Piata Universitatii 1990. „Eram fix la 180 de grade. Am fi avut școli pe bune, industrie pe bune, afaceri pe bune, guvern pe bune, servicii pe bune, practic nu am mai fi fost o țară de impostori cu diplome contrafăcute si funcții de conducere plătite nesimțit de bine, impostori de care să le fie frică celor care au fost educați să fie cinstiți și corecți în viață. Mă uit îm jur si mă îngrozesc. De la o generație la alta, sunt tot mai mulți care îmbrățișează impostura și „unsul” factorilor decizionali ca să nu îi doară capul si să le fie bine. Din ce în ce mai puțini care se împotrivesc”. (Adriana Vitan Balint).
„Populația orașului Timișoara a fost inițiatoarea
Revoluției Române. Între 16 și 20 decembrie 1989, ea a purtat, de una singură,
un inverșunat război cu unul dintre cele mai puternice și mai odioase sisteme
represive din lume. A fost o încleștare cumplită pe care noi, timișorenii, o
cunoaștem la adevăratele ei proporții.
De-o parte populația neînarmată, de cealaltă parte
Securitatea, Miliția, Armata și trupele zeloase de activiști ai partidului.
Toate metodele și mijloacele de reprimare s-au dovedit însă neputincioase în
fața dorinței de libertate a timișorenilor și hotărârii lor de a învinge. Nici arestările,
nici molestările, nici chiar asasinatele în masă nu i-au putut opri. Fiecare
glonț tras a adus pe baricadele Revoluției alți o sută de luptători. Și am
învins.
În 20 decembrie 1989, Timișoara a intrat definitiv
în stăpânirea populației, transformându-se într-un oraș liber, în marea
închisoare care devenise, în acele zile, România.
Din acea zi, întreaga activitate din oraș a fost
condusă, de la tribuna din Piața Operei, de Frontul Democrat Român, exponent în
acel moment al Revoluției de la Timișoara.
În acea zi, armata a fraternizat cu demonstranții,
hotărând să apere împreună cu ei victoria obținută. În 21 decembrie, în Piața
Operei, peste o sută de mii de glasuri scandau: „Suntem gata să murim!”. O serie de fapte întâmplate în România îndeosebi
după 28 ianuarie 1990, vin în contradicție cu idealurile Revoluției de la
Timișoara. Aceste idealuri nici nu au fost aduse la cunoștința opiniei publice
românești de către mass-media centrală, decât parțial și confuz. În asemenea
condiții, noi, participanții nemijlociți la toate evenimentele dintre 16 și 22
decembrie 1989, ne vedem nevoiți să explicăm întregii națiuni pentru ce au
pornit timișorenii Revoluția, pentru ce au luptat și mulți și-au jertfit viața,
pentru ce suntem în continuare hotărâți să luptăm cu orice preț și împotriva
oricui, până la victoria deplină.
Revoluţia de la Timişoara a fost încă din primele ei
ore, nu doar anticeauşistă ci şi categoric anticomunistă. În toate zilele
Revoluţiei s-a scandat, de sute de ori: „Jos comunismul!”. În consens cu
aspiraţia sutelor de milioane de oameni din Estul Europei, am cerut şi noi
abolirea imediată a acestui sistem social totalitar şi falimentar. Idealul
Revoluţiei noastre a fost şi a rămas reîntoarcerea la valorile autentice ale
democraţiei şi civilizaţie europene.
La Revoluţia de la Timişoara au participat toate
categoriile sociale. Pe străzile Timişoarei au căzut, seceraţi de gloanţe, unul
lângă altul, muncitori, intelectuali, funcţionari, studenţi, elevi, copii şi
chiar locuitori ai satelor, veniţi în sprijinul Revoluţiei. Suntem categoric
împotriva tehnicii, tipic comuniste, de dominaţie prin învrăjbirea claselor şi
categoriilor sociale. Pe temeiul ideologiei “luptei de clasă” s-au urcat la
putere bolşevicii în 1917, pe acelaşi temei, nomenclatura comunistă română a
instigat după 1944 o clasă socială împotrivă alteia, a dezbinat societatea
pentru a o supune mai uşor terorii. Avertizăm împotriva pericolului repetării
acestei triste istorii şi chemăm muncitorii, intelectualii, studenţii, ţăranii
şi toate categoriile sociale la un dialog civilizat şi constructiv, pentru a
reface neîntârziat unitatea din timpul Revoluţiei. Trebuie plecat de la
realitatea că toate aceste categorii sociale au fost oprimate în regimul
comunist şi nici una nu doreşte astăzi răul celorlalte.
La Revoluţia de la Timişoara au luat parte oameni
din toate categoriile de vârstă. Chiar dacă tineretul a fost preponderent, este
drept să recunoaştem că oameni de toate vârstele s-au bătut cu aceeaşi dârzenie
pentru cauza Revoluţiei. Lista victimelor, deşi incompletă, este o dovadă în
acest sens.
Pentru victoria Revoluţiei din Timişoara s-au
jertfit, alături de români, şi maghiari, şi germani, şi sârbi şi membri ai
altor grupări etnice care de secole conlocuiesc în oraşul nostru paşnic, în
bună înţelegere. Timişoara este un oraş românesc şi european, în care naţionalităţile
au refuzat şi refuză naţionalismul. Invităm pe toţi şovinii din România,
indiferent că sunt români, maghiari sau germani, să vină la Timişoara, la un
curs de reeducare în spiritul toleranţei şi al respectului reciproc, singurele
principii care vor domni în viitoarea Casă a Europei.
Încă în data de 16 decembrie, din primele ore ale
Revoluţiei, una dintre lozincile cele mai des scandate a fost: „Vrem alegeri
libere!” Ideea pluralismului a fost şi a rămas una dintre cele mai scumpe
timişorenilor. Suntem convinşi că fără partide politice puternice nu poate
exista o democraţie autentică, de tip european. Cu excepţia celor extremiste,
de stânga sau de dreapta, toate partidele au drept la existenţă în cetatea
Timişoarei. În oraşul nostru nu au fost atacate şi devastate sediile partidelor
politice, nici unul dintre membrii acestora nu a fost ameninţat, insultat sau
calomniat. Membrii partidelor politice sunt concetăţenii noştri, sunt colegii
noştri de muncă, sunt prietenii noştri care au opinii politice. Democraţia
europeană înseamnă libera exprimare a opiniilor politice, dialogul civilizat
între exponenţii lor şi competiţia loială pentru cucerirea adeziunii politice
şi, implicit, a puterii de stat. Am fi acceptat în sistemul democraţiei
româneşti şi Partidul Comunist Român, dacă el nu ar fi fost compromis total şi
definitiv de către nomenclatura sa, degenerând în fascism roşu. În ţările est
europene în care partidele comuniste şi-au păstrat minima decenţă, societatea
le contestă în principiu, dar le tolerează în fapt. La noi, partidul comunist a
ajuns însă până la genocid, şi prin aceasta s-a autoexclus din societate. Nu-l
vom tolera nici în principiu, nici în fapt, indiferent sub ce denumire ar
încerca să renască.
După patru decenii de educaţie şi propagandă
exclusiv comunistă, există în conştiinţa tuturor românilor prejudecăţi
aparţinând acestei ideologii. Existenţa lor nu este o vină pentru purtător.
Manipularea lor, însă, de către grupuri interesate în renaşterea comunismului
şi reinstaurarea lui la putere este un act contrarevoluţionar. Pe lista de
lozinci, multiplicată la xerox şi împărţită în 28 ianuarie, demonstranţilor din
Piaţa Banu Manta din Bucureşti, se aflau şi slogane vechi de 45 de ani.
Identificarea, de pildă, a partidelor “istorice” cu partide vânzătoare de ţară
este un astfel de slogan şi constituie o calomnie. Dimpotrivă, activiştii
comunişti de acum 45 de ani, dintre care unii au şi astăzi funcţii importante
în conducerea ţării, se fac vinovaţi de trădarea României şi aservirea ei
URSS-ului. Ei sunt cei care scandau atunci: „Stalin şi poporul rus, libertate
ne-au adus!” şi nu membrii partidelor “istorice”. Aceştia din urmă s-au opus
transformării României într-un satelit al Moscovei şi unii au plătit cu viaţa
această îndrăzneală. Se impune redactarea de urgenţă a unei scurte, dar
corecte, istorii a perioadei 1944-1950 şi difuzarea ei în tiraje de masă.
Timişoara a pornit Revoluţia împotriva întregului
regim comunist şi întregii sale nomenclaturi şi nicidecum pentru a servi ca
prilej de ascensiune politică a unui grup de dizidenţi anticeauşişti din
interiorul PCR-ului. Prezenţa acestora în fruntea ţării face moartea eroilor
din Timişoara zadarnică. I-am fi acceptat poate în urma cu zece ani, dacă la
Congresul al XII-lea al partidului s-ar fi alăturat lui Constantin Pârvulescu
şi ar fi răsturnat clanul dictatorial. Dar n-au făcut-o, deşi aveau şi
prilejul, şi funcţii importante, care le acordau prerogative. Dimpotrivă, unii
chiar au ascultat de ordinul dictatorului de a-l huli pe dizident. Laşitatea
lor din 1979 ne-a costat încă zece ani de dictatură, cei mai grei din toată
perioada, plus un genocid dureros.
Ca o consecinţă a punctului anterior, propunem ca
legea electorală să interzică pentru primele trei legislaturi consecutive
dreptul la candidatură, pe orice listă, al foştilor activişti comunişti şi al
foştilor ofiţeri de Securitate. Prezenţa lor în viaţa politică a ţării este
principala sursă a tensiunilor şi suspiciunilor care frământă astăzi societatea
românească. Până la stabilizarea situaţiei şi reconcilierea naţională, absenţa
lor din viaţa publică este absolut necesară. Cerem, de asemenea, ca în legea
electorală să se treacă un paragraf special care să interzică foştilor
activişti comunişti, candidatura la funcţia de preşedinte al ţării.
Preşedintele României trebuie să fie unul dintre simbolurile despărţirii
noastre de comunism. A fi fost membru de partid nu este o vină. Ştim cu toţii
în ce măsură era condiţionată viaţa individului, de la realizarea profesională
până la primirea unei locuinţe, de carnetul roşu şi ce consecinţe grave atrăgea
predarea lui. Activiştii au fost însă acei oameni care şi-au abandonat
profesiile pentru a sluji partidul comunist şi a beneficia de privilegiile
deosebite oferite de acesta. Un om care a făcut o asemenea alegere nu prezintă
garanţiile morale pe care trebuie să le ofere un Preşedinte. Propunem reducerea
prerogativelor acestei funcţii, după modelul multor ţări civilizate ale lumii.
Astfel, pentru demnitatea de Preşedinte al României ar putea candida şi
personalităţi marcante ale vieţii culturale şi ştiinţifice, fără o experienţă
politică deosebită. Tot în acest context, propunem ca prima legislatură să fie
de numai doi ani, timp necesar întăririi instituţiilor democratice şi
clarificării poziţiei ideologice a fiecăruia dintre multele partide apărute.
De-abia atunci am putea face o alegere în cunoştinţă de cauză, cu cărţile pe
faţă.
Timişoara nu a făcut revoluţie pentru salarii mai
mari sau pentru avantaje materiale. Pentru acestea era suficientă o grevă.
Suntem toţi nemulţumiţi de sistemul de salarizare, există şi în Timişoara
categorii de muncitori care lucrează în condiţii extrem de grele şi sunt prost
plătiţi (vezi, de pildă, cazul celor ce muncesc în turnătorii sau în industria
detergenţilor), şi, totuşi, nici un colectiv nu a făcut grevă pentru mărirea
lefurilor şi nu şi-a trimis delegaţi să trateze cu guvernul revendicări
materiale exclusive. Majoritatea timişorenilor ştiu ceea ce toţi economiştii se
străduie în aceste zile să aducă ţării la cunoştinţă: mărirea în acest moment a
salariilor ar declanşa automat inflaţia, aşa cum s-a întâmplat în unele state
est europene. Iar inflaţia odată pornită, sunt necesari ani de eforturi pentru
a o stopa. Numai creşterea producţiei, deci a cantităţii de marfă aflată pe
piaţa va permite, în paralel, creşterea generală a nivelului de salarizare. În
plus, pentru bugetul sărac al României, prioritare trebuie să fie acum
cheltuielile destinate restabilizării unui nivel minim de civilizaţie. Se
impun, de pildă, investiţii urgente în domeniul asistenţei medicale şi
salubrităţii.
Deşi milităm pentru reeuropenizarea României, nu
dorim copierea sistemelor capitaliste occidentale, care îşi au neajunsurile şi
inechităţile lor. Suntem însă categoric în favoarea ideii de iniţiativă
particulară. Fundamentul economic al totalitarismului a fost atotputernicia
proprietăţii de stat. Nu vom avea niciodată pluralism politic fără pluralism
economic. S-au găsit însă şi voci care, în spirit comunist, să asimileze
iniţiativa privată cu “exploatarea” şi pericolul catastrofei de a apare oameni
bogaţi. Se speculează în acest sens invidia leneşului şi teama de muncă a
fostului privilegiat din întreprinderile comuniste. Dovada că timişorenii nu se
tem de privatizare este faptul că mai multe întreprinderi şi-au anunţat deja
intenţia de a se transforma în Societăţi anonime pe acţiuni. Pentru ca aceste
acţiuni să fie totuşi cumpărate pe bani curaţi, ar trebui înfiinţate în fiecare
oraş comisii de inventariere a averilor foştilor privilegiaţi ai puterii,
corupţiei şi penuriei. De asemenea, acţiunile unei întreprinderi se cuvin
oferite spre cumpărare în primul rând lucrătorilor ei. Considerăm constructivă
ideea, mai radicală, a privatizării prin împroprietărirea tuturor lucrătorilor
unei întreprinderi cu un număr egal de acţiuni, statul urmând să păstreze numai
acel procent de fonduri care să-i asigure controlul activităţii. În felul
acesta, s-ar oferi tuturor lucrătorilor şanse egale de prosperitate. Dacă cei
leneşi şi-ar pierde şansa, nu s-ar putea totuşi plânge de discriminare.
Timişoara este hotărâtă să ia în serios şi să se
folosească de principiul descentralizării economice şi administrative. S-a şi
propus experimentarea în judeţul Timiş a unui model de economie de piaţă,
pornind de la capacităţile sale puternice şi de la competenţa specialiştilor
de care dispune. Pentru atragerea mai uşoară şi mai rapidă a capitalului
străin, îndeosebi sub forma de tehnologie şi materii prime speciale, şi pentru
crearea de societăţi mixte, cerem şi pe această cale înfiinţarea la Timişoara a
unei filiale a Băncii de Comerţ Exterior. O parte din câştigurile în valută ale
părţii române din aceste societăţi mixte va intra în salariile muncitorilor,
într-un procent ce va fi negociat, de la caz la caz, cu liderii sindicali.
Plata unei părţi din salariu în valută va asigura o bună cointeresare materială
a muncitorilor. În plus, paşapoartele nu vor mai fi carnete bune doar de ţinut
în sertar. O altă consecinţă pozitivă ar fi scăderea cursului valutar la bursa
liberă, ceea ce ar atrage după sine creşterea imediată a nivelului de trai.
După căderea dictaturii au fost invitaţi în ţară
toţi românii plecaţi în exil, pentru a pune umărul la reconstrucţia României.
Unii s-au întors, alţii şi-au anunţat intenţia de o face. Din păcate, instigaţi
de forţe obscure, s-au găsit şi oameni care să hulească pe exilaţii reîntorşi,
să-i califice trădători, să-i întrebe tendenţios ce au mâncat în ultimii zece
ani. Este o atitudine care nu ne face cinste. În disperarea care ne-a stăpânit
în ultimii patruzeci de ani, poate că nu a fost român căruia să nu-i fie trecut
prin minte, măcar o dată, să scape de mizerie luând calea exilului. Mulţi
dintre românii aflaţi astăzi departe de ţară au plecat după persecuţii politice
şi chiar după ani grei de închisoare. Ar fi ruşinos din partea noastră să-i
hulim şi noi cu vorbele activiştilor comunişti de odinioară. Exilul românesc
înseamnă sute de profesori eminenţi care predau la cele mai mari universităţi
din lume, mii de specialişti preţuiţi la cele mai puternice firme occidentale,
zeci de mii de muncitori calificaţi în tehnologiile cele mai avansate. Să fim
mândri de ei şi să transformăm răul în bine, făcând din trista şi dureroasa
diasporă românească o forţă înnoitoare pentru România. Timişoara îi aşteaptă cu
dragoste pe toţi exilaţii români. Sunt compatrioţii noştri şi, azi mai mult ca
niciodată, avem nevoie de competenta lor, de europenismul gândirii lor şi chiar
de sprijinul lor material. De asemenea, cultura română va fi întreagă numai
după ce se reintegrează în ea cultura din exil.
Nu suntem de acord cu stabilirea zilei de 22
decembrie ca zi naţională a României. În felul acesta se eternizează persoana
dictatorului, de fiecare dată sărbătorindu-se un număr de ani de la căderea
lui. În majoritatea ţărilor care şi-au legat ziua naţională de o revoluţie,
ziua aleasă este cea a declanşării revoluţionare, fiind astfel glorificat
curajul poporului român de a se ridica la luptă. Un singur exemplu: ziua
naţională a Franţei este 14 iulie, ziua când, în 1789, a început Marea
Revoluţie franceză prin dărâmarea Bastiliei. În consecinţă, cerem instituirea
zilei de 16 decembrie ca zi naţională a României. Astfel, copiii, nepoţii şi
strănepoţii noştri vor celebra curajul poporului de a înfrunta opresiunea, şi
nu căderea unui tiran nemernic. Cu excepţia ziarului România Liberă, presa,
radioul şi televiziunea din Bucureşti. Evenimentele comentate ca revoluţionare
sunt numai cele din 21-22 decembrie. Ne închinăm cu pietate în faţa eroilor
bucureşteni, ca şi în faţa eroilor din Lugoj, Sibiu, Braşov, Târgu Mureş, Cluj,
Arad, Reşiţa şi din toate celelalte oraşe care au avut nevoie de martiri pentru
a cuceri libertatea. Ne doare şi ne revoltă însă politica centrală de
minimalizare a Revoluţiei noastre, evident şi prin efortul de diminuare a
numărului morţilor. Noi am fost pe străzile Timişoarei în zilele Revoluţiei şi
ştim că numărul lor este mai mare decât cel anunţat oficial. Îi asigurăm însă
pe acei care astăzi tăinuiesc adevărul că nu vom înceta lupta până când nu vor
fi aduşi în fata instanţei, în calitate de complici la genocid.
Această Proclamaţie s-a născut din necesitatea de aduce la cunoştinţa naţiunii române adevăratele idealuri ale Revoluţiei de la Timişoara. A fost o revoluţie făcută de popor şi numai de el, fără amestecul activiştilor şi securiştilor. A fost o revoluţie autentică şi nu o lovitură de stat. A fost categoric anticomunistă şi nu doar anticeauşistă. La Timisoara nu s-a murit pentru ca activişti comunişti din rândurile doi şi trei să treacă în frunte şi unul din participanţii la genocid să fie numit de către aceştia ministru de interne. Nu s-a murit pentru ca dezbinarea socială şi naţională, cultul personalităţii, cenzura mass-mediei, dezinformarea, ameninţările telefonice şi scrise şi toate celelalte metode comuniste de constrângere să fie practicate în văzul lumii, în timp ce nouă ni se cere pasivitate în numele stabilităţii sociale. Această Proclamaţie se adresează în primul rând celor care au primit revoluţia cadou şi se miră de ce suntem nemulţumiţi, de vreme ce dictatura a căzut, s-au abrogat o serie de legi proaste şi a mai apărut şi câte ceva în prăvălii. Acum ştiu de ce suntem nemulţumiţi: nu acesta a fost idealul Revoluţiei de la Timisoara. Noi, autorii acestei Proclamaţii, participanţi la evenimentele dintre16 şi 22 decembrie 198, nu considerăm Revoluția încheiată. O vom continua pașnic, dar ferm. După ce am înfruntat și am învins, fără ajutorul nimănui, unul dintre cele mai puternice sisteme represive din lume, nimeni și nimic nu ne mai poate intimida.
Timișoara, 11 martie 1990”Sursa: Anonimus
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu