În cartea sa “De ce religia este ceva natural, iar știința, în schimb, nu este” (Oxford University Press, 2011), Robert McCauley susține că religia este „naturală” pentru mintea umană datorită alinierii sale cu procesele cognitive intuitive, în timp ce știința este „nenaturală” pentru că se opune acestor tendințe.
(Robert N. McCauley, profesor la Universitatea
Emory, este recunoscut pentru contribuțiile sale asupra diferențelor cognitive
dintre religie și știință, integrând psihologia, științele cogniției,
antropologia și filosofia, oferind cadre inovatoare pentru înțelegerea acestei
teme profunde.)
În mod obișnuit, comparațiile dintre știință și
religie se concentrează pe întrebări despre natura profundă a realității (ex.
existența lui Dumnezeu vs. explicații materialiste) sau pe modul în care
obținem cunoaștere (ex. revelație divină vs. metodă științifică). Aceste
abordări analizează ce spun religia și știința despre univers sau cum justifică
ele adevărul.
În schimb, McCauley schimbă paradigma, examinând
fundamentele cognitive ale celor două fenomene – procesele mentale care le fac
posibile și care le determină persistența sau dificultatea. Mecanismele
cognitive pe care se bazează cele două devin centrale. Nu altceva.
McCauley argumentează că religia este „naturală”
deoarece exploatează mecanisme cognitive intuitive și automate, precum
detectarea agenției și teoria minții, care sunt universale și apar spontan.
Știința, dimpotrivă, este „nenaturală”, bazându-se pe gândire analitică,
deliberată, care necesită educație, inhibarea intuițiilor și un suport social
și instituțional extins.
Mecanismele cognitive care susțin religia („maturational
natural”) sunt:
a) Detectarea agenției hiperactivă (Hyperactive
Agency Detection Device – HADD): tendința de a atribui intenționalitate și scop
fenomenelor naturale sau aleatorii, evoluată pentru supraviețuire;
b)Teoria minții: capacitatea de a atribui stări
mentale (intenții, dorințe, cunoștințe) altor entități, dezvoltată pentru
interacțiunile sociale;
c) Contraintuitivitatea minimală: tendința de a găsi
memorabile și atractive conceptele care încalcă ușor așteptările intuitive
despre categorii ontologice.
McCauley, așadar, reformulează relația dintre
religie și știință ca o chestiune de arhitectură mentală, nu de ontologie sau
epistemologie.
IMPLICAȚIILE SUNT REMARCABILE:
1. Cele două fenomene (religie si știință) sunt
fundamental diferite în ceea ce privește procesele cognitive implicate, ceea ce
face ca opozițiile simpliste (ex. religie vs. știință ca fiind în conflict
direct) să fie inadecvate sau reductive. McCauley sugerează că cele două nu
sunt neapărat în competiție, deoarece servesc funcții mentale diferite. O
comparație care le pune în opoziție directă (ex. religia ca „irațională” vs.
știința ca „rațională”) ignoră această dualitate cognitivă.
2. Naturalitatea religiei îi conferă reziliență
culturală. Datorită alinierii sale cu procesele cognitive „maturational
natural”, religia apare spontan în toate societățile umane, fără a necesita
instituții complexe. În schimb, știința depinde de educație, infrastructură și
o cultură a scepticismului – ceea ce o face mai vulnerabilă la respingere sau
abandon. Religia este rezistentă la „eroziunea” științifică.
Lista de implicații și observații este mult mai
vastă. Să ne oprim însă la întrebarea la care cred că deja majoritatea
cititorilor care au ajuns până aici s-au gândit:
CE NE SPUNE ACEASTĂ TEORIE DESPRE TOȚI CEI CARE SE
DECLARĂ ANTI-RELIGIOȘI ȘI SECULARIȘTI „ȘTIINȚIFICI”?
Răspunsul e simplu: structurile cognitive care
susțin religia sunt universale și nu dispar la anti-religioși sau seculariști,
indiferent de cât de vehement resping religia. Acești indivizi „nu sunt
mutanți”, ci posedă aceeași arhitectură mentală ca și religioșii. Aceste
mecanisme cognitive sunt profund înrădăcinate în mintea umană și nu dispar doar
pentru că cineva se declară ateu sau secular.
Așadar, la anti-religioși și seculariști, aceleași
structuri cognitive persistă și se manifestă prin adoptarea unor idei sau
ideologii care reflectă trăsătura religioasă – dar reorientată.
De exemplu, capacitatea de a atribui stări mentale
altora (intenții, dorințe), esențială pentru credințele religioase, este
redirecționată către entități abstracte în care se investesc reflexe cognitive
și emoționale de factură cvasi-religioasă: vorbirea despre „știința care ne
ghidează” sau „progresul care ne salvează” implică o personificare seculară a unor
concepte, echivalentă cu atribuirea de agenție supranaturală.
Bonitatea morala si intelectuala a “fiilor luminii”
(citeste ai stiintei si progresului) e asumata prin definitie. Asadar Religia
Stiintei si/sau Progresului devine substitutul automat. Mecanismle cognitive se
activeaza in acest sens.
Dar ceea ce este și mai spectaculos e o conjectură:
CU CÂT ANTI-RELIGIOȘII SUNT MAI ÎNVERȘUNAȚI ÎMPOTRIVA RELIGIEI, CU ATÂT
MANIFESTĂRILE „RELIGIOASE” ÎN GÂNDIREA LOR DEVIN MAI INTENSE.
Această ironie este fascinantă: nu putem scăpa de
arhitectura cognitivă care ne definește. Anti-religioșii nu sunt „imuni” la
religiozitate în sens cognitiv; ei doar redirecționează acele impulsuri.
Înverșunarea lor poate amplifica aceste mecanisme, făcându-le chiar mai vizibile
și, paradoxal, mai „religioase” în structură. Si atunci:
1. Propagandismul devine esențial. Lipsiți de un
cadru religios tradițional, anti-religioșii redirecționează mecanismele
cognitive religioase către narațiuni extrem de susceptibile la propagandă, deoarece
exploatează aceleași predispoziții cognitive care fac religiile atractive:
nevoia de sens, atribuirea intenționalității și explicațiile simple pentru
fenomene complexe.
Spre deosebire de religioșii tradiționali, care au
cadre doctrinare stabilite (ex. biserici, texte sacre) ce pot acționa ca
„filtre” pentru propagandă, anti-religioșii sunt mai expuși la mesaje
ideologic-propagandiste noi, mai ales dacă acestea sunt mituri tehnocratice ale
salvării și progresului ambalate în limbaj secular sau științific. Înverșunarea
lor îi poate face să accepte aceste narațiuni fără o examinare critică, crezând
că sunt „raționale” doar pentru că evită religia.
Ideologiile politice și religiile seculare –
ideologii care imită structura religiei, oferind sens, moralitate absolută și
narațiuni despre „mântuire” și „salvare” – sunt deosebit de atractive pentru
anti-religioși, deoarece par compatibile cu viziunea lor seculară.
2. În sfârșit, să mai notăm că înverșunarea
anti-religioasă poate duce la un dogmatism secular, deoarece anti-religioșii
tind să-și supraestimeze raționalitatea, ignorând influența mecanismelor
cognitive intuitive și fiind mai puțin reflexivi asupra propriilor limitări,
crezând că poziția lor este inerent „obiectivă” si “rationala”.
Această lipsă de auto-critică îi face mai
vulnerabili la dogmatism extremist, mai ales în contexte socio-politice
polarizate, unde propaganda exploatează aceste predispoziții cognitive pentru a
promova narațiuni simpliste despre „bine vs. rău”.
________________________________________
Să ne oprim aici. Și să spunem: Orice asemănare cu
persoane sau fenomene din realitatea imediat-înconjurătoare nu este pur
întâmplătoare.
Autor: Paul Dragoș Aligica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu