Democrația are accepțiuni normative. Cel mai des se invocă „democrația ca formă de viață” (John Dewey, Ethic of Democracy, 1898), care semnalează două adevăruri: pe de o parte, democrația nu se reduce la alegeri periodice și, pe de altă parte, ea presupune morala respectării celuilalt. Dacă aceste adevăruri nu contează, atunci se ajunge la „democrații de castă” sau „dictatoriale” – oricât de paradoxal sună.
Articolul 3 al Rezoluției de la Alba Iulia, din 1 decembrie
1918, a prevăzut, cum se poate citi oricând, „înfăptuirea desăvârșită a unui
regim curat democratic pe toate terenele vieții publice. Votul obștesc, direct,
egal, secret, pe comune, în mod proporțional, pentru ambele sexe, în vârstă de
21 de ani la reprezentarea în comune, județe ori parlament”. Autorii formulei
„democrației curate” din Rezoluție erau la curent, desigur, cu discuțiile
despre democrație. Conștienți de riscul derapajelor, ei au luat în seamă și
pericolul excluderii de cetățeni pe calea malversațiunilor și manipulărilor.
Așadar, atunci când au pus bazele statului român de după 1918, și-au asumat nu
o democrație de fațadă, ci una fără abateri.
Fiind în aceste zile în preajma unei noi aniversări a
Rezoluției de la Alba Iulia, merită să reflectăm asupra ei – este chiar o
datorie cetățenească. Putem lua în discuție diferitele ei articole și ceea ce a
urmat. Bilanțurile sunt diferențiate – unele sunt pozitive, cu siguranță. Cum
stă, însă, România actuală în raport cu cerința „democrației curate”?
Suntem nevoiți să
punem această întrebare din cel puțin două rațiuni.
Prima este aceea că România de azi, așa cum trebuie să
constatăm de fiecare dată, a fost adusă într-o situație fără precedent în
istoria ei modernă. Dintr-o țară cu resurse considerabile, România a devenit
cea mai săracă țară a Europei, care trăiește acum din import de alimente și de
energie și pe datorie. În plus, a ajuns o țară în afara marilor rute feroviare
și terestre continentale, cu cea mai mare emigrație din lume în timp de pace,
cu cel mai mic consum de carte pe cap de locuitor, cu abandonul școlar și
analfabetismul funcțional cele mai ridicate, cu cea mai mare mortalitate la
milionul de locuitori pe continent, cu o îndatorare pe generații și cu o
asumare de sine slăbită.
Românii sunt, desigur, ca oricare alt popor. Dar
administrarea țării lor din ultimul deceniu și jumătate, colonizată tot mai
mult de nepricepuți și de un autoritarism incult, i-a adus la coada Europei.
A doua rațiune ține de faptul că nu este posibilă
modernizarea – în înțelesul plin – fără democratizare. Experiențe istorice
eclatante – ale Germaniei, Spaniei, Italiei și ale țărilor Europei Centrale –
sunt elocvente. Doar democratizarea până la capăt aduce cu sine beneficiile
economice, instituționale și culturale ale modernizării.
De aceea, regimul actual din România se și chestionează acum
din perspectiva democratizării. Tot mai mulți concetățeni și vizitatori găsesc
că este un regim bizuit nu atât pe mișcarea naturală, democratic preluată, a
forțelor politice, cât pe altceva. Un istoric (Oliver Jens Schmitt, România la
100 de ani. Bilanțul unui veac, Humanitas, București, 2018) a și remarcat că
România nu a lămurit nici la Centenar rădăcinile cheie ale necazurilor
persistente – prevalența unor ideologii ale pasivității și intervenția
serviciilor secrete în viața ei politică.
Fiindcă a devenit esențial, vreau să menționez și alt punct.
Nu sunt cunoscător de ultimă oră al discuțiilor din spatele ușilor închise, dar
știu destul, din discuții anterioare și din analize de mai târziu. Pot spune,
cu probe, că nici un stat nu i-a cerut României să aplice altceva decât voința
suverană a poporului ei, întruchipată constituțional de Parlament. Dacă cineva
a forțat să se treacă peste voința suverană a propriului popor, atunci acestea
au fost firme și persoane.
Dar nici firmele și nici persoanele, de oriunde ar veni, nu
operează fără decidenți ai României. Faptul că unii decid în funcție de ele
ține de calibrul lor scăzut. Firme și persoane au și alimentat, cum s-a văzut
în ultimii ani, campanii de stopare a unor politici salutare pentru România –
de pildă, scoaterea justiției de sub controlul unei persoane, trecerea
resurselor sub control național, mărirea veniturilor cetățenilor ca motor al
economiei, demontarea „statului paralel”. Stoparea s-a produs inclusiv prin
crearea de mișcări stradale de „rezistență” la democratizare. Firmele au făcut
să fie decorați inși care au săvârșit de fapt mult rău pentru dezvoltarea
României.
Să revenim însă mai strict la democrație, pe bază de fapte
și de documente accesibile oricui. Cum am mai remarcat, în România, mai ales
după 2004, decidenți, nimeriți în funcții pe căi discutabile și lipsiți de
sprijin popular cert, au ales calea funestă pentru țară a restrângerii
democrației. Oricum, nu au urmat calea „democrației curate”, pe care au și
redus-o, din ignoranță și rea credință, la o metaforă.
Ce a rezultat se știe. Mulți vorbesc acum de România ca
despre o „colonie”. Un fost ministru al reformei o spune răspicat. Îl respect
pe fostul meu coleg, dar aș adăuga că statutul țării este creația
reprezentanților României. Direct spus: SUA, Germania și oricare altă țară
evoluată își prețuiesc la superlativ cetățenii proprii care promovează
interesele țării lor. Dar dacă cetățenii altor țări se oferă să le servească
firme și persoane, aceștia nu sunt refuzați. De altfel, ca particularitate
istorică, în România ultimului mai bine de un deceniu a și apărut curentul
inșilor care vând orice sub pretextul străveziu că în lume ar fi survenit o
situație nouă, în care propria comunitate nu mai contează.
Că regimul din România actuală a ales o cale opusă din capul
locului „democrației curate”, s-a văzut devreme. Nu mai insist asupra
alegerilor din 2014. Am scris deja că atunci trebuia ales între un aventurier
și un nepregătit. Am ales nepregătitul, știind că, în principiu, simțul
cetățenesc duce la învățare. Nu a fost cazul nici de ceva cetățenesc și nici de
învățare! Ulterior s-au dezvăluit și laboratoarele afacerii.
Oricum, în 2014 România a ales mobilizând isteric diaspora.
Se pot mobiliza oameni, cum s-a văzut, se pot chiar crea valuri de isterie. Dar
„democrația curată” presupune cu totul altceva, anume, deliberarea matură a
oamenilor în fața alternativelor lămurite.
Deciziile luate de regim, odată instalat, nu au fost nici
ele fără încălcări ale democrației. Nu discut aici înlăturarea guvernului
legitimat de alegerile parlamentare, cu deviza „corupția ucide”, în urma
accidentului de la „Colectiv” ( 2016). Doar că s-ar putea pune întrebarea:
„corupția și nepriceperea“, care au ucis în 2020-2021 de ordinul miilor de
oameni, nu ar fi cazul să aibă consecințe? Democratice, firește!
Se poate ușor constata că pe tot ce a pus mâna regimul s-a
stricat. Producătorii abia dacă își pot valorifica bruma de produse și recolte
– ca să nu vorbim de dificultățile capitalului indigen. Societatea civilă a
fost convertită în acțiuni bezmetice ale unora care nu cunosc societatea ca
întreg, pentru a împiedica democratizarea. Regimul nu a fost în stare să aplice
nici legile salarizării, indemnizațiilor pentru copii și pensiilor, pe care
le-a semnat. În justiție, s-a agravat situația, oricum penibilă, în care se vor
cu orice preț „procurorii mei” și împiedicarea sancționării abuzurilor din
„justiția” aservită. În sănătate, s-a destrămat și a ceea ce mai funcționa, sub
iluziile unei „managerizări” ce răpește omului simplu șansa îngrijirii
medicale. În educație, s-au bătut recorduri postbelice de privare a copiilor de
învățătură și de deteriorare. În sport, la ultimele olimpiade s-au obținut cele
mai slabe rezultate din istoria recentă. Mai nou, a fost făcut praf și
„partidul de suflet”.
Iar cu premisele
existente, șirul degradărilor nu are cum să se oprească!
Nu insist asupra aducerii a încă unui „guvern al meu” în
locul guvernului țării, în 2019. Se știe că tot timpul găsești în societate
inși interesați să ia locul altora. Dar democrația este legată intim cu
legitimarea (detaliat în Andrei Marga, Statul actual, Meteor Press, București,
2020, pp. 115-146). Nu ezit să repet: nu este posibilă democrație la propriu
fără legitimare.
Din păcate, legitimarea este prea puțin interogată și se
trădează în voie în România actuală. Nu se ia în seamă faptul că nu este
legalitate fără legitimitate și că legitimarea democratică, cum ne-a spus deja
James Madison, se asigură respectând voința exprimată de cetățeni la urne.
Nimic nu o poate înlocui!
Din nefericire, malversațiunile continuă viguros. Procesele
electorale din 2019, organizate de „guvernul meu”, au fost viciate – cu
mijloace variate. „Alegerile prezidențiale” au avut loc după eliminarea de
candidați cu „justiția” și serviciile secrete și evitând dezbaterea publică,
chiar și după ce s-a „selectat” contracandidatul preferat. Cu toate eforturile,
inclusiv cu numărarea militarizată a voturilor, aceste „alegeri” au adus
chinuit abia o treime din electorat în spatele „câștigătorului”. „Alegerile
europarlamentare” s-au desfășurat cu diabolizări și, cum au spus-o chiar
organizatorii, fără a se discuta vreo temă a vieții din România. „Referendumul”
a fost pe o întrebare pe care nici „președintele” nu a putut-o explica, după ce
l-a lipit forțat de alte alegeri, împotriva recomandărilor europene.
Încălcarea cerinței de legitimare democratică a continuat și
ea. După alegerile parlamentare din 2020, în loc să procedeze precum, de
exemplu, în Bulgaria vecină, sau în orice țară în care integritatea contează,
„președintele” a decis să formeze, tot nelegitim, al treilea „guvern al meu”.
S-a instalat un „guvern” ce a atins recordul celei mai slabe calificări a
demnitarilor, bazat pe o corelație nefastă: „eu vă dau funcții așa cum sunteți,
voi mă susțineți”. Iar sub „mulțumirea” plină de suficiență a „șefului
statului” cu „guvernul său”, s-a ajuns la cea mai haotică și păgubitoare
guvernare și la jaf financiar – unul a cărui devoalare pare încă la început.
A urmat „războiul numirii procurorilor”. Decidenți ai
României de azi par să fie convinși că „statul de drept”, cu care se bat în
piept pe la reuniuni, în care îi pun la zid pe alții, presupune să ai
„procurorii tăi”.
Între timp, s-au acumulat și alte fapte care îl pun pe
gânduri pe cel care ia în seamă prevederea „democrației curate” din Rezoluția
de la Alba Iulia, din 1918. Unde s-a mai văzut disprețul responsabililor pentru
cetățeni, ca în România actuală? „V-am adus bani!” spunea primul dintre ei, ca
și cum nu ar fi banii repartizați unei țări de către Uniunea Europeană. Unde
s-a mai văzut demnitar care declară că în țara sa nu este „capacitate de a
exercita conducerea rotativă a Uniunii Europene” sau că răspunde de un „stat
eșuat”? Unde s-a văzut reluarea prostească a lozincilor suburbane din Mein
Kampf-ul lui Hitler, după care rivalii ar fi „ciumă roșie” și „toxici”? Unde
s-a mai văzut confundarea „statului de drept” și a Europei unite de azi cu
înjghebările compromise ale anilor treizeci, după ce, în constituțiile de după
1990, se prevede „stat de drept democratic”, iar Europa s-a angajat să
garanteze oricărui cetățean drepturile și dreptatea?
Presa de mare pondere din Europa a atras, de altfel, atenția
asupra situației create în România de amatorismul și abuzurile „prezidențiale”.
De la „Der Spiegel” și „Le Figaro”, trecând prin „Frankfurter Allgemeine
Zeitung” și „Deutsche Welle”, la „Augsburger Zeitung”, s-a vorbit de „diletant
(der Dilletant)”, de refuzul său de a-și lămuri averea, de evitarea dezbaterii
publice, de vorbirea pe lângă subiect, de obsesia procurorilor proprii etc. O
presă care-și asumă democrația spune pe nume aberațiilor.
O nouă încălcare a legitimării s-a produs la investirea încă
unui guvern, în aceste zile. Nu discutăm aici compoziția acestuia – care
amestecă rutinați în decizii păguboase cu inși care nu au legătură cu domeniul
și cu sufrageriștii Securității. Nu discutăm lipsa viziunii novatoare. Nu
discutăm nici ocolirea cetățenilor capabili și cultivați din România actuală –
țara având nevoie de minți în stare să reconceapă domenii întregi ca de aer.
Iar această ocolire se petrece tocmai în vreme ce avansata Germanie anunță un
program guvernamental axat pe regândire și schimbare energică, sub deviza „Să
îndrăznim mai mult progres! (Mehr Fortschritt wagen!)”! Dar, la ce te aștepți
când și acest „guvern al meu” s-a făcut fără a respecta legitimitatea
democratică și continuând „lucrul prost făcut”.
Ca urmare a tuturor celor menționate, regimul României
actuale rămâne marcat de maladii ce se plătesc scump. Se petrece
„refeudalizarea funcțiilor publice” care, de la „președinte” începând, sunt
exercitate ca proprietăți, și nu drept datorii civice. Mecanismul „desemnărilor
unipersonale”, care este contrar Constituției, a înlocuit în societate aproape
complet concursurile. Nu mai vorbim de împrejurarea că sunt „desemnați” de
regulă inși și mai slabi decât cel care desemnează! Deciziile sunt concepute
mai curând ca instrumente împotriva cuiva, în loc să orienteze rațional
raporturile cetățenilor liberi și responsabili.
Experiența României actuale atestă câteva concluzii.
Ignorându-se legitimarea, se recurge la datul cu pumnul în masă. Ca urmare,
vulnerabilitatea instituțiilor la abuzurile decidenților lor este mai mare
decât se crede. În lipsa unui control public luat în serios, inși mediocri, dar
și malefici devin mai dăunători decât se imaginează. Ceea ce rezultă este un
stat avariat, iar faptul are consecințe economice, sociale, culturale cu bătaie
lungă.
Mecanismul care a dus la „statul eșuat” în autoritarismul
incult de astăzi este limpede. Constituția a prevăzut „desemnarea” la șefia
instituțiilor de forță (armată, servicii secrete, procuratură, judecători etc.)
de către președinte, dar nu prevede nicăieri și nicidecum selectarea de către
acesta, în interes personal, a acestor șefi și, cu atât mai puțin,
instrumentalizarea instituțiilor. Autoritarismul este rezultatul acestei
măsluiri, prin care „desemnarea” a fost luată ca selectare în interes privat și
subordonare. El este efectul abuzului, nu al Constituției, construită, în
esență, aidoma constituției altor țări.
Intr-o lume a abuzurilor, a malversațiunilor și
manipulărilor, idealul „democrației curate” rămâne viabil. El permite să se
vadă clar că democrația nu poate înflori dacă cetățenii nu-și pot spune păsul
în cunoștință de cauză, fără diabolizări, polarizări și falsificări. Nu poate
înflori nici dacă elita din societate este mai preocupată de favoruri de sus,
decât de interesul public. Nu poate înflori subordonând pluralismul unor vătafi
rudimentari și inculți care desfigurează instituțiile mânuind serviciile
secrete.
Acestea sunt evidențe pentru orice cetățean care crede în
democrație. Ele atestă, la rândul lor, că nu este de fapt altă șansă pentru
România decât „democrația curată”. Iar în zilele noastre aceasta începe cu
revenirea la Constituție. (din volumul Andrei Marga, Soarta democrației, în
curs de publicare)
Autor: Andrei Marga
Sursa: cotidianul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu