miercuri, 2 aprilie 2025

Iancu de Hunedoara, cel mai vajnic adversar al turcilor din prima jumătate a secolului al XV-lea


   Cele trei principate medievale românești au avut de luptat nu doar împotriva tendințelor expansioniste ale unor regate creștine (Ungaria, Polonia, ulterior Rusia și Austria), ci și împotriva islamicului colos otoman, care în secolul al XIV-lea ajunge la Dunăre și – după transformarea tuturor ținuturilor sud-dunărene (sârbești, bulgărești, albaneze, grecești) în vilaiete – începe lungul asalt asupra provinciilor locuite de românii nord-dunăreni (Țara Românească, Moldova, Transilvania), singurele piedici politico-militare, îndeosebi după bătălia de la Mohacs (1526) și transformarea Ungariei în pașalâc, în calea ambiției sultanilor de a-și întinde (la început) stăpânirea pustiitoare până în centrul Europei, mai apoi spre apusul continentului.

            Norocul românilor, prin extensie al tuturor europenilor din centrul și vestul bătrânului continent (Eusebiu Camilar, și nu numai, atribuie provinciilor românești îndreptățitul rol istoric de Poartă a furtunilor!), a fost acela că, la momentul oportun (a se citi „de maximă importanță pentru creștinătatea medievală europeană”), din divina lor sevă s-au născut voievozii referențiali ai acestui neam omenos și neagresiv, însă îndelung urgisit de liftele vecine și de mai departe: Mircea cel Bătrân, Iancu de Hunedoara, Vlad Țepeș, Ștefan cel Mare, Mihai Viteazul.

            Toate aceste „vârfuri” ale furtunosului nostru trecut, la fel ca enorma mulțime a luptătorilor și martirilor (știuți sau neștiuți) de pe aceste meleaguri, se caracterizează prin statornicul devotament, urcat în mod conștient până la sacrificiul suprem (Ioan Vodă cel Cumplit, Constantin Brâncoveanu, Horia, Cloșca și Crișan, Tudor Vladimirescu, Ecaterina Teodoroiu, sutele de mii de soldați-țărani din prima conflagrație mondială, mareșalul Ion Antonescu și milioanele de jertfe românești din cea de-a doua conflagrație mondială, precum și din atrocele semiveac bolșevic), toate aceste simboluri/embleme ale românismului, prin urmare, și-au dat viața ca să apere mult îndrăgita noastră „sărăcie” (teritoriul, limba, credința, tradițiile, obiceiurile), fireștile noastre nevoi (de ridicare a traiului la rangul de exemplară existență) și mult răbdătorul nostru neam (miraculoasa ființă a acestui popor multimilenar).

            Însă, iar acest lucru îi face cu adevărat memorabili, toți marii corifei ai comunităților medievale românești, pe care i-am amintit mai sus, nu și-au asigurat eterna prețuire a istoricilor și urmașilor doar prin catalizatorul curaj de care dădeau dovadă în momentele de cumpănă ale încleștărilor cu dușmanii (cronicarul Grigore Ureche ni-l înfățișează pe Ștefan cel Mare ca fiind „La lucruri de războaie meșter, unde era nevoie însuși se vâra, ca văzându-l ai săi să nu se îndărăptieze”, iar Petre P. Panaitescu ne spune în Istoria românilor – Editura Didactică și Pedagogică, București, 1990, cum – în lupta de la Călugăreni – viteazul voievod Mihai, „văzând că oastea lui șovăie în fața mulțimii turcești, se aruncă personal în luptă călare, luând o secure din mâna unui oștean”, restabilind prin acest atac „lupta în favoarea românilor”), ci și prin remarcabilele abilități diplomatice de care au dat dovadă pe multiple planuri (politic, militar, comercial) cu puterile creștine învecinate (în principal Ungaria și Polonia), dar și cu alți vecini (celelalte provincii românești, Serbia, Albania etc.), astfel izbutind atât anihilarea tendințelor expansioniste ale regatelor central-nordice, cât și încheierea unor alianțe antiotomane, îndeosebi de către Iancu de Hunedoara, cu rang de cruciade.

            De pildă, ne înștiințează același P. P. Panaitescu, Mircea cel Bătrân a încheiat în 1395 un tratat de alianță antiotomană cu Sigismund, regele Ungariei, că – prin intermediul Moldovei (se știe că Alexandru cel Bun ajunge pe tron cu ajutorul domnitorului muntean) – încheie cu Polonia un tratat comercial și o alianță politică („să fim împreună” în cazul unei agresiuni turcești), că voievodul Țării Românești era înrudit și aliat cu Lazăr, despotul sârbilor, și că, desigur, strânsele relații moldo-valahe s-au menținut până la moartea lui Mircea în anul 1418.

            La rândul lor, astfel de alianțe antiotomane multinaționale (sau, mă rog, multicomunitare, pentru că la acea vreme nu se poate vorbi de națiuni) au căutat să înjghebeze Ștefan cel Mare și Mihai Viteazul, dar numai Iancu de Hunedoara, în uriașa încercare de-a alunga turcii din Europa, a reușit (parțial și Mihai prin „Liga Sfântă”) să unească toți românii cu armatele țărilor amenințate sau deja subjugate de otomani (unguri, sârbi, albanezi, bulgari), cruciade din care, pe lângă înfrângerile datorate nechibzuinței altor factori decizionali (ex. lupta disproporționată  numeric din 1444 de la Varna, în care își pierde viața tânărul rege maghiar Vladislav), au rezultat strălucitele victorii de pe Ialomița (1442) și de la Belgrad (1456).

            Cine a fost Iancu, numit Johan Hunniad în documentele latinizate ale epocii, Ioan Corvin de către P.P. Panaitescu, Ioan Huniade de către Neagu Djuvara (O scurtă istorie a românilor, Editura Humanitas, București, 1999), Iancu de Hunedoara de către Constantin C. Giurescu și Dinu C. Giurescu (Istoria românilor din cele mai vechi timpuri până astăzi, Editura Albatros, București, 1975) și tot Iancu de Hunedoara de către Camil Mureșan (opusculul Iancu de Hunedoara, Editura Militară, București, 1976)?

            Din toate aceste surse aflăm că Iancu se trăgea dintr-o familie de ostași din mica nobilimea mijlocie și că tatăl său Voicu, împreună cu frații Mogoș și Radu, distingându-se în luptele cu turcii, este răsplătit de regele Ungariei cu moșia Inidoara, lăsată moștenire viitorului mare conducător de oști; că pe la 1428-1430 se căsătorește cu aristocrata Elisabeta Szilagyi, căsătorie din care se nasc Ladislau (1431) și viitorul rege Matia (Cluj, 24 februarie 1443), iar în anul 1438, împreună cu un frate al său, Iancu devine ban al Severinului, unde își formează o armată de lefegii (majoritatea erau români), cu care „respinge turcii ce încercau să pătrundă în Ungaria” (P.P. Panaitescu); că izbânda lui este răsplătită în 1441 cu funcția de voievod al Transilvaniei, calitate în care s-a ocupat atât de baza materială a administrației (de pildă, pune în ordine administrația săprii), cât și de „organizarea mai largă a armatei” (C. Mureșan), cu cele două componente fundamentale: recrutarea oștenilor, la fel ca în Moldova și Muntenia, din rândul țăranilor liberi și armata de lefegii, pe care – ne informează același istoric – „o plătea din veniturile funcției sale și din acelea ale moșiilor lui personale”; că, pe lângă funcțiile de voievod, comite al Timișoarei și căpitan al șinuturilor de la răsărit de Tisa, Iancu o dobândește și pe aceea de guvernator al Ungariei, până la majoratul lui Ladislau Postumul.

            Întrucât marii baroni maghiari îi erau ostili, deși el însuși ajunsese între timp unul dintre cei mai mari nobili (domeniile sale însuma câteva milioane de iugăre), în politica de centralizare a statului, Iancu se bazează pe armată, pe mica nobilime și pe masele populare (iobagi, orășeni, tăietori de sare), toate aceste categorii sociale primind de la el semnificative danii: „Libera mutare a țăranului, în condițiile obișnuite, adică plătindu-și în prealabil darea după pământ”, înzestratul cârmuitor fiind conștient că fără munca acestuia „nu se poate susține nici clasa din care făcea parte, nici poziția personală și a statului întreg” (C. Mureșan); „Dreptul de târg” nu numai pentru orașele libere regale, ci și pentru unele orașe de pe moșiile sale, Iancu manifestându-și totodată intenția „de-a repune orașul Cluj în drepturile sale”, drepturi pierdute pentru faptul că „ținuse partea țăranilor răsculați în 1437-1438” (C. Mureșan); preocuparea într-o atare măsură de soarta lucrătorilor din ocnele de sare maramureșene și dejene, încât – ne face cunoscut istoricul Mureșan – „Nicicând, până la sfârșitul secolului al XV-lea, tăietorii de sare n-au avut o retribuție mai bună decât în vremea guvernării sale”.

            Totodată, numeroasele danii prin care înțeleptul cârmuitor răsplătește slujbele militare ale țăranilor liberi și ale micilor nobili, atestă strânsele și rodnicele sale legături cu multe familii de cnezi români din Banat, Crișana, Maramureș și Transilvania propriu-zisă: Bizerea, Ciorna, Măcicaș, Densuș, Turdaș, Ilia, Geoagiu, Sălașul de Sus, Lugoj, Ciuciș, Temeșel, Dolha Maramureșului.

            N.B.: Legătura specială a lui Iancu cu Maramureșul este confirmată de reședința pe care începe să o construiască în Baia Mare pentru soția sa Elisabeta (construcția începută de el a fost terminată de regele Matia/Matei Corvin)...

            În ceea ce privește politica externă, coloana vertebrală a acesteia o constituie necurmatul efort depus de Iancu întru constituirea și întărirea frontului antiotoman, front din care fac parte nu numai Ungaria și toate provinciile românești (iată de ce, după căderea Constantinopolului în anul 1453, el l-a ajutat pe Vlad Țepeș să urce pe tronul Țării Românești, iar în Moldova pe Bogdan II, tatăl lui Ștefan cel Mare), ci toate popoarele balcanice doritoare de libertate, fie amenințate de turci, fie deja cotropite de ei: bulgarii, sârbii lui Gheorghe Brancovici, albanezii lui Scanderberg.

            Și încă ceva. Victoria lui Iancu la Belgrad (din păcate, eroul moare de ciumă la câteva zile după izbândă!) este cu atât mai importantă, cu cât învinsul este însuși Mohamed II, cuceritorul Constantinopolului, astfel făcându-se dovada că orice naș își are nașul lui...

            La final, iată inspiratele „portrete” pe care i le fac lui Iancu doi dintre istoricii români citați mai sus:

            a) Petre P. Panaitescu: „El este un șef național al tuturor românilor și un apărător al civilizației europene”;

            b) Camil Mureșan: „Acesta a fost Iancu de Hunedoara: cea mai proeminentă personalitate pe care poporul român a ridicat-o, până la sfârșitul veacului al XV-lea, din mijlocul său pe marea scenă a istoriei universale”.

 

            Sighetu Marmației,                                                     George  PETROVAI

                1 aprilie 2025

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu