Nu cred că există o singură persoană care să nu ştie că o
alianţă politică, la nivel naţional nu poate dura patru ani, adică un ciclu
întreg, de la alegeri la alegeri.
Dar ceea ce pare imposibil la nivel central, este posibil la
nivel local. O alianţă într-un consiliu local, fie că este vorba despre comune,
oraşe şi municipii, se face imediat după alegeri şi ţine până la următoarele
alegeri. La fel se întâmplă şi în cazul consiliilor judeţene.
Pe bună dreptate se pune întrebarea de ce la nivel local se
poate, iar la nivel naţional alianţele se sparg la jumătatea drumului, ba chiar
înainte de jumătatea drumului.
Pe parcursul celor patru ani dintre alegeri au loc
transmutări de trupe, transferuri neaşteptate de personaje care trec dintr-o
piesă în alta, cu repercusiuni majore în funcţionarea instituţiilor, a statului
până la urmă.
Privind în urmă, ai impresia că nimeni şi nimic nu poate
împiedica migraţia politică la vârf. Realitatea este alta. La nivelul
administraţiei locale dacă un consilier trece la altă formaţiune politică decât
cea pe listele căreia a fost ales, îşi pierde mandatul. Un primar care-şi dă
demisia din partidul pe lista căruia a candidat îşi pierde funcţia. Care este
marele secret al stabilităţii politice la nivel local? Legea.
Aceeaşi ţară, altă lege guvernează relaţiile la nivel
naţional. Adică sus este democraţie, jos este dictatură. Este adevărat că o
dictatură a legilor, dare care, iată, conferă stabilitate administrativă.
În fond, la nivel central, este nevoie de stabilitate
administrativă. Atâta vreme cât
parlamentarii, în numele libertăţii de opinie, îşi pot schimba partidele
cum îşi schimbă cămăşile, nu se poate vorbi despre o stabilitate politică pe
termen lung. Se poate schimba acest lucru? Noua majoritate parlamentară poate
schimba orice. Poate modifica Constituţia, poate adopta legi ce păreau
imposibil de trecut prin parlament. Noua majoritate parlamentară poate schimba
forma de guvernământ, poate face dintr-o republică semi-prezidenţială, o
republică parlamentară. Adică îi poate oferi preşedintelui o funcţie
reprezentativă, de simbol al statului.
Acum, voinţa preşedintelui este lege. Poate desemna un prim
ministru cu formarea guvernului neţinând seama de rezultatele votului popular.
Aşa cum îi reproşează PSD lui Klaus Iohannis că a făcut după alegerile din
decembrie 2020.
Sigur că PSD şi PNL nu vor adopta o lege care să interzică
migraţia politică. Nu ar fi de acord nici instituţiile democratice ale Uniunii
Europene. Dar alegerea formei de guvernământ
este opţiunea fiecărei ţări.
De ce vorbim tocmai acum când se învesteşte noul guvern
despre rolul şi atribuţiile preşedintelui? Pentru că este posibil ca eventuala
spargere a alianţei PSD-PNL să fie determinată de preşedinte. Preşedintele
României are o putere disproporţionată faţă de orice altă instituţie. Au
demonstrat-o toţi preşedinţii României de după 1989.
Să revenim însă la problema zilei. Premierul Nicolae Ciucă a
prezentat programul de guvernare în faţa Parlamentului. Votat de o majoritate
covârşitoare, bine ambalat într-un limbaj deja consacrat, înlăturând demagogia
şi populismul inerent, noul program promite multe schimbări de ordin social şi
economic. Dar partidele rămân tot partide şi politicienii nu renunţă la
partizanat.
Marcel Ciolacu nu putea omite să spună că PSD este cel mai
responsabil partid, de unde cu siguranţă, partenerul liberal a înţeles că PNL
nu este un partid responsabil. Replica PNL a fost pe măsura provocării.
Senatorul PNL Daniel Fenechiu le-a reproşat social-democraţilor că după ce au
votat guvernul minoritar Ludovic Orban, nu au încetat să-l saboteze.
Mici şicane la început de drum. Normale din punct de vedere politic şi electoral, de la aceste înţepături se pot declanşa confruntări care să conducă la spargerea alianţei dintre cele două partide. Cu cât mai târziu, cu atât mai bine, dar cu condiţia ca atâta vreme cât guvernează împreună să aibă aceleaşi idei despre reformarea României.
Autor: Dumitru
Păcuraru
Sursa: Informaţia
zilei Maramureş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu