În lumea rurală românească din veacurile trecute luna septembrie mai era denumită și răpciune, răpciuni, vinimeriu, viniceriu. Ambele denumiri de bază răpciune și vinimeriu au legătură cu faptul că în această perioadă a anului se culeg viile, filologii considerând că ele provin din cuvinte care au la origine acest înțeles.
Despre vreme:
Sătenii credeau că dacă în septembrie
tună este semn că în luna februarie va fi zăpadă multă și recolta anului viitor
va fi bogată; migrarea rândunelelor în această perioadă era considerată că
prevestea faptul că iarna va fi timpurie, iar dacă acum înfloreau ciulinii,
toamna avea să fie una frumoasă; dacă bate vântul în septembrie, va aduce
bogăție.
Obiceiuri şi
sărbători:
4 septembrie – Vavila, Sf. Mucenic
Vavila
În tradiția populară Sfântul Vavila este
sfântul protector al animalelor, iar sătenii țin sărbătoarea pentru a avea
noroc de animalele din gospodărie.
6 septembrie – Minunea Sfântului
Arhanghel Mihail în Colose
În această zi femeile nu cos, iar
familiile trebuie să se ferească de certuri, pentru că altfel se vor certa tot
anul.
7 septembrie – Cercurile Sfintei Marii
celei Mici;
Înainteprăznuirea Nașterii Maicii
Domnului
Tradiția populară spune că cine lucrează
în Cercurile Sfintei Marii va fi pedepsit cu dureri în jurul corpului și va
păgubi.
8 septembrie – Nașterea Maicii Domnului;
Sântămăria mică
Este zi de mare sărbătoare, acum se
marchează sfârșitul verii și începutul toamnei; tot în această zi pleacă
rândunelele; după această dată nu se mai poartă pălăria.
14 septembrie – Ziua Crucii, Înălțarea
Sfintei Cruci; Cârstovul viilor
Acum este momentul când în credințele
populare se spune că pământul se închide în preajma iernii, iar insectele și
șerpii intră în pământ, de unde ies la primăvară. Țăranii nu consumau alimente
marcate cu semnul crucii precum usturoi, nucă, pește. Postul Crucii se
ținea cu mare sfințenie pentru ca oamenii să fie apărați de boli grave și de
friguri. O altă credință a oamenilor era aceea că dacă tuna de Ziua Crucii,
toamna avea să fie lungă. La Cârstovul viilor, proprietarii chemau preotul
pentru a face rugăciuni ca roadele și vinul să fie de bună calitate. Când se
culeg viile, ultimul buștean al viei era lăsat cu strugurii pe el, aceasta
fiind o ofrandă către Dumnezeu, care a avut grijă ca recolta să fie rodnică.
17 septembrie – Sfânta Sofia
Bătrânii spuneau că dacă păsările
migratoare nu pleacă înainte de ziua Sfintei Sofia, vremea până la Crăciun va
fi caldă.
22 septembrie – Sfântul Mucenic Foca
Ziua Sfântului Mucenic Foca era ținută
cu mare respect și atenție, oamenii nu lucrau pentru că se temeau că sfântul îi
va pedepsi și va trimite mare foc asupra lor.
23 septembrie – Echinocțiul de toamnă
24 septembrie – Sfânta întâia Muceniță
Tecla; Teclele Berbecilor
Sfânta Tecla era cea care apăra turmele
de oi de lupii care din această dată încep să dea târcoale. Cel care lucra în
această zi și nu respecta sărbătoarea era pedepsit, iar lupii îi vor
mânca oile și berbecii.
26 septembrie – Adormirea Sfântului Ioan
Evanghelistul; Berbecarii, Filipii
În această zi se sărbătoresc „Filipii de
Toamnă”, iar în gospodării, femeile nu cos, nu se împunge cu acul în piele, nu
se mătură, bărbații nu se duc la moară, nu lucrează, iar toate aceste
interdicții au ca scop protejarea casei de cele rele, inclusiv de animale
sălbatice precum lupii.
28 septembrie – Haritonul
Folcloristul Theodor Dimitrie Speranția,
în peregrinările sale prin satele românești, a observat că exista obiceiul ca
în această zi să nu se lucreze, în special femeile aveau această interdicție.
Credința populară era aceea că cel care nu va ține sărbătoarea va avea probleme
de sănătate și îi vor crăpa… călcâiele.
29 septembrie – Vara lui Mioi
O frumoasă povestire populară din trecut
spunea că Mioi (Mihai) era un cărăuș sărac, care L-a rugat pe Dumnezeu să-i mai
ofere și lui un răgaz de vară ca să își poată treiera grâul, iar Dumnezeu i-a
îndeplinit dorința. De aceea, perioada dintre 29 septembrie şi 14 octombrie
mai era denumită și vara lui Mioi~.
(Sursele: «Calendar pentru toți românii»
1886, 1887; Antoaneta Olteanu, «Calendarele poporului român»; Elena Niculiță
Voronca, «Datinile și credințele poporului român»)
Autor: Prof. dr. Dorin
Stănescu
Sursa: ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu