de Constantin Cucoș
Recunoașterea unor
parcursuri de formare care au avut loc în medii non-formale și informale mi se pare un principiu ce
trebuie să fie respectat și concretizat
și în învățământul românesc. Validarea experienței capitalizate, pe de o parte, dă seama de competența reală, în funcțiune, a cadrelor didactice, iar, pe de altă parte, o
mobilizează, o propensează. E un semn că persoana și-a luat în propriile mâini profesionalizarea, că este
autonomă, conștientă și responsabilă de necesitatea auto-perfecționării. E un gest care atestă, de asemenea,
că aceste eforturi contează și că sunt
cuantificate în evaluarea cadrului didactic. Apoi, acest principiu are și valoare praxiologică, în sensul că
profesorii pot crește valoric nu numai
prin întoarcerea lor în școală,
facultate (ceea ce costă, presupune timp), ci pot învăța la locul de exercitare a profesiei, în mod treptat, unii de
la alții, de la experți, prin ei înșiși etc. De aceea, considerăm că este benefic
să „formalizăm”, la un moment dat, experiența
dobândită în cadrul non-formal și
informal, adică să o certificăm, prin investirea acesteia cu o anumită valoare,
eventual cu un sistem de credite transferabile. E necesar să recurgem la
proceduri care să conducă la o evaluare corectă și
echitabilă a acestor acumulări, dar și
la o creștere a interesului
profesorilor pentru o continuare a profesionalizării în sens ascendent.
Validarea acestor competențe
in actu nu are de a face cu parcursul inițial
de formare, în sensul că nu trebuie să îl substituie, să îl supradimensioneze,
să îl supraliciteze. Nici în literatura de specialitate, nici în demersurile
practice nu se regăsesc astfel de situații. Experiența
de ani de zile la catedră, participările la stagii de pregătire, rezultate
concretizate în publicații, expertiza
împărtășită și altora, disiparea bunelor practici, activismul didactic,
poate chiar și cel comunitar – pe linie
educațională -, trebuie să fie
contabilizate și semnificate
corespunzător. Dar asta nu are cum să aibă incidență asupra formării și
certificării inițiale. Oricât de mult
ai „crește” profesional, nu mai poți „umbla” la certificarea de bază, decât dacă intri din nou într-un astfel de
angrenaj. O licență nu poate fi
substituită de o suită de stagii de perfecționare
survenite ulterior, după cum realizări notabile în materie de creativitate
didactică nu pot fi echivalate cu o diplomă de licență/master/doctor în științele educației.
Ele contează, de bună seamă, dar nu în sensul unei certificări post-factum, ci
în sensul unei adeveriri permanente, necesare, chiar obligatorii a ceea ce s-a
„creditat” inițial. Că există o
legătură între formarea inițială și cea continuă, este adevărat; dar acestea
nu se substituie reciproc. După cum, există și
situația când competențele presupuse de deținerea unui certificat nu devin numaidecât reale la nivelul deținătorului (dar asta e o altă poveste). În
orice caz, învățarea experiențială este un principiu valid atât pentru
formarea inițială, cât și pentru cea continuă, însă pe coordonate
distincte.
Este adevărat că în multe țări
se echivalează aceste cumulări pe parcursul vieții
– dar depinde cu ce. Buna practică, oricât de exemplară ar fi, nu este însoțită automat de emiterea unui certificat
care, formal, ar credita-o. Dacă performezi la un moment dat mai bine decât ar
pretinde-o un certificat, emis inițial,
nu trebuie „reformat” (schimbat) certificatul de bază pentru a „acoperi”
realitatea la care ai ajuns. Dacă am agrea astfel de substituiri am asista la
un adevărat „zgomot” instituțional,
când nu vom mai înțelege cine, unde și cum pot fi obținute mai știu eu ce
certificate. La o adică, dacă am ști că
anumite achiziții personale sau
predispoziții native ar fi recunoscute
la un moment dat, nu am mai intra în nici un parcurs de formare instituționalizată. La ce bun să mai faci o facultate dacă știi că la un moment dat, prin ceea cunoști sau ești
în stare să faci, poți obține o licență
în domeniul respectiv?
Încât, e bine să nu încurcăm planurile: cel al formării inițiale și
cel al formării continue. Am putea echivala aceste performanțe individuale din exercițiul școlar
cu niște certificate de excelență didactică (deci, cu referire la formarea
continuă), și nu cu o diplomă de licență (care este un rezultat formalizat în urma
unui ciclu de pregătire inițială). Nu
cred în ruptul capului că învățătorilor/educatoarelor
din sistem, formați prin fostele școli normale, le trebuie diplome de licență pentru a proba ceea ce știu să facă sau fac deja. Nu găsesc de
cuviință că aceștia trebuie să se întoarcă în universități pentru a obține o
certificare de nivel superior. Ca unul care merg des în școală (dacă e să am în vedere doar inspecțiile pentru obținerea
gradului I), cunosc și apreciezi
competențele superioare și dăruirea dascălilor de acest calibru, din
păcate din ce în ce mai puțini. A-i
trimite forțat din nou în școală mi se pare un gest ce denotă o crasă
eroare de politică educațională. Că e
nevoie (și) de învățători cu pregătire superioară, este o
realitate pentru generațiile actuale și de perspectivă de formatori. Mulți dintre ei au și parcurs între timp o facultate de profil. Dar asta trebuie să
rămână o problemă de opțiune personală,
și nu o obligație.
La cele două niveluri ale formării identificăm funcții, proceduri și
instituții diferite: de inițiere, pregătire și intrare într-o meserie – în prima rută și una
de dezvoltare, reconstruire și
ameliorare permanentă – în a doua rută. Nu suntem în situația de deficit la nivelul acestei categorii
profesionale astfel încât să recurgem la traiecte colaterale, la subterfugii,
la accelerări sau la parcursuri „emergente” de formare.
Apoi, să nu uităm că o astfel de procedură de echivalare
generează și alte aporii sau consecințe. Recunoașterea
și echivalarea unor parcursuri
secundare (prin colegii, școli
postliceale etc.) cu licența vor da
oare dreptul deținătorului unui atestat
de echivalare de a merge spre un master sau un doctorat? Un astfel de atestat
nu se va constitui într-un „pașaport de
intrare” pe o rută academică care este altceva decât o rută profesională? Nu
creăm nedreptăți prin punerea semnului
egalității între învățătorii care între timp au obținut o licență
„pe bune” și cei care vor beneficia de
o echivalare „pe bază de dosar”? Nu
deschidem cumva o „cutie a Pandorei” și
nu vom mai ști pe ce temeiuri sau valori funcționează
un sistem de învățământ? Nu mă pricep
la chestiuni de jurisprudență, dar
nu cumva un astfel de cadru „legal”
devine problematic, contradictoriu chiar atacabil din punct de vedere juridic?
Nu exclud faptul că toată această tevatură ar putea fi și un joc al unor interese politice, ocazie
de „plătit polițe”, gesturi de
voluntarism sau amatorism în materie de politică educațională. Nu este drept ca să ne batem joc de o categorie
socio-profesională și așa tracasată și
desconsiderată simbolic sau material. Să nu cultivăm speranțe deșarte
sau să vindem iluzii unor oameni care știu
deja câte parale face o diplomă. Nu de certificate sau de atestate au ei
nevoie, ci de considerația și respectul nostru pentru ceea ce fac!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu