Dorința unirii tuturor provinciilor românești a existat mai înainte de 27 mai 1600, când a fost prima unire politică a celor trei țări române. Mihai Viteazul devine „domn al Țării Românești, Ardealului și Moldovei”
În timpul domniei lui Mihai Viteazul, la
27 mai 1600, s-a realizat pentru prima dată unirea politică a celor trei țări
românești cu un singur conducător. În punctul cel mai înalt al destinului sau
Mihai Viteazul se intitula într-un hristov emis la 27 mai “Domn al Țării
Românești, Ardealului și Moldovei” și își confecționa bine cunoscută pecete pe
care figurează cele 3 țări române surori.
Așa cum se cunoaște după Marea Unire din 1918 au început să se dezvolte mai
toate ramurile economiei naţionale. Prin acest act înfăptuit la Alba Iulia la 1
Decembrie s-a realizat unitatea naţională şi integrarea în ritmul european de
modernizare.
Un rol important în europenizarea României l-au avut presa literară şi
literatura care cunoaşte o efervescenţă deosebită din care nu lipsesc
polemicile, uneori violente.În acest context se impugn personalităţi ca Mihai
Sadoveanu, Camil Petrescu, Liviu Rebreanu, Tudor Arghezi, Mateiu Caragiale, Ion
Barbu, Lucian Blaga, Gib Mihăescu, Eugen Lovinescu, Tudor Vianu şi alţii care
prin lucrările lor publicate în ţară şi străinătate au avut un rol deosebit în
cunoaşterea realităţilor din România pe drumul modernizării.
După Marea Unire numărul ziarelor cu pagină literară şi reviste literare
se înmulţesc. O parte din ele, prin rezumate traduse în limbi de circulaţie
internaţională ,fac cunoscute operele scriitorilor români. Revista Viaţa
românească(apărută la 6 martie 1906, dar care îşi încetează activitatea în
timpul Primului Război Mondial) ,reapare în 1920 sub conducerea lui Garabet
Ibrăileanu, tot la Iaşi.Dar din 1930 se mută la Bucureşti, conducerea fiind
preluată de Mihai Ralea şi George Călinescu. În acea perioadă Viaţa românească
pune accentul pe autenticitate şi specificul naţional înţeles ca dimensiune
socială şi europenizarea ca asimilare a spiritului naţional. În jurul
acestei reviste se dezvoltă curentul literar cunoscut sub numele de poporanism.
În cadrul redacţiei s-au dezvoltat mulţi scriitori, printre care amintim pe
Spiridon Popescu, Calistrat Hogaş, Jean Bart, Pătrăşcanu, Mironescu, Sadoveanu,
Ionel Teodoreanu, Topârceanu şi alţii.
În perioada abordată disputele literare se duceau în jurul modernismului şi al
tradiţionalismului. Modernismul denumeşte tendinţa inovatoare într-o anumită
etapă a unei literaturi.El apare în literatura secolului XX-lea opunându-se
tradiţionalismului proclamând noi principii creaţiei.Acest curent susţinea europenizarea(sincronizarea)
literaturii naţionale cu literatura Europei, promovarea scriitorilor tineri,
teoria imitaţiei, eliminarea decalajului în cultură, trecerea de la o
literatură cu tematică rurală la una de inspiraţie urbană. Cultivarea prozei
obiective şi evoluţia poeziei de la epic la liric şi a prozei de la liric la
epic.
Eugen Lovinescu ,în literatura noastră, teoretizează asupra modernismului în
revista Sburătorul şi în cenaclul pe care-l conducea. Revista lui Lovinescu
apare la Bucureşti între anii 1919-1922 şi apoi între 1926-1927. Cenaclul
Sburătorul are o existenţă mai îndelungată, funcţionând între 1919-1947, când a
fost interzis de comunişti.Obiectivele acestei grupări erau: promovarea
tinerilor scriitori şi imprimarea tendinţei moderniste în evoluţia
literaturii române. Primul obiectiv s-a realizat prin promovarea unor nume ca:
Camil Petrescu, Ion Barbu, Ilarie Voronca, Pompiliu Constantinescu, George
Călinescu, etc. Un proces mai îndelungat a cunoscut cel de-al doilea obiectiv.
Eugen Lovinescu îşi dezvolta concepţiile sale moderniste în Istoria
civilizaţiei române moderne şi în Istoria literaturii române contemporane. În
aceste ample lucrări modernismul lovinescian porneşte de la ideea că există un
spirit al veacului XX explicat prin factori materiali şi morali, care cuprinde
un proces de o modernizare a civilizaţiilor de integrare într-un ritm de
dezvoltare sincronică, teoria imitaţiei care explică viaţa socială prin
interacţiunea reacţiilor sufleteşti, principiul sincronismului care în literatură
înseamnă acceptarea schimbului de valori a elementelor care conferă noutate şi
modernitate fenomenului literar. La revista Sburătorul colaborau, printre
alţii, Ilarie Voronca, Ion Barbu, Tristian Tzara şi alţii.
În acea perioadă era promovat şi curentul denumit tradiţionalism, prin care se
înţelege, continuarea vechilor valori tradiţionale, insistându-se pe
ideea că istoria şi folclorul sunt cele două domenii relevante ce definesc
specificul unui popor. Nichifor Crainc ,la aceste două domenii, mai adaugă
factorul spiritual, credinţa religioasă ortodoxă care ar fi, spunea scriitorul,
elementul esenţial de structură a sufletului ţărănesc din România. Consecinţa
acestei teze era că opera de cultură cu adevărat românească trebuia să includă
în substanţa ei ideea de religiozitate. Revista tradiţionalistă este Gândirea
care apare la Cluj în 1921 sub conducerea lui Cezar Petrescu şi Cucu, din
redacţia căreia făcea parte şi Gib I.Mihăescu. În 1929 revista se mută la
Bucureşti şi conducerea ei este luată de Nichifor Crainic. Această publicaţie
apare până în 1944. Scriitorii care se înscriau în curentul tradiţionalist au
căutat să surprindă în operele lor particularităţile sufletului naţional prin
valorile miturilor autohtone a situaţiilor şi credinţelor străvechi. La acest
curent au aderat Lucian Blaga, Ion Pillat, Vasile Voiculescu, iar dintre
prozatori Cezar Petrescu, Mateiu Caragiale şi dramaturgii Adrian Maniu şi
Lucian Blaga. Aici intră Revista fundaţiilor regale care apare lunar la
Bucureşti în două serii.Această publicaţie îşi propune să fie cu rădăcini în
toate domeniile activităţii naţionale. Primul redactor şef al revistei
Paul Zarfipol, îi dă direcţia maioresciană. După 1934 conducerea revistei
o ia Camil Petrescu şi apoi Dumitru Caracostea. În această revistă au
publicat:gala galaction,, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Hortensia Papadat Bengescu,
etc.
În perioada interbelică apar şi publicaţii care promovează avangarda.
Avangardismul european are ca punct de plecare curentul non-conformist numit
dadaism.Acesta a fost iniţiat la Zurich de Tristian Tzara, originar din
România. Scriitorii care scriau în spiritul dadaismuluii îşi exprimau dispreţul
faţă de o lume incapabilă să stăvilească barbaria şi crima. Ei cultivau
antiliteratura, antimuzica, antipictura, tangenţiind cu absurdul. Din acest
curent s-au desprins constructivismul şi suprarealismul.Constructivismul de la
noi s-a grupat în jurul revistei Contemporanul la conducerea căruia se aflşa
Ion Vinea. Constructiviştii promovau ideea necesităţii unei corespondenţe între
artă şi spiritul contemporan al tehnicii moderne care inventează forme noi,
conturând natura. La solicitarea lui Ion Vinea au colaborat la revistă Ion
Barbu,T. Arghezi, Camil Petrescu, dar şi pictori şi sculptori, printre care şi
C.Brâncuşi. În acea vreme au mai apărut reviste constructiviste ca: Integral şi
Punct. Tot în acea perioadă, aşa cum spuneam mai sus, a apărut şi curentul
suprarealismului ce a fost teoretizat şi promovat de revistele Alge şi Urmuz.
Acest curent urmărea prin programul său pătrunderea artei în planul
inconştientului, al visului, al oniricului, al delirului în care spaţiile umane
scapă controlul conştiinţei. Dintre reprezentanţii suprarealismului români
amintim pe Aurel Baranga, Saşa Pană şi chiar Arghezi, iar pe plan european
Louis Aragon, dintre pictori Picasso. După cum se observă literatura, arta
română rezonează cu spiritul european.
În perioada interbelică, după actul Marii Unirii de la Alba Iulia romanul
românesc atinge nivelul valoric european. Romanul românesc îşi extinde
evantaiul tematic, el cuprinzând medii sociale diferite şi problematici mai
bogate şi complexe ce interesează şi cititorul european.Fiindcă multe din
aceste romane sunt traduse în limbi europene.Sunt publicate în aceste limbi
romane semnate de Gib I.Mihăescu, Cezar Petrescu, Camil Petrescu, Hortensia
Papadat Bengescu şi alţii.
Apariţa romanului Ion de Liviu Rebreanu în anul 1920 a fost un eveniment
editorial. Acesta fiind primul roman românesc comparabil cu capodoperele
universale prin impresia copleşitoare de viaţă pe care o degaja . Romanele
apărute în perioada interbelică continuă inspiraţia rurală prin operele lui
M.Sadoveanu, şi L.Rebreanu, dar având valori cu totul superioare şi cu
modalităţi specifice. Era vremea ca romanul românesc să devină afluient
al fluviului romanului european. Acum apar romanele cu subiecte citadine în
care cadrul de desfăşurare al acţiunii fiind oraşul ce se modernizează
împrumutând arhitecura franceză sau germană. Atunci apar creaţiile lui
Călinescu, Camil Petrescu, Hortensia Papadat Bengescu. În acest context se
dezvoltă şi problematica intelectualului inegalabil ilustrată de romanele lui
Camil Petrescu. Garabet Ibrăileanu este unul dintre acei care intensifică
dezbaterile cu caracter teoretic în legătură cu romanul.Aici fiind vorba de
romanul de creaţii, care prezintă personajele în deosebi prin comportamentul
lor, şi romanul de analiză care este interesat de viaţa interioară de
psihic.În acest domeniu teoretic o mare importanţă conferiunţa lui Camil Petrescu,
intitulată “Noua structură“ şi opera lui Marcellu Prust. Din acest studiu s-a
desprins o nouă viziune a supraposibilităţilor de cunoaşterte a fiinţei umane
în acord cu evoluţia filosofiei şi ştiinţelor.
În perioada interbelică romancierii ,asemeni confraţilor din Europa,
experimentează tehnici multiple ale romanului modern. Astfel exista tendinţa de
întoarcere la modele tradiţionale precum cel balzacian pe care George Călinescu
îl foloseşte în “Enigma Otiliei”. El considera necesitatea dezvoltării
romanului românesc pe linia studiului caracterului. Romanul interbelic cunoaşte
şi alte orientări cum este lirica în opera lui Ionel teodoreanu, estetizanta şi
simbolistica la Mateiu Caragiale, Memorialistica la Constantin Stere şi
fantastica la Mircea Eliade.
În perioada aceea s-au format marile personalităţi ca Cioran, Mircea Eliade,
Eugen Ionescu, Brâncuşi. Proza interbelică se dezvoltă prin nuvelistica lui Gib
Mihăescu, reportajul prin Geo Bogza şi proza originală a absurdului prin Urmuz
deschizătoare de drumuri pentru literatura deceniilor următoare.
În urma acestei sumare analize putem afirma că Marea Unire de la 1 Decembrie
1918 a avut un rol important şi de netăgăduit în dezvoltarea literaturii române
şi integrarea ei în marea literatură europeană.
Am făcut această succintă incursiune în istoria literaturii noastre pentru a
arăta că există o continuitate în dezvoltarea culturii, dar mai ales a
caracteristicii literaturii române. Această însușire fiind prezentă și în
paginile scriitorilor, atât în poezie cât și în proza din multiple antologii
În proza găzduită de aceaste antologi ce au apărut după 1990 descoperim o artă
a autorilor de a știi să învie lumile amintirii sau ale visării îndreptându-le
către un sens care nu e niciodată același pe măsura complexității nesfârșite a
vieții oamenilor și a evenimentelor majore din 1918. E la acești autori o
adevărată obsesie a totalității românești. Autorii: ADRIAN PĂUNESCU, VADIM
Tudor, Cezar Ivănescu, AL. FLORIN TENE, ELENA JUCAN, Elena Buica ,
Isabela Branescu, Dumitru k Negoita, TERESIA BOLCHIS TATARU, Ion
Pricop, Urian Nadia ,Melania Rusu Caragioiu, Ion Paraianu,
Monica Dusan,TeonaScopos, FLOAREA CÂNDEA
, GINA AGAPIE, Petru Birau, Magdalena
Albu, Olimpia Sava, Galina Martea etc.alunecă de la iluzie la
luciditate, de la stabilitate și adevăr istoric la cele mai complicate stări de
conștiință.
Un filon de patriotism, iubire de neam și țară, de limba care ne unește emană
poeziile din această antologie. Există o istorie interpretată ca tezaur nu
poate avea pe potrivă decât o geografie, trăire sentimentală și ca istorie a
Întregirii neamului.Astfel de sentimente descoperim în poeziile autorilor:
Iordan Constantin, Ion Pricop, Stefania Petrov,
Vasile Bele, Constantin Predescu , Elana Alina Grecu, Roman Florin, Camelia
Florescu, Teona Scopos, Carina Baba (Ienasel), Constantin
Predescu Neacsu, Elena Buldum, ȘTEFAN LUCIAN
MUREȘANU, Costina Stefanescu, Melania Rusu Caragioiu, MARIA FILIPOIU ,
GEANINA IOVANESCU, Virginia A. Popescu ,Adrian Toader-Williams ,
RODICA GHINEA, NICOLETA Claudia DRAGAN Bucsa, Galina Martea
, Mariana Popa, OVIDIU JUCAN, Rodica
Calota , Obogeanu Gheorghe , Iordan Constantin,
regretata LIGYA DIACONESCU.
Aceste
antologii se constituie în adevărate pagini de istorie literară închinate
unității neamului Românesc.
Al.Florin ŢENE
/ Membru UZPR
Președintele național al Ligii Scriitorilor Români
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu