luni, 30 noiembrie 2020

ANTOLOGIE DE TEXTE. RECENZII DE CĂRȚI – PERSONALITĂȚI ALE LITERATURII CONTEMPORANE. SINCERUS VERBA.

CUVÂNT DE ÎNTÂMPINARE…

Antologie de texte. Recenzii de cărți, volumul 2 sau Literatura merge mai departe, chiar dacă este pandemie...

Dragi prieteni, cu o echipă așa puternică (iertare pentru modestia mea!), deja suntem la volumul 2.Un lucru minunat. Știți că am demarat cu acest proiect, în luna noiembrie, la început de lună, și uite că este luna pe sfârșit, și noi, am făcut un pas uriaș.

În volumul întâi, sunt cuprinși foarte mulți poeți pe care am avut bucuria să îi cunosc personal. I-am cunoscut inclusiv în TABĂRA DE LITERATURĂ de la SĂCELE-BRAȘOV. Oameni talentați și foarte valoroși. Continuăm în același stil sau spirit literar, pentru că așa ne-am propus. De această dată avem incluși alte nume de referință, ale literaturii.

În ordinea includerii în volumul 2, în funcție de criteriul alfabetic, vorba fârtatului Vasile Bele - ,,prim coordonator” al acestei antologii, ,,pentru a elimina orice fel de comentarii”, aceștia sunt:

- Gavril BABICIU, (colonel în rezervă), cu volumul 7, din ȘIȘEȘTI – VATRĂ STRĂBUNĂ, o monografie extraordinară a localității ȘIȘEȘTI, comuna înfloritoare cu oameni harnici, mari patrioți – demni urmași ai lui Vasile Lucaciu – oameni cu frică de Dumnezeu, adevărați păstrători ai tradițiilor și folclorului din zonă.

- Mioara BACIU – o poetă foarte talentată, apare în acest volum cu ,,PE POTECILE GÂNDULUI/SUI SENTIERI DEL PENSIERO (it.)” sau    Împreună cu poeta MIOARA BACIU - PE POTECILE GÂNDULUI...

- poetului Nicolae BĂLȚESCU, îi face recenzia de carte profesorul Gelu DRAGOȘ, iar prin acestea, zic eu, am depășit granițele naționale, și suntem chiar internaționali. Nu-i așa? Nu îl cunosc și nu am avut ocazia să ne întâlnim deocamdată. Poate Bunul Dumnezeu a învrednici vremuri mai bune să ne putem întâlni la lansări de carte, în tabere de literatură, să ne cunoaștem mai bine.

- despre coordonatorul acestui proiect, Vasile BELE, nu mai este cazul să fac nicio rostire. El ne ajută și ne susține în plan literar. Ne promovează și ne apreciază. El este în adevăratul sens al cuvântului ,,înainte-mergătorul” nostru. Personal, îi MULȚUMESC pentru toată susținerea de care m-am bucurat în fața unui asemenea OM. MULȚUMESC, FÂRTATE!

- poeta și profesoara Mariana BENDOU – scrie tare frumos. Nu o cunosc personal, dar mi-a vorbit fârtatul Vasile Bele, despre ea, și dacă nu mă înșel, a organizat un mare festival la Onești-Bacău, acolo unde a fost invitat și Vasile Bele. Felicit pe toți cei care se implică în organizarea unor astfel de evenimente. Ne bucurăm că este alături de noi, în echipa celor din volumul 2.

- Viorel BIRTU PÂRĂIANU, un poet valoros, este prezent și dumnealui în acest volum. Are cărți editate și tipărite, și îl văd pe rețelele de socializare, cu poezii interesante și foarte frumoase. Mie îmi place cum scrie! Îl felicit și îl apreciez!

- poetul Emil I. BOZGA – un român de-al nostru, dar stabilit în Spania, apare cu o prefața la volumul de debut. Are o poezie cu rimă, ușor de citit. Îl știu din aparițiile în reviste sau antologii. Și pe el îl susține și îl apreciază fârtatul Vasile Bele, chiar dacă el este deja stabilit (cred, definitiv!) acolo, în Spania. Și iar ne putem mândri că am trecut granița națională a literaturii de bună calitate. Deja este al doilea prieten care ne dă această notă.

- poetul Grigoraș CIOCAN, maramureșean de-al nostru este la al treilea volum de versuri. Nu de multă vreme am fost la o lansare, acolo, la dumnealui acasă, în comuna Vima Mică,împreună cu oficialitățile locale și cu mai mulți prieteni și colegi poeți. Îl felicit pentru întreaga lui muncă în plan literar. Prietene drag, tu ești cuprins și în volumul întâi, iar acest lucru este o dovadă clară a susținerii și aprecierii noastre. Doamne ajută!

- în ordinea din volum, eu - poetul popular Nelu DANCI - sunt cel care urmează, dar despre mine nu voi spune nimic. Îi voi lăsa pe ceilalți să sepronunțe asupra poeziilor mele. Sincer, eu le scriu cu inima și din inimă. Simplu și concret, zice și fârtatul Vaile Bele, într-o prefață la o carte, și are dreptate. Voi mulțumi celor doi coordonatori pentru faptul că m-au implicat și pe mine în acest proiect cultural, despre care scriu. Și eu apar și în primul volum. Este o onoare și o mare bucurie. Ridic pălăria în fața Dumneavoastră, prieteni dragi

- poeta și interpreta de muzică populară Florentina DANU, este prezentă și în acest volum și în primul volum. Este o femeie frumoasă, talentată. Este o scriitoare ambițioasă și valoroasă. Am cunoscut-o personal, pentru că am fost invitat la Săcele-Brașov, acolo unde doamna Florentina Danu a organizat tabăra. Este o foarte bună organizatoare, un motiv în plus de a o felicita. La Săcele-Brașov, totul a fost minunat – organizare, implicare, poeți minunați și talentați, ,,spuma din literatură”, adică cei mai buni, nu-i așa, fârtate?

- o dovadă că promovăm tinerii cu talent, este și prezența în acest volum a tânărului și talentatului autor Florin DRAGOMIR din Șișești – Maramureș. Apare inclus și în volumul întâi. Din punctul meu de vedere, în ceea ce privește poeziile care le scrie, acest tânăr autor de versuri, are potențial și are curajul de a spune ce are pe suflet – curat, simplu, elegant. Eu, îl apreciez, îl susțin și îl felicit pentru ambiția lui, pentru talentul lui. Nu mă rabd să nu spun că este un tânăr care are valoare și în arta cântatului. Este înzestrat cu ovoce frumoasă. Bravo, tinere, autor! Felicitări!

- profesorul Gelu DRAGOȘ – un om din elita literaturii, coordonator al acestui volum, în acest proiect, am numai cuvinte de apreciere și laudă. Mă bucur că fac parte dintr-o asemenea echipă și vă mulțumesc pentru că mi-ați dat șansa de a fi în aceeași echipă. Colaborarea cu profesorul Gelu Dragoș, cu scriitorul Vasile Bele, sunt convins că va continua. Simt că suntem o echipă harnică și puternică, iar împreună facem lucruri frumoase. Doamne ajută să fie bine! Mulțumesc domnule profesor…

- pe Angela DUMBRAVĂ – nu o cunosc personal, dar mi-a împrumutat fârtatul Vasile Bele, două din volumele ei. Scrie foarte frumos. Se vede că are experiența scrisului și a vorbitului. Doamna Angela Dumbravă a fost câțiva zeci de ani educatoare, iar proza scrisă este minunată. Emoțiile și bucuriile unui profesor – respect suprem, pentru asemenea oameni. Stimă pentru toți cei care îmbrățișează această nobilă meserie. Clar, că este parte din această echipă, din acest proiect. Mulțumim!

- Lăcrămioara ELEFTERIU, o poetă minunată, din Babadag, scrie cu talent. Are o poezie frumoasă. Am citit doar poeziile care apar în acest proiect literar și m-au încântat. Îmi place cum scrie! Ne asemănăm! Adică, suntem începători în scris. Cel puțin așa am înțeles eu! Doamna Lăcrămioara Elefteriu dacă greșesc, scuze! Dar, am înțeles că sunteți la a doua carte. Scrieți tare frumos. Ar fi o mare bucurie să ajungeți, cu toții, și prin Maramureș. Cine știe! Poate într-o tabără literară, pe care avem de gând să o organizăm! Doamne ajută, așa să fie.

- nici pe Camelia FLORESCU  nu  am avut  ocazia să o cunosc! Dar uite că am ocazia să scriu câteva rânduri. Am citit recenzia de carte făcută de prof. Gelu Dragoș, și am aflat lucruri frumoase, deosebite. Este și poetă, este și artistă – o interpretă cu o voce minunată! O felicit și o așteptăm să ajungă și la noi, în Maramureș. Doamne ajută!

- poeta populară Marița GRIGOR – din Chiuzbaia – Maramureș, scrie tare frumos. Se vede că are talent și har. Cântă frumos cântece populare, doine, cântări bisericești. Scrie poezie populară frumoasă. Am avut ocazia să o cunosc personal. Ba ne-am și vizitat! A fost o onoare să o primesc la noi acasă. O femeie sensibilă și o foarte bună cunoscătoare a folclorului și a tradițiilor. Citiți-i poezia și-o să îmi dați dreptate. Să nu uit – ea apare și în volumul întâi al acestei antologii. Vă felicit și vă doresc sănătate.

- Paulina GEORGESCU – o poeta și o prozatoare minunată. Am cunoscut-o la Săcele-Brașov. Am și primit cărți de la doamna Paulina Georgescu. Am făcut schimb de cărți acolo, la Săcele. Mulțumesc pentru invitație poetei Florentina Danu. Mulțumesc poetei și prozatoarei Paulina Georgescu, pentru cadourile primite. Vă așteptăm prin Maramureș, cu lansările de carte, să facem schimb literar. Va fi mereu o bucurie să vă revăd. Am citit cu interes romanul dumneavoastră. Este foarte interesant. Propoziții simple! Un roman tare frumos și foarte ușor de citit. Succes pe mai departe!

- tot maramureșean de-al nostru este și Ioan METEȘ MORAR CHELINȚANU, și el mebru în Asociația Scriitorilor și un poet care frecventează ședințele de Cenaclu. Aici l-am și cunoscurt – la ședința de Cenaclu. Este un patriot și un îndrăgostit de poezie. I-am văzut comentariile făcute în cadrul ședințelor de cenaclu, (pentru că am fost la mai multe ședințe) și mi se pare că este obiectiv și sincer. Încă nu i-am citit niciun volum de versuri dar am văzut din referințele scrise că are mai multe volume de poezii, proză. Îl felicit pentru întreaga activitate în plan literar. Despre poetul Ioan Meteș Morar Chelințanu (din Chelința) au scris și prof. Gelu Dragoș și fârtatul Vasile Bele. Fiecare au scris frumos, iar asta înseamnă că are valoare și că este apreciat. Doamne ajută, să fie bine, să fim sănătoși, să ne mai putem întâlni la ședințele de Cenaclu…

- scriitoarea Olimpia MUREȘAN, profesoară și doamna preoteasă, este foarte harnică și foarte talentată. Am avut bucuria să o cunosc personal și mereu va fi o mare bucurie să ne vedem. Am cunoscut-o la ședințele de Cenaclu literar în Baia Mare, apoi ne-am întâlnit la Ulmeni, la un festival al cărții. De fiecare dată am rămas plăcut impresionat de talentul doamnei preotese. Are har și scrie tare frumos, despre autori și cărțile lor. A scris și despre mine adevăr adevărat. Și îi mulțumesc pentru toată prietenia literară. Abia aștept să se redeschiă ședințele de cenaclu să ne putem întruni iar… Doamne ajută să fie bine! Mulțumesc doamna Olimpia Mureșan și am tot respectul pentru dumneavoastră. Să aveți sănătate și multă putere în continuare! Doamna Olimpia Mureșan apare și în primul volum și ne bucurăm că este și în acesta.

- poeta Nastasica POPA, este o altă poeta care scrie frumos, cuprinsă în acest volum de antologie. Am citit ce a scris fârtatul VASILE BELE, despre ea. Apoi, i-am citit poeziile care sunt cuprinse în acest volum. Are har și o așteptăm în tabăra literară, atunci când o vom organiza, sperăm, în anul viitor. Mulțumim că ați ales să faceți parte din echipa noastră. Doamne ajută!

- Valer POPEAN – un poet din Târnăveni (Mureș), l-am cunoscut la Săcele. Un om înalt, ca și un militar, și foarte talentat. Știu despre el că a primit la o ședințșă de Cenaclu literar la Cluj – o medalie. Am văzut și pe facebook – VIRTUTEA LITERARĂ – pentru toată activitatea literară. Îl felicit și îi doresc succes mai departe. Am călătorit dinspre Săcele, spre Mureș, împreună. La întoarcere. Mi-am dat seama că este un om calculat, harnic și talentat. Ca de obicei, închei, cu o invitație la Baia Mare. Deși ne-am mai întâlnit chiar aici la Baia Mare, la o ședință de Cenaclu.

- Liliana ROIBU – o poetă tare frumoasă, și foarte talentată. Nu o cunosc personal. Dar am povestit despre ea cu fârtatul Vasile Bele. Mi-a spus lucruri tare frumoase. Este și interpretă de muzică populară, este și o poetă minunată, este și dascăl. Are copii pe care îi susține, îi încurajează. Felicitările mele pentru toată munca depusă în folosul literaturii și al folclorului. Vă așteptăm și în Baia Mare. Doamne ajută!

- poetul Ionel SIMA – pe vremea când scriu toate acestea, deja și-a început călătoria spre cer. Să îl ierte Dumnezeu! Un poet talentat, care a participat și în 2019 la Chiuzbaia, atunci când am organizat un festival al cărții. Festival este un cuvânt prea mare, dar totul a fost foarte frumos – multă lume, mulți interpreți de muzică populară, dansatori, ansambluri folclorice de copii cu dansuri populare. Am scris la vremea respectivă despre toate acestea, nu le mai repet. Atunci l-am cunoscut față în față. Nici nu a mai apucat să se bucure de această antologie pe care știu că o aștepta. DRUM LIN, POET MINUNAT! Promitem să nu te uităm!

- poetul Arpad TOTH, este următorul în ordinea alfabetică. Am primit un volum de poezii de la dumnealui, la Săcele. Vedeți câtă bucurie a adus acest festival!? Bravo celor care fac asemenea acțiuni. Un poet talentat, pădurar de meserie, care scrie cum simte – cu sufletul. Mă bucur că am cunoscut asemenea oameni din elita literaturii contemporane. Doamne ajută!

- scriitoarea Zenovia ZAMFIR – este cu totul specială! Ea, este cea care încheie seria celor 25 de autori și 25 de cărți, recenzate și adunate, în această carte. Doamna Zenovia Zamfir a scris o monografie a comunei Glăvile,foarte interesantă, și frumoasă. Nu a fost singură în acest proiect. A mai avut ajutoare. Felicit întreaga echipă care a scris și a cercetat această zonă folclorică. În plus, din volum, aflăm, date extrem de sensibile despre Arhiepiscopul Bartolomeu Valeriu Anania – vrednicul de pomenire.

Prefața cărții este scrisă de către doamna prof. Carmen DĂRĂBUȘ. I-am mulțumit toți din echipa de coordonare, dar o fac și eu în nume personal. Vă mulțumim pentru cuvintele frumoase la adresa noastră. Să vă dea Dumnezeu sănătate și putere. Vă așteptăm la lansarea volumului, dacă ne-or fi permise aceste activități culturale. Sperăm. Cu respect…

În partea a doua din această ANTOLOGIE DE TEXTE. RECENZII DE CĂRȚI – PERSONALITĂȚI ALE LITERATURII CONTEMPORANE. SINCERUS VERBA. VOL. 2, sunt prinși IN MEMORIAM – Ioan VOICU, cel care a scris balada foarte îndrăgită RĂU MĂ DOR, OCHII, MĂ DOR, iar acest lucru s-a făcut prin tragere la sorți, pentru că lista, din păcate, este mult mai lungă. Respectul și stima se cuvine tuturor! Fie iertați! Uite că putem include, din acest punct de vedere, încă un nume de referință – poetul IONEL SIMA – cel care nu a mai apucat să vadă ieșită de la tipar această antologie.

Tot prin tragere la sorți s-a stabilit includerea recenziilor făcute la ANTOLOGIILE STARPRESS, coord. Ligya DIACONESCU – o prietenă a Maramureșului și a maramureșenilor. Mai există un articol-recenzie despre REVISTA FREAMĂT – care aparține Ligii Scriitorilor Români, filiala Maramureș. Și o recenzie făcută de prof. univ. dr. DELIA MUNTEAN – la ANTOLOGIA DE POEZIE ȘI PROZĂ. OPREȘTE-MĂ, LA TINE, MARAMUREȘ! OPREȘTE-MĂ, ÎN TINE, ANOTIMP!, unde coordonatorii suntem tot noi – prof. Gelu DRAGOȘ, subsemnatul și Vasile BELE – o recenzie care a fost publicată și în revista NORD LITERAR.

Mulțumim tuturor pentru că sunt în echipa noastră. Așteptăm, să fie bine în lume și în țară. Așteptăm alte vremuri, și, deja începem munca pentru volumul 3. DOAMNE AJUTĂ! Sigur vă aducem noutăți! Sperăm ca Moș Crăciun să fie darnic și să ne iasă de sub tipar cel puțin primul volum. Respect tuturor…

Poet popular NELU DANCI

29 noiembrie 2020 – PLOPIȘ - MARAMUREȘ