miercuri, 2 aprilie 2025

Truditor ingenuu și munca de Sisif



 

02.04.2025                                                                            N. Grigorie Lăcrița

 

1. Truditor ingenuu[1]

 

Evenimentul relatat mai jos a avut loc în realitate și a fost relatat, în mai multe împrejurări, de academicianul Mircea Malița (n. 20 februarie 1927 – d. 21 mai 2018). Acesta, în timp ce se afla la o plimbare, cu trenul, cu un ministru al transporturilor, le-a venit ideea de a se opri, la o gară din mediul rural, pentru a vedea, pe viu, realitățile din aceasta. Așa au ajuns să participe, pur întâmplător, la ședința în care se celebrat ieșirea la pensie a revizorului de vagoane Dinel. În perioada în care eu eram student, fiind la o tabără de vară la Izvorul Mureșului, am fost onorați cu prezența fascinantului profesor Mircea Malița care, printre altele, ne-a vorbit atât despre „lucrul bine făcut”, care ar trebui să-l avem în vedere ca principiu de muncă în viață, dar a insistat și despre „lucrul inutil, dar tot bine făcut”, și  despre „lucrul dăunător, dar tot bine făcut”, ca adevărate lecții de viață despre ceea ce NU trebuie să facem. În acest context înțeleptul profesor Mircea Malița ne-a vorbit și despre ședința la care a participat, cu ministrul al transporturilor, în care se celebra ieșirea la pensie a revizorului de vagoane Dinel. Învățămintele desprinse din „această povestire lecție de viață” mi-au rămas bine întipărite în minte, pentru toată viața, pe care le redau mai jos, cu explicațiile necesare unei mai bune înțelegeri.

 

Revizia tehnică la sosirea trenurilor în stații se efectuează de „revizorii tehnici de vagoaneprin lovire cu ciocanul a saboților de pe roti. Se consideră că un sabot de pe o roată a trenului este slăbit dacă sunetul este neclar la lovirea cu ciocanul. Ușor de înțeles importanța verificării stării în care se află frânele de pe roțile vagoanelor de tren; slăbirea acestora poate genera grave consecințe, până la adevărate catastrofe.

La o gară, din mediul rural, a lucrat, timp de 45 de ani, muncitorul Dinel, ajuns ca, după un timp, toată lumea să-i spună „nea Dinel”.

Pe parcursul celor 45 de ani de muncă, acesta a desfășurat o activitate apreciată, an de an, ca ireproşabilă, prin faptul că: era prezent, cu regularitate, la lucru zi de zi, pe ploaie, pe ninsoare, pe arșiță etc.; nu-i scăpa nici o roată, nici un sabot pe care să nu-l lovească cu ciocanul.

Revizorul tehnic de vagoane Dinel a avut, în acești 45 de ani, mulți șefi, dintre care unii au ajuns chiar în conducerea regionalei CFR, ceea ce a făcut ca acesta să fie cunoscut și apreciat până la acest nivel.

Pentru oamenii care au muncit și exemplar și o viață întreagă în CFR, conducerea face tot posibilul ca, la ieșirea la pensie a acestora, să-i sărbătorească, să le acorde diverse atenții, diplome etc.

În ziua când s-a celebrat ieșirea la pensie a distinsului revizor de vagoane nea Dinel, sala era arhiplină, inclusiv cu participarea directorul regionalei CFR.

Au avut loc mai multe luări de cuvânt, toate la superlativ despre activitatea exemplară a lui nea Dinel, demnă de urmat de către orice salariat.

La sfârșit, directorul regionalei CFR, după ce a evidențiat și el îndelungata și exemplara activitate desfășurată de nea Dinel, ca un exemplu de urmat de toți salariații, l-a întrebat:

„Spune-mi, nene Dinel, acum când ieşi la pensie după o carieră, repet, aşa de ireproşabilă, de exemplară și de îndelungată, cu ce-ţi putem fi de folos? Ai vreo dorinţă mai deosebită pe care noi am putea să ţi-o împlinim? Hai, zi! Nu te sfii!”

La care revizorul de vagoane nea Dinel a îndrăznit să fie, ca întotdeauna, sincer şi descătuşat de prejudecăţi:

Da, domnule director, acum, după 45 de muncă, după care plec din triaj pentru totdeauna, n-aş vrea să mor înainte de a afla la ce folosea ca eu să trec pe la toate vagoanele şi să tot dau cu ciocanul în roţile alea, săracele de ele?!

Momente de reflecție.

Prin acea gară, câte trenuri nu or fi trecut cu saboți slăbiți (cu frânele defecte), la mai puține sau la mai multe roți?

La aceleași trenuri, care au trecut de mii de ori, în cei 45 de ani, prin acea gară, câte nu or fi avut și acestea saboți slăbiți, la mai puține sau la mai multe roți?

Și aceasta în condițiile în care revizorul de vagoane Dinel și-a făcut exemplar serviciu!!!

Dar problema nu trebuie privită numai la nivel de Dinel.

Cauzele principale ale acestui grav neajuns trebuie privite, în multitudinea lor, precum:

1) de la angajarea sa, de la testarea sa profesională, în special de la probele practice, care sunt cele mai importante;

2) de la instructajele și de la verificările profesionale anuale ale cunoștințelor salariaților;

3) de la faptul că, în cei 45 de ani, nimeni nu s-a întrebat vreodată, cum de Dinel niciodată nu a constatat nici cel puțin un singur sabot slăbit;

Iar la Dinel se ridică următoarea întrebare: cum de 45 de ani nici nu și-a pus întrebarea, și nici nu a fost curios să afle vreodată, „la ce folosea ca el să treacă pe la toate vagoanele şi să tot dea cu ciocanul în roţile alea, săracele de ele?!”

Această povestire este o foarte bună lecție de viață atât despre „unele lucruri inutile, dar care sunt bine făcute”, cât și  despre „unele lucruri dăunătoare, dar care și acestea sunt tot bine făcute”, care sunt încă destul de prezente în viața socială și în zilele noastre.

Pentru a se reține și mai bine această lecție de viață, și pentru a o face de neuitat spre benefică înțelegere și aplicare, prezint și „Munca de Sisif”.

 

2. Muncă de Sisif

 

Legenda spune că Sisif, regele Corintului, a primit ca pedeapsă de la Zeus, pentru nesupunere, să urce pe povârnişul unui deal din Infern la o stâncă uriaşă.

Numai că, atunci când Sisif ajungea către vârful pantei, stânca se rostogolea, iar Sisif trebuia să-şi reia munca de la început, și tot așa făcea un efortul său zadarnic.

Din această legendă a izvorât expresia literară „muncă de Sisif”, cu semnificația de: un efort uriaş, făcut  în zadar de cineva; o strădanie istovitoare și inutilă care trebuie mereu luată de la capăt; un efort spre o țintă, spre un obiectiv imposibil de atins, care cere zilnic noi și deșarte sacrificii.

Cu același sens întâlnim și varianta: „stânca lui Sisif”.

H. Heine, în poezia sa „Infernul”, printre altele face referire și la „munca de Sisif”, precum în următoarele versuri:

„Pentru tihnă-n van mă bat,

Sunt pizmaș pe Danaide,

Pe Sisif cel încercat” (H. Heine, poezia Infernul).



[1] Ingenuu: care vădește simplitate, naturalețe împletită cu sinceritate, cu curățenie morală și cu naivitate; plin de nevinovăție sufletească; candid; naiv; inocent.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu