Bucuresti, 28 noiembrie 2023
Află unde s-a clasat orașul tău în cadrul evenimentului: Forumul Național pentru Calitatea Serviciilor Publice la Nivel Local, proiect al Societății Academice din România
Află unde s-a clasat orașul tău în cadrul evenimentului: Forumul Național pentru Calitatea Serviciilor Publice la Nivel Local, proiect al Societății Academice din România
Astăzi, 28.11.2023 a avut loc la București, fizic, de la ora 14:00, la Institutul Cervantes un eveniment în premieră; Forumul Național pentru Calitatea Serviciilor Publice la Nivel Local. Acesta a fost conceput ca un forum de dialog și colaborare și a reunit un public divers și influent, inclusiv decidenți, autorități locale și naționale, instituții, parteneri din mediul public și privat, reprezentanți ai ONG-urilor, elevi, părinți și profesori. Evenimentul a strâns aproximativ 100 de participanți și a reprezentat o oportunitate unică pentru toate aceste părți interesate să discute și să contribuie la îmbunătățirea calității serviciilor publice din orașele noastre.
”Înaintea alegerilor din 2024, România se găsește într-un moment de tranziție și de reconfigurare a priorităților naționale. Perioada post-pandemică a adus cu sine provocări semnificative în domenii precum sănătatea, economia și educația, iar guvernul și administrația locală se confruntă cu presiunea de a restabili echilibrul și de a implementa politici eficiente de recuperare. Această etapă a evoluției României este marcată de un accent sporit pe aspectele de dezvoltare sustenabilă, digitalizare și îmbunătățirea serviciilor publice la nivel local. Cu un electorat interesat și informat, cu accentul pus pe implicarea tinerilor în încercarea de a combate migrarea lor externă, alegerile din 2024 pot reprezenta o oportunitate crucială pentru a configura viitorul țării și pentru a aborda prioritățile naționale cu o viziune clară și sustenabilă.” afirmă Anda Mețac, coordonator al proiectului Cetățeni Activi pentru Servicii Publice de Calitate.
Evenimentul a curpins 3 părți: prezentarea Raportului de Diagnoză privind calitatea serviciilor locale din cele 8 orașe implicate în proiect: Alba Iulia, Baia Mare, Bacău, Deva, Constanța, Giurgiu, Râmnicu Vâlcea și Sector 1, intervenții din partea reprezentanților autorităților centrale, membri ai Parlamentului, autorități locale și o parte de intervenții din sală.
Raportul a fost lansat în oglindă, ca rezultat al activității echipelor locale, față de primul raport lansat în 2022. Printre cei care au avut intervenții se numără: Manuela Mureșan, din partea Secretariatului General al Guvernului - Direcția Guvernare Deschisă; Bogdan Balanișcu, secretar de stat - Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor; Eduard Mititelu, secretar de stat - Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării; Domnica-Doina Pârcălabu, secretar de stat - Ministerul Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, dar și invitați locali din toate orașele implicate în proiect.
Evenimentul a fost difuzat și live pe pagina de facebook România Curată și Cetățeni activi pentru servicii publice de calitate la nivel local.
Studiul comparativ a fost realizat în perioada 2021 - 2023 și a vizat 7 orașe: Alba Iulia, Baia Mare, Bacău, Constanța, Deva, Giurgiu, Râmnicu Vâlcea și Sectorul 1, București.
Pentru realizarea monitorizării modului în care sunt gestionate serviciile publice educație, transport public și managementul deșeurilor), s-a ținut cont atât de prevederile legale care trebuie respectate de către autoritățile publice locale, conform normelor legislative în vigoare, cât și de bune practici și recomandări internaționale.
Principala sursă de colectare a datelor a fost reprezentată de răspunsurile la cererile adresate în baza Legii 544/2001 transmise de autoritățile publice locale. S-au utilizat informațiile primite, dar și informațiile culese din date deschise. Comparând cu analiza din raportul anterior, Raportul de diagnoză din 2023 evidențiază creșteri semnificative în toate orașele în ceea ce privește aspectele legate de transport și gestionarea deșeurilor. În ceea ce privește domeniul educației, constatăm că trei dintre cele opt municipii (Baia Mare, Alba Iulia și Bacău) au înregistrat diminuări de punctaj. Acestea pot fi atribuite modificărilor survenite la nivelul deciziilor locale care au influențat sectorul educațional în aceste localități.
Componenta de advocacy a proiectului a fost implementată cu participarea a 80 de cetățeni, indivizi selectați și instruiți pentru a iniția 24 de campanii de advocacy la nivel local și 3 la nivel național. În plus, au fost organizate 3 sesiuni de dezbateri concentrate, focalizate asupra optimizării cadrului de politici publice pentru serviciile publice monitorizate. Eforturile depuse au fost axate, în primul rând, pe asigurarea conformității cu normele existente referitoare la cele trei domenii de servicii publice: Legea Educației Naționale, reglementările privind transportul public local și pachetul normativ care guvernează gestionarea deșeurilor, inclusiv aspectele normative secundare aferente acestora.
Pentru îmbunătățirea calității serviciilor monitorizate și corelate cu experiența din teritoriu, au fost făcute o serie de recomandări, prezente în materialul citat.
Pentru mai multe detalii, accesati: https://publicatii.romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2023/11/Raport-de-Diagnoza-2023-Complet-2.pdf
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu