DRUMUL SPRE ACASĂ
Dacă anul 2022 a fost un an extrem de bogat și
prolific pentru îndrăgita scriitoare Aurelia Rînjea, publicând nu mai puțin de
7 cărți personale de autor, iată ca nici anul 2023 nu se lasă mai prejos și
începe în mare forță chiar din luna ianuarie, când publică
4 volume de autor, conținând
versuri în limba română și în limba franceză, toate aceste volume fiind
publicate la Editura Stef, din Iași.
Despre scriitura doamnei prof. Aurelia Rînjea, am mai
scris în alte recenzii ale cărților domniei sale și iată că și de această dată,
observăm aceeași sete de cuvânt, aceeași dăruire necondiționată prin poezie.
Autoarea creează templu de lumină din cuvinte, pe care le închină lumii și lui
Dumnezeu.
Cred ca nu întâmplător autoarea a ales imaginea de pe
copertă, căci așa cum spune Victor Hugo: „Sufletul
are încredere în raza de lumină” (Victor Hugo). Deschizând cartea DRUMUL
SPRE ACASĂ, precum deschidem o poartă a frumosului oraș Slanic-Prahova, așa
cum ne este prezentat pe copertă, pătrundem pe raze de soare în universul plin
de dăruire al autoarei Aurelia Rînjea, care ne întâmpină încă din prag, cu un
motto plin de înțelepciune: „Venim
de undeva / Atât de sus / Memoria Luminii / S-o trăim / Înnobilând-o / În
timpul ce ni-i dat”.
Autoarea, precum o gazdă bună, ni se adresează, nouă
cititorilor, cu vorbe calde, de suflet, într-un cuvânt introductiv cu titlul: „Poveștile
vii”: „Poveștile ne-au fost dăruite
pentru a rămâne vii: de unde am venit, cine suntem… Să întoarcem timpul, să
întoarcem cele ce sunt, ca să ne înțelegem întru cele ce suntem. Venim de undeva
prin cuvânt, prin bunăvoința Creatorului. Pământește venim din vatra strămoșească, a noastră de
a fi, spre a ne întoarce Acasă. Acasă, e locul unde ne-am născut și am cunoscut
lumea aceasta pământeană. La venire ne-au întâmpinat Părinții și Bunicii. Venim cu un
rost, purtați de Iubirea Luminii, pentru a zămisli un alt cosmos, după chipul
şi asemănarea Sa. Venim de acolo, trăim aici pe acest pământ și ne întoarcem
crescător în frecvență, mai sus decât de unde am venit, ACASĂ!”
În aceste „povești vii” se află chintesența întregului
volum, pe care autoarea îl descrie îmbrăcat în slove parcă sfințite de Dumnezeu,
cu o cumințenie a omului născut creștin, român și cu dragoste de neam și țară. Autoarea
își deschide porțile sufletului, lăsând cititorul să pășească în templul ființei
sale, fără să se gândească că tropotele pașilor ce vor trece peste comorile
adunate ar putea să îi diminueze din puritatea cuvintelor așternute pe file.
Dintr-o mare iubire de neam, de glie, de om și de tot ce-i viu, autoarea se dăruiește pe sine,
oferind necondiționat ofranda versurilor sale tuturor celor ce vor dori să le
descopere.
Din cuvintele autoarei înțelegem că „Românul, are în fibra sa sădită iubirea de
Dumnezeu, pe care firesc îl situează în familia sa, în capul mesei. Latent,
există în fiecare român această chemare spre reamintire al acestui Acasă
ancestral, printr-un dor înalt simțit și trăit. Un mod de a trăi lăuntric amintirile și absențele, de
a reveni la o stare emoțională trăită și dorită, dar atât de regeneratoare”.
Volumul de poezii DRUMUL
SPRE ACASĂ este împărțit în 3
capitole distincte, fiecare având o tematica proprie, construit cu multă
dibăcie, precum un puzzle inteligent, unde se așează perfect piesa, cu piesa la
locul ei.
Capitolul 1. „Un drum de lumină”
În primul capitol, poezii precum „Acasă”, „Puii
dorului”, „Copilăria”, „Hora de viori”, „De Crăciun”, „Un cântec”, ne poartă pe meleagurile dulci, de basm, ale
copilăriei, pe plaiuri pline de dor, amintind de sărbătorile de Paște, de
Crăciun, de casa părintească, de părinți și de bunici.
Versurile Aureliei Rînjea sunt imprimate cu trăire, cu
sentimente sincere și curate, cu un dor cald și proaspăt, asemeni unei pâini
ieșite din cuptor. „Casa mea de la țară /
Îl mai păstrează / Pe Dumnezeu în prag / Raiul de acasă / Luat cu mine în
suflet / La oraș / Mă revendică și mă învie / Cu fiecare dor / De Mamă de Tată
/ De Bunici” (Un cântec).
Poeta lasă să se desfășoare firul simțirii în poeziile
sale, precum un fir de mătase, ce se ondulează pe creste de amintiri pline de
simțăminte și emoții, transformându-le într-o mare de cuvinte, pe care navighează
nestingherită cu setea în suflet. „Ne ascundem în
tăcere / Acolo crește / Setea de adevăr / De credință / Precum iarba printre /
Rosturile de piatră” (O sete).
Odată cu trecerea timpului, dorul crește în
intensitate. „Câteodată - tot mai des / Îmi
vine să mă îmbrac / Cu iia bunicii / Să
urc dealul adulmecând / Liniștea tălpilor ei” (Câteodată), pentru că „Limba în care te-ai născut / Scrie mereu
drumul spre casă”, pentru ca „Sa nu
uităm cine suntem” (Adevăr) „Vin
ninsori cu dorul de Mamă / Pe firul de lână al Bunicii / Împleteşte drumul
vegheat / De cei ce m-au iubit / Nu e loc în trup să nu doară / Nici pe
pământul pe care-l ating” (Durere).
Pentru poetă, poezia este un refugiu al sufletului,
prin care poate crea punți și cărări către Dumnezeu și îngeri, sfidând
înlănțuirea timpului care ne cuprinde. „Poezia e adăpost / Pentru suflet / Pentru timpul care
ne fură / Cu ea ai nădejde / Printre flori de măr”... „Horim un pod de dor
/ Din dulcele Cuvânt” (Dulcele Cuvânt).
Folosind construcții inedite, poeta Aurelia Rînjea surprinde plăcut cititorul
cu expresii originale: „Fior de frunză”, „ochi de fântână”, „vise înflorite”,
„rai nerostit”, „mărșăluiesc în priveghi”, să rotim sorii”, „hamacul cerului”,
„foița de timp”, „gângură o doină”, „alaiul
singurătăţii”, dar și cu sintagme de poveste, care dau poeziilor o alură de basm, „arbori vrăjiți”,
„cai înaripați”, tărâmul de basm al bunicii”, potcoave de aur”, „roata a
timpului”, „prispa cerului” , „duh de iubire”, „imperiu de corăbii”, „carul cu vise”, „poveşti cu sânziene”, „crai de munte”, etc.
Scriitoarea Aurelia Rînjea se joacă precum un magician
dibaci cu slovele, așezându-le într-o
combinație surprinzătoare, acolo unde nu te aștepți, într-un mod inovator și
plăcut. O poezie de sugestie, un vers al nerostirii, al intuiției, al jocului
minții agile să hotărască într-o secundă care este calea de urmat, spre a
înțelege sensul dorit de autoare: „Cuvintele
înșirate pe ață / Ca niște covrigi să ne țină de foame / Să știm ce gust are
veșnicia” (Povesti de noapte).
Doar poeții simt cu adevărat că poezia este de
sorginte divină, născută din Dumnezeu, legănată pe bătăi de aripi îngerești și
purtată de muze celeste în șoapte spre sufletul poetului, care fără să-și mai
pună întrebări o așează pe foaie. Poeta Aurelia Rînjea face referire în versurile
sale de nenumărate ori la această sorginte divină a poeziei: „Alerg cu tine în brațe Poezie” ... „Până
când Dumnezeu / Coboară la Cina” (Demers), „Crește o Poezie / Cu brațe de aer / Ce seamănă cu mine / Pământul o
știe / Cerul o mângâie / Iarba o visează / Păsările o cântă”... „În catedrala inimii / Poemele doinesc” (Ca
un părinte), „Să-mi apăr comorile / Adunate
din râu / Acum ascunse-n penar / Să le pun la fiecare dorinţe / Să le-arunc
peste casă / Să se prefacă-n cocori / Purtători de dor şi răvaşe / Pentru
Dumnezeu” (Dimineți).
Legătura dintre cele două lumi, cea a trupului și cea
a sufletului, dintre viața pământeană și viața veșnică este superb relevată în
versurile: „Muntele meu de pâine / Copt
pe plita dintre / Cei rămaşi și cei plecaţi”... „De când ai plecat Tată / Aştept
o altă apă / O altă Înviere / Via urcă spre cer căutând / Un semn de la cineva /
Dar nu e nimeni”... „Bătrânii nu mai urcă muntele / Au săpat galerii / Să
treacă mai uşor / Dintr-o poveste în alta / Dintr-un dor în alt dor” (Din
dor în dor).
Acest „acasă” la care face referire poeta, nu este
casa în care locuiești, ci casa unde sufletul se afla acasă, iar „Românii au plecat în lume / Cu biserica în
spate / Satul dintotdeauna a fost / Pentru România / Un Axis Mundi / Din
cioburi de icoane / Refacem trecutul / Poporul român / Să-și continue nemurirea
/ Cu fața la Dumnezeu / O nemurire hristică / Fără valoarea Lui / Suntem
pierduți / Poporul acesta a fost / Și va fi o punte a păcii / Între popoare” (O
punte).
Pentru poporul român, atât de frumos autoarea își
dorește: „Aștept Ziua / Deșteptării
înțelepte / Pentru acest popor / A iubirii de neam / De gând de inimă / Într-o
rugă / Cât România Mare / Să ne așezăm gândurile / În palmă / Să le înălțăm
spre Cer / Să fie pace” (Ruga) pentru că „Armonic curge / Sufletul românului / În poeme dimineţile / Încrustate
în suflet / Frântură de rai cugetând / În limba îngerilor - a noastră / Aici
bucuria cerului / Curge în oameni cu darul / Împărtăşirii prin Cuvânt / În
câmpul infinit Al iubirii lui Dumnezeu” (Împărtășire), iar
România este pentru poetă „O Țară de poveste / În care Maica Sfântă / Se
plimbă printre români / Mi-e dor de cheile casei puse la grindă / De bătrânii
care așteaptă la poartă / De copacii tăiați de străini / Care plâng cu
rădăcinile în noi” (Un dor).
Capitolul 2. „Vremuri de cumpănă”
În cel de al doilea capitol, tonul se asprește,
cuvintele devin mai grave, iar poeta pune degetul pe rană și vorbește despre „Copii flămânzi / Fără părinți și țară”,
care merg la școală „Cu ultimul măr”, despre sărăcie, căci „Se încălzesc la ultimul chibrit”, într-o amenințare continuă a războiului, unde „cerul scutură gloanțe” (Când).
Din versurile autoarei pline de tristețe, înțelegem
disperarea și deznădejdea, pentru că „Noi
romanii / am fost crucificați”... „Să ne îngenuncheze / Fără legământ / O răsturnare
a valorilor / O marginalizare”, căci...
„Ne-au luat drepturile” și „Vor o
Europa / Fără Dumnezeu / Cuvinte fără
acoperire / Mimează încrederea / Ne fură identitatea / Sufletului / Dar
nu suntem singuri / Suntem cu EL” (Un Exod). Mai rău de atât, sforile sunt
trase de „mai marii lumii” ce „își beau visele la margine de umanitate”
(Spectatori), iar noi asistăm ca niște spectatori la spectacolul sumbru ce ni
se pregătește. Autoarea spune: „Nu avem
voci în Țara asta / Doar ecouri / România a comasat Țara / În Biserică / Acolo
respiră / Pentru a se regenera” (Unde sunteți), „Unde măştile nebune / Își joacă rolul / Până la ultimul zid / Al
disperării / Jertfindu-se pe altarul / Noii ordini / În azilul răstignit / De
saltimbancii care / Şi-au vândut sufletul” (Iartă-i) și se întreabă: „Unde e
Brâncoveanu / Bălcescu / Poporul e schilodit / În interior” (Unde).
„În vremuri ale înșelătoriei universale, a spune adevărul este un act
revoluționar” (George Orwell). Aurelia
Rînjea este un poet asumat care are verticalitatea adevărului în ființa și demnitatea
scriitorului, care se simte responsabil de educarea tinerelor generații, de
viitorul umanității, un poet care spune adevărul cu voce tare atunci când cei
care ar trebui să o facă, dorm parcă, având gândirea înghețată: „Astăzi un virus ideologic / Vrea să schimbe
/ Matca sufletească / Unii sunt plătiți / Să scrie articole / Împotriva acestui
neam / Alții atacă Creația / Nu mai avem repere” (Umbre).
În acest capitol observăm construcții de excepție ale autoarei, ce devin plânset în hohot de răzvrătire: „E frică și ger în oameni”, „Lupi bezmetici
/ urlă în lume”, „Haite întregi se
petrec / Printre îngeri surghiuniți / Într-o dezumanizare slobodă” (Lume Sălbatică),
„Niște ochi negri dau târcoale / Caută
supraviețuire / Dincolo de granițele răbdării / Se leapădă de tot / Durerea
urcă la cer / Care plânge și el” (Nesomn), „Noi - spectatori - / La nebunia lumii / Cerșim demnitatea / În bătaia
tunurilor” (Spectatori).
Autoarea Aurelia Rînjea, deși îndurerată și întristată
de toate nedreptățile care se întâmplă, ne
învață adevărate lecții de iubire și
iertare, are puterea să se roage și pentru cei răi: „Pe cei orbi şi necuraţi / Rătăcitori / Adu-i pe calea Ta” (Rugă), „Iartă-i Doamne / Că nu ştiu ce fac” (Iartă-i).
Se spune că speranța este cea care moare ultima, iar
prin exemplul propriu și prin folosirea
autosugestiei, poeta Aurelia Rînjea reînvie speranța: „Văd cum în / Răsăritul Soarelui / Cuvintele înfloresc / Cum sufletul
meu / Ca un curcubeu / Le îmbrățișează /
Într-o frumusețe” (O tăcere).
Capitolul 3. „Calea spre acasă”
În al treilea capitol al cărții DRUMUL SPRE ACASĂ, rugăciunile
și smerenia în fața lui Dumnezeu sunt
primordiale, înțelegând prin aceasta că „Acasă” înseamnă în viziunea autoarei locul în care sufletul se va simți acasă
atunci când îl va întâlni pe Dumnezeu. „Acolo
sus în ceruri / Este sălașul nostru / Al Luminii / Pe pământ suntem / Doar
călători” (Trepte).
Prin recunoașterea harului primit de la Dumnezeu, o
superbă lecție de recunoștință ne este
prezentată de autoarea Aurelia Rînjea, un dar prin care autoarea s-a
regăsit pe sine, s-a redescoperit, „O catedrală de cuvinte”. Poezia
este rugăciune, este mărturisire, este un leac și o hrană pentru suflet,
„un mar biblic”, „Poezia este lumină / E dragoste / Drum spre rugăciune” (Să zburăm).
Arma poetului din totdeauna a fost condeiul său, pentru că luptând în felul acesta, doar cu „greutatea
cuvântului”, scriitorul se mărturisește și se botează întru adevăr, cinste
și onoare, iar Aurelia Rînjea înțelege că poate să ajute în acest fel și își
asumă acest lucru într-o declarație cutremurătoare: „Umanul răstignit / L-am înviat în Poezie / Din vers am dat sens
devenirii / Luminează-mi / Doamne fața / Mă botez în Poezie / Curată ca un
prunc ies / fiecare dată când scriu / Am devenit pâine întru ființă” (Pâine). „Simt greutatea cuvântului / Pe umeri / Cu
durerea și Lumina din El / Ca o Golgotă / A trecerii de la om la Dumnezeu / Cuvântul
zidește și înalță” (Îmi caut rădăcinile).
Și în acest al treilea capitol, autoarea Aurelia
Rînjea a presărat metafore și construcții ce explodează într-o feerie de simțire
lăuntrică, ce devine uneori chiar vizuală:
„umerii crucii”, „orele cad”, „mugur de
copil”, „pâinea nădejdii”, „Licăriri fosforescente”, „scintilații de viață”,
„înfloresc înăuntru”, „secunda face implozie”, „clepsidra de foc”, „cuibarul
toamnei”, „descântec de sare”, „inel de iarbă”, „ zâmbet de cer”, „troiene de
gânduri”, „tâmpla sufletului”, „sărutul
mut”, „trăiri durute”, șoaptele timpului”, „Colivii suspendate de cer”, etc.
La finalul cărții găsim un „Profil de scriitor”, de unde aflăm
despre prodigioasa și prolifica activitate pe plan literar a autoarei care
semnează 52 de volume personale de autor, despre nenumăratele antologii,
colaborări cu reviste, dar și premii, diplome și medalii cu care a fost răsplătită
de-a lungul anilor pentru bogata și intensa activitate literară. Poeta este și
un foarte talentat cronicar, scriind recenzii de foarte mare acuratețe și
detaliu publicațiilor apărute, cărți, antologii, reviste. Tot aici este consemnat și un număr însemnat de
cronicari, jurnaliști și critici literari care au scris recenzii și cronici cărților
pe care le-a publicat.
Cartea Drumul spre Acasă, prin complexitatea subiectelor abordate, luminează și călăuzește cititorul
pe calea cunoașterii și a adevărului, confirmând încă o dată că poeta Aurelia
Rînjea este un scriitor de excepție, de mare forță și creativitate,
fiind dăruită cu o inteligență a scriiturii ce-i așterne magic gândurile în
versuri de impact, ce vor dăinui peste timp.
Fără îndoială poeta Aurelia Rînjea mai are multe de
spus pe tărâmul literar, iar scrierile sale nu se vor opri aici. Harul primit
de la divinitate îi da putere și motivație
făcând-o să urce noi și noi trepte pe altarul creației, iar „Atâta timp
cât nu încetezi să urci, treptele nu se vor termina; sub pașii tăi care urcă,
ele se vor înmulți la nesfârșit” (Franz
Kafka).
Mihaela CD
Membru TWUC,
LSR, WPAC
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu