de Gheorghe Pârja
Ca să nu mă îndepărtez de titlul acestui text pun întrebarea:
oare tinerii de la ţară au dus cu ei la oraş ornamentele sufleteşti ale
vecinătăţii? Răspund tot eu: era aproape imposibil, deoarece se schimbase
peisajul. Casa din mijlocul grădinii era înlocuită de celebra garsonieră. Aici
s-a născut umorul urban, făcut de pruncii de ţărani. Celebrul Bulă, care ne-a
descreţit frunţile, s-a născut prin garsoniere. Cei mai avuţi, cu apartamente
mari şi case la curte, nu au umor. De obicei, fuga continuă după averi nu este
creatoare de bancuri. Ei, boierii contemporani, l-au alungat pe celebrul Bulă
din societate. Cum stăm cu vecinii de la oraş? Pentru cei care locuim la bloc,
vecinii de scară sunt cunoştinţe apropiate, pe care le vezi zilnic. Vecini sunt
doar prin aşezarea în spaţiu, nu prin comunicarea afectivă.
Mai sunt şi excepţii. Vecinii de la oraş au o proprietate
extrem de restrânsă. Locul din spatele uşii şi casa scării. E adevărat că
oraşul a oferit săteanului strămutat firave condiţii de confort. Unii şi-au
rotunjit forme mai îmbunătăţite. Ceea ce folosim în comun este mica pajişte
dintre clădiri, acolo unde este, şi cerul. Veniţi din cele patru vânturi, şi
aranjaţi ca mărgelele pe aţă de o gospodină cosmică, legăturile dintre oameni
sunt reci. Salut, salut! Deoarece vin din culturi diferite. Până se spovedesc
unii altora, trece viaţa. Singurătatea în doi este clişeul cel mai întâlnit. În
ultimele două decenii, după ce industria în România s-a prăbuşit, un număr
foarte mic de orăşeni s-au mutat la sat. Dar milioane de români şi-au luat
lumea în cap, alcătuind cea mai mare plecare din istoria ţării. Unii s-au
realizat, alţii s-au lăsat înşelaţi de aparenţe.
Românii au ajuns în ţări în care vecinătatea este o himeră.
Am fost şi am văzut. Să mă întorc pe meleagurile noastre urbane. De obicei,
vecinătatea, la oraş, se manifestă la nevoie şi în timpul liber. Există o
fragilă solidaritate de terasă. Banală, fără mari reflecţii sufleteşti. Apoi,
mai nou, întâlnirile provocate de similitudini profesionale dau frâu
comunicării. Aici vecinele au mare rol. Mulţi îşi provoacă activităţi amuzante.
Vecinul meu, Bozan, are o maşină pe care o ţine în parcare. În fiecare zi îi
desface capota, îi admiră motorul. Ca să pară preocupat, mai desface o piesă, o
şterge, şi o pune la loc. De altfel, Bozan al meu este un vecin de ajutor,
priceput la multe, un bun povestitor al faptelor trăite de el.
Mai nou, febra comunicării moderne a îngropat multe din
virtuţile bunei vecinătăţi. După aproape un veac, încă relaţiile dintre vecini
la oraş nu au dobândit profunzimea celor de la sat. Sat, unde se mai
împuţinează. Acum putem vorbi de cele două suflete ale multor români. De la sat
şi de la oraş. Şi al treilea suflet al românilor, de dată recentă, este
provocat de ispita Occidentului. Multe din obiceiurile sănătoase ale
vecinătăţii s-au retras într-un muzeu imaginar. Care are foarte puţini
vizitatori. Nu uit rolul bisericii în menţinerea acestor atitudini necesare
pentru condiţia noastră umană. După transformarea ţăranilor în cetăţeni, când
românii au intrat masiv pe poarta oraşelor naţionale, au impus o mentalitate
purtătoare de mit fondator al naţiunii române. Şi vecinii se priveau altfel. Că
vorbeau aceeaşi limbă. Că vorba bună, între vecini, e ca un măr de aur. Încolo,
povestea continuă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu