În vremea aceea a venit un om la Iisus, zicându-I: Învăţătorule, am adus la Tine pe fiul meu, care are duh mut. Şi, oriunde-l apucă, îl aruncă la pământ şi face spume la gură şi scrâşneşte din dinţi şi înţepeneşte. Şi am zis ucenicilor Tăi să-l alunge, dar ei n-au putut. Atunci Iisus, răspunzând lor, a zis: O, neam necredincios, până când voi fi cu voi? Până când vă voi răbda pe voi? Aduceţi-l la Mine. Şi l-au adus la El. Dar duhul, văzându-L pe Iisus, îndată l-a zguduit pe copil, iar acesta, căzând la pământ, se tăvălea spumegând. Şi l-a întrebat pe tatăl copilului: Câtă vreme este de când i-a venit aceasta? Iar el a răspuns: Din pruncie. Şi de multe ori l-a aruncat şi în foc şi în apă ca să-l piardă. Dar, dacă poţi să faci ceva, ajută-ne, fiindu-Ţi milă de noi. Iar Iisus i-a zis: Dacă poţi crede, toate sunt cu putinţă celui ce crede. Şi îndată, strigând, tatăl copilului a zis cu lacrimi: Cred, Doamne! Ajută necredinţei mele! Iar Iisus, văzând că mulţimea dă năvală, a certat duhul cel necurat, zicându-i: Duh mut şi surd, Eu îţi poruncesc: Ieşi din el şi să nu mai intri în el! Şi, răcnind şi zguduindu-l cu putere, duhul a ieşit; iar copilul a rămas ca mort, încât mulţi ziceau că a murit. Dar Iisus, apucându-l de mână, l-a ridicat, iar el s-a sculat în picioare. După ce a intrat Iisus în casă, ucenicii Lui L-au întrebat, de o parte: Pentru ce noi n-am putut să-l izgonim? El le-a zis: Acest neam de diavoli cu nimic nu poate ieşi decât numai cu rugăciune şi cu post. Şi, ieşind ei de acolo, străbăteau Galileea, dar El nu voia să ştie cineva. Căci învăţa pe ucenicii Săi şi le spunea că Fiul Omului va fi dat în mâinile oamenilor şi-L vor omorî, iar după ce-L vor omorî, a treia zi va învia. Ei însă nu înţelegeau cuvântul şi se temeau să-L întrebe.
Evanghelia celei de-a patra duminici a Postului Mare
ne istorisește despre vindecarea unui tânăr ce era stăpânit de un duh rău. Este
cert că de această dată copilul ce a fost vindecat nu suferea de o boală fizică
obișnuită, ci fusese victima unei lucrări demonice a celui care vrea să piardă
atât sufletele, cât și trupurile oamenilor.
În mod obișnuit, o mare mulțime de oameni Îl urmau
și ascultau pe Mântuitorul Hristos, însă dintre toți cei prezenți acolo vocea
unui tată ce-l avea pe fiul său stăpânit de diavol capătă rezonanță. El era
trist, deprimat și venea înaintea lui Iisus cu nădejdea că va fi vindecat fiul
său, așa cum primiseră vindecare mulți alți bolnavi. La prima vedere, s-ar
putea crede că o persoană stăpânită doar nu poate vorbi, însă aflăm de la
Evangheliștii sinoptici că tânărul avea și tendințe de suicid și a fost aruncat
în apă sau în foc spre a fi ucis, căci demonul urmărea probabil ca trecerea în
viața veșnică să-l prindă pe acest copil în starea aceea de nesuportat, spre a
fi pierdută orice șansă de mântuire. Vedem deci că cel care știe că darul
vieții vine de la Dumnezeu luptă fără sorți de izbândă, voind ca oamenii să-și
piardă atât viața aceasta, cât și pe cea veșnică. Deși nu avea manifestări
grave permanent, în momentele și locurile când influența demonică ajungea la
aspecte culminante, tânărul afectat pierdea controlul propriei voințe. Era
aruncat la pământ, scrâșnea din dinți, făcea spume la gură și nu se mai putea
mișca.
Un amănunt interesant pe care îl aflăm de la tatăl
acestui tânăr după ce descrie starea fiului său este că inițial nu a îndrăznit
să se adreseze direct Mântuitorului, ci a apelat la ucenici, care nu au reușit
să-l vindece pe tânărul său fiu. De altfel, aceștia L-au întrebat ulterior pe Învățător
de ce nu au putut să-l izgonească, iar El le-a răspuns cu claritate: „Acest
neam de demoni cu nimic nu poate ieși decât numai cu rugăciune și cu post”
(Marcu 9, 29). Din aceste cuvinte ale Mântuitorului observăm că atât
rugăciunea, cât și postul sunt vitale în protecția împotriva lucrării
diavolului care este lăsat să încerce pe om, dar nu să-l piardă, atât timp cât
omul ascultă și practică îndrumările dumnezeiești.
Hristos consideră necesar ca în acel moment să
evidențieze necredința oamenilor într-un strigăt spre conștientizare prin care
se întreabă: „Până când voi fi cu voi, până când vă voi răbda pe voi?” (Marcu
9, 19). El, Cel ce cunoaște toate cele ascunse din sufletul fiecărui om, știa
de bună seamă cât de multă credință aveau cei prezenți acolo. Prin aceste
cuvinte arăta că ar fi dorit să simtă mai multă credință în sufletele
conaționalilor Săi, mai ales după ce aceștia au auzit cuvintele pline de
înțelepciune dumnezeiască și au fost martorii multor minuni cum nimeni nu mai
făcuse vreodată.
Iisus niciodată nu rămâne insensibil la suferința
oamenilor și cere să fie adus copilul, inițiind un dialog cu tatăl acestuia,
din care aflăm că suferința aceasta era una veche, din pruncie. De bună seamă
că mare era durerea tatălui, pe de o parte fiindcă știa că de mulți ani fiul
lui era stăpânit de cel rău, ceea ce necesita grijă sporită, permanentă, spre a
fi contracarate îndemnurile către suicid din partea diavolului, și pe de altă
parte, fiindcă manifestările au repărut imediat ce a fost apropiat copilul de
Hristos, cu o violență sporită. Momentul acesta al aducerii înaintea lui
Dumnezeu devine unul de cotitură, când chiar și duhul mut se cutremură de
prezența lui Dumnezeu, cunoscând că acțiunea sa îndreptată împotriva copilului
nu va mai dura decât foarte scurt timp, ceea ce nu l-a determinat însă la a
renunța în mod pașnic, fără a-și arăta pentru o ultimă oară scopul său
distructiv prin orice mijloace. Iisus a lăsat astfel să se vădească ce urmărea
duhul necurat înaintea mulțimii prezente, ca să știe toți și să se ferească pe
viitor de lucrarea lui perfidă.
Dragostea de părinte este fără margini și ea reiese
din cuvintele tatălui copilului către Mântuitorul: „De poți face ceva,
ajută-ne, fie-Ți milă de noi!” Așa cum a afirmat și cu alte ocazii, Iisus
reiterează că toate sunt cu putință pentru cei ce pot să creadă (Marcu 9, 23).
În acel moment, are loc în omul nostru „cu ochii plini de umbra tăinuitelor
dureri” o schimbare interioară ce a fost surprinsă magistral de poetul Mihai
Eminescu prin versul „dară ochiu-nchis afară, înlăuntru se deșteaptă”. El
conduce discret pe omul care venise înaintea Lui spre o mărturisire publică a
credinței ce avea să capete valențe geniale asupra cărora vom insista în cele
ce urmează.
„Cred, Doamne, ajută necredinței mele!” – strigă
sufletul îndurerat, mărturisindu-și credința interioară, semnalând semenilor că
omul poate primi puterea vindecătoare a lui Dumnezeu arătând cu smerenie
puțina credință, dar concomitent și necredința care se poate transforma cu
ajutor divin. Este poate cea mai frumoasă rugăciune din Postul Mare, pe care o
putem repeta în orice clipă, în orice situație, dar mai ales în momentele grele
sau când avem îndoieli. Cea de-a doua parte a exclamației arată smerenia de
care era capabil acel om, căci el spune că nu se socotește îndeajuns de
credincios spre a-i fi împlinită cererea, dar cu ajutor divin, socotește că
omului care își recunoaște nimicnicia, Dumnezeu îi poate împlini toate.
Lacrimile ce exprimă descătușarea după ani și ani de chinuri, care deveniseră
proprii și părintelui ce le trăia împreună cu copilul și poate chiar mai
intens, din prisma celui ce conștientiza gravitatea situației la un nivel
profund, arată că apropierea de Dumnezeu eliberează interiorul uman de orice
apăsare.
Observăm în Sfânta Evanghelie și un alt detaliu,
anume că întotdeauna duhurile necurate Îl identificau pe Hristos, știau clar
cine este El, se tem, se cutremură și se miră de ceea ce văd, dar nu admiră
faptul că Însuși Creatorul cerului și al pământului a venit la făptura Sa cea
căzută, spre a o elibera. Imaginea aceasta a cuprinderii și a desprinderii de
duh ilustrează ce înseamnă viața înainte de Hristos, întâlnirea cu El și viața
în El.
Dialogul dintre tatăl copilului și Iisus a stârnit o
curiozitate sporită a mulțimilor care au început a da năvală, ceea ce L-a
determinat pe Mântuitorul Hristos să-l certe numaidecât pe duhul necurat. În
înțelepciunea Sa dumnezeiască, Iisus nu numai că a vindecat copilul, ci
poruncind duhului să iasă din acesta, i-a trasat și o altă sarcină, aceea de a
nu se mai întoarce niciodată să-l afecteze. Aceasta arată că grija pentru
creație este una permanentă și nu se restrânge la niște acte de moment.
Strigătul către Mântuitorul este dovada faptului că
singuri nu ne putem ridica. Doar cu ajutorul harului dumnezeiesc ființa
omenească poate ieși din dispersie, din fluctuație. Imaginea tatălui înfricoșat
de ideea că fiul său nu s-ar mai putea face bine niciodată este întâlnită în
contemporaneitate. Nu doar din constatările Bisericii și observațiile preoților
duhovnici, ci și din constatările psihologilor și ale sociologilor se remarcă o
creștere în forme subtile sau agresive a activității demonice, a asaltului
acestor forțe în rândul tinerilor. De la imaginile ce apar pe dispozitivele
electronice la îndemnurile unora de proliferare a păcatului ce este prezentat
ca firesc sau chiar bun și necesar, de la criza identitară caracteristică
vârstei la diferențele de opinie între generații, de la lipsa comuniunii, a
socializării și comunicării reale la tentativele de suicid, izolare, copiii și
tinerii vremurilor noastre se confruntă cu situații diverse, extreme, adesea
dureroase, iar părinții caută soluții și trebuie să știe că din orice situație,
oricât de gravă s-ar dovedi a fi, se poate ieși cu ajutorul Bunului Dumnezeu.
De aceea, fiecare părinte are a face câțiva pași
alături de Dumnezeu, esențiali pentru protejarea copiilor de cel rău. Începând
cu Taina Botezului, continuând cu Taina Mirungerii și a Euharistiei, pe care
copiii în vârstă de până la 7 ani o pot primi cât mai des fără a se spovedi, cu
rugăciunile zilnice și prezența la Sfânta Liturghie a întregii familii,
participarea la cateheze și orele de religie, practicarea unei vieți creștine
autentice în sânul comunității parohiale, promovarea tradițiilor creștine
legate de marile sărbători, toate acestea feresc copiii de acțiunile diavolilor
care caută de bună seamă să piardă suflete.
O istorioară din Pateric ne amintește despre un
pustnic ce a fost asaltat la propriu de demonii care voiau să-l scoată din
chilia nevoinței sale, să-l alunge din pustie. Lupta era grea, puterile
pustnicului scădeau și, văzându-se aproape biruit, acesta a strigat: „Doamne,
ajută-mă!” În acea clipă demonii au dispărut. Ulterior, istovit, pustnicul L-a
întrebat pe Dumnezeu de ce nu a intervenit mai devreme și răspunsul a fost
acesta: „Pentru că nu M-ai chemat dintru început. Ai crezut că te poți descurca
singur cu demonii. Cheamă-Mă și întotdeauna vei primi ajutorul Meu!”
Pr. Gabriel Joița – 26 Martie 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu