Nr. 3197/18.03.2013
Direcția Generală a Promovării
Creației
Concursul de proiecte culturale
al Institutului Cultural Român
(ianuarie – martie 2013)
Întrucât unele persoane din
sfera publică s-au lansat în afirmații de intoxicare, bazate integral pe falsuri,
Direcția Generală a Promovării Creației din
Institutul Cultural Român aduce la
cunoștință cele de mai jos.
pe 29 noiembrie 2012,
Institutul Cultural Român a lansat concursul
de proiecte cu finanțare nerambursabilă. Baza regulamentară a concursului o
constituie legislația existentă, în primul rând Ordonanța nr. 51 din 1998,
aprobată prin lege, și Regulamentul-cadru al concursului publicat pe site și în
„Buletinul Informativ” al ICR numărul 3 din decembrie 2012, care sunt publice.
Pentru prima oară, în 2013, Institutul Cultural Român a
organizat concurs cu finanțare nerambursabilă, pe baza prevederilor legale, pe
diferite arii culturale și, în același timp, un concurs național. De aceea, la concurs au participat proiecte din diferite
arii culturale (muzică, teatru, folclor, arte vizuale, arhitectură etc.) și din
întreaga țară. Aceasta este doar una din liniile de finanțare de proiecte
culturale ale ICR, alături de cooperări externe, diaspora, proiectele
institutelor culturale române din străinătate etc. Pentru acest concurs au fost
alocați 450 000 RON, prin Direcția
Generală a Promovării Creației.
Menționăm câteva prevederi
hotărâtoare de acordare a finanțărilor nerambursabile cuprinse în Ordonanța nr. 51 din 1998 privind
îmbunănățirea sistemului de finanțare a programelor, proiectelor și acțiunilor
culturale: „Art. 1 (privind reperele unui concurs pentru
fonduri nerambursabile): c) diversitatea culturală şi pluridisciplinaritatea -
tratamentul nediscriminatoriu al solicitanţilor, reprezentanţi ai diferitelor
comunităţi sau domenii culturale, precum şi promovarea diversităţii bunurilor
culturale, a abordărilor multidisciplinare; e) susţinerea debutului - încurajarea
iniţiativelor persoanelor fizice sau ale persoanelor juridice de drept privat,
recent autorizate, respectiv înfiinţate, pentru a desfăşura activităţi
culturale.(...) Art. 63: Modul de utilizare a sumelor
acordate sub forma finanţărilor nerambursabile este supus controlului
autorităţii finanţatoare, precum şi celor cu atribuţii în domeniul controlului
financiar-fiscal, în conformitate cu prevederile legale : b) verificarea îndeplinirii
condiţiilor de participare la selecţie şi selecţia ofertelor culturale; (2) Autoritatea finanţatoare
are obligaţia de a verifica întrunirea de către solicitanţi a condiţiilor de
participare la selecţie; (3) Autoritatea finanţatoare poate cere solicitantului toate
documentele pe care le consideră necesare pentru verificarea respectării
condiţiilor prevăzute la alin (1).”
Conform Regulamentului-cadru, elaborat în baza
legislației, afișat pe site-ul ICR, deja încă din 29.11.2012, lista
documentelor necesare este: „formularul-tip
de solicitare a finanţării nerambursabile pentru proiecte culturale, prevăzut în
anexa nr. 1; formularul pentru descrierea bugetului de venituri şi cheltuieli,
prevăzut în anexa nr. 2; raportul de activitate a solicitantului pe ultimul an;
pentru solicitanţii care au derulat activităţi pe o perioadă mai scurtă de un
an, se va depune un raport de activitate pentru perioada respectivă; declaraţia
pe proprie răspundere, prevăzută în anexa nr. 1, secţiunea C; CV-urile
membrilor echipei de proiect; scrisoarea
(scrisorile) de intenție din partea partenerului (partenerilor); extras de cont
privind partea de cofinanțare; actul de
înfiinţare/autorizare a solicitantului, cu toate modificările şi completările
ulterioare (în cazul instituţiilor publice, actul normativ de înfiinţare),
precum şi certificatul de înregistrare fiscală, ambele în copie; certificatul de atestare fiscală, în original, din care
să reiasă că solicitantul nu are datorii la bugetul de stat sau la bugetul
local (la data depunerii dosarului de aplicaţie, certificatul trebuie să fie în
perioada de valabilitate); alte
documente pe care solicitantul le consideră relevante privind activitatea sa (înregistrări
pe casete audiovideo, DVD-uri, CD-uri, dosare de presă, recenzii, recomandări,
scrisori de sprijin etc.).”
Legislația existentă a
concursurilor pentru finanțare nerambursabilă de către instituții publice obligă
la organizarea a două faze ale unui
concurs pentru proiecte în vederea obținerii de fonduri nerambursabile:
1) o fază de verificare tehnico-juridică a dosarelor ce cuprind
proiecte;
2) o fază de selecție valorică a proiectelor, prin comisii de
specialitate, constituite din evaluatori cu expertiză din domeniul cultural.
Până în acest moment, la Institutul Cultural Român, s-a
parcurs abia prima fază.
Autorilor de proiecte li s-a cerut să-și completeze documentația dosarelor
pentru a se încadra în lege. Nimic mai mult! Suntem toți de acord, măcar în
calitate de cetățeni, că nimeni nu poate fi exceptat de la aplicarea
prevederilor legale. Menționăm că unele dosare au fost incomplete, iar altele
au avut toată documentația. Pe de altă parte, Institutul Cultural Român nu răspunde de titlul și de conținutul
proiectelor – răspunderea pentru acestea revenind, în mod firesc, autorilor
proiectului respectiv. Valoarea, importanța și reprezentativitatea
proiectelor se stabilesc în faza a doua a concursului. Trebuie înțeles că nu se
poate finanța tot ceea ce dorim, dar finanțarea trebuie să fie corectă, luând
în seamă o ierarhie valorică, conform criterilor stabilite de lege. Această ierarhie se stabilește de către
evaluatori independenți, în faza următoare, a doua, a concursului, care
începe abia din 21 martie 2013.
Menționăm faptul că o
prevedere legală este aceea că o instituție poate aplica pentru resurse
financiare nerambursabile, la un moment dat, pe un singur proiect. Este nevoie, așa cum prevede legea, să
deschidem Institutul Cultural Român spre cât mai multe instituții care asigură
cunoașterea internațională a culturii române. În fapt, unele instituții solicită bani de la Institutul Cultural Român
în concursuri diferite. România nu dispune de resurse financiare pentru a
satisface solicitări, care se fac de către unele instituții, pentru banii
alocați concursului și pentru cei alocați partenerilor și pentru cei ai
diasporei și pentru cei alocați acțiunii externe din institutele culturale
române ce funcționează în străinătate, în același an. Nicio țară nu poate
satisface astfel de pretenții financiare.
Pe de altă parte,
multe instituții se adresează pentru finanțare doar Institutului Cultural
Român. Menționăm că ICR finanțează numai
proiecte cu impact extern și că ICR nu este dotat cu resurse financiare de la
bugetul statului pentru a finanța orice proiect cultural. Bunăoară, finanțarea
producției (în film, arte plastic etc.) se face, prin lege, de către alte
instituții ale țării. Ministerul Culturii poate face aceasta, prin lege.
Subliniem că unele
instituții și proiecte au fost considerate, deja din octombrie – noiembrie
2012, drept parteneri strategici,
respectiv acțiuni strategice, cu vizibilitate internațională, ale Institutului
Cultural Român. De aceea, Transilvania International Film Festival, Festivalul
Național de Teatru (UNITER), Festivalul Internațional de Film de la București,
Teatrul Radu Stanca, Teatrul Nottara, Teatrul Bulandra, Teatrul Elvira Godeanu,
Teatrul Național din Cluj-Napoca, Festivalul Filmului Documentar (ASTRA Sibiu),
Festivalul Filmului de Animație (București), Festivalul Filmului Evreiesc,
Festivalul de Film Anonimul (Sfântu-Gheorghe), Fundația Sergiu Celibidache,
Filarmonica George Enescu, Festivalul de Jazz (Sibiu), Asociația SoNoRo - Interferențe se finanțează
direct, în calitate de parteneri strategici. În câteva zile se va comunica
nivelul finanțării acestora.
Printre proiectele derulate
sau aflate în curs de derulare, sprijinite de ICR, amintim : * deplasarea la
Festivalul Internațional de Film de la Berlin a echipei conduse de regizorul
Călin Peter Netzer, căștigătorul trofeului Ursul de Aur cu filmul Poziția copilului, precum și
participarea actriței Ada Condeescu în programul Shooting Stars (aproximativ 45.000 lei); * acordarea premiului Festivalului de Film NEXT (9000 lei);
* acordarea premiului Festivalului de Film Politic (4500 lei); * derularea
proiectului Aventurile Prințului Ahmed
în colaborare cu Goethe Institut (23.320 lei); * deplasarea echipei Teatrului
Radu Stanca din Sibiu, împreună cu regizorul Silviu Purcărete, pentru o serie
de cinci spectacole pe scena Teatrului Metropolitan din Tokio (22.500 lei); * susținerea
Asociaţiei SoNoRo pentru organizarea workshopului pentru tineri muzicieni de la
Montepulciano, Italia – mai, iunie 2013 (13.500 lei); * sprijinirea
participării Orchestrei Române de Tineret la Festivalul Ravello 2013 (22.500
lei); * Cristian Mungiu, achiziție DVD; * Radu Gabrea, participare la
Festivalul Internațional de Cinema la Buenos Aires și altele.
În concluzie, solicităm
celor care se pronunță asupra concursului ICR să aibă bunăvoința de a citi în
prealabil legislația, reglemetările legale și de a se informa asupra datelor
reale ale concursului înainte de a se pronunța.
Vicepreședinte ICR Director General
Horia Gârbea Iacob Florea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu