vineri, 1 februarie 2013

DRUMUL CÂNEPII


 Memoria orală  a satului Oarţa de Sus păstrează şi acum informaţii interesante despre  soluţii pe care comunitatea le-a găsit pentru a putea supravieţui în perioade grele ale existenţei sale. Mai multe relatări ale consătenilor mei consemnează modul în care prin anii 1940-1950 îşi asigurau îmbrăcămintea şi lenjeria necesară familiei. Erau ani foarte grei. Sărăcia se cuibărise aproape în toate familiile satului. Agricultura de subzistenţă pe care o practicau  abia  le asigura  hrana zilnică. Populaţia crescuse, iar pământul, divizându-se în loturi din ce în ce mai mici, nu mai putea oferi cele necesare. Venituri din alte surse nu aveau. Războiul şi criza economică închiseseră şi supapele emigraţiei. Lucruri de strictă necesitate, zahăr, petrol, chibrituri, mărfuri industriale,  îşi procurau doar pe produse agricole, pe ouă în special. Nici vorbă să-şi poată cumpăra haine.  Au fost nevoiţi să şi le confecţioneze singuri, din singurul produs.
                 Nana Ruzalia Negrii, 80 de ani :
           „Noi  am fost tare  săraci. În familia noastă erau şasă  guri de hrănit, iar pământ nu aveam aproape de loc. Nu aveam nici măcar cât să ne cultivăm cânepă. Când eram fată meream păstă  Codru, în Ţara Ungurească, la zdrobdit de cânepă. Acolo se cultiva multă cânepă. Am ajuns prin mai multe sate. Câteodată ajunjeam şi la scos cânepa toptită din râu, din Crasna. O puneam pă  lângă garduri, la soare şi când era bine uscată ne apucam de zdrobdit. Era plin de zdrobitoare de cânepă  în tăte satile. Apoi treceam la hecelă, la periat. Făceam fuioare. Le călcam în picioare ca şi fie mai mânânţele, ca şi le putem peria mai bine şi să să toarcă mai uşor. Mânuşile le făceam grămezi. Din zece una era a noastă. Pă aia puneam fuior mai din bdiu, o făceam mai ţăpânucă. Pă zâ, cele mai harnice  puteam face cam douăzăci de fuioare. Două erau a  noaste. Aveam on caier din două mânuşi. Lucram până ne umpleam un sac. Mâncam ce ne-am pus cu noi. Mai şi căpătam uneori. Stăteam pe acolo şi câte o săptămână. Luam sacu în spinare şi ne întorceam acasă. Veneam prin Supur, Horez, Babţa. Drumu ţinea cam două zâle. Sacu era din ce în ce mai greu. Ne rupea şelele. O fost şi femei care de la o vreme nu-l mai puteau duce. Aşe  o păţât  Măria Diacului. O vrut să-l arunce. Că nu mai putea. O avut noroc cu Niculina lui Petcaş, mai învăţată cu lucru şi mai tare. I-o luat ea sacu şi i l-o adus. Rămâneam de mas pă unde apucam. P’ân şuri. Odată m-am dus cu Florica Mării Evii,  Florica lui Cohal, cum i s-o mai zis. Ea era măritată. Io eram fată. Am înnoptat în Dobra, înt-o şură. La casa aceea era on fecior. On fecior tare fain. Şi o vinit la noi în hăbdişte. Am povestit ce-am povestit şi de la o vreme prăpădita de Florica o ieşit afară. Am rămas sângură cu fecioru acela. S-o aruncat pă mine. Deşi era tare frumos, nu m-am lăsat la el. Tare cu greu am scăpat. N-am vrut să-mi las fetia acolo. Pă  Florica n-am iertat-o niciodată. I-o putut fi ruşine”
                 Nana Valerica Coţului, 73 de ani :
            “ Şi la noi se cultiva cânepă. Da era mai măruntă şi fuiorul mai aspru. Fuioru din Ţara Ungurească era mai lung şi mai fin. Mai mare dragu. Unii nu aveau pământ să-şi samene. Când răsărea  cânepa trebuia  şi  fii foarte atent. Trebuia să o păzăşti  cam două                  săptămâni, pântu că la păsări le era tare drag colţul răsărit. Veneau în stoluri şi dacă nu erai atent, odată te trezeai că nu rămâne nimnica. O păţât  destui. Îi puneau pă  prunci să alunje păsările şi pruncii se mai luau cu joaca şi uitau de cânepă.  Pericolul era mai mare unde câneptiştile erau izolate. Unde erau mai multe, paguba nu era aşa de mare. O fost şi cazuri în care n-o fost bună sămânţa şi n-o răsărit. Alţii erau mulţi în casă şi nu-şi puteau cultiva cânepă cât să le ajungă. Ăştia mereau în Ţara Ungurească, la zdrobdit de cânepă. Aduceau câte on sac de fuioare. Mai greu le-o fost celora care treceau păstă Codru. Drumu era lung şi să mergi cu atăta terheti în spate, nu-i uşor pentru o femeie. Atunci femeile erau mai slabe. Rar vedeai câte una  grasă. Acuma îs mai multe grase decât slabe. Cu cânepa era o problemă  şi la cules. O culejeai în două-tri rânduri, după cum să cocea. La urmă rămâneau haldurii, pe care era sămânţa.Tare le plăcea la păsări  sămânţa de cânepă. Puneam tăt felu de spărietori.  La noi s-o făcut toptile. Unde erau izvoare. Acolo o băgau la toptit.
               Nana Măria Petrii din Jos, 80 de ani :
            “Io am fost după cânepă în Ţara Ungurească când eram fată. Meream mai ales cu Viorica Petrii Floarii, cu Reghina lui Doliş şi cu măicuţa, Florica Vironii. Şi noi aveam câneptişte, dar nu să făce aşa de bine. Nu să nici toptea tare bine. Fuioru era mai scurt şi mai aspru. Tare greu să meliţa, iar periatu era un chin, numa nu să desprindea di pă pozdării. Nu ştiu ce soi de cânepă era. Nici pământu nu era tare bun la noi. În Ţara Ungurească am fost până p’ân Unimăt, Căuaci,Sărăuad, Kissfalău. Pă acolo. Lucram tătă zua până ne adunam on sac de fuioare şi ne lăcomeam. Numa nu ne învăţam minte să punem mai puţân. Era şi tare fain fuioru şi lung şi moale. Îţi era mai mare dragu si-l torci. Noi eram tare mulţi şi ne trăbuieu haine. Că nu aveam cu ce să ne cumpărăm. Mai ales pă vremea Ungarii. Tătă iarna ţeseam şi tăt nu ne ajunja. Când ne întorceam acasă vineam p’ân Supur şi p’ân Babţa. Tăte eram zdrobdite de atăta terheti. Când ajunjeam acasă nu mai eram bune de nimnic. Mai târzâu, când o vinit bumbacu, făceam o pânză tare faină. Şi făceam tăt felu de cipcuri şi de tărcături, de ieşeau neşte spăcele şi neşte cămeşi minunate. S-o ajuns înt-o vreme că s-o făcut concurenţă între femei. Nici nu te lăsau să intri în camera unde era războiu. Ţâneau secret. Apoi să vezi a doua zâ de Paşti când începea  danţu!  Să aduna tăt satu la şura danţului şi era cum s-ar zâce amu „parada mozî”. Tăte să bdiciuleau unile pă altile. Era tare fain. Oaminii erau tare nealcoşi”                                                                                                                                Mereu nostalgic după acea lume dispărută, îi caut mereu amintirile şi poveştile.
                                                                                  1 februarie 2013, prof.Traian Rus

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu