Aș vrea ca să încep rugându-vă să
nu priviți ca pe o întâmplare stranie faptul că un
scriitor ca mine vine să vă vorbească despre istorie.
Numai din perspectiva finală a ultimului
secol, care a apropiat poezia mai mult de joc decât de religie, acest lucru
poate să apară nefiresc. În Grecia preclasică, dimpotrivă, aezii erau
purtătorii din generație în generație ai memoriei colective, devenită în egală
măsură poem și istorie,
iar în mitologie Memoria – Mnemosine – era mama tuturor muzelor.
în
acest moment Europa își vede puse sub semnul întrebării toate
principiile - care au făcut-o să fie ceea ce este și pe care a făcut tot ce-a putut nu numai să
le respecte ea însăși, ci să convingă și pe ceilalți să le respecte - ea este obligată să se
oprească din goana irațională a profitului și progresului
Titlul alocuțiunii pe care am pregătit-o pentru acest
prilej solemn – pe care n-aș fi
îndrăznit să-l visez niciodată în lungii
ani în care singura mea speranță fără măsură era să devin studentă a
acestei prestigioase universități – este Istoria, ca viitor, ceea ce nu
înseamnă că voi îndrăzni să mă erijez în istoric și să prezint sub acest titlu un studiu ci,
mai degrabă, sau chiar
dimpotrivă, îi voi permite scriitorului care sunt să privească istoria ca pe o
sursă de subiective proiecte de trecut, cu atât mai tulburătoare cu cât reușesc
să-și întindă umbrele până la noiși
mai departe.
Faptul că Facultatea de Studii Europene este
cea care a avut inițiativa onoarei care mi se face azi -
initiativă careia i s-au alăturat atât Facultatea de Litere, cât și cea de Istorie și Filozofie - m-a determinat să aleg ca arie
a meditației nu țara,
ci continentul căreia îi aparținemși care de altfel este mai în cumpănă și mai amenințat azi decât alteori. Nu există nici o
îndoială că omenirea de azi este în criză.
Dar există, oare, un singur moment al lungii
sale istorii când să nu fi fost? Etimologic, în greaca veche cuvântul criză
vine din verbul krinein care înseamnă a judeca, a analiza. Acest sens și consecințele sale fiind de altfel și partea de câștig a încercării.
Dacă în acest moment Europa își
vede puse sub semnul întrebării toate principiile - care au făcut-o să fie ceea
ce este și
pe care
a făcut tot ce-a putut nu numai să le respecte ea însăși,
ci să convingă și
pe ceilalți să le respecte - ea este obligată să se
oprească din goana irațională a profitului și progresului („un elan vers le pire”,
spunea Cioran), să tragă aer în piept și
să se judece, să se analizeze, să privească în trecut ca într-o oglindă
retrovizoare – în care șoferul
vede pe cine a depășit și
cine intenționează să-l depășească
- pentru a putea înainta corect.
De altfel, Winston Churchill spunea: „Mă uit
în trecut ca să am perspectiva drumului pe care îl am de urmat”. Iar în nesfârșitul
trecut crizele se înșiră ca mărgelele pe ață,
una după alta, dar nu una lângă alta, despărțite între ele de nodurile aței,
de scurte perioade de pace, de liniște, care se văd, privind în
urmă, fericite, aproape miraculoase. Atlantida, epoca lui Pericle, imperiul lui
Augustus, „la belle epoque”, anii '60 ai secolului 20.
Pe
vremea pătrunderii creștinismului, Roma se pare că nu avea mai mult
de 60.000 de romani la o populație de un milion
de locuitori, ceilalți erau veniți din alte regimuri ale globului.
Mărgelele nu sunt de aceeași
mărime și
unele au forța să se înșire din nou, să revină, iar altele nu. Iar
timpul nu mai are răbdare și
dă tot mai mult senzația unui mixer care se învârte din ce în ce mai repede și amenință să se oprească prin explozie.
Iată, n-au trecut decât 25 de ani de când
aveam sentimentul că s-a încheiat un capitol din istoria omenirii și ceea ce trăim pare să spună că tot noi vom
fi martorii încheierii capitolului
următor.
Etape care în trecutul imemorial duraseră
milenii și
în istoria civilizației noastre secole, abia dacă se-ntind acum
peste câteva zeci de ani. Un lucru este sigur: că istoriei recente începe să-i
lipsească nu numai răbdarea, ci și
fantezia. Tot mai
mult ceea ce ni se întâmplă are aerul unei operațiuni copy-paste, a unei reluări abia dacă
într-o nouă interpretare. Trăim catastrofe și
tragedii cu un obositor sentiment de deja-vu, ca și cum ni s-ar fi dat o istorie second hand.
Nu e un secret pentru nimeni că
epoca noastră seamănă izbitor cu cea de la sfârșitul imperiului roman. Același
aer de sfârșit de sezon, de putere, de lume. Să ne
amintim: Romanii nu mai credeau în proprii zei și nici nu maiștiau bine care sunt aceia, pierduți
în mulțimea de zei împrumutați de la popoarele pe care le cuceriseră. De
altfel, romanii înșiși se mai regăseau cu greu în mulțimea
de neamuri cucerite care lunecaseră spre centru, cucerindu-l. Pe vremea
pătrunderii creștinismului, Roma se pare că nu avea mai mult
de 60.000 de romani la o populație
de un milion de locuitori, ceilalți erau veniți din alte regiuni ale globului.
Nu
mă refer aici la popoarele migratoare, ci la procesul chimic de amestec al
raselor și
etniilor. Astăzi 50% din populația Londrei este neengleză, iar
în suburbiile Parisului sau ale Rotterdamului trebuie să îți
repeți unde ești pentru a nu uita că te afli în Europa
Nu mă refer aici la popoarele migratoare, ci
la procesul chimic de amestec al raselor și
etniilor pe care l-a presupus uriașul melting pot
rezultat din cuceririle succesive ale Romei, devenită victima propriilor ei
victorii.
Astăzi 50% din populația
Londrei este neengleză, iar în suburbiile Parisului sau ale Rotterdamului
trebuie să îți repeți unde ești pentru a nu uita că te afli în Europa.
În mod evident, în antichitate, ca și
acum, cei cuceriți reușesc să cucerească, vechile colonii ocupă
încet-încet centrul pe care în cele din urmă reușesc să-l dizolve printr-o subtilă
subversiune, în care mentalitățile, credințele, tradițiile diferite
sunt arme mai puternice decât armele propriu-zise, mai ales când foștii
cuceritori nu și
le mai respectă și
chiar nu și
le mai amintesc pe ale lor. Și
pentru că se vede cu ochiul liber cum istoria se repetă, n-ar trebui decât să înțelegem
ce a fost pentru a descoperi ce
va fi.
Astăzi
nu se cunosc numele celor care au hotărât amestecul: în mod paradoxal
democratizându-se și
liberalizându-se, noțiunea de putere a devenit tot mai ocultă,
iar dimensiunile ei, care nu mai sunt la scară umană, o împiedică să se personalizeze
Globalizarea nu este o descoperire a
secolului 21. De-a lungul istoriei, de la hitiți, perși, babilonieni, fenicieni, greci, romani și până la imperiul britanic sau cel
sovietic, fiecare mare putere a încercat să se mondializeze și a făcut-o
pe măsura forțelor ei și
a dimensiunilor cunoscute ale lumii. Alexandru cel Mare și Cezar au fost cei doi europeni care au
avut ambiția și
curajul să amestece populațiile lumii cunoscute, schimbându-le
obiceiurile, înlocuindu-le limbile, infuențându-le
religiile, transformându-le pentru a le stăpâni sau chiar stăpânindu-le pentru
a le transforma.
Astăzi nu se cunosc numele celor care au
hotărât amestecul: în mod paradoxal democratizându-se și liberalizându-se, noțiunea
de putere a devenit tot mai ocultă,
iar dimensiunile ei, care nu mai sunt la scară umană, o împiedică să se
personalizeze.
Dar chiar dacă ar fi vorba de un proces
obiectiv, determinat de progresul tehnic, statul planetar strângând la un loc
nu numai informații, ci și
populații, asta nu înseamnă
că nu există o premeditare mai mult sau mai puțin vinovată, chiar dacă numai pentru faptul
că îndrăznește să se joace de-a Dumnezeu.
Un joc început odată cu turnul Babel, sfârșit
mereu prost și
reluat mereu, care pentru noi are ca gen proxim imperiul roman spulberat în cele din urmă de
migrațiunea popoarelor. Tot ce i se întâmplă
Europei în ultima jumătate de an este, dincolo de motivațiile
de ordin politic, adesea oculte, un prilej de obligatorie meditație
asupra ei însăși, asupra condiției
ei spirituale, acoperită, și aproape pierdută din vedere, în umbra
groasă a obsesiei intereselor materiale.
Europa
pierde văzând cu ochii nu pentru că nu are resurse, ci pentru că nu are credință. Și nu mă refer numai la credința
în Dumnezeu, deși evident și
despre asta e vorba, ci pur și simplu la puterea de a crede în ceva
O gravă interogație
asupra definiției ei. Este evident că în implacabila
ciocnire a civilizațiilor, Europa pierde văzând cu ochii nu
pentru că nu are resurse, ci pentru că nu are credință. Și nu mă refer numai la credința
în Dumnezeu, deși evident și
despre asta e vorba, ci pur și
simplu la puterea de a crede în ceva. Încleștarea dintre unul care crede cu tărie în
adevărul credinței sale, oricât de aberant ar fi acel
adevăr, și
unul care se îndoiește de adevărul idealurilor sale, oricât de
strălucitoare, se va termina întotdeauna cu victoria primului.
Ceea ce spun nu este o pledoarie pentru
fanatism, ci una pentru încredere și
fermitate. Să ne amintim dezbaterile de acum nu mulți
ani în urma cărora
Uniunea Europeană a optat să refuze sintagma „rădăcinile creștine
ale Europei”, infirmându-și astfel propria istorie și propria definiție
culturală. Ni se va răspunde că Europa crede în libertate. E adevărat.
Dar libertatea este o noțiune
cu margini nesigure, în stare
să producă orice, dar nu și
să scuze orice.
Din nefericire, părinții democrației, când au scris Carta Drepturilor Omului, au uitat să scrie și o Cartă
a datoriilor omului. „Unde nu este
datorie, nu este drept, spunea Carol I,și unde nu este ordine nu este libertate”. Ordinea europeană odată sfărâmată sub pașii
milioanelor de emigranți, libertatea Europei va rămâne o formă
periculoasă cu un fond tot mai inexistent.
Țările membre ale Uniunii Europene, care au
trecut prin experiența traumatizantă
a comunismului, sunt mai reticente, mai suspicioase și mai sceptice decât colegele lor
occidentale, a căror corectitudine politică învățată de decenii pe de rost se întinde
iresponsabilă între egoism și
naivitate. Deceniile de represiune sălbatic
organizată și
de savante și
diabolice manipulări i-au învățat pe estici să caute și să descopere răul programat, oricât de înșelătoare
i-ar fi aparențele.
Îmi amintesc cât de impresionată am fost
când l-am auzit pe Lech Walesa mărturisind că, după ce ani de zile muncitorul
care a fost a luptat pentru libertate, a descoperit, devenit președinte,
că de libertate răul
profită mai mult decât binele. Și
nu pot să mă împiedic să consider acest tip de concluzie explicația
faptului că țările
membre ale Uniunii Europene,
care au trecut prin experiența traumatizantă a comunismului, sunt mai
reticente, mai suspicioase și
mai sceptice decât colegele lor occidentale, a căror corectitudine politică învățată
de decenii pe de rost se întinde iresponsabilă între egoism și naivitate. Deceniile de represiune sălbatic
organizată și
de savante și
diabolice manipulări i-au învățat pe estici să caute și să descopere răul programat, oricât de înșelătoare
i-ar fi aparențele.
Dar dincolo de argumentele convingătoare ale
programării refugiului ca invazie și
dincoace de suspiciune, – privind nesfârșitele șiruri
de oameni obosiți, cu copiii adormiți
în brațe mergând de-a lungul liniilor ferate ale
unui continent străin – nu poți să nu fii sfâșiat
de compasiune, iar obligația de a-i ajuta
să nu devină o nevoie nu numai a lor, ci și
a noastră, respectând astfel nu doar drepturile omului, ci și legea infinit mai veche și mai adâncă a iubirii aproapelui și chiar a întoarcerii celuilalt obraz.
Indiferent cine, și
indiferent în cât de vinovatscop,
a bătut gongul acestui exod, noi nu avem dreptul la indiferență
nici față de această suferință
omenească, nici față de explicațiile producerii ei.
Pentru că aceste sute și sute de mii de oameni rătăciți
pe drumurile lumii nu suferă doar de pierderea
casei, de oboseală, de foame și
de frig, ci și
de manipulare, de îndoctrinare, de fanatizare, iar aceasta îi face și mai victime, de două ori victime.
Și
chiar dacă știm
că a fi victimă nu e un certificat de bună purtare, ci rezultatul dramatic al
unui raport de forțe niciodată nevinovate, știm și
că nu avem dreptul să nu ne pese și
că trebuie să găsim soluții atât pentru salvarea lor, cât și pentru salvarea noastră. Iar faptul că ne
stârnesc compasiunea nu ne poate împiedica să ne stârnească neliniștea și aprehensiunea.
În
condiții mai mult sau mai puțin
similare, Imperiul Bizantin și
Imperiul Roman de Apus au plătit tribut popoarelor care lunecau spre ele, reușind
să le oprească la limes și
amânând astfel mersul implacabil al istoriei cu câteva sute de ani.
Dar tot
cenzurându-ne istoria, am ajuns să nu o mai cunoaștem.
În condiții mai mult sau mai puțin
similare, Imperiul Bizantin și
Imperiul Roman de Apus au plătit tribut popoarelor care lunecau spre ele, reușind
să le oprească la limes și amânând
astfel mersul implacabil al istoriei cu câteva sute de ani. Dar tot
cenzurându-ne istoria am ajuns să nu o mai cunoaștem.
Dacă acceptăm, că actuala perioadă istorică
seamănă în multe privințe cu perioada prăbușirii
imperiului roman, atunci – ducând
comparația mai departe pe un teren de o consistență
oarecum diferită – putem accepta că fenomenul pe care l-a reprezentat creștinismul
în căderea unuia, reprezintă lupta pentru drepturile omului azi.
Aproape
religie și
mai mult decât politică, corectitudinea
politică a trecut drepturile omului de la condiția de credință la aceea de dogmă, o dogmă care, ca orice
dogmă, evoluează în afara spiritului critic și
poate deveni, în situații neobișnuite, amenințătoare
Diferențele dintre Noul
Testament și Declarația Universală a Drepturilor Omului sunt
prea mari pentru ca paralela să nu apară riscantă și, totuși, există două asemănări care o mențin
în planul logic. Acestea sunt altruismul și
capacitatea lor de a se lăsa manipulate. N-o să insist asupra comparației și n-o să vorbesc despre transformările pe
care le-a suferit creștinismul primitiv devenind religie de stat,
dar nu pot să nu subliniez că nu există moment mai greu în viața
unei idei decât acela în care ea pare că învinge și nu există idee mai disponibilămanipulării decât o idee victorioasă.
Aproape religie și mai mult decât politică, corectitudinea
politică a trecut drepturile omului de la condiția de credință la aceea de dogmă, o dogmă care, ca orice
dogmă, evoluează în afara spiritului critic și
poate deveni,
în situații neobișnuite, amenințătoare. În actualele condiții,
potrivit Cartei Drepturilor Omului, Europa ar trebui să primească pe toată
lumea, dar dacă ar primi pe toată lumea, Europa s-ar dizolva în propriul ei
demers și
ar înceta să mai fie Europa.
Ceea ce uită cei cărora o asemenea aserțiune li se pare extremistă este că Europa
este cea care a scris Carta Drepturilor Omului și, în măsura în care Europa dispare, odată
cu ea dispar și
drepturile omului.
Political
correctness este pur și
simplu un ordin care nu se discută, ci se execută,
iar cei ce nu o fac trebuie să se pregătească să tragă consecințele
Un exemplu major al istoriei ca viitor pornește
de la întrebările legate de political
correctness,
un termen care se folosește în general în engleză pentru că tradus și-ar pierde încărcătura ironică pe care
citările o conțin.
Corectitudinea politică pare o locuțiune
mai benignă, care poate fi discutată, căreia i se pot pune întrebări (cine a
stabilit-o? în ce scop? respectarea ei face lumea mai comprehensibilă? omul mai bun?) în timp ce political correctness este pur și simplu un ordin care nu se discută, ci se
execută, iar cei ce nu o fac trebuie să se pregătească să tragă consecințele.
Mi-ar fi greu să precizez data cât de cât
exactă de când acest dictat
politico-intelectual a început să funcționeze.
E clar însă că e vorba de o perioadă de
dinainte de 1989 și
că, la data respectivă, noi nu numai că aveam alte probleme și priorități, dar eram prea terorizați
de cenzura, devenită cenzură interioară, și prea fascinați de strălucirea libertății
occidentale, pentru ca să observăm pete în soarele ei.
Political
correctness nu era pentru estici decât o altă formă a cenzurii interioare, pe
care am considerat-o întotdeauna mai periculoasă decât cenzura pur și simplu
Odată cu libertatea, însă după acomodarea cu
lumina a ochilor exersați de decenii să-și
ascută privirea în întuneric, s-a constat că cei ce cunoscuseră dogmatismul de
tip totalitar puteau fi convinși mult mai greu decât intelectualii occidentali
să accepte un alt tip de dogmatism, oricât de nobile i-ar fi fost intențiile.
La urma urmei și
comunismul a fost materializarea tragică a unei frumoase utopii.
Political correctness nu era pentru estici
decât o altă formă a cenzurii interioare, pe care am considerat-o întotdeauna
mai periculoasă decât cenzura pur și
simplu.
Și
ce era mai grav era faptul că, o dată cu insistențele dresării după niște
reguli care te împiedicau să le judeci, apărea bănuiala că istoria poate să se repete, că, iată, un
sâmbure al vechii societăți – interdicția de a judeca singur cu propriul cap lumea
prin care treci – fusese implantat în visatele grădini ale viitorului, care
riscau astfel să se umple de bălăriile trecutului.
Mi-a plăcut întotdeauna să cred că istoria
nu face marche arrière, dar descopeream acum că – mai derutant încă – nu era
vorba despre o întoarcere ilicită în trecut, ci de prezența congenitală a germenilor trecutului în
viitor.
O altă temă pe care prezentul o preia din
istorie, istoria relativ recentă de data aceasta, este aceea a poziției
față de ideea națională.
Laborioasa construcție
a secolului 19 care a dat coeziune și
sens statelor naționale a fost introdusă în baia de acizi a
demitizării și
deconstrucției, pentru a se putea înălța
pe terenul pustiit un alt
edificiu, dictatura mondială a proletariatului, ieri, sau statul planetar, azi.
Satanizarea
noțiunii de națiune, naționalitate, naționalism de
către internaționalismul proletar sau de către political
correctness, chiar dacă are scopuri diferite, se manifestă cu aceeași
violență și are aceleași victime: tradiția,
mândria moștenirii din bătrâni și solidaritatea cu cei din neamul tău,
neamul însemnând în același timp popor, dar și familie
Satanizarea noțiunii de națiune, naționalitate, naționalism de către internaționalismul
proletar sau de către political correctness, chiar dacă are scopuri diferite,
se manifestă cu aceeași violență și
are aceleași victime: tradiția,
mândria moștenirii din bătrâni și solidaritatea cu cei din neamul tău, neamul însemnând în același
timp popor, dar și
familie.
Pentru că, deși pare că nu are legătură, primele semne de îmbolnăvire gravă a unei
societăți apar la nivelul celulei ei de bază, prin
slăbirea legăturilor de familie despre care vorbește David Cooper în „Moartea familiei”.
Totalitarismele secolului trecut au încercat
să pună ideologiile deasupra coeziunii familiale temându-se de sâmburul dur al
tradiției pe care aceasta îl conținea.
Îmi amintesc cum învățam
la școală despre eroul Pavlik Morozov, un elev în clasa a VI-a care își
denunțase bunicul chiabur, vinovat că încercase să
ascundă, pentru a nu-i fi confiscate de puterea sovietică, niște
grâne.
Iar în arhivele CNSAS se găsesc câteva sute
de dosare ale unor copii momiți sau forțați să devină denuntatori ai propriilor profesori sau ai
propriilor familii și
obligați să-și mintă părinții păstrând secretul.
În
loc ca statele să-și intensifice programele de stimulare
economică a creșterii natalității (în condițiile în care cifra medie de copii pe familie este la europeni 1,2, iar la islamici 8)
ultimul trend politically correct în Europa este legalizarea căsătoriilor unor
familii care în mod natural nu pot face copii.
Coeziunea familiară era privită ca un potențial
oponent în cele mai irespirabile perioade
ale represiunii, pentru că retragerea în
interiorul familiei, ca în ultima redută împotriva nebuniei, a fost cea mai
generală formă de rezistență, pasivă, dar de neînfrânt. Cu atât mai
tulburător apare azi felul în care moleșirea, obosirea unei societăți
prea bine hrănite, prea hedoniste, prea puțin spiritualizate se manifestă nu numai prin
scăderea rigorilor morale și-a
tradițiilor, ci și
prin scăderea natalității, consecință directă a diminuării coeziunii familiale.
Curios, în cazul Europei de azi, este felul
în care se reacționează la această situație
oarecum obiectivă şi, evident, periculoasă: în loc ca statele să-și
intensifice programele de stimulare economică a creșterii
natalității (în condițiile în care cifra medie de copii pe familie
este la europeni 1,2, iar la
islamici 8) ultimul trend politically correct în Europa este legalizarea
căsătoriilor unor familii care în mod natural nu pot face copii.
Nu e singura dintre reacțiile
europene care face să-mi vină în minte misterioasa psihologie a balenelor care, din când în când și din motive necunoscute, înoată spre câte
un țărm și
ies din lumea lor, sinucigându-se.
Abia
începuseră să se estompeze puţin ecourile nazismului şi comunismului, cele două
atât de ruşinoase nebunii ale secolului douăzeci, că o altă absurditate şi mai
totală – terorismul – a inaugurat, s-ar putea spune, noul secol printr-o crimă
fără precedent în istoria umanităţii
În orice caz, nu putem să nu recunoaştem că cel de-al treilea mileniu a început mai
curând catastrofic. Abia începuseră să se estompeze puţin
ecourile nazismului şi comunismului, cele două atât de ruşinoase nebunii ale
secolului douăzeci, că o altă absurditate şi mai totală – terorismul – a
inaugurat, s-ar putea spune, noul secol printr-o crimă fără precedent în istoria
umanităţii, distrugerea turnurilor gemene, chintesenţă a nascocirilor tehnice
science fiction, a intensităţii fanatismului de tip medieval şi a
perversiunilor sado-masochiste de serie neagră.
Dar caracterul spectacular conferit de
transmisiunile în direct nu trebuie să şteargă în ochii noştri filiaţia între
crimele secolului trecut (care era, din nefericire, al nostru) şi crimele
noului secol.
Ura, ca un combustibil al istoriei, nu este o
descoperire de dată recentă: ura comunistă de clasă şi ura nazistă de rasă sunt
conectate prin legături periculoase la ura sinucigaşă de
tip mărturisit religios a teroriştilor.
Amintiţi-vă că deschiderea, chiar parţială,
a arhivelor sovietice a arătat că teroriştii anilor ’70, ’80 se antrenau în
poligoanele ţărilor din Est şi că în atentatele din Irlanda, din Ţara Bascilor
sau din Orientul Mijlociu se găseau mereu arme de producţie cehă sau sovietică.
Amintiţi-vă mai ales în ce măsură, la o
privire atentă, prin tragedia iugoslavă, care a încheiat secolul XX, se relevă
epilogul în acelaşi timp al comunismului şi al nazismului şi prologul
apocalipsei din 11 septembrie.
Pentru că, precum în cazul tinerilor educaţi
să se sinucidă, popoarele balcanice – care aveau aerul de a se devora reciproc
într-un război religios de tip medieval – nu erau prada unei brusce nebunii
naturale, ci a unei piese politice ai cărei actori nu ştiau că erau numai
actori, nici chiar atunci când erau omorâţi pe scenă.
"Islamismul ține de ideologia politică nu de credința
religioasă –
scrie Thierry Wolton
“Islamismul ține de ideologia politică nu de credința
religioasă – scrie Thierry Wolton, autorul unei recente și monumentale Istorii mondiale a comunismului –,
de aceea el a putut înlocui comunismul falimentar și deveni un nou spațiu
pentru utopie”.
O observație subtilă și
ciudat de adevărată, căreia nu aș avea
să-i adaug decât observația că falimentarul comunism a lăsat în urmă
nu numai o jumătate de continent în paragină, ci și genialele metode de manipulare care
continuă să funcționeze chiar aplicate
la ideologii de sens contrar.
Iar dintre manipulări cea mai periculoasă și cea mai longevivă a fost și este încercarea de a estompa sau chiar de
a șterge memoria. Societățile
din secolele trecute, indiferent de forma lor politică și cu precădere cele
de dinaintea apariției comunismului ca idee, erau niște
societăți bazate pe memorie.
Societățile
tradiționale aveau memoria în centrul devenirii
lor. O generație călca în urmele pașilor
generațiilor precedente Erau niște
societăți tradiționale în care fiii făceau ceea ce făcuseră părinții și părinții ceea ce făcuseră bunicii
Societățile tradiționale aveau memoria în centrul devenirii
lor. O generație călca în urmele pașilor
generațiilor precedente Erau niște
societăți tradiționale în care fiii făceau ceea ce făcuseră părinții și părinții ceea ce făcuseră bunicii.
Deci, într-un anumit sens, era ușor să păstreze continuitatea, era ușor
să descopere ce este esențial. De altfel, ceea ce era esențial
era stabilizat, era tabuizat, era transformat în mit și
trecea din generație în generație. Într-o perioadă în care atât de multe
lucruri se schimbă deodată (sistemul politic, sistemul de comunicații,
chiar clima) este infinit mai greu să stabilești ce trebuie continuat.
Pentru că, până la urmă, problema memoriei este problema răspunsului
la întrebarea: ce, din ceea ce au trăit cei dinaintea noastră, trebuie noi să
continuăm. Și, evident, nu putem încerca măcar să
răspundem decât știind
ce au trăit ei.
De aici importanța
manualelor și
orelor de istorie din programa școlară, de aici revolta că cineva ar putea
urmări nemaiajungerea la generațiile tinere a memoriei trecutului. Memoria este scheletul societății
omenești, și
în măsura în care ea este distrusă, societatea devine un fel de monstru moale,
dezarticulat, remodelabil după
dorința oricât de criminală a celui mai puternic.
În măsura în care nu știm ce a fost nu avem cum să presupunem ce
va fi și
nici să recunoaștem în ce măsură trecutul se oglindește
în viitor. „Cunoașterea
este recunoaștere” spunea Aristotel.
Una
dintre cele mai citate fraze în ultimul deceniu al secolului trecut a fost
fraza lui
André Malraux despre secolul
21 care „va
fi religios sau nu va fi deloc”. Se
va fi gândit Malraux la religia islamică?
Una dintre cele mai citate fraze în ultimul
deceniu al secolului trecut a fost fraza lui André Malraux despre secolul 21
care „va fi religios sau nu va fi deloc”.
Se va fi gândit Malraux la religia islamică?
Pentru că, dacă da, este vorba de o adevărată premoniție
a delirantelor războaie programate
pentru răzbunarea cruciadelor și-a
credinței fanatice într-un Dumnezeu căruia i se
aduc jertfă crime și
sinucideri.
În orice caz terorismul având ca fundal sau ca pretext
religia a devenit principala problemă a secolului 21. Sau cel puțin
așa li se pare politicienilor care conduc această
lume.
Pentru că, de fapt, zecile de atentate cu sutele sau chiar miile lor de morți
nu reprezintă nici pe departe un pericol comparabil cu cel al înaintării lente și insidioase a milioanelor de emigranți
ferm hotărâți să nu se integreze și care vor dizolva din interior cultura și mentalitățile Europei secolului 21, înlocuindu-le cu
imperativele unor convingeri de tip medieval.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu