DUMINICA A 7-A DUPĂ PAȘTI (A SFINȚILOR PĂRINŢI DE LA SINODUL I ECUMENIC) IOAN 17, 1-13
În vremea aceea Iisus, ridicându-Şi ochii către cer,
a zis: Părinte, a venit ceasul! Preaslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul să Te
preaslăvească, precum I-ai dat stăpânire peste tot trupul, ca să dea viaţă
veşnică tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui. Şi aceasta este viaţa veşnică:
să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Iisus Hristos, pe
Care L-ai trimis. Eu Te-am preaslăvit pe Tine pe pământ; lucrul pe care Mi l-ai
dat să-l fac, l-am săvârşit. Şi acum, preaslăveşte-Mă Tu, Părinte, la Tine
Însuţi, cu slava pe care am avut-o la Tine mai înainte de a fi lumea. Arătat-am
numele Tău oamenilor pe care Mi i-ai dat Mie din lume. Ai Tăi erau şi Mie Mi
i-ai dat şi cuvântul Tău l-au păzit. Acum au cunoscut că toate câte Mi-ai dat
sunt de la Tine, căci cuvintele pe care Mi le-ai dat, Eu le-am dat lor, iar ei
le-au primit şi au cunoscut cu adevărat că de la Tine am ieşit şi au crezut că
Tu M-ai trimis. Eu pentru aceştia Mă rog; nu pentru lume Mă rog, ci pentru cei
pe care Mi i-ai dat, că ei sunt ai Tăi. Şi toate ale Mele sunt ale Tale şi ale
Tale sunt ale Mele şi M-am preaslăvit întru ei. Şi Eu nu mai sunt în lume, iar
ei în lume sunt şi Eu vin la Tine. Părinte Sfinte, păzeşte-i în numele Tău pe
cei pe care Mi i-ai dat, ca să fie una, precum suntem Noi. Când eram cu ei în
lume, Eu îi păzeam în numele Tău pe cei pe care Mi i-ai dat; şi i-am păzit şi
n-a pierit nici unul dintre ei, decât numai fiul pierzării, ca să se împlinească
Scriptura. Iar acum vin la Tine şi pe acestea le grăiesc în lume, pentru ca
bucuria Mea să o aibă deplină în ei.
Cea de-a șaptea duminică din ciclul mistagogic
pascal are o dublă semnificație: pregătirea sărbătorii Cincizecimii,
constitutivă pentru Biserică, și pomenirea celor 318 Sfinți Părinți
participanți la Sinodul Ecumenic de la Niceea (325) ca mărturisitori ai
identității paradoxale, divino-umane, a Mântuitorului Iisus Hristos, Dumnezeu
adevărat și om adevărat, formulate în Crezul ecumenic al Bisericii. În simetria
desăvârșită acestui ciclu de 16 duminici, cu Învierea în centru, lecturând
concentric și simultan Păresimile și Penticostarul, Duminica Ortodoxiei devine,
în lumina Învierii, Duminica sau sinaxa Sfinților Părinți ai Sinodului I Ecumenic.
Practic, tema Ortodoxiei este reluată în cheie pascală în perioada
Penticostarului când comemorăm Sinodul I Ecumenic de la Niceea. Dacă Duminica
Ortodoxiei era o formă de prăznuire a Schimbării la Față deoarece atunci
Hristos Și-a arătat chipul Său: „Lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din
Dumnezeu adevărat”, atunci Duminica Sinodului I Ecumenic este o formă de
participare prin credință dreaptă la moștenirea slavei și la proslăvirea
universală. Așadar, dreapta credință este derivată din rugăciunea pentru
unitatea Bisericii rostită de Domnul mai înainte de Pătimirile Sale. Duminica
Sinodului I Ecumenic este o plinire pascală a Duminicii Ortodoxiei. De la
icoana lui Hristos trecem la icoana soborului Sfinților Părinți cu care suntem
în comuniune de credință în Liturghia Bisericii și în toate elementele stilului
de viață bisericesc.
Rugăciune
cu aspect profetic
Desigur, ne surprinde izbitor, în primul rând,
faptul că Evanghelia zilei nu are un cuprins narativ ușor decupabil în
fragmente semnificative, ci conține cuvântarea și rugăciunea arzătoare a
Domnului pentru unitatea Bisericii, rugăciune cu aspect profetic care
anticipează rodirea de ucenici în toate timpurile și locurile, prin
propovăduirea Sfinților Apostoli și a Sfinților Părinți și protejarea acestora
în lume și istorie de ispitele dezbinării semănate de cel potrivnic, adversarul
primordial al umanității. Rugăciunea din Ghetsimani, pomenită integral în Joia
Mare în prima pericopă de la Denia celor 12 Evanghelii și parțial în Duminica a
7-a după Paști, numită rugăciunea cea mai presus de fire sau rugăciunea
arhierească, nu este altceva decât mărturisirea Fiului în fața Tatălui,
avându-i drept martori pe ucenici, la capătul pământesc al misiunii Sale atunci
când încredințează Biserica grijii protectoare a Tatălui, comunitatea de
credință agonisită prin propovăduirea Evangheliei Împărăției (Mt. 26, 36-46;
In 17).
Dacă în Sfânta zi a Joii celei Mari dumnezeieștii
Părinți ai Bisericii ne-au predat să prăznuim sfânta spălare a picioarelor
(smerenia), Cina cea de Taină (predarea înfricoșatelor Taine/Euharistia),
rugăciunea cea mai presus de fire (rugăciunea cea cu sudori de sânge) și
vânzarea Domnului (trădarea), Duminica dintre Înălțare și Cincizecime readuce
în prim-plan aspectul profetic al rugăciunii Domnului din Ghetsimani, unitatea
Bisericii. Tot ce s-a petrecut la rugăciune în grădina Ghetsimani a fost mai
presus de fire. Rugăciunea cutremurătoare din grădina teascului de măsline mai
înainte ca El să fie părăsit și trădat, condamnat la moartea pe Cruce, zdrobit
apoi ca un ciorchine în teasc, este parte a luptei Sale între viață și moarte,
în ultimele ceasuri. Agonia Lui este convertită în agonisire, căci Hristos
devine, prin Patimile și Învierea Sa, Agonisitorul Bisericii. Sinaxarul Deniei Joii
Mari cuprinde câteva stihuri la rugăciunea cea mai presus de fire: „Tu te rogi
Hristoase, Dumnezeul meu,/ Picături de sânge-s pe-ntreg chipul Tău!/ Pari că Tu
asculți de-a morții învoieli,/ Dar pui toate acestea pe dușman roșeli!”.
Sudorile de sânge ale rugăciunii arvunesc biruința sângelui Crucii. Ruga care
împurpurează chipul și trupul Domnului cu picuri de sânge redă tensiunea și
intensitatea maximă a dăruirii Domnului în lucrarea Sa pământească. Un minunat
artist contemporan, Silviu Oravitzan, ilustrează măiastru această legătură
între rugăciune și sânge, în lucrările sale din ciclul plastic „Cămașa lui
Hristos”. Artistul geometrizează taina acestei sângerări: cămașa este un țesut
de lumină, o țesere a luminii în cruce și în fiecare pătrat cruciform câte-un
strop de sânge, un fel de iscălitură de sânge pe lumină. Domnul Iisus Hristos
se roagă în grădina Ghetsimani cu sudori de sânge, iar Duhul Sfânt se roagă
înlăuntrul nostru cu suspine negrăite pentru călăuzirea și desăvârșirea
noastră. Sfântul Sofronie avea în vedere această rugăciune ipostatică ce
cuprinde întreaga creație, pentru întregul Adam și care are ca model rugăciunea
maximă a Domnului din Ghetsimani. Întoarcerea la Tatăl este precedată de
această rugăciune vibrantă, un epilog ardent al lucrării Sale de mântuire la
ceasul proslăvirii, rugăciune care este totodată cuvânt de despărțire, cuvânt
de rămas bun.
Astfel s-a rânduit în calendarul Bisericii această
simetrie simbolică minunată între dreapta slăvire a lui Dumnezeu (Ortodoxie) și
proslăvirea Domnului, Înălțarea Sa la cer, trecerea sa mirabilă printre cetele
îngerești, întronizarea Sa pe tronul slavei de-a dreapta Tatălui încununată în
cele din urmă cu revărsarea Duhului Sfânt și constituirea Bisericii.
Universalitatea
și deplinătatea Bisericii
Biserica este, precum rostim împreună solemn, Una,
Sfântă, Sobornicească și Apostolică. Termenul sobornicesc desemnează
universalitatea și deplinătatea Bisericii, dar și temelia sa sinodală, faptul
că Biserica Una Sancta a primului mileniu creștin este Biserica celor șapte
sinoade ecumenice. Sinodul I Ecumenic a mărturisit prin corul armonios al celor
318 Sfinți Părinți teofori din Răsărit și Apus că Iisus Hristos nu este o
făptură, nu este un om îndumnezeit, după cum susținea eronat Arie din
Alexandria, cel excomunicat ca eretic, ci este Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu
adevărat din Dumnezeu adevărat, Care S-a făcut Om pentru noi oamenii și pentru
a noastră mântuire S-a pogorât din ceruri și S-a întrupat de la Duhul Sfânt și
din Fecioara Maria și S-a făcut Om. Fiul lui Dumnezeu a devenit astfel, prin
nașterea feciorelnică, și Fiu al Omului.
Duminica Sfinților Părinți de la Niceea I este, în
același timp, o pregătire pentru sărbătoarea Cincizecimii. Mărturisirea
dumnezeirii Mântuitorului Iisus Hristos, așa cum apare ea evocată în rugăciunea
arhierească, îl identifică pe Cel Care S-a înălțat la cer cu Cel Care S-a
pogorât din cer: a coborât din ceruri Fiul lui Dumnezeu Cel nevăzut şi S-a
înălțat la ceruri Fiul lui Dumnezeu Cel văzut prin umanitatea Sa, văzut în
trupul Său omenesc; a coborât pe pământ Dumnezeu Fiul, pentru a deveni şi Fiul
Omului, şi S-a înălțat la ceruri Dumnezeu-Omul. Pogorârea Sfântului Duh peste
Sfinții Apostoli, trimis de către Dumnezeu Tatăl la rugămintea Fiului Său, Cel
înălțat la cer, are puterea să reunească împreună, precum un moment anti-Babel,
persoane și neamuri diverse, din locuri diferite, unite prin credința în Domnul
Iisus Hristos. Biserica este Cincizecimea permanentă a diversității reconciliate.
Așadar, Înălțarea Domnului Iisus Hristos întru slavă este o pregătire pentru
Pogorârea Sfântului Duh întru smerenie. Mântuitorul Iisus Hristos rămâne cu noi
și în noi, după cum a făgăduit, tocmai prin lucrarea Sfântului Duh în Biserică
până la sfârșitul veacurilor (Mt. 28, 20). Mântuitorul este prezent
duhovnicește în Biserica Sa, însoțindu-i și ajutându-i pe Sfinții Apostoli,
după cum am văzut în cartea Faptele Apostolilor în toată perioada pascală și
apoi pe toți cei care au crezut în El prin propovăduirea lor, fiind mandatați
de El Însuși: „Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele
Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-le să păzească toate câte
v-am poruncit vouă” (Mt. 28, 19-20).
Biserica
Lui se va dezvolta de-a lungul istoriei
Evanghelia de astăzi ni-l prezintă pe Hristos
rugându-se în chip profetic pentru unitatea Bisericii Sale. El a făcut aceasta
înainte de Pătimirile Sale, de Moartea Sa, de Învierea și de Înălțarea Sa la
ceruri, pentru ca Dumnezeu Tatăl să-i păzească, după ce El va pleca din lume și
se va întoarce în ceruri. Rugăciunea arhierească a Domnului Iisus Hristos
anticipează profetic Biserica Lui care se va dezvolta de-a lungul istoriei și
pe tot cuprinsul lumii, răspândindu-se în toate neamurile și peste toate
veacurile. Mântuitorul S-a rugat pentru unitatea Bisericii, pentru unitatea și
comuniunea de credință, ca toți cei care cred în El să fie una, după modelul
comuniunii dintre Tatăl și Fiul, adică dăruire reciprocă de iubire și de
sfințenie. Unitatea Bisericii solicită de la noi rugăciune arzătoare pentru
păstrarea Ortodoxiei și a ortopraxiei, pentru a depăși tentația dezbinării
semănată de diavol, pentru a rămâne în comuniune deplină cu toți cei care
cinstesc Treimea cea deoființă și nedespărțită, Izvorul vieții și al iubirii
veșnice. Rugăciunea este nu doar o artă a dialogului divino-uman infinit, ci și
o pătimire mucenicească pentru Biserică. În cazul Mântuitorului, rugăciunea
arhierească precede și anticipează profetic lucrarea sa arhierească descrisă în
Epistola către Evrei, manualul de tipologie al Scripturii.
Mântuitorul Iisus Hristos integrează grija Sa pentru
unitatea Bisericii nu într-o parabolă sau într-un discurs oarecare, ci într-o
rugăciune încordată către Tatăl și cumva, în această rugăciune, este taina
creșterii Bisericii prin misiunea Sfinților Apostoli și a urmașilor lor în
lumea dezbinată de păcat. El încredințează Tatălui grija și paza ocrotitoare a
ucenicilor Săi, știind că Tatăl ascultă pe Fiul și că Fiul este Păstorul cel
bun, care i-a păzit până la apogeul lucrării Sale mântuitoare: „I-am păzit și
le-am făcut lor cunoscut numele Tău. Şi n-a pierit nici unul dintre ei, decât
fiul pierzării” (Ioan 17, 6; 12), anume Iuda Iscarioteanul. Deci Iuda, fiul
pierzării, s-a despărțit de Hristos şi de comuniunea ucenicilor, nu din cauza
respingerii de către Hristos, ci pentru că a căzut din această comuniune prin
căderea în patima iubirii de arginți care l-a orbit și l-a făcut să-l trădeze
pe Domnul slavei.
Model
desăvârșit pentru răspunderea păstorilor
Rugăciunea arhierească se prezintă un model
desăvârșit pentru răspunderea păstorilor duhovnicești de păstoriții lor.
Asemenea Marelui Arhiereu, arhiereii rostesc și ei la Dumneziasca Liturghie o
rugăciune cutremurătoare crescută din rugăciunea arhierească: Doamne, Doamne,
caută din cer și vezi și cercetează via aceasta pe care a sădit-o dreapta Ta și
o desăvârșește pe ea! Via aceasta care a cuprins întreg pământul este Biserica
Universală. Păstorii și vierii Bisericii sunt tocmai Sfinții Părinți pomeniți
astăzi împreună cu toți ceilalți rodiți prin misiunea lor, care au avut datoria
de a păzi dreapta credință în pofida ereziilor, a sectelor, a dezbinărilor și a
schismelor. Pentru a pune capăt rătăcirii de la dreapta credință, prin erezia
lui Arie care tăgăduia dumnezeirea Fiului, afirmând că Dumnezeu adevărat este
numai Tatăl, Sinodul I Ecumenic, prin glasul celor 318 Sfinți Părinți, a
mărturisit că Iisus Hristos este „Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat,
născut din Tatăl mai înainte de toți vecii, născut, iar nu făcut”. Învățătura
de credință a Sfinților Părinți de la Niceea se concentrează în termenul
„deoființă”, prin care se mărturisește limpede că Fiul este de aceeași ființă
cu Tatăl, că este Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat. Cu alte cuvinte,
Hristos este Dumnezeu Cel veșnic, Care S-a înomenit, întrupându-Se „pentru noi
oamenii și pentru a noastră mântuire”. Mărturisind dumnezeirea Lui, suntem în
comuniune cu El, așa cum ne încredințează Sfinții Părinți de la Niceea în
Simbolul de credință, Crezul ortodox al Bisericii pe care și noi îl rostim la
Botez și la fiecare Liturghie. Suntem chemați să mărturisim împreună cu Sfinții
Părinți dumnezeirea lui Hristos și astfel să rămânem în comuniune cu Hristos
Cel Răstignit, Înviat și Înălțat la ceruri, Întronizat și Proslăvit de-a
dreapta Tatălui. Viața în Hristos și în Biserică presupune o comuniune
neîncetată prin dreapta credință, prin rugăciune, prin Sfintele Taine
(Euharistie) şi prin rodirea lor în faptele credinței și în virtuți, căci
Hristos fiind Dumnezeu veșnic poate să dăruiască oamenilor viață veșnică:
„I-ai dat stăpânire peste toată făptura, ca să dea viață veșnică tuturor acelora
pe care Tu i-ai dat Lui” (Ioan 17, 2). Moștenirea sfântă predată de Domnul
Iisus Hristos ucenicilor Săi cuprinde cuvintele vieții, numele lui Dumnezeu și
slava Sa. Prin acestea Mântuitorul este mărturisit Domn al vieții celei
veșnice, cel Ce este, Adonai, Cel din care strălucește slava dumnezeirii, așa
cum se vede în icoanele Bisericii.
Lupta
pentru păstrarea dreptei credințe
Sfântul Atanasie cel Mare al Alexandriei, luptător
pentru Ortodoxie, mărturisea că dacă Hristos nu este Dumnezeu, atunci El nu
poate îndumnezei pe om. Iar dacă Hristos este un simplu om și nu este Dumnezeu
veșnic, atunci El nu poate dărui oamenilor viața cea veșnică. Sfinții Părinți
ai Bisericii întruchipează lupta pentru păstrarea dreptei credințe celei
mântuitoare prin care se dobândește viața cea veșnică.
Sinodul I Ecumenic a fost convocat și dorit de Sf.
Constantin cel Mare, de curând prăznuit, cel pe care Biserica îl socotește ca
pe un nou Pavel care duce Evanghelia la neamuri, prin încetarea persecuțiilor
și încreștinarea treptată a Imperiului Roman. Contemplând icoana soborului
întâi de la Niceea, alături de împărat vedem chipurile Sfinților Părinți
răsăriteni și apuseni, Atanasie cel Mare, Hosius de Cordoba, Spiridon al
Trimitundei și Nicolae al Mirelor Lichiei, ale multor altora care au purtat pe
trupurile lor urmele martiriului și ale confruntărilor pentru credință.
Crezul sau Simbolul de credință reprezintă răspunsul
Bisericii la Evanghelia Domnului Iisus Hristos, definiția credinței Bisericii,
chintesența Tradiției, sinteza Ortodoxiei, după cum se mărturisește rezumativ
în imnografia acestei duminici: „Pomenirea cea din fiecare an a purtătorilor de
Dumnezeu (teoforilor) Părinți, adunați din toată lumea în strălucita cetate a
Niceii, adunarea drept-credincioșilor bine cinstitori, cu credință astăzi să o
prăznuim. Căci aceștia au nimicit cu bună gândire învățătura cea nelegiuită a
ticălosului Arie și l-au alungat sobornicește din Biserica a toată lumea; și au
învățat pe toți să mărturisească lămurit că Fiul lui Dumnezeu este deoființă
(homousios) cu Tatăl, împreună veșnic și mai înainte de veci, lăsând în scris
aceasta, cu grijă și cu evlavie, în Simbolul credinței. Pentru aceasta și noi,
următori dumnezeieștilor lor învățături, crezând cu tărie, ne închinăm Tatălui
și Fiului și Duhului Sfânt, Treimii celei deoființă, întru o Dumnezeire”
(Vecernia, Slava Stihoavnei).
Suntem următori fervenți ai credinței ortodoxe și
închinători ai Treimii și aceasta aduce cu sine datoria de a da mai departe
credința, de a o cultiva, de a o explica catehetic, de a o asuma ca program
concret de viață, căci Crezul descrie sensul vieții în Hristos și în Biserică.
Atunci când am ajuns într-un pelerinaj la Niceea am dorit să fac o fotografie
cu baptisteriul bisericii de acolo în amintirea Botezului personal și al
Crezului rostit solemn de grupul nostru de pelerini, Părintele Arhiepiscop
Andrei și profesorii de la Facultatea de Teologie din Alba Iulia. Desigur,
tezaurul catehumenal ne amintește că Simbolul credinței este chintesența
Tradiției, că aceasta nu este deloc ceva abstract, ci o serie de momente
liturgice în care primim în chip lămurit această comoară: predarea Crezului
către catehumeni (traditio symboli), explicarea catehetică a Crezului
(explanatio symboli) și rostirea solemnă a Crezului în fața comunității ca act
solemn de asumare personală (redditio symboli). Catehumenatul patristic ne
aduce aminte că Biserica este o școală a învățării și asimilării credinței
pentru toți credincioșii, nu doar pentru cei care vor deveni clerici. De asemenea,
ne amintim cu drag de cei care au rostit Crezul la Botezul nostru și înțelegem
emoția copleșitoare a unora care sunt cuprinși de măreția momentului, până la
lacrimi. În Crez aflăm sensul vieții, rostul vieții, faptul că nu suntem
orfani, ci îl avem pe Dumnezeu de Tată și Biserica de mamă. Tatăl poartă grija
fiilor săi după har, iar mama îi naște, îi crește și-i hrănește euharistic. O
astfel de abordare a Simbolului de credință, devenit crez personal-comunitar
(Credeu), ne ajută pe toți să nu ne lăsăm amăgiți astăzi de ispita dezbinării
și fragmentării, de profeți mincinoși și confuzi, de mimarea retorică a
limbajului credinței, de mesianisme politice, economice sau culturale, de
antihriști care oferă pâine și circ, bani (mamona) și divertisment. Ardoarea
rugăciunii arhierești, reverberată astăzi, este pecete pe inima noastră. Cel
care S-a înălțat la cer întru slavă este Același cu Cel care S-a pogorât din
cer în chip smerit, iar rugăciunea lui arzătoare mai presus de fire ține în
unitate Biserica Sa prin care suntem urcați și noi în cer, în locașurile
Împărăției slavei Sale.
Autor:
Pr. Prof. Dr. Jan Nicolae – 01 Iunie 2025

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu