În contextul actual al amenințărilor cibernetice, Poliția Română a identificat o tendință de înșelăciune care se răspândește rapid prin intermediul aplicațiilor de mesagerie. În special, una dintre aplicațiile de mesagerie a devenit un teren fertil pentru autorii care caută să exploateze încrederea și naivitatea utilizatorilor. Sub pretextul simplu al ”exprimării unui vot online în cadrul unui concurs”, autorii încearcă să atragă utilizatorii într-o schemă de înșelăciune în mediul online, se arată într-un comunicat al IGPR.
„Ajutor” pentru Adeline
Activitatea
infracțională începe cu primirea de către utilizatori a unor mesaje
nesolicitate, formulate în limba română, care îi îndeamnă să acceseze un link
pentru a acorda ajutor (în sensul de a-i acorda un vot în cadrul unui sondaj)
unei persoane pe nume Adeline, care participă la un concurs de dans al cărui
premiu era o bursă de studii la o școală de prestigiu din străinătate.
Mesajul arată
astfel: ”Bună! Te rog să o votezi pe Adeline în acest sondaj. Este fiica
prietenei mele, iar premiul este o bursă pentru studii în Franța. Mulțumesc
mult!” urmat de un link. În etapa următoare, după ce accesează respectivul
link, potențialele victime sunt redirecționate către pagina web a aplicației de
mesagerie, care permite configurarea și conectarea contului aferent aplicației
și pe alte dispozitive electronice, precum alte telefoane mobile, unități PC
sau laptopuri.
În prealabil,
anterior trimiterii link-ului menționat către potențialele victime, autorii
efectuează demersurile necesare în vederea configurării contului aferent
aplicației de mesagerie al victimei, prin intermediul platformei web, pe alte
dispozitive electronice controlate de aceștia, folosind una dintre opțiunile
existente, respectiv ”Conectează-te folosind numărul de telefon”.
Astfel, folosind
acea opțiune, autorii introduc o solicitare de asociere pe alte dispozitive a
contului aferent aplicației de mesagerie al potențialei victime, prin
introducerea numărului de telefon al acesteia.
Pentru a finaliza
conectarea contului la dispozitivele electronice utilizate de autori, este
necesar ca potențiala victimă (titularul contului aplicației de mesagerie) să
introducă pe telefonul său mobil (pe care se afla deja configurat contul) un
cod pin din 8 caractere (alcătuit de regulă din litere și cifre), cod unic generat
de serviciul aplicației de mesagerie la momentul fiecărei solicitări de
conectare pe alte dispozitive, solicitare introdusă în acest caz de autori și
nu de titularul contului aplicației de mesagerie.
După acest demers,
pentru a determina potențialele victime să introducă acel cod pin, autorii le
creează iluzia (prin link-ul expediat, precizat mai sus) că vor exprima un vot
într-un sondaj, iar pentru aceasta este necesară o presupusă asociere a
contului aplicației de mesagerie deși, în fapt, acestea erau redirecționate
către pagina web accesată anterior de autor pe dispozitivul său electronic pe
care dorea să-și configureze contul aplicației de mesagerie al potențialei
victime.
În fapt, asocierea
contului victimei se efectua cu dispozitivul electronic controlat de autor și
nu pentru presupusa participare în cadrul unui sondaj.
Pe această pagină
web, aferentă serviciului de mesagerie, potențialei victime îi erau prezentați
pașii pe care trebuia să-i urmeze pentru asocierea contului. Astfel, aceasta
este îndrumată să deschidă aplicația pe telefonul său mobil și, în final, să
introducă acel cod pin unic, generat de serviciul de mesagerie al aplicației,
fără ca victima să conștientizeze că, în fapt, prin introducerea acelui cod pin
va asocia contul său pe alte dispozitive electronice necunoscute, controlate de
autori.
Ulterior, după ce
victima introduce codul PIN generat, autorul finalizează astfel configurarea și
conectarea contului victimei pe dispozitivul său electronic, după care
restricționează accesul victimei la contul său.
Se cer bani urgent
Tot în cadrul
aplicației de mesagerie, autorul transmite mesaje în mod aleatoriu către
diverse persoane din agenda victimei, prin care le solicită acestora, cu titlu
de împrumut, diverse sume de bani.
În măsura în care
acestea din urmă dau curs solicitării, autorii le comunică mai departe un cod
IBAN și numele titularului contului bancar unde trebuie virați banii, titularul
contului fiind altul decât persoana de la care se presupune că provine
solicitarea sumei de bani cu titlu de împrumut, respectiv titularul contului
aplicației de socializare.
De asemenea, în
cazurile în care persoanele cărora li se solicită sume de bani observă acest
aspect, respectiv că numele titularului contului este diferit de numele celui
care se presupune că solicită sumele de bani, autorii motivează prin faptul că
le-a fost blocat contul personal și trebuie să facă o plată exact către acel
cont bancar comunicat.
Prin acest mod de
operare, autorii reușesc astfel inducerea în eroare, în primă fază, a
titularului contului aplicației de socializare asupra căruia preiau controlul
și îi restricționează accesul la contul său, prin crearea iluziei că participă
la un sondaj.
Astfel, acesta
introduce codul pin generat de serviciul de mesagerie ca urmare a solicitării
efectuate în prealabil de autori de asociere a contului de pe aplicația de
socializare cu alte dispozitive și le permite astfel acestora să-i configureze
și conecteze contul personal pe alte dispozitive electronice controlate de
aceștia.
Mai departe, în a
doua fază, autorii induc în eroare persoane din agenda telefonică a victimei
inițiale solicitându-le sume de bani, cu titlu de împrumut, în numele acesteia,
creând aparența faptului că solicitările ar proveni din partea victimei, prin urmare
o persoană cunoscută, determinându-le astfel să remită sume de bani în conturi
bancare controlate de autori.
Măsuri de precauție
Poliția îndeamnă
cetățenii să fie extrem de precauți și să evite orice interacțiune cu mesaje
sau link-uri suspecte pe aplicațiile de comunicare online sau platformele de
socializare.
La nivelul țării
noastre au fost înregistrate o serie de fapte cu acest mod de operare, iar
pentru o mai bună prevenție cetățenii trebuie să se protejeze în mediul online.
Iată
și câteva recomandări ale IGPR:
Nu accesați
link-uri din mesaje nesolicitate, chiar dacă acestea par a proveni de la
prieteni sau cunoștințe.
Evitați accesarea
link-urilor suspecte sau cele din mesajele nesolicitate sau din surse
necunoscute, deoarece acestea ar putea conduce către site-uri malware sau ar
putea fi utilizate pentru phishing.
Nu introduceți
informații sensibile. Niciodată nu introduceți coduri sau informații personale
pe site-uri care nu sunt oficiale sau pe care nu le recunoașteți. De asemenea
verificați dacă site-urile pe care sunteți redirecționați sunt oficiale și nu
introduceți coduri sau alte date personale pe aceste site-uri dacă
dumneavoastră nu ați efectuat nicio solicitare în acest sens, precum este
descrisă pe site-ul accesat.
Nu introduceți coduri
nesolicitate aferente conectării/asocierii contului dumneavoastră de pe
aplicația de mesagerie sau al altor canale de comunicare online pe alte
dispozitive electronice dacă nu le-ați solicitat dumneavoastră.
Folosiți metode
alternative de comunicare: Dacă primiți un mesaj suspect de la un prieten,
contactați-l printr-un alt canal (de exemplu, telefonic) pentru a verifica
autenticitatea solicitării.
Sesizați
infracțiunile. Dacă ați fost victima unei astfel de fraude sau ați observat
activități suspecte, contactați imediat autoritățile competente și sesizați
incidentul.
Educați-vă și
educați-i pe alții: informați-vă despre tehnicile de fraudă și tacticile
utilizate de autorii infracțiunilor informatice și fiți mereu vigilenți în
mediul online. De asemenea, discutați cu familia și prietenii despre aceste
tipuri de fraude pentru a-i ajuta să se protejeze.
Folosiți
autentificarea în doi pași, aceasta adăugând un nivel suplimentar de securitate
la conturile dumneavoastră online, solicitând o parolă suplimentară sau un cod
de verificare înainte de a vă conecta.
Fiți la curent cu
cele mai recente amenințări cibernetice și cu modalitățile de protejare
împotriva acestora, participând la cursuri de pregătire sau consultând resurse
online de încredere.
Sursa: Inspectoratul General al Poliției
Române
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu