Imaginați-vă că realitatea în care trăim, pe bază de găști comuniste și neocomuniste, interminabile, ar dispărea, așa cum și-au imaginat tinerii din Piața Universității în decembrie ‘89, când clamau: „Vom muri și vom fi liberi!”. Eu mi-am imaginat. Mi-am imaginat cum vreau să fie lumea în care aș vrea să trăiesc. Și am creat CIVITAS INNOCENTIAE / CETATEA INOCENȚEI.
Faptul că ideea mea merge pe un drum sănătos se
sprijină pe doi mari piloni: Experiența americană și Apocalipsa. La Biblioteca Barnes
& Noble din New York, unde mi-am petrecut o parte din viață, am dat peste
un sector uriaș în care erau toate utopiile lumii, de la cele relatate de
Diogene Laertios la Thomas Morus și până la dystopiile lui Orwell și Aldous
Huxley. Am luat tot ce-i mai bun din ele, recte din istoria omenirii, faptele
pozitive, visurile cele mai îndrăznețe ale oamenilor și le-am sintetizat în
Dicționarul Inocenței, supranumit INOCENTOPIA. Un pas mai departe, pe acest
drum, l-am făcut recitind Apocalipsa teologului Ioan din Biblie și descoperind
un lucru uluitor, pe care nu l-au descoperit nici Sfinții Părinți, nici
bisericile catolice și ortodoxe, faptul că Dumnezeu s-a dezis de lumea pe care
a creat-o la prima geneză, adică de lumea urâtă în care trăim, și a promis o nouă
lume, „un cer nou și un pământ nou”. Nu le-a mai creat. Biblia se oprește aici,
nu ne oferă soluția acestei lumi noi. Și cum Biblia a fost creată de oameni,
mi-am permis și eu să fac o continuare a ei, și am scris cartea CIVITAS
INNOCENTIAE, în care imaginez această lume nouă a viitorului, această nouă
geneză. Ea este o replică profundă la celebra CIVITAS DEI, lansată de Sf.
Augustin, ca episcop la Hipona, și care, înregimentat de acest tron, a
identificat CIVITAS DEI cu BISERICA. Fapt de neacceptat, care îl contrazice și
pe Sf. Ioan Gură de Aur, care a spus că Iisus nu a murit pentru pereți de
piatră, ci pentru aceste biserici vii, care sunt oamenii.
Și din acest punct de vedere, al lumii noi, Lumea
II, cum am numit-o eu, am scris această carte, ISTORIA LITERATURII
NEINREGIMENTATE, care se aplică și artei, și culturii în general.
Iar acest nou punct de vedere este pregătit profund,
așezat, de cărți ca ARMAGHEDON REVELAT, în care arăt cum omul trebuie să-și
reveleze armaghedonul din el, căci în lăuntrul său se dă bătălia dintre forțele
binelui și forțele răului, apoi CIVITAS INNOCENTIAE, în care fac istoria
utopiilor și a dystopiilor lumii, cu perspectiva Cetății Inocenței, și mai ales
HOMO NOVUS, omul nou din Cetatea Inocenței.
Omul neînregimentat este un Homo Novus, un locuitor
al acestei cetăți a viitorului.
ISTORIA mea are trei mari secțiuni, LUMEA I, lumea
în care trăim, LUMEA II, lumea în care am vrea să trăim, și o punte de trecere
dintre ele, numită SPAȚIUL LIMITROF.
Sigur, cel mai greu a fost să descopăr cazurile
reprezentative pentru aceste lumi. Majoritatea scriitorilor și artiștilor
visează la Lumea II, dar trăiesc cu toată ființa lor în Lumea I și sunt supuși
unor interese mercantile, toți ar vrea să fie înregimentați într-o gașcă, dacă
se poate în gașca de la putere.
Critica mea față de autorii selectați se face din
acest punct de vedere, Spiritul Critic fiind orientat de criteriul primordial,
care este Inocența.
Văzând că istoria literaturii și artei este dominată
de interese de gașcă, am inventat un cuvânt nou, neînregimentat, inexistent în
DEX, dar existent în limba engleză, și am creat această istorie, opusă istoriei
de gașcă, o istorie care se adresează cititorului inocent din viitor.
În ea fac portretul Neînregimentatului, al
scriitorului/artistului liber, independent, nesubordonat nici unei găști.
Neînregimentatului i-am imaginat și un imn, pe o melodie populară cunoscută:
Neînregimentatului
îi place
Sus
la munte, sus la munte la izvor,
Liber
și să fie-n pace
Al
naturii, al naturii domnitor.
El
vine din breasla cerească,
Dincolo
de granițe și nori,
Cu
verbu-i străpunge gașca lumească
Și-i
falnic din veac și până-n zori.
Desigur, privită din perspectiva Lumii I, a lumii în
care trăim, ISTORIA mea este o utopie, dar din perspectiva Cetății Inocenței, a
lumii curate în care am vrea să trăim, este adevărata istorie.
Marea problemă pentru mine a fost să descopăr
scriitori neînregimentați. Scriitori neînregimentați autentici sunt rari. Ei
fac parte, așa cum spun în Imn, din „breasla cerească”, dincolo de orice fel de
ancorări lumești. Așa ceva nu există pe pământ. Poate în America, fiindcă acolo
există milioane de scriitori și nu există nici un fel de organizație de tipul
Uniunea Scriitorilor. Aceasta este o invenție impusă de comuniști, de fosta
Uniune Sovietică și de Franța, care se visa comunistă. Eu am trăit mult timp în
America, 18 ani. Am publicat acolo 5 cărți în limba engleză, fundamentale,
precum BRANUSI IN AMERICA, FINE ARTS IN AMERICA sau SHAKESPEARE AND EMINESCU.
Și am vrut să mă fac membru al Uniunii Scriitorilor americani. Am căutat, am
întrebat, dar nu există așa ceva acolo. Există diverse asociații, dar numai de
un anumit gen, care să le apere scriitorilor dreptul de autor. Acolo se
trăiește din scris. Și dreptul de autor este rege. La fel și în muzică și în
toate artele. E o Lume cu adevărat Nouă, fiindcă apără independența și dreptul
de a trăi liber. Dacă doi scriitori vor să facă o asociație, o fac, și există
grupuri pe afinități culturale, așa cum există sute de biserici pe afinități
religioase. Doi oameni cu o anumită concepție religioasă dacă vor să fondeze o
biserică nouă, o fac, repede obțin aprobările de înființare, apoi adună
prozeliți.
Această liberate nu există în România. Tinerii care
visau să moară pentru ca țara să fie liberă, s-au înșelat. Sistemul comunist a
creat o rețea atât de puternică încât nici azi nu se destramă, ba e și mai
puternică, și mai periculoasă, ca neonazismul.
Eu am creat și am trăit ca un om liber. Și mi-am
spus că nu se poate, poporul român, atât de înzestrat, are scriitori și artiști
neînregimentați, care vor să trăiască în breasla cerească, nu în gașca
lumească. Dar, vai, breasla s-a transformat în gașcă. Am crezut că un astfel de
scriitor neînregimentat, cum l-am prezentat în scris, este Horațiu Mălăele, dar
m-am înșelat, fiindcă am descoperit ancorările lui obediente în lumea în care
trăim. La fel cazul lui Visarion Alexa, un original regizor teoretician. O mare
surpriză! Mai sunt și alte cazuri, pe care le voi prezenta într-o nouă carte, fiindcă
reacțiile la ISTORIA mea nu trebuie să treacă neconsemnate. E nevoie de
transparență până la capăt.
Voi cerceta fenomenul pe cazuri concrete și se va
vedea dacă este posibilă realizarea în practică a unei asemenea ISTORII,
utopice, deocamdată.
Și trebuie să spun că lansarea cărții mele,
realizate la CLUB 16 în prezența a peste 50 de persoane, care aflau pentru
prima oară ceva nou, încă nespus, mi-a confirmat faptul că România se sufocă
dacă nu se deschide supapa neînregimentării, dacă nu reînvie Spiritul Critic,
pierdut, dacă oamenilor nu li se spune că există o lume mai bună, în care pot
să trăiască liberi, cu de la sine putere, ca în vis.
(cuvânt de la lansarea cărții ISTORIA LITERATURII
NEÎNREGIMENTATE)
Grid
Modorcea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu