duminică, 14 ianuarie 2018

CREAȚIA EMINESCIANĂ SE RIDICĂ LA RANGUL UNIVERSALITĂȚII ... zilele astea ,,ne vom întâlni!” cu Eminescu!



Dragii mei ... mă pregătesc, e adevărat, cu mare emoție, să plec (mâine dimineață - 11.01.2018) spre Botoșani, spre Eminescu ... pentru întâlnirea cu Eminescu. Fac planuri ... nimic nu-mi iese despre ce va fi acolo, cunoscând desfășurătorul evenimentelor culturale dedicate marelui Luceafăr!
Întrebarea care mă obsedează este următoarea - ce aș mai putea rosti eu, despre Eminescu, gândindu-mă că orice aș afirma ar fi, fără putere de tăgadă, repetiție.
Cert este un lucru - creația eminesciană se ridică la rangul universalității. Eminescu a fost și este poet. Eminescu a fost și este prozator. Eminescu a fost și este jurnalist. EMINESCU A CREAT MESERIA DE EMINESCOLOG..... Îi suntem ... și trebuie să-i fim profund recunoscători pentru ceea ce ne-a lăsat drept zestre ... zestre literară. 
Cunoscându-i opera literară, fără dar și poate, mă voi ,,lega” sau impune în fața tuturor participanților cu un eseu liber în exprimare (nimic scris, nimic citit - totul rostit din suflet) despre legătura lui Eminescu cu Maramureșul. 
Eminescu a iubit Maramureșul ... Eminescu ne-a iubit și respectat înaintașii. L-a iubit pe întemeietorul Moldovei, domnul Dragoș Vodă - descălecătorul Maramureșului, căruia i-a dedicat câteva poeme extrem de sensibile și cu o încărcătură emoțională aparte. 
Și uite că mi-am adus aminte ... ,,DRAGOȘ VODĂ CEL BĂTRÂN” ... din care voi recita câteva strofe ... sau poate toate ... din respect pentru Maramureș ... din respect pentru istoria noastră ... din respect pentru literatura noastră ... din respect pentru EMINESCU.
Dar, să nu uităm, elogiindu-l pe cel care a descoperit Moldova - prin Molda (cățelușa preferată), din respect pentru domnul DRAGOȘ VODĂ, Eminescu a scris și ... MII DE STELE ...DULCE SARĂ în care sau unde este elogiată fiica lui DRAGOȘ VODĂ - ,,Cine-mi trece mândra luncă
Domnița mea cu o pruncă!
Cine-mi trece lunca mare,
Fata lui Dragoș, călare,
Pe-un cal alb, ca de ninsoare”.
TOATE ACESTEA SUNT POSIBILE DATORITĂ CENACLULUI LITERAR ,,NICHITA STĂNESCU”, APARȚINĂTOR CENTRULUI CULTURAL AL MINISTERULUI AFACERILOR INTERNE ... cei care ,,se fac răspunzători” pentru această mare întâlnire de suflet cu oameni cu suflet și simțire pentru patrimoniul nostru istoric, pentru patrimoniul nostru literar... pentru întâlnirea cu Eminescu ... pentru întâlnirea cu nemurirea. 
Printre multe și mari valori și personalități ale istoriei și ale literaturii ... în perioada 11.01. 2018-13.01, 2018 ... voi fi și eu .... sper să nu vă dezamăgesc! 
VĂ MULȚUMESC TUTUROR CELOR CARE V-AȚI IMPLICAT ȘI M-AȚI SUSȚINUT ÎN ACEST DEMERS.
CU PREȚUIRE ȘI PROFUND RESPECT .... PROMIT SĂ REVIN CU AMĂNUNTE ....
BAIA MARE - 10.01.2018 

VASILE BELE 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu