de Gheorghe Pârja
Nu am mai scris despre războiul din vecini de teamă
de a nu greși în aprecieri, chiar istorice. Dar întrebările pe care mi le pun
îmi sporesc neliniștea. Deoarece peste râul Tisa, în vecina Ucraină, se moare
nevinovat și cei mari nu au lacrimi diplomatice pentru viețile ucise la întâmplare,
pentru tristețea ruinelor din orașe și sate. De aceea mi se pare că războiul
este o ipocrizie a forței, pornit din mintea unor personaje fără pic de
umanism. Doamne, ce pot gândi și eu? M-am apucat de acest text pornind de la un
bun cunoscător al realităților cotidiene, istoricul basarabean, Anatol
Petrencu, doctor în științe istorice, profesor universitar. Este directorul
Institutului de Istorie Socială din Chișinău și redactor șef al revistei Pro
Memoria.
În drumurile mele basarabene mi-a fost dat să-l
întâlnesc. Așa că sursa documentării acestui text se bizuie pe încredere. Spune
autorul de la Chișinău că războiul agresiv de mari proporții al Rusiei
împotriva Ucrainei a provocat, și provoacă, multe comentarii privind cauzele
invaziei rusești. Care este pricina acestui război? Ni se spune că ar fi vorba
de drepturile Federației Ruse asupra teritoriilor cotropite și vina conducerii
Ucrainei de a se apăra împotriva invadatorilor ruși. Istoricul aplică metode
științifice de examinare a raporturilor dintre cele două state înainte de
începerea agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Ni se arată angajamentele
internaționale ale Federației Ruse, asumate până la anexarea Crimeii (2014) și
declanșarea războiului de proporții, în 24 februarie 2022.
După terminarea celui de-al Doilea Război Mondial,
care s-a soldat cu peste 60 de milioane de morți și cu uriașe distrugeri
materiale, oamenii politici ai Europei și-au pus întrebarea de ce încep
războaie care duc la milioane de victime, la distrugeri și suferințe, la familii
distruse, lacrimi și durere! Au ajuns la concluzia că vinovate sunt
FRONTIERELE. După multe negocieri, în august 1975, la Helsinki, reprezentanți
ai țărilor europene, SUA și Canadei au semnat Actul final al Conferinței pentru
Securitate și Cooperare în Europa, care prevedea inviolabilitatea frontierelor.
În document se specifică: Statele participante consideră inviolabile, fiecare,
toate frontierele celuilalt, precum și frontierele tuturor statelor din Europa
și în consecință se vor abține acum și în viitor de la orice atentat împotriva
acestor frontiere. În consecință, ele se vor abține, de asemenea, de la orice
cerere, sau de la orice act de acaparare și de uzurpare a întregului sau a unei
părți a teritoriului oricărui stat participant.
Atunci, statele semnatare s-au obligat în fața
întregii lumi să nu recurgă la forță sau la amenințarea cu forța împotriva
altui stat. S-au mai angajat statele semnatare să nu se amestece în treburile
interne ale altui stat. A fost o realizare remarcabilă a statelor iubitoare de
pace, inclusiv a conducerii URSS, documentul fiind semnat de liderul sovietic
Leonid Brejnev. Fiind succesoare de drept a URSS, Federația Rusă a preluat și
angajamentul de a respecta cu strictețe prevederile Actului final de la
Helsinki, crede istoricul basarabean. Același document internațional prevede
modificarea frontierelor doar atunci când părțile interesate cad de acord. Cum
a fost unirea celor două Germanii, cu dispariția frontierei dintre ele, ori
despărțirea Cehiei și Slovaciei, cu stabilirea frontierei respective, de comun
acord, între cele două țări.
După destrămarea URSS, principiul inviolabilității a
fost extins și asupra fostelor republici unionale, granițele dintre ele au fost
recunoscute internațional ca fiind frontierele unor state suverane. Federația
Rusă a recunoscut acest principiu, inclusiv cu Ucraina. În 1992, Federația Rusă
și Ucraina au stabilit relații diplomatice, cu deschiderea ambasadelor la Kiev
și Moscova, dovadă că între cele două țări nu erau pretenții teritoriale. Destrămarea
URSS a dus la încălcarea Tratatului de neproliferare a armelor nucleare.
Conducerile statelor ex-sovietice au luat decizia de a concentra focoasele
nucleare pe teritoriul Federației Ruse, care a fost, și este, succesoarea de
drept a URSS.
Conducerea Ucrainei a insistat asupra unor garanții
suplimentare privind integritatea ei teritorială. Să ne aducem aminte de acel
Memorandum semnat în 1994 la Budapesta, între Ucraina, SUA, Marea Britanie și
Rusia. Atunci, Ucraina a primit garanții de securitate. Rusia, prin Boris
Elțîn, și Ucraina, prin Leonid Kucima, au semnat, în mai 1997, Tratatul de
prietenie, colaborare și parteneriat. Cu articole care nu prevesteau răsucirea
istoriei între cele două țări. Mai aproape de noi, președintele Putin și
președintele Kucima au semnat Tratatul ruso-ucrainean, privind frontiera dintre
cele două state. Unde am ajuns?
La un război greu de închipuit. Distinsul istoric
basarabean Anatol Petrencu scrie în documentarul său: „În pofida angajamentelor
multilaterale și bilaterale, asumate de Rusia, actuala conducere de la Kremlin
le-a încălcat în mod flagrant. Motivele invaziei Rusiei asupra Ucrainei sunt
false. Putin vrea să întoarcă istoria îndărăt. Comunitatea internațională,
însă, nu recunoaște dreptul istoric, ci tratatele internaționale existente. Mai
devreme sau mai târziu, Rusia va fi nevoită să se retragă la frontiera cu
Ucraina, stabilită și recunoscută în 1991 de comunitatea internațională.”
Mulțumesc, domnule profesor, pentru această viziune
asupra evenimentelor din vecini. Este lămuritoare și de luat în seamă! Ne-ați
lămurit cum sunt ignorate tratatele și cum se răsucește istoria.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu