duminică, 31 mai 2015

Ioan Vasile Bota între culoare, metaforă şi suferinţă

Pe coperta de final a celei mai recente cărţi a poetului-pictor Ioan Vasile Bota, numită sugestiv „Vernisaj pe uliţa satului”, prozatorul Valeriu Sabău afirmă: „Existenţa lui Ioan Vasile Bota se sprijină pe doi piloni care nu pot fi lesne măcinaţi: culoare şi metaforă”. Eu aş mai adăuga şi multă suferinţă.
Absolvent al Universităţii Tehnice Petroşani în 1985, tânărul student pe atunci a fost snopit în bătaie de nişte ortaci de-a lui Cozma pentru că şi-a permis să cânte împreună cu alţi maramureşeni studenţi nişte cântece patriotice ardeleneşti! A rămas cu o semipareză pe care şi-o duce cu demnitate, munceşte ca un om sănătos şi mai şi pictează în timpul liber! Cu o singură mână! Asta spune mult despre caracterul celui născut în Ţara Lăpuşului. Îmi amintesc cu plăcere de celelalte două lansări ale Domniei sale „Viaţa de după virgulă” în 2001 şi  „Piramida din mugure” un an mai târziu. De fiecare dată ne-a făcut câte o surpriză imensă celor prezenţi: prima dată a venit sora lui, dăscăliţa, cu „cuconii” din Libotin îmbrăcaţi în portul popular al locului şi ne-au încântat asemeni rapsozilor Nicolae Piţiş şi Grigore Leşe. A doua oară a fost însoţit de Corul bărbătesc din Libotin care avea în formaţie octogenari asemenea lui „Moşu Vasile” (!), aşa se explică şi repertoriul deosebit.
Aşadar pentru poetul şi pictorul Ioan Vasile Bota „toate drumurile duc la…Libotin”mi-am zis şi nu am greşit deloc citindu-i poemele. Chiar şi acum este acolo, deoarece tatăl lui este grav bolnav iar noi îi dorim tocmai de Pogorârea Sfântului Duh, multă, multă sănătate.
Citindu-i poemele descoperi un Ioan Vasile Bota care are arealul propriu - satul lăpuşan dar aş pulsa şi aş spune un sat arhaic, cu reguli şi ierarhii, un sat al copilăriei fără griji majore: „aştept pe laiţă/pacea şi pe moşu Vasile/ce altădată/desena cu cârja în nisip/moşul ridica coasa satului/şi purta semne astrale/pe toate dealurile.” ( Coasa moşului Vasile ) sau  „Te uită Doamne/cum dispar cocorii,/mai las o doină/sub piatra morii” ( „Satul de daci” ).
Universul liric al poetului cuprinde iubirea de glie ( Satul de daci ), fiorul dragostei ( „Fiecare purtăm un nume”, „Înserare pe Tamisa”), credinţa în Creator ( „Vernisaj pe uliţa satului”, „Fereastra cerului”, „Clopotul de iarbă”, „Sete”, „Casa cu sfinţi”, „Vitraliu spart de fulger”, „Biserica de piatră”),  natura ( „Parcul Doamnei, „Octombrie sub nuci” ), moartea („Doi copaci”) şi bineînţeles culoarea văzută de un pictor autentic. Poezia lui Nuţu Bota este atât de densă în metaforă, atât de profundă încât nici nu ştiu la care versuri să mă opresc: „..e timpul să culeg vopsele/risipite-n porţii de cuci” ( Octombrie sub nuci ); „Ninge cu îngeri/peste ruga mamei/în Altar, Clopotul turlei/mângâie lemnul” ( Biserica ninsă ); „Mi-a tăiat amurgul/degetul inelar,/dar aveam în traistă/punctele cardinale/testamentul moşului Vasile/scris pe frontul de est” ( Ecoul de tun cântă septembrie ); „Picură răşina/din tâmpla de călugăr/se schimbă garda/cu fanfare de cuci -/Apăsătoare umbră,/în cufărul zeului/de tămâie” ( Pastel ); „din ea ieşeau trupuri/albe de plopi,/călcând drumul/pe care Dumnezeu păşeşte/de la Facerea Lumii” ( Pădurea de plopi ); Aici mi-am pierdut/ultimul dinte de lapte,/urcând pe muntele/cu litere slavone bunicul/citeşte abecedarul ca/pe un dinte de lapte” ( Muntele şi abecedarul ); „Călugărul lipeşte vitraliu/spart de fulger -/şi se roagă să trăiască culoarea” ( Vitraliu spart de fulger ); „Sfera ascunsă în Turn/aşteaptă travaliul/păpădiei - /cu arătătorul/afumat de umbră,/coboară făptura/la botezul celor Trei/Cercuri albe” ( Travaliul păpădiei ); „Urc şi cobor/alfa şi beta/între şi între/chemare şi disperare/Pasul îmi creşte/iepuri de casă/ajunge litera/la ospiciu fără să fie chemată” ( Alfa şi beta ); „S-a vărsat culoarea/peste cuvânt,/El, zugravul timpului,/care a fost, este/şi va fi -/Biserica cu uşa deschisă/apără naşterea tăcută -/E vernisaj pe uliţa satului.” ( Vernisaj pe uliţa satului ).
După cum se observă şi din lecturarea acestor versuri, poetul Ioan Vasile Bota a scris nu cu peniţa ci cu o pensulă fermecată! Şi doamne, ce frumos a zugrăvit în poemele sale: stările lui de nelinişte, uliţa Libotinului de odinioară, temerea de Dumnezeu şi de nepăsarea timpului, dragostea de natura şi curcubeul de culori care ne înconjoară! Trebuie doar să le vedem cu ochii minţii!
Am să închei cu acelaşi Valeriu Sabău: „Pentru pictorul-poet Bota, marile bulevarde ale metropolelor europene sunt mai înguste şi mai scurte decât uliţa satului natal, iar trăinicia Libotinului mai durabilă decât a celulelor Poeziei”.

                                                                                 Gelu Dragoş

                                                                     

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu