Vă mărturisesc că particip aici, zilnic, la atâtea evenimente culturale importante încât nu mai am efectiv timp să scriu despre ele. Și nu o fac pentru mine, ci pentru cititorul fidel, cititorul bun pe care sper că mi l-am format de când fac presă. Luna viitoare, în aprilie, se împlinesc 50 de ani de când am debutat cu cronică de teatru și film în revista “Viața studențească”. Și tot atunci, în revista “Amfiteatru”, am publicat prima mea recenzie la o carte. Carta se numea Critica rațiunii pure de Immanuel Kant. Era un eveniment editorial al epocii. Carta nu era accesibilă oricui. Dar redactorul șef, poetul Coman Șova, m-a ales pe mine să fac recenzia întrucât eram student la matematică, iar acest lucru îmi dădea prioritate, căci limbajul lui Kant era de natură filosofico-matematică. Aici mă bucur când descopăr critici care scriu despre Kant. Recent, a apărut o carte tocmai pe acest subiect, iar surpriza este capacitatea criticilor americani de a absorbi firesc cultura europeană. Dar despre acest subiect, altădată.
Acum vreau să vă scriu despre un alt mare eveniment cultural care se petrece anual în luna martie, luna marilor târguri de artă. Este vorba despre ABAA, frate cu ADAA, dar în loc de Dealers-ii artei plastice, acum este vorba despre Dealers-ii cărții vechi, despre un eveniment organizat de Antiquarian Booksllers’ Association of America. Altfel spus, este vorba despre sărbătoarea cărții de anticariat, a cărții rare. La acest mare târg, ce a a avut loc în același spațiu expozițional, Park Armory, au participat anticariate din toată lumea și din toate Statele Unite.
Nu se poate imagina frunmuseța cărții rare, care ilustrează istoria omenirii pe latura ei artistică întrucât este vorba despre cărți ilustrate, multe incunabule, și se poate spune că și ABAA este un eveniment de artă. Obiectul artistic este aici CARTEA. Cartea rară, cartea regilor, cartea oamenilor aleși. Și trebuie imediat spus că cei care s-au ocupat de -a lungul timpului de arhivarea acestor comori sunt evreii, ei au avut talentul să colecționeze, să conserve și să facă să circule aceste documente de aur ale omenirii.
Nu se poate imagina frunmuseța cărții rare, care ilustrează istoria omenirii pe latura ei artistică întrucât este vorba despre cărți ilustrate, multe incunabule, și se poate spune că și ABAA este un eveniment de artă. Obiectul artistic este aici CARTEA. Cartea rară, cartea regilor, cartea oamenilor aleși. Și trebuie imediat spus că cei care s-au ocupat de -a lungul timpului de arhivarea acestor comori sunt evreii, ei au avut talentul să colecționeze, să conserve și să facă să circule aceste documente de aur ale omenirii.
Și am admirat cărțile prezentate de Liber Antiquus, Antiquariat Botanicum, Natural History de la Rare Books Americana, ca și Rare Books de la Marilyn Braiterman din New York, Abby Schoolman Books, tot din New York, manuscrisele de la Buddenbrooks, minunile de la Bibliopatos, o carte rară a ediției parisiene Les Fleurs du mal de Charles Baudelaire, o ediție din 1785 a cărții Nunta lui Figaro de Beaumarchais, o carte despre Camus la Rare Books New York, cu celelbrele lui cărți alături, o carte cu un autograf al lui Celine, o ediție rară a cărții lui Cendras, Sfârșitul lumii, ediții fenomenale, bogat ilustrare, de diferite dimensiuni, variante ale lui Don Quijote, bijuterii de Hemingway, Kafka, Proust, Exupéry, René Char, Jean Cocteau, Paul Eluard, Malraux, Paul Valey, Pablo Neruda, Ubu Roi al lui Jarry, sau cărți de artă semnate de Picasso, Man Ray, Max Ernst, Marcel Duchamp, Le Corbusier, Ana Karenina a lui Tolstoi, ediția 1878, Moscova. Dar am fost și mai copleșit de ediția Proust a eseurilor John Ruskin. Și tot așa, sute de mii, milioane de cărți rare, imposibil de curprins cu mintea umană sau cu o viață de om.
De pildă, anticariatul Sokol din Londra, bogat în cărți unicat, expunea adevărate bijuterii pe hârtie, precum cărți ale autorilor antici Ammonius, Catullus, Cicero, Epictetus, Hippocrates, Martial, Pindarus, Quintilian, dar și ale sfinților care au preluat învățătura antică și au încreștinat-o, ca să spun așa, ediții teologice rare semnate de Saint Augustin, Thomas Aquinas, o Biblie de la 1636, epigramele lui Thomas Moore, cartea de curte a lui Baldassare Castiglione, zodiacul creștin al lui Jeremias Drexel, ca și hărțile rare ale episcopului John Leslie sau celebra Exercitia spiritvalia, de la 1605, a lui Ignatius de Loyola. Cea mai veche carte era de la 1505, apărută la Florența, e vorba de o seamă de epistole atribuite lui Hyppocrates, Diogenes și Brutus. Dar am atins și prima ediție de la 1556 a cărții Orlando furioso de Ludovico Ariosto. Iată o primă urmă interesantă a spiritualității umane: primele documente rare ale scrisului au fost cărți latine!
Evident, acest târg al cărții rare este ca un muzeu de antichități, afacerile fiind pe alt plan, fiindcă prețurile cărților le țin departe de noi. Numai lista de prețuri prezentată de Douglas Stewart Fine Books din Melbourne, Australia, bunăoară, ne indică pentru o carte de Tercero suma de 135 000 dolari, Jornada – 150 de mii, Figueroa – 100 de mii, Guzman – 60 de mii și tot așa, cea mai ieftină era o cartea a lui Scott, pe care am vrut s-o am, dar costa 2 750 dolari. Poate altă dată, în altă viață, voi fi înconjurat de astfel de cărți rare.
Evident, acest târg al cărții rare este ca un muzeu de antichități, afacerile fiind pe alt plan, fiindcă prețurile cărților le țin departe de noi. Numai lista de prețuri prezentată de Douglas Stewart Fine Books din Melbourne, Australia, bunăoară, ne indică pentru o carte de Tercero suma de 135 000 dolari, Jornada – 150 de mii, Figueroa – 100 de mii, Guzman – 60 de mii și tot așa, cea mai ieftină era o cartea a lui Scott, pe care am vrut s-o am, dar costa 2 750 dolari. Poate altă dată, în altă viață, voi fi înconjurat de astfel de cărți rare.
Grid Modorcea
Corespondență de la New York
Corespondență de la New York
Sursa: NapocaNews
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu