CĂUTĂRI PRIN CUVÂNT.
ANTOLOGIE DE POEZIE ȘI PROZĂ. OPREȘTE-MĂ, LA TINE, MARAMUREȘ! OPREȘTE-MĂ,
ÎN TINE, ANOTIMP!
(autor prof. univ. dr. Delia MUNTEANU)
Fac
casă bună în prezenta antologie pastelul, acrostihul, parodia, haikuul, poezia
de substanță religioasă, lirica pentru copii, balada, orația de nuntă, elegia
(în primele trei sferturi din economia
volumului) cu eseul, aforismul, cronica de carte, povestirea, legenda
(în ultimul pătrar). Stau la aceeași masă și își destăinuie trăirile –
îmbrăcându-le în cuvânt și în imagine, fiecare după puterile sale – iubitori ai
frumosului artistic din toate regiunile țării (câțiva sunt și din diaspora).
Dintre autorii
antologați, o parte au deja cărți semnate individual ori sunt cuprinși în
volume colective. Au participat la festivaluri de literatură, colaborează la
presa culturală din țară și din străinătate, au – vorba lui Ion Burnar – câte o
„traistă de premii”, acordate la concursuri naționale și internaționale, de
către reviste și edituri. Le sunt traduse creațiile în alte limbi. Sunt membri
ai unor asociații ale scriitorilor.
Își postează
consecvent lucrările în mediul online. Unii au plecat între timp, neapucând să
vadă tipărită antologia (Ioan Voicu), alții – elevi ori studenți – își caută
locul în lumea literelor. Profesiile lor sunt dintre cele mai felurite:
farmacist, ofițer, pictor, trompetist, dirijor, inginer, mecanic, strungar,
teolog, învățător, profesor, jurnalist, conservator-restaurator, economist,
interpret de muzică populară, comandor de aviație...
E
semn că nevoia de împărtășire adună oamenii. Că nu întâmplător se întâlnește om
cu om pe aceeași cărare. De data aceasta, reuniunea cenaclieră e pusă la cale de
trei scriitori și animatori culturali a căror dragoste pentru literatură le-a
canalizat, vreme de câteva luni bune, energiile înspre un proiect editorial de
toată lauda. Care, de altfel, nu e singurul.
*
„Dar dacă n-ar fi provocările, noi pentru ce am trăi?” (Gelu Dragoș,
p. 564)
*
Citiți-le
CV-ul și veți vedea că sunt fondatori și coordonatori de reviste, că elaborează
monografii, iau interviuri, sunt activi în spațiul virtual (pe blogurile de
literatură), participă la tabere de creație și la tot felul de evenimente
culturale. Ba chiar scriu despre ele.
Textele
reproduse în acest florilegiu sunt însoțite uneori de fragmente critice,
spicuite din prefețe sau din presa de specialitate. Nu lipsesc reperele
(auto)biografice, nici panseurile despre literatură, despre ceea ce înseamnă
bucuria și truda scrisului. Despre felul în care se poartă prin lume creația
literară (poezia, îndeosebi) și despre rolul artistului în cetate.
Mai
spontane ori mai elaborate, credincioase tiparului tradițional sau în acord cu
poetica modernă, stihurile adunate aici îmbrățișează, desigur, o tematică
variată, însă există câteva elemente care permit apropieri fertile. Acestea
sunt sugerate și de titlul volumului, alcătuit, de fapt, din două versuri
aparținând poetelor Mioara Ardieleanu (Galați) și Adriana Tomoni (Deva). Îi las
cititorului satisfacția descoperirii conexiunilor și a descântării tâlcurilor.
La
loc de cinste se află, în culegerea de acum, iubirea, trecerea timpului,
peisajul natal, copilăria, istoria neamului, condiția creatorului – preocupări
scriitoricești dintotdeauna, pe care autorii antologați le exprimă în manieră
personală, primenită, la nevoie, cu ecouri livrești.
Ionica
Bandrabur (Slănic Moldova) propune un episod erotic luminat discret-complice
de... viermele-de-lemn:
„Las
bacșiș zidit în grindă
Carilor ce rod întruna,
Lumânări să ne aprindă
Când nu va răsări luna” (Să ne ningă).
Gelu Dragoș
(Lucăcești) plimbă îndrăgostiții pe malul Someșului, printre „miresme de flori
de câmp” (Doar noi) și evocă iubirea apusă:
„acum de când am devenit doi străini
dezlegați de biserică
nu mă pot desprinde deodată de amintirile noastre
fiindcă între două tăceri și ziduri construite de tine
inima mea le-a pătruns cu iluzia iubirii eterne
acum la capăt de drum te-aș chema din nou cu mine
în țara cuvintelor dulci a dorului și amorului” – Te-aș chema).
Eugenia Florea
(Oradea) cântă, și ea, dorul după cel iubit:
„Uneori, te strâng prelung între pleoape,
până când somnul îmi adună lacrimile
într-un suspin târziu” – Clipe), în vreme ce tânărul Andrei Ovidiu Baciu (tot din Oradea)
brodează în jurul sentimentului o posibilă poveste (Visul unei iubiri).
Daciana Lazăr (Deva) e prezentă în antologie numai cu piese de dragoste
(reținem: Iubirea sufletului și Eu te voi iubi), iar Garofița
Jianu (Constanța) ne oferă, la rândul ei, șase asemenea texte (Sunt
femeie-ndrăgostită, Rămâi cu mine ș.a.).
Să
vedem creațiile semnate de adolescente: Adela Simuț (Oradea) propune câteva
definiții ale amorului (Ce-i iubirea?); Daria Pintea (Tohat) – care
declară în nota ce acompaniază stihurile proprii: „Încă nu am debutat în volum,
dar cu pași mici voi ajunge tot mai sus!” – scrie despre încercările iubirii în
textele Dor, Mai... și Lumea prin ochii mei, iar Bianca Georgiana
Bele (Baia Mare) își mărturisește emoțiile zânei celei bune (Azi iubesc)
sau, alteori, cheamă ea însăși, așa cum știe, ispita:
,,Poftele mi-au umplut inima dacă ar fi să
mușc
Aș ruga să mi se dea un măr să mușc din el” (Am evadat).
În
creațiile semnate de Nelu Danci (Plopiș), poet popular, găsim mai multe
ipostaze lirice: Iubita mea e imaginată „în legănuț”, „singură” și „fără
drăguț”, așteptându-și cuminte „bădișorul”, în timp ce în piesa Ai venit...,
un dialog ludic-nostalgic cu toamna, ființa lirică regretă lipsa de îndrăzneală
din tinerețe:
„Dar mai sunt și probozât,
De femeile din sat,
Pe care nu le-am iubit
Și amu mi-a fi păcat”. Reținem, de asemenea, poezia Mi-e dor să-mi fie dor... a Mioarei
Baciu (Galați).
*
Încercare de parodie:
„...și mi-ț probozî că nu v-am pominit pă tăț” (D.M.)
*
Efemeritatea
condiției umane e delicat creionată în unicul haiku din volum, semnat de
băimăreanul Ioan Hada:
„la bătrânețe
toamna-n veștejire
trăiește plângând”. Cu un portofoliu editorial consistent (aproximativ douăzeci de cărți),
fostul ofițer Ioan Hada și-a conturat în timp un stil personal, unul dintre
marile sale regrete fiind – după cum se confesează el însuși – faptul că nu a
studiat mai îndeaproape umanioarele („Cine știe cum ar fi evoluat scrisul
meu?”). Destrămarea îl preocupă și pe Ioan Dragoș (tot din Baia Mare), autor a
zece volume de versuri și membru al Uniunii Scriitorilor din România:
„ce credeți că moartea vine
cu bătut de picior
și pușcat în degete” (Sala de așteptare);
„cum trece timpul doamne
un drum lung se întinde dincolo
și eu aici
adâncit în propria-mi viață
cred în binefaceri
în umezeala distinsă de pe buze
ca atunci când la capătul tinereții iubești
o femeie încă frumoasă și tremuri
ținând-o în brațe
la amiază” (Rolul cămilei în simplificarea vieții); sau:
„fericite vrăbiile
n-au zei și poate nici nu știu că sunt vii” (Poarta de fugă).
Doina
Bonescu (Craiova), posesoare a unui bogat palmares editorial, îndeamnă la o
înțeleaptă acomodare cu vremile prin intimitatea mai profundă cu tainele
universului, dar și prin descifrarea mai atentă a mesajelor venite dinspre
semeni ori chiar dinspre sine (Ascultă).
Poeta Daniela
Vâlceanu (Drobeta Turnu Severin), multipremiată la festivalurile de literatură,
îmblânzește condiția terestră conferindu-i atribute ale sacralității:
„M-am născut lacrimă fără umbră,
Bob de rouă evadat de sub pleoapă de înger” – Umbră de suflet, iar Adriana Tomoni (Deva) jonglează cu
structura „Oprește-mă, în tine, anotimp” în mai multe registre lirice.
Prețuirea clipei și intensitatea trăirilor ar compensa – în viziunea autoarei –
graba destrămării:
„Hai, suflă în cenușa din vatră!
Poate-o mai fi scânteie de jar,
Este strop de iubire și-n piatră,
De nu, transformă-mi inima-n amnar” – Oprește-mă, în tine, anotimp!).
Un
loc aparte îl ocupă în volum secțiunea alocată lui Ioan Voicu (Finteușu Mic).
Alături de grupajul de repere critice, antologatorii au inserat o postare de pe
blogul personal al lui Emil Costin din 29 februarie 2020, cu titlul La
plecarea unui poet – momentul sincerității absolute, în care sunt evocate
momente ale întâlnirii, deloc întâmplătoare, cu omul Ioan Voicu. Alegem câteva
rânduri de la sfârșitul intervenției, deși ar merita (îndeosebi pentru cei care
au cunoscut poetul) să fie reprodusă în totalitate: „De ce scriu lucrurile astea? Pentru că, așa cum mi s-a întâmplat când a
mai plecat dintre noi și Ion Burnar, simt o mare tristețe și o mare neputință.
Ioan Voicu purta în el o durere pe care o avem toți, dar nu știm să o definim.
Simt că odată cu trecerea în Veșnicie a lui Ioan Voicu se pierde în Neant o
parte din mine. O parte din partea bună din mine... Dumnezeu să-l aibă în grijă
mai mult decât l-am știut noi prețui!” (p. 438). Selectăm, deopotrivă, din Balada
colindată, o secvență relevantă pentru stilul și viziunea acestui poet:
„stau
în friguri și ninsoare
și colind pân'ce mă doare
toată viața mea rămasă
fără dor, fără de casă
și uitat în lume iară
cine mă colindă afară”.
Despre
condiția creatorului și despre travaliul artistic scriu, printre alții,
băimăreanul Ioan Meteș Morar-Chelințanu:
„Poezia-i crucea pe care voi a mă-nălța
spre inima femeii ce-mi zidește altarul” – Bulgăre de humă), Dumitru Branc – din Oradea (În așteptarea
unui poem – poem în patru acte), Daniela Micu (Am vrut) și Ștefan
Herțeg:
„Desfac împing
Mijloc ating
Semne
Lemne
Încep
Cep
Aflat
Inelat
Mic mare
Cărare
Eu ic
Despic
Față
Viață” – Ic – amândoi
din Baia Mare;
Costel Stancu,
din Reșița:
„Scormonește, Doamne,-n masca ta de ceară,
boț de lumânare dă-mi cât de puțin
și sub talpa-ți aspră, pentru-ntâia oară,
lasă-mă o noapte, singur, să mă-nchin.
Să scoboare-n mine, în mare taină Sfântul
Duh de grea blândețe dar și de mânie,
să-nțeleg că tu ești însuși el, Cuvântul
– un amestec straniu: sânge și hârtie”, Dumitru Tâlvescu – din Deva, în viziunea căruia creatorul „sparge
asfințiturile cu pana”, „se joacă-n metafore”, „Glasul păsărilor îl pune în
vers” (Poetul).
La
secțiunea alocată prozei îi găsim pe Vasilica Mitrea, din Constanța (cu
narațiunea Iartă-mă, mamă!), Radu Botiș (Ulmeni) – inițiator a numeroase
reviste și semnatar al mai multor volume (prezent aici cu două recenzii de
carte), Ștefan Popa (Cluj-Napoca) – aviator, teolog și jurnalist (cu câte un
fragment din operele Nostalgii de iarnă și Omi și călătoriile ei
astrale – ultima aparținând literaturii pentru copii), Olimpia Mureșan –
din Ulmeni (cu Povestea vulturului și Privighetoarea), Ioan
Andreica – din Satu-Mare (cu trei articole de presă: Grădina Maicii
Domnului, O fi România Grădina Maicii Domnului? și Nația română),
Nadia Urian (Uriu), autoare a unor cărți de povești din lumea satului, Zenovia
Zamfir (Râmnicu Vâlcea), cu 24 de cărți publicate (în antologia de acum: Întru
bucurie și comuniune – Justinian Patriarhul și Bartolomeu Mitropolitul).
Pe
Vasile Bele (Chiuzbaia), personalitate cu un CV cultural consistent
(șaptesprezece volume de autor, unsprezece cărți în colaborare, prezență în
zeci de antologii, traduceri în alte limbi, fondator de publicații periodice)
îl găsim în opul de față cu un eseu despre zâmbet (merită citit) și câteva
aforisme „pornind de la o idee” („Nu-ți
lăsa munca și pe mâine. S-ar putea să rămâi pe șomaj!”; „Dumnezeu ți-a dat! Grijă mare pe unde
ascunzi!” ș.a.).
După
cum observă și realizatoarea prefeței, prof. univ. dr. Carmen Dărăbuș, „majoritatea acestor bucăți de proză au în
comun emoția – nevoia de a trăi și de a comunica emoțional felul în care se
raportează la mici și mari evenimente ale vieții, deopotrivă” (p. 10).
Opinia se
dovedește valabilă și în cazul creațiilor în versuri. Paleta de actanți fiind
extinsă, abordările sunt multiple, alcătuind împreună, grație preocupării celor
trei antologatori, „un mozaic recuperator
al nevoii de a spune lucrurile altfel”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu