Mai bine de un mileniu și jumătate, creștinismul a unit națiunile și popoarele lumii prin faptul că le-a luminat mintea, le-a încălzit inima, le-a întărit voința și le-a șlefuit caracterul. Suntem încă depozitarii unei sensibilități morale atinsă de valorile Evangheliei.
Secole la rândul, simbolismul Crucii i-a adus
laolaltă pe credincioșii din Sicilia, Creta ori Lampedusa împreună cu pelerinii
din Egipt, Iona, Athos sau Gibraltar. În vremurile bune, Biserica a fost
spațiul manifestării darurilor celor care, fie laici, fie clerici, l-au iubit
pe Dumnezeu. Înălțimea și adâncimea „minții lui Hristos” (Filipeni 2, 5) a
produs ecouri înăuntrul și-n afara Bisericii.
Creștinii nu pot ascunde într-un spațiu privat
căutarea binelui, a adevărului și a frumuseții. Oricât de străveche, credința
apostolilor nu dospește într-un anticariat prăfuit, cu mirosuri incerte de ulei
rânced, urină de șoareci sau flori de mucegai.
Biserica vie a primelor veacuri fost atractivă
pentru locuitorii Imperiului Roman întrucât a fost comunicată într-un limbaj al
iubirii și printr-o retorică filantropică foarte convingătoare pentru rețeaua
de cetăți a Antichității târzii. Principalul arhitect al acestei strategii
misionare? Pavel din Tarsus.
Când fostul Saul, ucenic al lui Gamaliel, îi scrie
prietenului său Filimon, proprietar de sclavi, ca să-l primească pe Onisim,
robul fugar, apostolul lui Hristos declanșează un veritabil seism în bazinul
Mediteranei.
În doar câteva secole, creștinismul avea să schimbe
moravurile lumii romane și să transforme condiția spirituală a milioane de
oameni.
Rădăcinile teologiei politice, așadar, sunt profund
evanghelice. Puterea seculară a Imperiului trebuit să țină cont de puterea
spirituală a Bisericii.
Chiar și înainte de Constantin cel Mare, frumusețea
creștinismului (înțeles ca mod de viețuire) a reverberat dincolo de orice
granițe lingvistice sau confesionale.
Ulterior, gândirea teologică medievală a postulat
existența unei ordini (sau taxonomii) universale care a stimulat cercetarea
științifică a planului divin.
Gândul că lumea este produsul unei raționalități
transcendente a stimulat curiozitatea intelectuală a celor care, punând
accentul pe raționalitate, logică și observație empirică, s-au dedicat
descifrării legităților universale.
Nu doar știința, ci și literatura sau arta
occidentală datorează enorm Bibliei și interpretărilor patristice ale textului
sacru. Câți n-am gustat din cantatele lui Bach? Câți n-am savurat poezia lui
Rilke? Să renunți la creștinism înseamnă să te lepezi de cel mai prețios dar
făcut umanității.
Sursa:
STIRICRESTINE.RO
Foto:
Replicaonline
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu