informa organizatorul
grupului și va ține legătura cu acesta asupra modului de desfășurare a
procesului.
5.6.
Avocatul va completa și „Declarația cu
protecția datelor” (GDPR), pe baza copiei de pe cartea de identitate a organizatorul
grupului și o va trimite acestuia spre semnare și retrimitere după semnare.
6. Alte probleme de clarificat.
6.1. ONORARIUL, în funcție de numărul de
persoane dintr-un grup, pentru cei din București și din Județul Dolj, este
următorul:
pentru un grup de 10
persoane: onorariul = 3.000 de lei;
pentru un grup de 20
persoane: onorariul = 4.000 de lei;
pentru un grup de 30
persoane: onorariul = 5.000 de lei.
6.2. În legătură cu
solicitanții din celelalte județe, din afara Bucureștiului și a județului Dolj,
având în vedere cheltuielile cu transportul, cu cazarea, cu diurna și cu timpul
consumat, dl. avocat menționat mai sus, a precizat că acceptă să susțină
procese și în județele Argeș, Călărași, Constanța, Dâmbovița, Giurgiu,
Ialomița, și Prahova, cu următoarele onorarii:
pentru un grup de 10
persoane: onorariul = 4.000 de lei;
pentru un grup de 20
persoane: onorariul = 5.000 de lei;
pentru un grup de 30
persoane: onorariul = 5.000 de lei.
6.3. Fiecare persoană și
fiecare grup are libertate deplină să-și aleagă avocatul pe care și-l dorește,
cu care să negocieze onorariul.
7. Într-un grup nu se acceptă decât
persoane care sunt membre din aceeași Uniune de creație, dintre cele 9
Uniuni legal constituite, beneficiare ale Legii nr. 8/2006.
8. În cazul în care
într-un grup dintr-un județ, sau din București, sunt persoane și din alte
județe, unii judecători pot disjunge, pot despărți persoanele spre a fi judecate
separat în județele de care aparțin. Această „disjuncție” (separare) nu este
nici obligatorie și nici nu este o regulă generală, fiind în funcție de cum
consideră fiecare judecător. Pentru a nu se ajunge în asemenea situații, care
ar complica foarte mult lucrurile, este de dorit ca un grup constituit să fie din
persoane fie numai din București, fie din persoane numai dintr-un județ.
9. Precizări de final.
9.1. Am prezentat, în
cele mai mici amănunte, întreaga procedură de urmat, de organizatorul grupului,
deoarece numai în aceste condiții:
1) se va
ști și clar și precis, încă de la început, întreaga procedură;
2) se
vor elimina activități și discuții inutile, consumatoare de timp și generatoare
de stres.
9.2. Această
procedură fiind foarte clară, vă rog frumos să aveți în vedere rugămintea mea
de a nu fi deranjat cu telefoane și / sau cu email-uri.
Vă mulțumesc pentru înțelegere.
[1] Cele 9 uniuni de creatori legal constituite și recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică sunt: 1) Uniunea Scriitorilor din România; 2) Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România; 3) Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România; 4) Uniunea Artiștilor Plastici din România; 5) Uniunea Teatrală din România; 6) Uniunea Cineaștilor din România; 7) Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România; 8) Uniunea Autorilor și Realizatorilor de Film din România; 9) Uniunea Arhitecților din România.
[2] 1. Pe
perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024, salariul de bază
minim brut pe țară garantat în plată a fost stabilit la suma de 3.700 lei
lunar, în baza „Hotărârii Guvernului nr. 598 din 6 iunie 2024 pentru
stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată”, publicată
în Monitorul Oficial nr. 529 din 6 iunie 2024. Două
salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în plată, pe
perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 = 3.700 x 2 = 7.400 de lei.
2. Începând cu 1 ianuarie 2025, salariul de bază
minim brut pe țară garantat în plată a fost stabilit la suma de 4.050 de lei
lunar, în baza „Hotărârii Guvernului nr. 1506 din 27 noiembrie
2024 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în
plată”, publicată în Monitorul Oficial nr. 1185 din 28 noiembrie 2024. Două salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în plată,
începând cu 1 ianuarie 2025 = 4.050. x 2 = 8.100 de lei.
[3] A nu se confunda (unii au făcut-o chiar cu intenție) eminentul fost judecător și actual avocat Gabriel Viziru cu alte dezonorante persoane cu numele de Viziru.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu