de Gheorghe Pârja
De câte ori mă întorc în satul meu, mă uit cu
nostalgie la vânzoleala din jur. Și mă întorc în amintiri. Îmi iau de mână două
sintagme ce au contribuit covârșitor la rezistența noastră în istorie: casa
părintească și locul părintesc. La prima vedere, cele două expresii nu s-ar
deosebi prea mult, deoarece au un soare comun. Pentru mine, locul părintesc are
un spațiu lingvistic mai larg de înțelegere, iar casa părintească este temelia
tuturor întâmplărilor omului. Alături de biserică, ea este centrul cosmosului
sufletesc pentru fiecare dintre noi. Nu doresc să provoc nostalgii. Am mai spus
că nu mă împac cu nostalgiile, eu funcționez cu amintiri. Pentru mine, casa
părintească, din amintire, este locul nașterii, mama fiind vegheată la venirea
mea pe lume de Moașa Maria.
Era o casă din lemn de stejar, cu bârne late,
cioplite din secure. Avea șatră în trei ape, cu stâlpi sculptați, fiind podită
cu scândură de brad.Târnațul, sub care era o pivniță din piatră, avea o ușă
mică, în care ajungeai urcând câteva trepte din lemn masiv. Avea două camere
spațioase, în care intrai trecând printr-o tindă. Pe jos era pod de pământ, pe
care în fiecare sâmbătă, ori de sărbători, mama îl primenea cu argilă muiată.
Eu m-am născut în camera dinspre grădină. Camerele aveau meștergrindă, pe care
se țineau pâinea, hrisoavele familiei și Biblia. Din tindă, pe o scară, urcai
în pod, unde era inventarul casnic al mamei. Era acoperită cu dranițe.
Aveam vreo șase ani când tata a hotărât să facă o
casă nouă. Care este și astăzi. Spargerea casei vechi a lăsat o rană în mine.
Și acum aud cum se surpă bârnele în memorie. A venit meșterul Crăciun, cu
feciorii, și s-au apucat de ridicarea noii case. Ne-am mutat, temporar, în grajd,
amenajat confortabil pentru locuit. Pentru mine, locuirea în casa veche este
începutul de lume, care ascundea o comoară. Firește, nimeni nu a dat de ea ori
nu s-a învrednicit nimeni să o caute. În schimb, îmi amintesc, toată casa era
pătrunsă de vraja ei. Da, casa aceea păstra o taină, era miracolul unui timp
prin care s-au perindat câteva rânduri de oameni.
Apoi s-a înălțat, anevoios, casa cu trei camere,
cămara de urcat în pod, o șatră îngustă, un târnaț cu trepte de ciment. Jos, o
pivniță transformată în bucătărie. Casa este acoperită cu tablă. Anexele,
grajdul și colejna erau acoperite cu eternit. Colejna s-a refăcut, iar în
curtea casei părintești s-a înălțat încă o clădire, acum adaptată la condiții
mai bune de locuit, pentru familia mea. Cam asta este geografia actuală a
gospodăriei.
Casa este un martor al schimbării vremurilor.
Sentimentul casei părintești se împlinea, se oglindea tocmai în mișcarea de
revoluție a lumii în care trăim. Casa poartă chipuri și înțelesuri care nu se
sting. Fac parte din zestrea fiecăruia dintre noi. Pentru omul locului, casa
are sens și viață, gând și suflet. Eu am avut din copilărie frica de
înstrăinarea de casa părintească. Prima încercare a fost plecarea în armată.
Acea plonjare în necunoscut. A doua a fost coborârea în București, la
facultate. Primele luni au fost un contrariat exercițiu de adaptare. Dorul de
casă mă îndemna des spre Gara de Nord, poate voi vedea un maramureșean coborând
din tren. De câteva ori am avut noroc.
Eram legat de sat, era greu să plec din universul
care avea în centru casa. Cred că era prima patrie pe care știam să o definesc.
Să o cuprind cu privirea, să o ating cu mâna. Casa părintească însemna tradiție
vie, însemna lege, însemna rudenie, învățarea lumii, deprinderea rânduielilor
creștine. Familia nu era de închipuit fără o casă trainică.
Casa se ținea cu multă trudă. Dar și cu multă
mândrie. De la naștere la moarte. Tata și mama au murit în casa ridicată de ei.
Casa era și altar. Dimineața și seara, părinții se rugau lui Dumnezeu în colțul
de răsărit al casei. Ori coborau Biblia de pe meștergrindă și citeau în
liniște. Mama m-a pus să învăț pe de rost Psalmul 50, despre jertfa cea
adevărată și buna slujire a lui Dumnezeu. Aminteam la început de locul
părintesc. Pentru mine are o înțelegere mai largă, deoarece iese din hotarul
satului. Ajunge în Valea Mătrăgunii, la Valea Sasului, ori Sub Piatră.
De când s-a deschis, fără precedent, lumea, casa
părintească se transformă și în dor. Iar nădejdea rămâne la cei rămași în
casele părintești din sat. Ei vor făuri amintiri. Eu am rămas cu amintiri pline
de forme, dar mai am răgazul să locuiesc și în realitatea amintirii. Să trăiesc
sub spusa lui Grigore Vieru: pasăre mai frumoasă ca fumul deasupra casei
părintești nu s-a văzut!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu