În funcție de justiția pe care o practică, o țară sau un stat se dezvoltă, stagnează sau slăbește, iar oamenii trăiesc în consecință. Balanța și legarea la ochi sunt oricum mai mult decât metafore ale justiției. Dacă sunt nedreptăți în societate, justiția este din capul locului coresponsabilă.
O privire mai precisă asupra actului de justiție din
perspectiva scopului său – realizarea dreptății, este, astfel, mereu necesară.
Înțeleg prin act de justiție decizia luată de judecător în instanță, împreună
cu premisele ei instituționale, profesionale și culturale.
Oficial, la noi, se proclamă că „actul de justiție
izvorăște din normele legale, iar forța lui executorie derivă tot din lege”.
Decizia nr. 972/21 noiembrie 2012 a Curții Constituționale stipulează că
„realizarea justiției nu poate fi un act subiectiv, pro causa, al
judecătorului, ci unul obiectiv, imparțial, derivat din raportarea la lege a
situației de fapt. /…/ Datorită acestui fapt, hotărârea judecătorească –
desemnând tocmai rezultatul activității judiciare – reprezintă fără îndoială, cel
mai important act al justiției.”
Derivarea actului de justiție din lege este,
desigur, de salutat. Apelul la aplicarea
legii este binevenit, dar câți rezonează la el? Câți pricep sensul legii
presupunând că legea este lege la propriu? Câți justițiari nu sunt de fapt
instrumente ale abuzurilor sau doar funcționari? Pe de altă parte, se reduce în
fapt actul de justiție la aplicarea legii?
Nu ar fi cazul unor clarificări încât să nu se întrețină iluziile
juridismului?
La noi, nedreptățile sunt frecvente, iar despre
dreptate se discută prea puțin. Chiar un „prof. dr. de drept” pretindea că știe
drept, dar mă întreba sincer „ce-i aia dreptate?”. Or, cum spunea deja Cicero,
nimic nu este mai de râs decât să crezi
că tot ceea ce este lege, adică reglementat, este și drept. Mai ales când este
reglementat în parlamente în care se
confiscă voința statului de către tot felul de coaliții ce urmăresc
perpetuarea la decizii, nu interesul comunității.
Dreptatea, în definitiv, și dreptul, depind, totuși,
în fapt, de mai multe decât prevede legea. Bunăoară, dacă ai curiozitatea să
examinezi felul în care cugetă procurori, judecători, chiar și profesorii lor,
vei observa ce trecere uimitoare au sofismele. Se evaluează situații, se dau
sentințe pe raționări logic invalide, evident străine de dreptate. Ca să nu mai
vorbim de politizarea rudimentară a faptelor de viață!
Nu doar actul de justiție este afectat în rău și
este plin de carențe. Și alte acte sunt la fel. De pildă, actul ingineresc este
rareori la propriu, încât trebuie importate masiv patente. Actul economic este
mai degrabă ratat, cetățenii fiind împinși la descurcare zilnică. Actul
educațional nu dă rezultate, căci este formal – acum concetățenii află, din
comunicate internaționale, că, urmare a amatorismului celor care au decis
educația în secolul în curs, românii au ajuns la cel mai mic coeficient de inteligență (IQ) din Europa.
Actul politic rămâne demagogic, căci ignoră inechitățile și dramele din societate. Actul intelectual
este superficial, după ce a devenit oportunist. Câte acte nu se ratează la noi
prin servilism?
Oricum, societățile depind de actele pe care le
întrețin, iar oamenii trăiesc în consecință. Liniile care au dus însă spre
interogarea cu gravitate a carențelor actelor justiției din zilele noastre
încep, poate uimitor, cu reflecțiile lui Nietzsche asupra modernității. Acesta
a criticat dreptul care exprimă doar voința celor „slabi” – aspect discutabil
al vederilor sale. Dar critica pe care el a aplicat-o „justiției supunerii”
și-a sporit actualitatea. Au devenit actuale, din nefericire, și anticipările
lui Nietzsche: aceea că „voințele de putere” vor suspenda libertăți și drepturi
și aceea că societatea modernă va face loc „mediocrității (Mittelmässigkeit)”
la decizii. Nu ai cum să pui la îndoială aceste anticipări.
În timp, au intervenit, desigur, și alți gânditori
cu optici valorificabile în discuția despre actul de justiție. Charles S.
Peirce a observat că adevărul și justețea se obțin prin deliberări mijlocite de
disponibilitatea oamenilor de a discuta. Max Weber era convins că statul modern
este bazat pe „dominație”, iar dreptul nu este decât rezultat al luptelor
politice. Carl Schmitt a susținut că voința politică este cea care creează
ordinea legală, că legitimare în stat are cel capabil să declare „starea de
necesitate”, iar doctrina drepturilor omului rămâne doar instrument al unor
puteri. Georgio Del Vecchio a revenit la concepția ulpiană a dreptului ca
ansamblu de precepte privind relația dintre persoane. Hans Kelsen a delimitat
dreptul de alte procese și fapte, voind să-l obțină în „puritatea” sa.
Resemnat, Niklas Luhmann a văzut în drept norme ce nu mai pot avea alt scop
decât „reducerea complexității” – tot mai puțin viața persoanelor. John Rawls
s-a opus aservirii dreptului și a reafirmat contractualismul. Habermas a privit
dreptul ca prelucrare comunicativă a datelor trăirii vieții. Ernst-Wolfgang
Böckenförde a argumentat că actul de justiție presupune o cultură ce-l face pe
judecător să fie străbătut de „neliniște etică”. Mai recent, Gustavo
Zagrebelski (Contro l’etica della verita, Laterza & Figli, Roma-Bari, 2008)
a respins teza dreptului ca „Vox Dei”, lansată din religii, și teza dreptului
ca „Vox populi”, susținută de juriști atenți la vocea opiniei publice. El a
respins și teza Comisiei Europene privind independența a priori a justiției,
când aceasta este de fapt aservită, și i-a cerut judecătorului „îndoială
metodică”. Michael J. Sandel (What Is the Right Thing to Do, 2010) a argumentat
că justiția nu se referă doar la distribuirea de bunuri, ci și la evaluarea
lor.
Teoretic, actul de justiție presupune, între altele,
independența justiției, valorificarea legilor și considerarea responsabilă a
faptelor. În practică, însă, este
departe de acestea. Iată câteva exemple.
În cele mai edificatoare volume despre actuala
justiție carpatică, eminentul procuror Marian Nazat mărturisea recent că la noi
justiția s-a trădat pe sine, de peste un secol. Nu pentru că a tras la
răspundere vârfuri politice, căci orice cetățean trebuie să răspundă de ceea ce
face, ci întrucât a servit nu dreptatea, ci interesele decidenților momentului
de a-i face dispăruți sau măcar de a-i lovi pe cei de altă orientare. Ca
urmare, procesele din tribunale s-au umplut mai mult de neprofesionalism, de
abuz și de ridicol, decât de rigoare juridică. De la procesele „șefilor de
stat”, la cele intentate pentru a elimina personalități populare, trecând prin
decizii abuzive, cărora le-au căzut victime oameni obișnuiți, la preparativele
de azi pentru a lovi candidați care nu acceptă războiul, strivirea democrației
și distrugerea economiei.
Un alt exemplu este ceea ce s-a petrecut în România
primelor decenii ale secolului actual, când, în numele „luptei anticorupție”,
s-au încheiat protocoale de „cooperare” în materie de drept penal între
procuratură, serviciile secrete și judecători. Rezultatul general a fost
creșterea corupției și a abuzurilor tocmai ca efect al felului în care a fost
dusă „lupta anticorupție” – „justiția
televizată”, „justiția la comandă politică”, oricum, justiția făcută primitiv
de către tot felul de absolvenți mediocri la Drept puși să decidă soarta
oamenilor. Acestea au lovit oameni, au împiedicat capitalizarea economiei și au
înlocuit la decizii persoane calificate cu diletanți, cum se observă la tot
pasul și astăzi. Nu mai vorbim de răsturnarea ierarhiei de valori dintr-o țară
în care se minte oficial cu privire la persoane, cu efecte dezastruoase asupra
dezvoltării.
Exemple de încălcare a justiției le-au oferit
organizarea și desfășurarea alegerilor din România anilor 2024-2025. Acestea au
fost frauduloase, cu asistența unor procurori, judecători și entități juridice.
Frauda a plecat de la considerentul eronat că organizatorul alegerilor are
latitudinea să le stabilească cum și când vrea – așa au și fost organizate
alegerile, spre a nu permite vreunei opoziții să se profileze. Frauda a
continuat cu comasarea de alegeri locale și europarlamentare, în pofida
recomandărilor europene de a nu amesteca alegeri diferite. Frauda a înaintat cu
anularea primului tur al alegerilor prezidențiale, căci cei doi candidați
rămași în cursă nu erau pe placul cuiva. Frauda a culminat cu interdicții de a
candida în alegerile reluate, cu lansarea din umbră de candidați fără realizări
și pregătire pentru răspunderi publice –
încât mai nou în presă se acuză deja lacune în cv-uri, cu măsluiri ale
participării la vot și, în final, ale contabilizării. Unele falsificări au fost
impuse din nou după ce securismul și destui justițiari s-au asociat iarăși
într-o aventură dintre cele mai compromițătoare pentru țară.
Un alt exemplu de desfigurare a justiției constă în
efortul vizibil al autorităților de a stigmatiza opozanți politici. După o
aberație ce frizează comedia, aceștia sunt luați drept „extremiști”, deși ei
operează în cadrul constituției democratice. Ei sunt socotiți „copiatori ai
narativului Rusiei”, deși chestiunea este adevărul opiniilor unor cetățeni
înzestrați cu libertatea de a gândi, și nu cine pe lume reprezintă un narativ
sau altul. Ei sunt considerați „nostalgici”,
cu toate că absolut nimeni nu a cerut întoarcerea în trecut. Se vrea, cu
asemenea aberație escamotarea faptului că niciun cetățean cu capul pe umeri nu
poate spune că ceea ce se petrece în România actuală, sub decidenții care sunt,
ar fi normal și acceptabil. În contra
parte, dar la fel de comic, prin aceleași deducții jenante, sunt socotiți
„proeuropeni” inși procopsiți care nu au idee despre Europa unită, nu au
contribuit în vreun fel la ea, iar acum își aruncă țara într-o criză și mai
gravă. Sunt inși ajunși să decidă, dar care se ocupă nu de soarta cetățenilor,
ci de lansarea de falsuri pentru a-i manipula.
Din cele câteva exemple, ca și din numeroase altele
ce pot fi adăugate, reiese clar că în actul de justiție au intervenit confuzii
și malformări. Le sesizează orice cap limpede, care vrea adevăr și dreptate.
Cea mai evidentă malformare este instrumentarea
justiției de către cei ajunși în funcții de decizie politică. Tot mai puțini
dintre aceștia înțeleg că exercitarea
unei funcții înseamnă a servi interesul public, nu propria căpătuială. Sunt,
firește, și justițiari gata să servească nu cauze publice, ci interese ale
clicilor ajunse la decizii. Din nefericire, România trebuie să-și consume
resurse luptând din greu pentru a rezista valului de diletanți agresivi, lacomi
să ia decizii pentru care nu au capacități, în stat.
O altă malformare vine din nepregătirea și incultura
justițiarilor. Ajung să decidă soarta oamenilor inși care nu au trecut vreodată
un examen de logică, sociologie, economie, psihologie, antropologie și au
absolvit doar aproximativ studii juridice. Ne dăm seama ce pregătire au produs
cele treizeci și patru de facultăți de drept înregistrate în România la un
moment dat, în vreme ce o țară cu populația de patru ori mai mare, precum
Germania, avea opt facultăți.
O malformare vine adesea și din neînțelegerea rolului
justiției în societate. Se știe prea bine că „adevărul juridic” este nu o dată
diferit de adevărul pur și simplu, dar și el trebuie să rămână adevăr. În
justiție, argumentările nu au univocitatea formulelor din matematică – spunea
cineva rămas, se pare, la cunoștințe școlare. Se poate răspunde că, fiind vorba
de vieți omenești, și aici ar trebui ajuns la adevăruri.
Toate cele semnalate mai sus duc la un fenomen cu
efecte în profunzimea societății: înlocuirea în justiție a adevărului cu
stabilirea administrativ-politică a „adevărului”. Aceasta are deja laturi hazlii la decidenții
din țara noastră. În loc să-și vadă de precara lor formație și de incapacitatea
sesizabilă de a articula soluții, ei acuză fără probe concetățeni. Se acuză
„dronele”, dar nu s-a putut stabili originea lor. Se acuză colete puse pe poștă
și se vorbește la întâmplare. Se agită fantasme de genul „pericolului
răsăritean”, „războiului hibrid”, „nostalgiei pentru trecut” spre a procura
legitimare unora depășiți de funcții. România își pierde timpul așteptând
rezolvări de la inși care vădit nu au cum să le dea, într-o comedie tristă care
trece de Caragiale, poate și de absurdul lui Urmuz sau Eugen Ionescu.
Opinia mea este aceea că a sosit ora unui pas
înainte în abordarea actului de justiție. În acest act sunt de recunoscut mai
multe componente decât aplicarea legii. În fapt, actele de justiție rămân la
noi prizonierele unor forțe din societate. De aici și râvna „protestatarilor”
din aceste zile de a căuta, cu recunoscuta lor îngustime de vederi, să fie ei
cei care controlează acele acte. Pe de altă parte, actul propriu-zis de
justiție nu poate fi separat – și nu trebuie nici măcar încercată separarea –
de aplicarea legii. Numai că, pe lângă aplicarea legii, actul de justiție are
nevoie și de o cultură minimală care ferește de abuzuri și erori.
Știm prea
bine, inclusiv după experiența recentă a României, că funcționarea democrației depinde direct și
cel mai mult de justiție și că statul de drept își etalează avantajele numai
dacă evită instrumentalizarea – inclusiv din partea celor care pretind că îl
apără. Instrumentalizarea este acum mare, încât este încă de lucrat la
instituțiile, reglementările și cultura din justiție, pentru ca fiecare
cetățean să poată spera că dreptatea este tangibilă. Ea nu pică de undeva, ci
este opera instituțiilor și a culturii juridice, mai mult decât a unor
persoane, orice funcție ar avea. Dreptatea pretinde procurorului și
judecătorului cultură mai largă decât orice altă profesie și cere statului
disponibilitate la a nu ceda imposturii la decizie.
Iau în seamă împrejurarea că trăim trei neajunsuri
majore în crizele democrației de azi (pe larg în A. Marga, Statul actual,
Meteor Press, București, 2019). Este vorba despre transformarea unora ajunși la
guvernare în oligarhii nici măcar competente, care, în lipsa de pregătire și
iresponsabilitatea lor, caută să „închidă” societăți întregi în penibila lor
propagandă. Este vorba de ruperea lanțului Constituție – legi, stabilit deja de
Hans Kelsen, încât constituția este înlocuită practic cu reglementări de
circumstanță care o încalcă fără scrupule. Este vorba de trecerea în
„postdemocrație” – acea situație în care, nemulțumiți de situația în care i-au
adus guvernanții, cetățenii votează la alegeri, dar, în final, aceleași coterii
rămân la decizie.
Situația din țara noastră este din nou gravă,
inclusiv în justiție. Corupția merge înainte, încât produce ea însăși
decidenții, iar aceștia vor să restabilească
„justiția” în care corupții conduc lupta cu corupția. Pe de o parte, s-a
învățat puțin din eșecul „luptei anticorupție”, pe de altă parte, absolvenți de
slab relief, susținuți însă de servicii secrete, se dau din nou salvatori, deși
România a mai făcut această experiență tristă.
În orice caz, în situația creată în România, dacă se
vrea normalizarea justiției, sunt de
satisfăcut cinci condiții: a) legi în interes public, în locul legilor
ca instrument de luptă al cuiva – căci legile existente sunt pline de trădări ale
generalității caracteristice legilor juridice și de excepții favorizante de
nedreptăți; b) proceduri capabile să promoveze dreptatea, în cadrul denunțării
și părăsirii până la capăt a prevederilor ce țin nu de democrație, ci de regimuri autoritare; c) instituții
decolonizate de samavolnicie trecând numirea magistraților din mâna unor
persoane, fie și președinte, în competența unei autorități publice; d) revederea pregătirii juriștilor, căci, așa
cum educatorul trebuie să fie educat, și justițiarul trebuie să posede
competența formată prin curriculum, studii și experiență corespunzătoare
cerințelor justiției și dreptății; e) asumarea adevărului că independența
justiției și, mai profund, conștiința juridică nu sunt doar produsul educației,
ci și al unei organizări ce prevede mecanisme de corectare a deciziilor și de
tragere la răspundere pentru abuzuri în justiție.
Nu vor putea fi normalizate actele de justiție fără
schimbări adânci în sistemul justiției (cum am mai arătat în A.Marga, Justiția
și valorile, Meteor Press, București, 2020). Rezumând cât se poate de mult,
sunt patru erori sistemice, cu vaste consecințe, care împiedică justiția din
România de azi să ajungă la înfăptuirea dreptății în actul de justiție.
Punerea numirii judecătorilor și a procurorilor la
îndemâna președintelui s-a dovedit în România recentă sursă de desfigurare a
justiției. Căderea țării sub „președinție africană”, ca să iau termenul unor
juriști americani, adică în acea „președinție” în care insul, odată „ales”,
instrumentează servicii spre a-și perpetua funcția, într-un „regim
prostocratic” și într-o „democrație mută” este efectul. Mai ales că devin
președinți inși fără pregătire, mai curând activiști oarecari, decât oameni de
stat. Se observă ușor că unii nici nu înțeleg ce înseamnă proba juridică sau
act de justiție.
Apoi, selectarea de absolvenți pregătiți superficial
pentru justiție, care confundă sensul dreptului, dar convin serviciilor
secrete, este deja împotriva libertăților și drepturilor cetățenești.
„Procurorul milițian”, care nu pricepe dreptul și-l măsluiește, și „judecătorul
funcționar”, care-l aplică mecanic, ca și „magistratul nepregătit, dar
promovat” ce se cultivă vădit, nu duc la justiție și cu atât mai puțin la
dreptate.
Mai departe, pretenția potrivit căreia hotărârile
justiției ar fi indiscutabile ține de o concepție greșită a actualei Comisii
Europene, cu trecere la cei slab informați. Ea este fără suport în drept,
străină democrației, pe care deja cei mai mari juriști de pe continent au
respins-o energic. Și justiția din România este failibilă – cu atât mai
failibilă cu cât îi lipsesc nu mecanismele de decizie, ci acelea ale
înfăptuirii dreptății.
În sfârșit, recursul la proceduri ale statului
autoritar și minciuna întreținută oficial împiedică asanarea justiției. Din
copleșirea statului cu „protocoale” secrete și fantasme trag azi foloase inși
nimeriți la decizii, în vreme ce simplilor cetățeni li se răpesc libertăți și
drepturi. În acest fel, ca să reiau formula unui istoric englez simpatetic cu
românii, democrația nu are cum să înflorească pe aceste meleaguri, iar
nedreptățile vor continua. (Din volumul Andrei Marga, Raționalitățile, în curs
de apariție)
Autor:
Andrei Marga
Sursa:
(<ahref=”http://www.andreimarga.eu“>AndreiMarga</a)

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu