Duminica a 2-a din post (a Sfântului Grigorie Palama) Marcu 2, 1-12
În vremea aceea, intrând iarăşi Iisus în Capernaum,
după câteva zile s-a auzit că este în casă. Şi îndată s-au adunat aşa de mulţi,
încât nu mai era loc nici înaintea uşii, iar Dânsul le grăia cuvântul (lui
Dumnezeu). Şi au venit la El, aducând un slăbănog, pe care-l purtau patru oameni.
Dar, neputând ei din pricina mulţimii să se apropie de El, au desfăcut
acoperişul casei unde era Iisus şi, prin spărtură, au coborât patul în care
zăcea slăbănogul. Iar Iisus, văzând credinţa lor, i-a zis slăbănogului: Fiule,
iertate îţi sunt păcatele tale! Şi erau acolo unii dintre cărturari care
şedeau şi cugetau în inimile lor: Pentru ce vorbeşte Acesta astfel? El huleşte.
Cine poate să ierte păcatele, fără numai singur Dumnezeu? Şi îndată, cunoscând
Iisus cu duhul Lui că aşa cugetau ei în sine, a zis lor: De ce cugetaţi acestea
în inimile voastre? Ce este mai uşor, a zice slăbănogului: Iertate îţi sunt
păcatele, sau a zice: Scoală-te, ia-ţi patul tău şi umblă? Dar ca să ştiţi că
putere are Fiul Omului a ierta păcatele pe pământ, a zis slăbănogului: Zic
ţie: Scoală-te, ia-ţi patul tău şi mergi la casa ta! Şi s-a ridicat îndată şi,
luându-şi patul, a ieşit înaintea tuturor, încât erau toţi uimiţi şi slăveau pe
Dumnezeu, zicând: Asemenea lucruri n-am văzut niciodată.
Minunea vindecării slăbănogului din Capernaum,
relatată de fiecare din cei trei evangheliști sinoptici (Mc. 2, 1-12; Mt. 9,
1-8; Lc. 5, 17-26), o întâlnim în două lecturi în timpul anului bisericesc: în
Duminica a 6-a după Rusalii și în Duminica a 2-a a Postului Mare. Acest fapt
subliniază relevanța pentru învățătura Bisericii și bogăția tematică a textului
biblic rânduit spre citire.
Tema centrală a relatării biblice, pe care o
păstrează toți cei trei evangheliști sinoptici, este „puterea Fiului Omului de
a ierta păcatele pe pământ” (Mc. 2, 10). În această a doua duminică a Postului
Mare vă propun să descoperim împreună cum putem și noi să ne bucurăm de acest
mare dar făcut nouă de Iisus Hristos – „iertarea păcatelor”.
Întors în Capernaum, orașul Său de reședință, după o
scurtă perioadă de absență, Mântuitorul este căutat de o mare mulțime de
oameni, care ajunge să umple casa și curtea casei. Mulțimea entuziastă devine
însă piedică pentru patru bărbați care doresc să aducă înaintea lui Iisus un
paralitic. Dincolo de a renunța în fața obstacolului întâlnit, cei patru
bărbați găsesc o cale inedită de a-l aduce pe paralitic înaintea lui Iisus. Ei
se urcă pe acoperiș (cu siguranță folosind scara laterală pe care o avea aproape
fiecare casă din Palestina), deschid o trecere în acoperișul/terasă al casei
(lucru ușor de făcut dacă avem în vedere materialele de construcție foarte
simple ale vremii) și coboară înaintea lui Iisus „patul” pe care se găsea
bolnavul.
Imaginea celor patru bărbați care îl poartă pe
paralitic trimite la aceea a unui cortegiu funerar. Cei patru bărbați poartă o
targă, o năsălie cu un om imobilizat, incapabil de vreo acțiune. În același
timp, coborârea patului legat cu funii prin acoperiș, pe care cel mai probabil
paraliticul era legat pentru a fi „securizat” în timpul coborârii, este
asemenea unei coborâri în mormânt. Semnificația gestului celor patru este însă
răsturnată, deoarece coborârea paraliticului nu este spre moarte și
descompunere, ci spre înviere și sănătate. Paraliticul este coborât de
prietenii săi pentru a întâlni Viața Însăși.
Mai departe surprinde faptul că rugăciunea celor din
„cortegiul funerar” este fără cuvinte. Fapta lor vorbește de la sine, ei nu cer
nimic, iar Mântuitorul nu simte nevoia să întrebe nimic. El doar constată
„credința lor”, a celor patru și a paraliticului, și se adresează direct celui
din urmă: „Fiule (copile), iertate îţi sunt păcatele tale!”. Această adresare
mărturisește strânsa legătură familială din interiorul Bisericii lui Hristos,
acolo unde „oricine va face voia Tatălui Meu Celui din ceruri, acela îmi este
frate şi soră şi mamă” (Mt. 12, 50). Grecescul teknon (fiule) poate fi tradus
și prin copile, cuvânt care descoperă mai mult din dragostea dumnezeiască paternă
față de om. Mântuitorul Iisus Hristos i se adresează paraliticului ca un
părinte duhovnicesc. Cuvintele „iertate sunt păcatele tale” descoperă deplin
sensul teologic adânc al adresării folosite de Iisus: prin cele rostite de
Mântuitorul paraliticul își recuperează starea de nevinovăție și sănătate
trupească și devine asemenea unui copil, inocent și cu sănătatea integră. În
timp ce toți cei prezenți se așteptau la vindecarea fizică a bolnavului,
Mântuitorul surprinde oferind întâi vindecarea sufletească a acestuia. El face
astfel o legătură directă între păcat și boală și descoperă faptul esențial că
vindecarea sufletească, adică eliberarea de păcat, aduce după sine vindecarea
trupească.
Paralizia, boala de care suferea cel vindecat în
Capernaum, oferă o imagine foarte plastică a păcatului. Cuvântul folosit în
limba greacă pentru păcat, amartia, înseamnă etimologic eșec, neatingerea
țintei. Săvârșirea păcatului constituie în fapt eșecul omului de a-și împlini
rolul său, pentru care Dumnezeu l-a creat și l-a rânduit în lume, acela de a
iubi. Ori de câte ori omul minte, înșală, rănește sau ucide el păcătuiește,
altfel spus are un eșec, deoarece face ceva împotriva firii lui, care a fost
creată de Dumnezeu pentru a iubi. Aceste eșecuri repetate și adunate în sufletul
omului lucrează împotriva lui, otrăvindu-l, deoarece sunt în opoziție cu ceea
ce este datul natural al omului. În timp, dacă nu sunt curățate și îndepărtate,
aceste otrăvuri îl îmbolnăvesc pe om sufletește și apoi trupește. Păcatul
repetat împinge sufletul spre o formă de „paralizie”, spre incapacitatea de a
săvârși binele în orice formă. Apoi, păcatul acumulat se transformă în viciu și
duce la „moartea” sufletească. De aceea, tatăl din pilda despre fiul risipitor
își îmbrățișează fiul întors dintr-o viață plină de păcat, exclamând: „Acest
fiu al meu era mort și a înviat, pierdut era și s-a aflat” (Lc. 15, 24).
Această boală, această „paralizie” la nivelul sufletului se transferă adeseori
în dezechilibre la nivelul trupului. Ceea ce ne descoperă Iisus Hristos, prin
modul în care face această vindecare, este faptul că refacerea sănătății
sufletului aduce după sine și refacerea sănătății trupului.
Fără a fixa păcatul ca singură cauză a bolii –
despre neputința orbului din naștere Mântuitorul spune că nu este cauzată de
păcat, ci „ca să se arate în el lucrările lui Dumnezeu” (In. 9, 3), Mântuitorul
afirmă în mod explicit o legătură între păcat, boala sufletului și boala
trupului. Astfel, dacă în vindecarea paraliticului din Capernaum această
legătură este descoperită prin abordarea cu prioritate a vindecării sufletului,
iar cuvintele „iertate sunt păcatele tale” devin o formulă de vindecare a
trupului, în avertismentul pe care Iisus îl dă unui alt paralitic, vindecat la
scăldătoarea Vitezda, relația dintre păcat și boală este afirmată explicit:
„Iată că te-ai făcut sănătos; de acum să nu mai păcătuieşti, ca să nu-ți fie
ceva mai rău” (In. 5, 14).
Cum anume își continuă Iisus Hristos lucrarea de
„iertare a păcatelor pe pământ” înțelegem mai clar din textul paralel de la Sf.
Evanghelist Matei: „Iar mulțimile, văzând acestea, s-au înspăimântat şi au
slăvit pe Dumnezeu, Cel Care dă o putere ca aceasta oamenilor” (Mt. 9, 8).
Iisus Hristos – Fiul Omului, Cel Care are puterea de a ierta păcatele, dă
această putere Sfinţilor Apostoli şi prin ei Bisericii Sale: „Precum M-a trimis
pe Mine Tatăl, vă trimit şi Eu pe voi. Şi zicând aceasta, a suflat asupra lor
şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt; cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi
cărora le veţi ţine, vor fi ţinute” (In. 20, 21-23). Importanța și
centralitatea acestei lucrări a Bisericii în viața creștinilor se întemeiază pe
însuși faptul că jertfa pe cruce a Mântuitorului s-a făcut „spre iertarea
păcatelor”, așa cum înțelegem din cuvintele de instituire a Sfintei Euharistii.
Verbul egeire, tradus de obicei prin „ridică-te”,
înseamnă și a învia. Astfel, cuvintele Mântuitorului rostite către cel vindecat
în Capernaum ni se adresează fiecăruia dintre noi: „Înviază din păcat și
poartă-ți patul-mormântul ca un semn pentru cei din casa ta și pentru toți
ceilalți oameni, care să arate unde te poate duce păcatul și mai ales cum să te
ridici din el!”.
Pentru creștinii care îngenunchează în această vreme
de post la Taina Sfintei Spovedanii, iertarea păcatelor nu este o simplă
speranță, amânată pentru viitorul eshatologic. Mântuitorul nostru Iisus Hristos
iartă păcatele creștinului aici şi acum prin lucrarea preotului duhovnic.
Cuvintele Mântuitorului pot fi auzite și astăzi în fiecare inimă, după fiecare
mărturisire sinceră și curată: „Înviază din păcat, ridică-te și mergi mai
departe!”.
Prof.
Andrei Mihai Mureșan – 12 Martie 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu