DUMINICA A 30-A DUPĂ RUSALII (DREGĂTORUL BOGAT – PĂZIREA PORUNCILOR) LUCA 18, 18-27
În vremea aceea un dregător oarecare s-a
apropiat de Iisus şi L-a întrebat, zicând: Bunule Învăţător, ce să fac ca să
moştenesc viaţa de veci? Iar Iisus i-a zis: Pentru ce Mă numeşti bun? Nimeni nu
este bun, decât Unul Dumnezeu. Ştii poruncile: „Să nu săvârşeşti adulter, să nu
ucizi, să nu furi, să nu mărturiseşti strâmb, cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama
ta”. Iar el a zis: Toate acestea le-am păzit din tinereţile mele. Auzind, Iisus
i-a zis: Încă una îţi lipseşte: Vinde toate câte ai şi le împarte săracilor şi
vei avea comoară în ceruri; apoi vino de urmează Mie. Iar el, auzind acestea,
s-a întristat, căci era foarte bogat. Şi, văzându-l întristat, Iisus a zis: Cât
de greu vor intra cei ce au averi în Împărăţia lui Dumnezeu! Că mai lesne este
a trece cămila prin urechile acului decât să intre bogatul în Împărăţia lui
Dumnezeu. Zis-au cei ce ascultau: Şi cine poate să se mântuiască? Iar El a zis:
Cele ce sunt cu neputinţă la oameni, sunt cu putinţă la Dumnezeu.
Evanghelia din această duminică ne aduce aminte de
întâlnirea pe care Mântuitorul Iisus Hristos a avut-o cu un tânăr dregător
bogat. În urmă cu câteva luni, în Duminica a 12-a după Rusalii, am ascultat
istorisindu-ni-se același episod, atunci de către Sfântul Apostol și
Evanghelist Matei (19, 19-26). Acest fapt ne arată importanța învățăturilor
revelate cu prilejul întâlnirii Mântuitorului Iisus Hristos cu acel tânăr bogat
și dornic de desăvârșire, Părinții Bisericii socotind potrivit ca două pericope
evanghelice din duminicile de peste an să prezinte același eveniment.
Astăzi ne dorim să facem vorbire despre bogăție și
desăvârșire, două „stări” pe care oamenii le-au căutat încă din cele mai vechi
timpuri și care, de multe ori, par a fi antagonice.
Prima – bogăția – a fost de cele mai multe ori
asociată cu păcatul, cu avariția.
Cea de-a doua „stare” – desăvârșirea – este starea
de bine a sufletului pe care o propovăduiește Mântuitorul atunci când ne
îndeamnă și ne spune tuturor: „Fiți desăvârșiți” (Matei 5, 48). Această
stare începe cu împlinirea poruncilor lui Dumnezeu, se continuă cu eliberarea
de orice altă grijă lumească și se plinește în virtutea cea mare a iubirii.
Viața de zi cu zi ne arată suficiente exemple de
oameni care și-au impus ca țel în această lume bogăția. După ea umblă
neîncetat, aleargă de dimineața și până seara, nu precupețesc nici un efort;
orice altă preocupare pălește înaintea acestui „deziderat suprem”.
Avem însă și exemple de oameni care au căutat și
continuă să caute desăvârșirea. Este de ajuns să ne îndreptăm privirea spre
calendarul nostru și găsim acolo astfel de modele. Și, totuși, mai există o
categorie de oameni care nu pot fi încadrați în cele două tipare prezentate mai
sus din simplul motiv că ei nu caută doar bogăția ori doar desăvârșirea. Și le
doresc pe amândouă, iar tânărul dregător din pericopa evanghelică de astăzi
este un astfel de exemplu. Până la un punct poate fi socotit chiar un model
pentru că, tânăr fiind, păzise poruncile lui Dumnezeu din „tinerețile sale”,
adică dintotdeauna; nu căzuse în „păcatele tinereților” și dusese o viață
virtuoasă. Și, totuși, bogat fiind, ceva îi lipsea. Această lipsă îl îndeamnă
să vină înaintea Mântuitorului și să pună întrebarea: „Învăţătorule bun, ce
să fac ca să moştenesc viaţa veşnică?” (Luca 18, 18). Căuta deci și desăvârșirea.
Iată prima dovadă că bogăția nu este neapărat o piedică în calea desăvârșirii,
că bogăția nu este rea în sine. Există și oameni bogați care caută cu ardoare
desăvârșirea și lucrează pentru dobândirea ei, dovadă fiind împlinirea
poruncilor.
Pentru studiul de caz pe care ni-l propune pericopa
evanghelică de astăzi ar fi fost interesant de știut dacă acest tânăr devenise
bogat ca urmare a propriilor strădanii sau dacă moștenise bogăția. Sfinții
evangheliști nu ne dau însă amănunte în această privință. Totuși, putem
presupune că moștenise aceste averi, pentru că tânăr fiind nu avusese când să
le agonisească. Mai degrabă, suntem tentați să credem că făcea parte dintr-o
familie înstărită, cunoscută de comunitatea locală și nu numai. Se explică
astfel și faptul că era oarecum cunoscut și de către apostoli, ba chiar și de
Mântuitorul, pentru că, deși pericopa evanghelică începe cu sintagma „un
dregător” (Luca 18, 18), spre sfârșit Sfântul Evanghelist Luca precizează
că „era foarte bogat” (Luca 18, 23). Nu spune simplu, bogat, ci foarte bogat,
dovadă că-l știa bine.
Plecând de la ipoteza anterioară, ne putem explica mai
ușor și dorința de desăvârșire a acestui tânăr. El era bogat pentru că
moștenise averile sale, nu pentru că alergase după ele. Alerga însă după
desăvârșire; toată viața respectase poruncile legii mozaice și simțea în
continuare că îi mai lipsește ceva.
Și, totuși, ce l-a împiedicat pe acest tânăr bogat să
dobândească desăvârșirea, dacă nu bogățiile sale? Răspunsul la această
întrebare ni-l dă Sfântul Ioan Gură de Aur: „Eşti bogat? Foarte bine. Eşti
zgârcit? Foarte rău. Nu cei bogaţi vor fi osândiţi, ci aceia care slujesc
bogăţiei”. Zgârcenia este cea care împiedică pe om să ajungă la desăvârșire.
Bogăția și desăvârșirea nu sunt antagonice a priori. Zgârcenia sau
atașamentul de orice fel de bunuri ori valori le face așa. Deși suntem tentați
să punem semnul de egalitate între bogat și păcătos, realitatea este alta.
Zgârcenia însoţeşte omul până la ultima suflare, căci
„cel avar nu îmbătrâneşte niciodată” (Olteanu Pandele, Floarea
darurilor, p. 108). Multe suflete au pierit din cauza acestei patimi.
Alimentat de această grijă permanentă de îmbogățire, omul nu se mai poate
bucura de darurile primite zilnic de la Dumnezeu; trăiește permanent adâncit cu
gândirea în trecut și în viitor. Nu se regăsește deloc în prezent. Cel zgârcit
cu mare greutate îşi poate mântui sufletul, pentru că îl are legat de cele
materiale, nu înţelege că viaţa aceasta trecătoare nu are nici o valoare pe
lângă viața cea veșnică. Tânărul bogat din pericopa evanghelică de astăzi
căzuse în această patimă a zgârceniei. El nu a pierdut desăvârșirea pentru că
era bogat, ci mai degrabă pentru că era zgârcit. El s-a întristat nu pentru că
era bogat, ci pentru că sufletul lui fusese cotropit de această bogăție; deși
își dorea cu adevărat desăvârșirea, nu era capabil să dea ca preț pentru
aceasta propria sa avere. Când Mântuitorul îi cere să aleagă între averea sa și
desăvârșire, o alege pe cea dintâi. De aceea a plecat întristat. Conștientizase
că între bogăție și desăvârșire își construise singur un zid pe care acum nu-l
mai putea trece: zidul zgârceniei.
Un alt aspect ce trebuie lămurit este legat de
prezența zgârceniei și în inimile oamenilor obișnuiți. Să nu înțelegem că
zgârciți pot fi exclusiv oamenii bogați, că doar ei pot fi împiedicați să
ajungă la desăvârșire de această patimă. La fel de adevărat este și faptul că
mulți oameni simpli ori nevoiași pot fi afectați de patima zgârceniei. Ba chiar
în astfel de situații își face loc și o altă patimă, la fel de grea sau chiar
mai grea: invidia, care este viciul opus iubirii și care nu părăseşte sufletul
omului niciodată, indiferent de neputinţele trupeşti.
Toate cele afirmate mai sus pleacă de la premisa că
avuțiile sunt acumulate în mod cinstit, licit. Chiar și așa, am văzut câtă
pagubă sufletească poate aduce goana după bogăție. Și, totuși, câte averi nu au
fost strânse pe truda și efortul altora? Oare câți oameni suferă de foame ori
de alte lipsuri pentru că un semen de-al lor strânge averi care greu mai pot fi
măsurate? Cât de greu apasă asupra sufletului nedreptățile făcute unor
lucrători sărmani cărora li se oprește plata cuvenită pentru truda lor din
dorința unor semeni bogați de a deveni și mai bogați!
Neamul omenesc a fost încercat de patima agonisirii
fără limite încă din cele mai vechi timpuri. Vedem că protopărinții neamului
omenesc, Adam și Eva, în grădina Edenului fiind și bucurându-se de toate
darurile lui Dumnezeu cele bogate, și-au dorit să mănânce și din pomul din care
Creatorul le-a poruncit să nu mănânce, pentru că îndată vor muri.
De câte ori nu am socotit și noi avuțiile din această
lume mai importante decât propria noastră desăvârșire? De câte ori nu ne
amăgim, în zi de duminică sau de sărbătoare, spunându-ne că mai importante
decât rugăciunea la sfânta biserică sunt „obligațiile cotidiene”? Și într-o
altă logică, de câte ori am fost în stare să renunțăm măcar la o parte din
averile noastre pentru vreun folos obștesc?
Gândim noi despre bogăție așa cum ne îndeamnă Sfinții
Părinți să o facem? Sfântul Ioan Gură de Aur spunea: „Cauţi bogăţie? Fă-ţi-L
prieten pe Dumnezeu şi eşti cel mai bogat”, iar Sfântul Teodor Studitul
afirma că „bogăţia faptei este bogăţia sufletului”.
Bogăţiile obişnuite pot fi furate, adevăratele
bogăţii, nu. Să-L rugăm pe Bunul Dumnezeu să ne călăuzească pașii pe cărarea
mântuirii, să fim feriți de patimile lumești și să ne dăruiască nouă „toată
darea cea bună şi tot darul desăvârşit”.
(Pr. conf. dr. Sergiu Grigore
Popescu, Facultatea de Teologie Ortodoxă din Craiova)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu