Nu aș dori acum să
fiu elev, dintr-un singur motiv: mi se pare de neconceput ca un copil să
muncească 11 ore pe zi! Aproape în fiecare zi!
Vă propun un schimb de roluri care să ofere o perspectivă
obiectivă asupra unei zile de școală:
ore până la 13.00, 14.00 sau 15.00, iar apoi teme până noaptea târziu. Un
calcul simplu ne dovedește că acest
program devenit, din păcate, unul obișnuit,
depășește
cu mult numărul de ore din Codul Muncii pentru un adult. Și să nu uităm nicio clipă că în această
rutină sunt antrenați aproape toți elevii din România. Toți elevii care ar trebui să meargă din
plăcere la școală și să învețe
din plăcere. În acest context se pare, însă, că munca forțată a luat locul plăcerii de a descoperi, de
a trăi într-o comunitate școlară în
care copiii ar trebui să se simtă ocrotiți,
încurajați și valorizați.
Nu întâmplător, în anul 2016 a apărut Ordinul 5893, care
reglementează regimul temelor pentru acasă. Articolul 3 din acest Ordin prevede
faptul că, în cazul învățământului primar,
timpul alocat temelor pentru acasă să nu depășească
o oră, iar pentru învățământul
gimnazial timpul alocat va fi de maxim 2 ore. Mai mult, în timpul vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru
acasă elevilor din ciclul primar și
gimnazial. Se pare că sintagma ”de regulă” este cea care determină o încălcare a
acestui ordin, chiar și în cazul
unei vacanțe de o săptămână!
„Supradoza” de teme omoară, încet, dar sigur, interesul
elevilor pentru școală. „Supradoza” de
teme împiedică practicarea unui sport, dezvoltarea personală a elevilor,
pregătirea lor pentru viață. Nu cred că
nevoia de performanță poate să
justifice starea generală a copiilor obosiți
și
încărcați, în fiecare zi, de un
efort nefiresc, devenit aproape inuman. Performanța
școlară apare atunci când procesul de
învățare se transformă din muncă
obligatorie în plăcere. Și nu implică, în niciun caz, „supradoza” de
teme.
Publicat de LIVIU
MARIAN POP
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu