Din Scriptura aflam ca dupa ce Hristos a fost biciuit,
Pilat, spalandu-se pe maini, rosteste sentinta. Mantuitorul Hristos este trimis
spre locul rastignirii, purtandu-Si crucea.
Ajuns la locul executiei, bratul orizontal al crucii era
fixat cu ajutorul cuielor de bratul vertical infipt din timp in pamant, iar
picioarele condamnatului puteau fi asezate pe un scaunel de picioare, ceea ce
usura durerile, dar lungea supliciul. Ele puteau fi si tintuite fara sprijin,
usor indoite, cu talpile lipite de stalpul vertical. In varful acestuia se fixa
o scandura pe care era consemnata vina condamnatului, in cazul Domnului: „Iisus
Nazarineanul, Regele Iudeilor”.
Trupul mort, coborat de pe cruce, putea fi aruncat intr-o
groapa comuna, impreuna cu instrumentele executiei sau putea fi incredintat
oricui s-ar fi milostivit sa-l ingroape.
Din Sfintele Evanghelii cunoastem ca Iosif din Arimateea l-a
coborat pe Domnul de pe Cruce si l-a ingropat impreuna cu Nicodim, in mormantul
sau aflat intr-o gradina din apropierea locului rastignirii.
Moartea biruita prin
moartea lui Hristos
Moartea a intrat in creatie prin despartirea omului de Dumnezeu.
Din iubire fata de om, Fiul Lui Dumnezeu S-a intrupat si a primit moartea de
buna voie. A primit-o nu din curiozitate, ci pentru a o invinge. Astfel,
Hristos intoarce rostul mortii. In loc de mijloc de trecere la cel mai redus
grad de viata, ea e folosita de El ca mijloc de biruire a ei, afirma parintele
Dumitru Staniloae. El a invins moartea nu numai pentru ca a fost Dumnezeu, ci
si pentru ca umanitatea Lui a fost fara de pacat.
Pentru Hristos moartea nu era inevitabila, deoarece El fiind
strain de pacat nu purta in Sine germenele mortii. Hristos nu moare de o moarte
naturala, rezultat al unui proces ce culmineaza cu descompunerea fizica, nu
este atins de vreo boala, ci primeste moartea de buna voie. De aceea indura
moartea in toata grozavia ei, moartea prin excelenta.
Moartea suportata de Hristos naste in noi, daca ne unim cu
El, o stare noua, de incetare a alipirii egoiste si patimase la cele ale lumii
si de daruirea vointei Lui de a ne iubi unii pe altii. Iar aceasta ne da
puterea de a birui si noi moartea.
Spre deosebire de noi, care induram moartea in mod pasiv, ca
pe o consecinta a pacatului, Hristos a intampinat-o in stare de maxima
concentrare spre a o birui. In canonul pascal compus de Sfantul Ioan Damaschin
se canta: „Praznuim omorarea mortii”.
Din Sfintele Evanghelii aflam ca in momentul in care Hristos
Si-a dat duhul, s-a aratat o serie de semne miraculoase: catapeteasma templului
s-a rupt, pamantul s-a cutremurat, pietrele s-au despicat si multe trupuri ale
celor adormiti au inviat.
Punerea in mormant a
Domnului
De teama ca trupurile celor osanditi sa nu ramana pe cruce
si a doua zi, cand se praznuiau Pastile, iudeii cer permisiunea lui Pilat sa se
zdrobeasca fluierele picioarelor osanditilor si apoi sa fie coborati de pe
cruce. Se folosea acest procedeu spre a grabi moartea celor rastigniti. Dupa ce
primesc acordul de la Pilat, ostasii zdrobesc fluierele picioarelor celor doi
talhari, deoarece acestia inca nu murisera. Cand au venit insa la Hristos, au
constatat ca El murise si atunci nu I-au mai zdrobit oasele. Spre a se convinge
ca Hristos a murit cu adevarat, un ostas i-a impuns coasta cu sulita si indata
au tasnit sange si apa.
Iosif din Arimateea si cu Nicodim iau trupul lui Hristos de
pe cruce, il ung cu aromate si il infasoara intr-un giulgiu. Pe cap ii pun o
mahrama, implinind astfel, intru totul datina iudaica a inmormantarii.
Evanghelistul Matei spune ca mormantul in care Hristos a
fost pus apartinea lui Iosif, iar de la Ioan aflam ca era „un mormant nou, in
care nu mai fusese nimeni ingropat” (19, 41).
Iudeii vor pecetlui piatra mormantului in nadejdea ca
uitarea sa-L acopere definitiv pe Cel ce zacea acolo. Dar ei nu vor putea opri
astfel nici coborarea la iad si nici invierea lui lisus, urmata de raspandirea
noii credinte.
Mormantul lui Hristos ramane gol. Nu mai este cum spunem noi
„locas de veci”. Acest mormant ne vesteste ca si mormintele noastre vor ramane
goale.
Slujba Prohodului
Vinerea Mare este zi aliturgica, adica nu se savarseste nici
una dintre cele trei Sfinte Liturghii. Ceremonia principala din aceasta zi este
scoaterea Sfantului Epitaf din altar si asezarea lui pe o masa in mijlocul
bisericii. Prin scoaterea Sfantului Epitaf retraim coborarea de pe Cruce a lui
Hristos si pregatirea Trupului Sau pentru inmormantare.
NN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu