Scriitoarea ZENOVIA ZAMFIR este singura ,,vinovată", de
toate acestea, și iar mă simt obligat de a aduce, prin repetare, un cuvânt de
laudă, de apreciere sinceră, și de mare și frumoasă mulțumire pentru această
binecuvântare literară, primită cu ,,dedicație și iscălitură", din punctul
meu de vedere, lucru care îi sporește profunzimea și valoarea volumului. Le voi
așeza cu cinste, așa cum fac, cu fiecare volum primit cu ,,dedicație și
iscălitură", în colțul special pentru asemenea bucurii.
Despre ce este vorba? Haideți că vă spun. Din cele trei
volume dăruite, m-am oprit la: AMINTIRI
ALE MĂREȚIEI TRECUTULUI ÎNGROPAT DE VEACURI - COMUNA GLĂVILE, apărut la Editura Proșcoala, Râmnicu Vâlcea, 2020,
ISBN 978- 606-014-470-0, pag. 188, inclusiv, drept Anexă foto, câteva
minunate instantanee fotografice, din colecția personală a celor care s-au
ocupat de această carte - este vorba despre o ediție îngrijită de Constantin
Adrian CATANĂ, Maria Lica CATANĂ și Zenovia ZAMFIR - un om puternic, o femeie
foarte talentată și apreciată.
Îmi asum responsabilitatea vorbelor, cu atât mai mult cu
cât, pe distinsa doamnă Zenovia ZAMFIR, am avut bucuria și onoarea să o cunosc
personal, în cadrul Taberei literare ,,DE AMICITIAE", anul trecut (2019),
organizată la Batiz - Hunedoara, de către poeta Mariana MOGA. MULȚUMESC cerului
pentru această binecuvântare! Mai există oameni care te fac să îți ridici
pălăria în fața Domniilor lor, din respect profund.
Volumul, în sine, beneficiază de un cuvânt de deschidere a carții,
o prefață, sau mai degrabă o binecuvântare primită de la Părintele Episcop
MACARIE DRĂGOI, al Episcopiei Ortodoxe Române a Europei de Nord, (Stockholm, 1
septembrie 2020), numit CULCUȘUL UNUI
LEU SAU DESPRE OLTENIA RURALĂ A PĂRINTELUI MITROPOLIT BARTOLOMEU VALERIU ANANIA,
pag. 3-5, din care ,,spicuiesc" o idee, o frază, două: ,,Această monografie alcătuită cu multă
însuflețire de către distinsele cercetătoare vâlcene Maria Catană și Zenovia
Zamfir este dedicată satului natal al vrednicului de pomenire Mitropolit
Bartolomeu al Clujului, cel supranumit, pe bună dreptate 《Leul Ardealului》. Ar fi nedrept să fie trecute cu vederea originile sale din
Oltenia rurală și legăturile mai puțin știute cu această regiune din vremurile
pribegiilor sale. Dârzenia și buna îndrăzneală a Părintelui Bartolomeu Valeriu
Anania provin, fără urmă de îndoială, din bătătura casei părintești din
Glăvile, din Vâlcea centrală, satul descris în amănunt în cartea de față, unde
l-am însoțit și eu pe mentorul meu, odrăslit în acest străvechi ținut românesc", pag. 3.
O viziune extrem de frumoasă, de o sensibilitate aparte,
asupra satului - cel care dăinuie de/prin veacuri, cu bune și cu rele, cu soare
sau cu ploi - ne prezintă coautoarea Zenovia Zamfir: ,,Satul este patria poporului român din vremi imemoriabile. Aici suntem
acasă de la început de lume, în sat ieși din timp și istorie și intri în timpul
și istoria devenite veșnicie. Veacurile și sutele de generații au ctitorit
această matcă și vatră unde omul este cuprins de-o lăuntrică și tainică bucurie
și măreție”. (pag. 5).
Emoționează din toate punctele de vedere, indiferent din
care viziune am privi. Octavian Goga, spunea despre sat: ,,eu cred că mai întâi a fost satul și după aceea au venit dealurile din
jur, ca să păzească frumusețea asta", citat în volum la pag. 6. Satul
a dus dintotdeauna cununa veșniciei împământenită în vatra acestuia. Aici, în
satul românesc, viața de zi cu zi decurge din firescul cotidian, dar având mare
grijă ca totul să decurgă în limita normalității, a cutumelor scrise sau
nescrise, a spiritualității rurale deosebite - oameni harnici, muncitori, cu
frica lui Dumnezeu, păstrători a moștenirii lăsate din ,,tată-n fiu", fără
a fi alterate, distruse ori viciate într-o formă sau alta.
,,Satul a fost, de-a
lungul vremii preocupat de formarea omului interior în spiritul celor mai înalte
principii morale pe care le-a avut umanitatea, cele ale jertfei de sine din
iubire pentru aproape, ale răbdării îndelungi, ale îmbogățirii sufletești, ale
însetării după dreptate și adevăr. Satul românesc este vatra în care s-a
plămădit, s-a păstrat și s-a promovat conștiința națională, este un izvor al
obiceiurilor, menite să trezească în om dorul și dragul de viață, să aștearnă
pe chipul său un zâmbet luminos", pag. 6 - o altă perspectivă/viziune
asupra aceluiași sat tradițional, văzută din prisma unui trăitor care a
,,gustat" din bogăția și frumusețile interioare ale satului.
Aici, nimic nu este întâmplător, totul are un rost și este
rostit a merge așa, altfel de ar fi, s-ar ieși din cutume și ar fi contra
voinței lui, satului. Responsabilitatea unui astfel de act/gest creator al
identității este, fără doar și poate, una enormă, pentru că a scrie despre
locuri, fapte, oameni, istorie, tradiție este un lucru înălțător, bineplăcut
lui Dumnezeu, apreciat de comunitate și nu se poate scrie oricum sau oricând.
Satul își are timpul/vremea său/lui. Țăranul român a trăit în vreme, nu în
timp... ,,este vremea să....",
,,este vremea să...".
Acum... este vremea
lucrului, este vremea aratului, este vremea fânului, este vremea culesului.
Timpul pentru țăranul trăitor în satul românesc a fost doar o noțiune... ,,or veni și timpuri mai grele", ,,veni-or timpuri mai rele", ,,în alt timp oamenii erau mai săritori, se
ajutau, făceau clacă...", ,,trăim timpuri grele...", așa se punea
problema. Intre vreme și timp a fost mereu o diferență - vremea avea sensul
său, tot așa precum și timpul își avea rostul și înțelegerea sa.
Cine este, în fapt, Zenovia Zamfir? Un om simplu, modest,
sensibil, curajos, talentat și foarte bun păstrător al tradițiilor, mare
admirator și iubitor al obiceiurilor din întreaga țară, un promotor cultural de
excepție, din elita sau din ,,generația de aur", că se tot obișnuiește
folosirea acestei sintagme. Un simplu cetățean care face totul cu inima, din
inimă, neținând cont de nicio greutate sau opreliște care se poate ivi pe
traseul literar. Mă bucur că am cunoscut asemenea oameni, încărcați de bucurie
și mereu cu gândul la pacea, împlinirea, fericirea celor din jurul său.
,,A rânduit Bunul
Dumnezeu să văd lumina zilei în localitatea vâlceană Stănești, pe malul Cernei,
apă limpede și sclipitoare în razele soarelui de vară fierbinte, pe acele
meleaguri pe unde, odinioară își purtase pașii 《Vrednicul de pomenire, Patriarhul Justinian Marina》. De mai la deal și de peste deal, din Glăvile Vâlcii avea
să pornească în lume, la 21 martie 1921, Mitropolitul Bartolomeu Valeriu
Anania. Întâlnirea, comuniunea și colaborarea, prietenia și sprijinul reciproc
dintre cei doi mari ierarhi vâlceni a fost descrisă de cărturarii vremii ca
fiind una providențială. Mare bucurie, onoare și recunoștință pentru noi,
urmașii care călcăm cu smerenie, evlavie și recunoștință pe urmele marilor
înaintași", pag. 7.
Și o mare și binecuvântată cinste și mândrie, aș adăuga,
fără a greși, sau a călca în păcat, în acest context - cu atât mai mult,
responsabilitatea despre care vorbeam supra, confirmă spusele mele.
A purcede la întocmirea unei monografii este un lucru
înălțător, minunat și sunt convins că de-acolo, din ceruri, ați avut ajutorul
și sprijinul moral, pentru a putea începe, apoi a duce pe umeri și apoi,
finalizarea cu bucurie și veselie a muncii. Dimitrie Gusti, cel care a deschis
studiul și cercetarea sociologică la nivelul satului românesc, afirma că ,,este nevoie de o întreagă echipă de
specialiști, pe fiecare domeniu, atunci când începi să scrii o monografie",
(am citat din memorie!), dar la echipa cu care ați pornit demersurile, vreau să
ajung. În graiul locului există o vorbă, cum că ,,ce se aseamănă e adună",
care vi se potrivește de minune, pentru că nu poți porni, decât cu oameni
puternici, harnici, dăruiți cu talent și dar, talantul adică.
Astfel de oameni se caută o viață, și culmea, că se găsesc,
mai devreme sau mai târziu - iată, azi, aici, este vremea Voastră, a
Dumneavoastră, meșteri cărturari, care dăruiți și făuriți, cu ajutorul lui
Dumnezeu, minuni, din minunatul suflet ce-l aveți.
,,Comuna Glăvile, este
situată în partea central- estică județului Vâlcea, pe traseul șoselei de la
Râmnicu Vâlcea - Șirineasa - Drăgășani, printre dealuri acoperite de păduri,
livezi de pomi fructiferi și pășuni naturale ce încântă privirea călătorului",
pag. 7, ne este prezentată o situație generală a acestei comune - Glăvile, dar
se amintește, în continuare, despre faptul că și alți scriitori, ziariști au
scris despre aceste magnifice locuri, departe gândul de a fi ,,izolați de
lume", nici vorbă de așa ceva - este adus înspre laudă, jurnalistul Liviu
Popescu, cel care a scris în cotidianul Râmnicu Vâlcea Week, din 18 iunie 2019,
pag. 7.
Vorbeam despre echipa de coordonare a acestui volum, și
spuneam, (sper să nu par subiectiv!), despre Maria Lica CATANĂ, cea care a pus
,,umărul" dar și talentul în desfășurarea și cercetarea acestor sfinte
locuri - pline de istorie și spiritualitate înveșnicite în inimile trăitorilor
acestor locuri. Firesc, pun întrebarea, pertinentă, de altfel, cine este Maria
Lica CATANĂ?, cea care, din start, are din partea mea, un ,,bonus plus",
cunoscând-o pe doamna Zamfir.
Nu cred că Zenovia Zamfir ar fi pășit în acest drum, fără să
se asigure de talentul și harul scriitoricesc, al celor cu care pornește în
această universalitate sau spiritualitate livrescă. Zic...
,,A îngăduit Bunul
Dumnezeu ca împreună cu Maria CATANĂ, bibliotecar la Biblioteca Publică din
Glăvile să aprindem candela neuitării, marilor ierarhi, Justinian Patriarhul și
Bartolomeu Mitropolitul. ... Născută, crescută, educată pe aceste meleaguri de
doină și legendă, doamna Maria Catană a ales profesia de bibliotecar din
dragoste de locurile natale, pentru frumusețea profesiei de bibliotecar pe care
a realizat-o cu mult profesionalism și dăruire, pentru a fi în slujba
comunității și a promova valorile tradiționale și culturale din zona
binecuvântată de Dumnezeu de pe Valea Pesceanei", pag. 8-9.
A ,,organizat numeroase
activități dedicate portului tradițional, folclorului popular, simpozioane
dedicate personalității locale. A participat la concursuri populare cu formații
de dansuri din localitate și a obținut mai multe premii care au pus în valoare
tradițiile și obiceiurile satului românesc, a promovat costumul popular",
pag. 9, ajutată și sprijinită în demersul Domniei sale, de familie - soțul și
cei doi copii.
O activitate literară și culturală extraordinară, dar când
faci cu sufletul și cu inima, nicio greutate nu este prea grea, o duci și o
aduci, tocmai pentru valorificarea și tezaurizarea comorilor din lada de zestre
a neamului - iar acest lucru este o datorie morală a noastră, a tuturor
cetățenilor, care gândim și trăim în spirit pur și autentic românesc.
,,Trecerea la cele
veșnice a Părintelui Mitropolit Bartolomeu, a adus în activitatea doamnei Maria
Catană o responsabilitate imensă, aceea de a ține veșnic aprinsă făclia
neutării marelui ierarh. Din anul 2011, până în anul 2020 în fiecare lună
ianuarie și martie, la Glăvile s-au organizat activități culturale religioase
în memoria și spre aducerea aminte a marelui ierarh și cărturar Bartolomeu
Valeriu Anania. Deși nu a fost ușor, doamna Catană a vegheat ca Părintele
Mitropolit să fie cinstit cum se cuvine în locurile natale, locuri sfinte
pentru fiecare dintre noi", pag. 10.
Volumul este construit sub forma a 7 capitole
esențiale, valoroase și foarte frumos documentate.
In Capitolul 1, ni se prezintă date despre AȘEZAREA GEOGRAFICĂ, HOTARELE, VECINII ȘI
SUPRAFAȚA COMUNEI GLĂVILE. ,,În
cadrul marilor unități de relief ale țării, teritoriul comunei Glăvile face
parte din Podișul Getic, fiind situat în partea de nord-est a Olteniei, la vest
de Olt. Altitudinea medie a reliefului ce formează vatra satelor din comună
oscilează între 300-400 metri. ... Glăvile este o așezare tipic răsfirată,
fiind o zonă veche de locuire. Administrativ teritorială este comună din anul
1861, ca fiind veche obște teritorială, atestată documentar în secolul al
XVI-lea", pag. 13-14.
In Capitolul 2 - CADRUL NATURAL, pag. 17-30, ne sunt prezentate date despre Structura geologică, Relieful, Resursele
subsolului, Clima, rețeaua hidrografică, flora și fauna locului, Solurile și
Cadrul natural și perspectiva de
dezvoltare economică și socială a comunei Glăvile în interiorul acesteia.
,,Dealurile
au luat naștere pe fundul unei mări în care depunerile sedimentare aduse de
râurile montane au format straturi orizontale sau ușor aplecate - la suprafață
fiind alcătuite din roci moi, cuaternare", pag. 17. ,,După regimul climatic, relief și alți
factori fizico-geografici comuna Glăvile dispune de o rețea hidrografică bună.
Aceasta are o densitate medie de 0,40 kg/km2 și este drenată de pârâul Pesceana
și se varsă în Olt la Momotești Drăgășani", pag. 22. ,,În ce privește vegetația, de la început se
poate spune că toată suprafața comunei este bogată și variată. Bogăția sa
rezultă din mărimea și numărul plantelor existente pe o anumită suprafață și
din faptul că acoperă ca un covor întreg teritoriul", pag. 24.
Capitolul III este POPULAȚIA ȘI AȘEZĂRILE, pag. 31-66, iar eu mă voi opri asupra
subcapitolului III.6, AȘEZĂRILE OMENEȘTI,
,,datorită condițiilor naturale, favorabile
vieții omului sub toate aspectele, în partea superioară a pârâului Pesceana au
apărut de timpuriu și s-au dezvoltat încet, dar sigur cinci așezări umane ce
formează astăzi cinci sate componente ale comunei Glăvile - Aninoasa, Glăvile,
Jarostea, Olteanca și Voiculeasa. Toate cinci au constituit la organizarea
administrativ-teritorială a țării din anul 1968 actuala comună Glăvile",
pag. 36.
Și, evident, urmează detalii despre fiecare
sat, inclusiv cătunele care sunt parte componentă a acestei înfloritoare
comună. Urmează III.6.2. ISTORICUL
SATELOR, o cercetare în profunzime din toate punctele, mai ales cel
istoric. Din adânc de suflet, VĂ FELICIT, dragi autori, pentru exemplul muncii
dumneavoastră, una de Sisif - pentru descoperirea și promovarea satului
tradițional românesc. Sunt prea mic pentru a face propuneri, dar meritul
dumneavoastră este unul extrem de valoros. Dacă nu aici pe pământ, desigur
plata dumneavoastră este prin răsplătirea de la Bunul Dumnezeu, cu care, sunt
convins, că ați început această muncă. Felicitări!
Și, bucuria mea.... toponimia locului, și
recunosc faptul că lucrarea mea de licență pe acest segment am făcut-o -
TOPONIMIA SATULUI CHIUZBAIA... Doamne cum au trecut anii!? Și cum am trecut
noi!? Am citit cu interes și cu drag acest reper al monografiei: ,,Prin bogăția și varietatea ce au denumirile
satelor cu ulițele și cătunele lor, toponimia este un punct despre care se
poate vorbi mult și ușor, deoarece toate denumirile sunt vechi, legate de
aspectul natural al locului, sau economic datorită activității omului, sunt
ușor explicabile și bine cunoscute de către săteni", pag. 56. Sunt
convins că fiecare loc/toponim are o însemnătate deosebită, aparte pentru
locuitorii comunei, chiar repere de orientare, în cel mai departe caz.
Capitolul IV - ECONOMIA ȘI ACTIVITATEA ECONOMICĂ A COMUNEI GLĂVILE, pag. 67- 78.
,,Din activitatea predominantă și
tradițională a tuturor locuitorilor din comuna Glăvile reiese, clar, caracterul
economic al acesteia, care este pur agrar", pag. 67. ,,Activitățile economice cu caracter industrial
în satele comunei Glăvile sunt minore și cu o pondere mică la veniturile din
bugetul local și în captarea forței de muncă. Acestea sunt reprezentate în
prezent prin unități de prelucrarea lemnului, ateliere de tâmplărie, atelier de
fierărit căruțe, potcovitul animalelor", pag. 72.
Urmează aspecte privind Comerțul, Căile de comunicație, Activitatea financiară - ne oferă
date interesante, dovadă că la elaborarea acestui volum, la cercetarea și
studierea monografică a localității s-a depus efort, suflet, dragoste, pasiune
și nu în ultimul rând talentul coautorilor.
Capitolul V, ADMINISTRAȚIA, CULTURA, ÎNVĂȚĂMÂNTUL, SĂNĂTATEA, pag. 79-102. SITUATIA ADMINISTRATIVĂ, pag. 79-80,
,,În actuala formă de organizare
administrativă, comuna este constituită în anul 1968, în uma organizării
administrativ-teritoriale a țării. S-a constituit o singură comună prin
contopirea celor două comune - Glăvile și Olteanca", pag. 79. Cât
privește ÎNVĂȚĂMÂNTUL, ,,este foarte bine dezvoltat și se desfășoară
permanent la un nivel ridicat. Baza sa materială se compune din șapte localuri
de școală, din care șase sunt folosite, cel de-al șaptelea se găsește în satul
Jarostea, dar nu este folosit din cauza lipsei de copii", pag. 81.
Pentru respectul cuvenit dascălului, autorii
ne prezintă inclusiv o situație a cadrelor din comuna Glăvile, de-a lungul
timpului. Bravo, oameni de suflet al acestor meleaguri, răsplătiți să fiți, așa
cât se cuvine. Și, meritați mult, foarte mult, deși nu pentru răsplată ați
acceptat această minunată provocare.
O activitate culturală intensă cu oameni mari
iubitori ai tradițiilor strămoșești. O implicare masivă observ și la nivelul
Consiliului local și al Primăriei, inclusiv a locuitorilor. ,,Căminul cultural din satul Glăvile dispune
de o construcție cu două nivele, parter plus etaj. Este dotat cu o sală de
spectacole cu 300 de locuri, sală proiecție cinema, sală bibliotecă,
sală-muzeu, sală-atelier foto, birou-director, magazii cu material artistic,
sală discotecă", pag. 88-89.
Încă un aspect de o sensibilitate aparte,
trebuie amintit aici - Cultul religios:
,,Din punct de vedere al cultului
religios, de la început se poate spune că toți sătenii din cele cinci sate ale
comunei aparțin cultului religios ortodox. Pentru practicarea lui, în comună
sunt nouă biserici, din care în satul Olteanca - cinci, Jarostea - una,
Aninoasa - una, Glăvile - una și un schit", pag. 90. Doamne ajută să
fie bine! Doamne ajută să fiți sănătoși și fericiți, să apărați Sfânta și
strămoșeasca biserică ortodoxă.
Capitolul VI - MANIFESTĂRI, TRADIȚII ȘI OBICEIURI, pag. 103-114. ,,Obiceiurile și superstițiile sunt legate de
momentele principale ale vieții omului: nașterea, căsătoria și moartea, de
munca lui, de relațiile cu semenii. Unele din acestea sunt interdicții cu
caracter medical codificat de religie, altele lipsite de noimă și izvorâte din
ignoranță. Ni se oferă date privind nașterea și botezul”, (pag. 103-105). Nunta (pag. 105-111), cu Fedeleșul, făcutul ,,unui
brad cu flori de hârtie colorată, nuci și mere, iar în varf se punea un măr cu
o batistă. Bradul este simbolul tinereții veșnice, iar merele și colacii
reprezintă belșug și rodnicie", pag. 106. Udatul, este alt ritual din
ceremonialul nunții. ,,În dimineața
nunții, mireasa se duce 《la udat 》, cu domnișoara de onoare și cu băiatul cu bradul, plus prieteni", pag. 107. Se caută a treia fântână de
la casa miresei, dinspre răsărit. Un ritual extraordinar cu valențe
ritualico-magice menite să aducă noroc, belșug, rod, prosperitate în casa și
familia proaspăt intemeiată.
Aș vrea să știu, clar, din curiozitate, dacă
și azi, în acest secol (XXI) se mai practică ritualul. Cine știe când pașii
tradițiilor se intersectează, fie la Glăvile, fie aici la noi, în Maramureș.
Doamne ajută să se întâmple cum gândim! Gătitul
miresei sau Bărbieritul mirelui
momente ,,mult-așteptate în derularea
tradițiilor de nuntă oltenească", pag. 108. Obiceiuri și tradiții
extraordinare, menite să inițieze mirele și mireasa, și să îi ajute să se
integreze în noul statut - cel de soț și soție, de bărbat și femeie, niciodată
prunc sau fată.
Înmormântarea, pag. 111- 113, este percepută o ,,mare călătorie", ca o ,,mare
trecere", pag. 111. ,,Plângerea
morților (jelirea), întâlnită sub o formă sau alta la toate popoarele lumii, nu
este numai expresia spontană a durerii, ci are și un caracter îndatinat,
presupune îndeplinirea unei obligați sociale", pag. 112.
Capitolul VII, este dedicat în exclusivitate
spirituală VREDNICUL DE POMENIRE VALERIU
BARTOLOMEU ANANIA. SATUL, STRĂVECHE VATRĂ DE CULTURĂ ȘI CIVILIIZAȚIE. ,,Suntem și vom fi dintotdeauna neam de
țărani. De aceea, destinul nostru ca neam, ca putere culturală, atârnă de
cantitatea de aur curat ce se află în sufletul țaranului - creatorul și
păstrătorul culturii populare, centru generator, binecuvântat și rodnic",
pag. 115, citat ce stă la loc de cinste, rostit de către Lucian Blaga.
O lucrare monumentală, care stă mărturie
asupra destinului țaranului român, asupra istoriei și spiritualității acestor
dumnezeiești locuri. ,,Matcă de tradiție
și valori, satul constituie din îndepărtate timpuri ale istoriei, vatra cea mai
autentică de viețuire ale neamului nostru", pag. 122.
Alte repere extrem de interesante, ne sunt
prezentate drept pași ai devenirii spirituale, ale Mitropolitul Bartolomeu Anania, un cărturar al Ardealului, un Tablou biografic, date privind Zestrea literară - fiind dramaturg,
poet, prozator, romancier și eseist.
Din Predica
Preafericitului Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, pag. 125-128,
un cuvânt de laudă și bunăînvățătură, nici nu știu la ce să mă opresc,
toate/totul fiind o adevărată lecție de spiritualitate. ,,Pentru lumina aceasta pe care Arhiepiscopul și Mitropolitul Bartolomeu
o lasă acum moștenire Bisericii și poporului român cu profundă recunoștință și
prețuire, ierarhi, cler și popor ne rugăm lui Dumnezeu, părintelui luminilor,
ca să așeze sufletul său în lumina neînserată a Împărăției și în pacea
netulburată a Împărăției Preasfințitului, în fericirea vieții cerești, unde
drepții ca luminătorii vor străluci. Veșnica lui pomenire din neam în neam!",
pag. 128.
Simpozionul dedicat
Patriarhului Justinian Marina, pag. 132-133, Memorialul Bartolomeu Anania în Arhiepiscopia Râmnicului, pag.
134-135, Slujba de pomenire și evocări
ale Mitropolitului Bartolomeu Anania în satul natal, pag. 135-136, A IX-a ediție a Memorialului Bartolomeu
Valeriu Anania, pag. 136-137, 91 de
ani de la nașterea marelui ierarh și scriitor român Bartolomeu Valeriu Anania,
pag. 137- 138, Bartolomeu Valeriu Anania,
arhiepiscopul venerat de sătenii din Glăvile, pag. 138-139, sunt doar
câteva repere ale spiritualității noastre românești, dedicate și oferite IN
MEMORIAM, acestui mare om al ortodoxiei, care l-a avut B.O.R., aspecte care
rotunjesc zestrea și valoarea acestui volum monografic, biografic, spiritual.
Voi finaliza acestea, deși îmi vine greu să mă
despart de o astfel de comoară, citându-l, din volum, pe Aristotel Bunescu, din
JURNAL DE ALERTĂ LA BREAZA. DESPRE
MITROPOLITUL BARTOLOMEU ANANIA, care își termină eseul cu versurile
poetului Anania:
,,Și-ncălțându-Te-n
sandale,
să pornești pe drum
stelar,
într-al slovelor
chenar
eu opri-Te-voi din
cale
și-n minunea vrerii
Tale,
Te-oi sorbi dintr-un
pahar", pag. 157.
Recunoștință, vrednicie, lucruri mărețe,
bineplăcute lui Dumnezeu, răsplată înmiită, pe drumurile vieții - asta sunteți
dragi coautori, niciunul mai sus sau mai prejos de altul. Binecuvântat fie
ceasul începerii acestei magistrale și monumentale munci, iar rezultatul, unul
pe măsură, binecuvântat și pomenit, cum zice rugăciunea, ,,din neam în
neam!".
Un reper cultural, literar, spiritual ce stă
mărturie vredniciei muncii dumneavoastră, care, sunt convins, va fi un punct
pornire pentru importante lucrări de licențe și lucrări de master.
Felicitări pentru truda și osteneală dumneavoastră, și
dați-mi voie, așa ca în final, să spun că m-am simțit un pic oltean, fiu al
acestor locuri binecuvântate, și vă mulțumesc din suflet pentru prietenia și
oportunitatea de-a fi unul care recenzează volumul.
Cu respectul și prețuirea ce vi se cuvin...
Doamne ajută să fie bine... PAX VOBISCUM
(lat. PACEA FIE CU VOI!)
Chiuzbaia, 25 noiembrie 2020 - Vasile BELE:
- membru al Ligii
Scriitorilor Români, filiala Cluj-Napoca;
- membru al Asociației
Scriitorilor din Baia Mare;
- membru al Cenaclului
Literar ,,NICHITA STĂNESCU", aparținător Centrului Cultural din M.A.I.;
- membru al Cenaclului
literar, ,,PETRE DULFU", din comuna Satulung (MM).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu