9-19 octombrie 2025
Vernisaj: 9 octombrie, ora 18
Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituție publică de interes
județean, care funcționează sub autoritatea Consiliului Județean Cluj, vă
invită să vizitați, în perioada 9-19 octombrie 2025, expoziția personală a
artistului Dumitru Ivan. Deschiderea oficială va avea loc joi, 9 octombrie
2025, de la ora 18. Curator: Iakob Attila.
Cele șase decenii de activitate artistică ale lui Dumitru
Ivan sunt metaforele unei vieții petrecute pe cele două maluri ale
Atlanticului, unde creația sa artistică a devenit nu numai mesagerul unui
spirit complex, ci și simbolul unei călătorii de viață. Născut la Sighișoara,
cu studii făcute la București, cu activitate didactică desfășurată la Cluj,
membru al comunității din New York, Dumitru Ivan devine un observator fin al
evoluțiilor artistice și culturale din Lumea Veche și din cea Nouă. Ca tânăr
absolvent al Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din București,
întră în contact cu lumea artiștilor plastici din România regimului comunist și
își începe activitatea într-un spațiu care îi va defini expresivitatea
artistică, dar care îl va împinge și spre a alege calea exilului, ca mulți
artiști ai vremii. În cele două decenii și jumătate petrecute în spațiul
artistic românesc, lucrările lui devin cunoscute, iar participarea la expoziții
de grup sau organizarea de expoziții personale îi confirmă nu numai talentul, ci
și validitatea perspectivei artistice. La Titograd, Berlin, Tel Aviv, Moscova
sau Bruxelles, lucrările lui sunt prezente în cadrul diverselor expoziții de
grup, permițând publicului european să îl cunoască. Expozițiile personale din
Cluj, Budapesta, Heildelberg, Strajitza, Balcic devin testamente ale unor
prezențe memorabile pentru iubitorii de artă și pentru criticii care îi laudă
nu numai agilitatea stilistică, ci și profunzimea cromatică, însoțită de o
complexitate a formelor transpuse pe pânză sau hârtie.
Drumul peste Atlantic îi va deschide noi orizonturi și
provocări. Peisajul social din Statele Unite reprezintă o nouă experiență, însă
evoluția artistică nu suferă de pe urma acestei schimbări, ba mai mult, devine
una mai profundă și ancorată în două lumi, unde evoluțiile artistice se mișcă
cu viteze diverse. Nu se observă o ruptură cu trecutul, ci mai mult o
consolidare a crezului artistic și a dorinței de a păstra valorile și spiritul într-un
spațiu marcat de o libertate de expresie mai mare decât cea cunoscută înainte.
Astfel Dumitru Ivan devine un pelerin între două
continente, două culturi și două geografii ale artei diferite, dar, în oarecare
măsură, conectate. Vechile teme abordate devin elementele unui patrimoniu
personal, iar noile abordări devin timbrul unui timp marcat de eterna
schimbare. Circul sau Vestigiile dacice, în oarecare măsură, sunt
cicluri de lucrări care devin elemente descriptive ale unei societăți marcate
de trecut și de o stare de spirit interpretabilă prin mai multe dimensiuni și
argumente personale, dar extensibilă la nivel universal. Ele sunt și teme care
descriu nu doar o stare creativă, ci și una socială, unde elementul central
devine reprezentativ social și individual. Natura statică, Florile
și Peisajele sunt cicluri care deschid calea spre un joc de forme și
culori, care, cu timpul, devin embleme ale creativității lui Dumitru Ivan.
Lumea peisajului devine pentru artist un spațiu al jocului cu formele și
culorile puternice și expresive. Suprafața de lucru se transformă într-un loc
unde echilibru cromatic și de forme este în armonie, iar mesajul devine parte
integrantă a creației. Spontaneitatea este aici elementul central al
lucrărilor, care, prin naturalețea abordării, se transformă în mesageri tăcuți
ai unor lumi reale și imaginare.
În contrast cu aceste lucrări, le regăsim pe cele din
ciclurile Trup feminin și Dans. Dinamica și vitalitatea
personajelor din aceste lucrări sunt mărturii ale unei viziuni unde omul nu
este subiectul unei lumi nemișcate, ci al uneia dinamice. Această lume, în
oarecare măsură, este și o reflexie a drumului parcurs pe harta fizică a lumii
de artist. Trupul feminin devine și el un element al tematicilor
abordate de artist, unde dinamismul devine elementul central al unei prezentări
tematice, care se transformă în marca artistică a lui Dumitru Ivan. Expoziția
din 2025, organizată la Muzeul de Artă din Cluj, abordează această temă într-o
formă reprezentativă pentru artist. Lucrările prezente pe simezele sălilor de
expoziție ne introduc într-o lume a formelor anatomice feminine aflate la
granița unei expresii simbolice și a unui realism dinamic accentuat și bazată
pe transpunerea unor dinamici ale mișcării corpului, care sugerează nu numai
vitalitate, ci și seninătate. Corpul feminin devine, prin aceste lucrări, nu
numai un element al unei expresivității artistice, ci și un mesager al unei
viziuni care pendulează între dorința de a arăta dinamism și de a oferi o
oarecare învăluire în mister. Acesta devine mai mult un instrument firav al
unor sentimente și mai puțin o prezentare brută a unei realități fizice.
Vizitatorul se transformă într-un călător pe un drum unde intuiția devine
principala armă a sa, iar lucrarea reprezintă instrumentul de interacțiune nu
numai cu publicul, ci și cu un univers
al simbolurilor și evoluțiilor personale. Culorile vii, liniile clare și
dinamismul mișcărilor sunt astfel un complex de elemente care marchează
lucrările și le transformă în structuri complexe ale unei interacțiuni
artist-public, puternice și autentice.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu