Citind definiția fabulei în dicționar, aflăm că „Fabula este opera epică, în proză sau versuri, în care se prezintă defecte omenești, prin intermediul unor necuvântătoare personificate, cu scopul de a fi îndreptate. Fabula are un caracter educativ. Morala ei poate fi destinată și copiilor, nu doar adulților. Ideile morale pe care o fabulă le transmite din plin sunt: să nu-și însușească munca altora, să nu fure, să nu mintă, să nu trădeze, să nu jignească etc. Printre cele mai cunoscute fabule românești se numără: „Boul și vițelul”, de Grigore Alexandrescu, „Corbul și vulpea”, de Gheorghe Asachi, „Bietul Ion”, de Ion Luca Caragiale, „Greierul și furnica”, de Alecu Donici, „Măgarul în grevă”, de George Topârceanu.
Despre fabulele și pamfletele scrise de către Puiu
Răducan, maestrul Nicolae Dragoș, cel care a prefațat cartea apărută la editura
„Mircea cel Bătrân” Băile Olănești, în 2023 a scris: „Ivite parcă dintr-o
candoare premeditată, cu acceptarea, uneori, a unor rime ce nu ocolesc
intenționate stângăcii, versurile scrise de Puiu Răducan deconspiră existența
unor ispite parodice ale intuiției ce înlesnesc drumurile spre o originalitate
frustă în exprimarea unor atitudini și sentimente care mărturisesc îndrăzneli
riscate și riscante. (...) Morala fabulelor și fulgerele pamfletelor nu le dau
pace turbulenților și delicvenților care se amăgesc că și-ar putea ascunde
chipurile după costumații și măști de împrumut de la diverse animale de esopică
sorginte”.
Titlurile fabulelor spun totul despre temele
abordate și personajele lor: interlopi, prostituate, drogați, bețivi, oameni în
sutană (biserică), cerșetori, țigani, moartea, politicieni (diplomați), pandemia,
magistrați, pescari, guvern (miniștri), ospătari (bacșiș), medici, U.E.,
funcționari (administrație), Schengen, bancheri, facebook, hoții pădurilor,
firme străine, căsătorie din interes, șoferi, polițiști, mincinoși, parveniți,
atei, șomeri, bișnițari, pușcăriași, pensionari, emisiuni TV, etc.
În cele 144 de fabule și pamflete descoperim stilul
unic, original, esopic al lui Puiu Răducan, care este când acid, când
sarcastic, când binevoitor, în funcție de situație și de subiectele dezbătute.
Exemplific: Interlopul cu școală puțină și bani mulți, îi
face toate plăcerile (meandrele) odraslei: „În timpul veseliei
se-apropie...ghindoc/ cu pașii crăcănați, măritul interlop./Mașină ai de-acum,
dar nu ai docoment,/ dar cât îs bou
în viață, nu-ți trebuie carnet!”.
Cea mai veche meserie din lume, prostituția, e
subiect de fabulă pentru Puiu Răducan iar unghiul de unde fabulează ne duce cu
gândul la istorie: „Atacă mândra rățușcă,/ tirurile otomane,/ nu le iartă, ci
le-mpușcă,/ nimeni nu moare de foame.// Drăgălașii de aleși/ i-au răpit dreptul
la muncă/ și-o vedem destul de des,/ cum prin multe tiruri urcă”.
Un personaj simbol al celor care ne reprezintă în
Parlamentul României este „călugărul din Făget” care în campania electorale le
promite votanților „marea și sarea” dar pe urmă uită și folosește banii publici
după cum le „poruncește” Bruxelles-ul: „Mai tăceți dracu* din gură!/ Știți că
eu...nu aiurez!/ Vă umplu gura cu zgură/ Și pe toți vă vaccinez!// că s-au
cumpărat vaccinuri/ cam cât pentru șapte țări/ și am să vă scot din chinuri,/
când veți vedea ceafa-n zări”.
Angajările în România se fac ca-n fabula „Consulatul
și plăvanul”, adică pe nepotisme (cazul de față), pe „cașcaval” (a se citi bani
mulți, în euro, dacă se poate) și...sex („puicuțe” cât mai tinere, botoxate,
„meseriașe” și ...neștiutoare de carte): „- Unchiule, cam întrunește/ce
mataluță îmi ceri!/ Câți ani are-acum plăvanul,/ c-am uitat ce mi-ai spus
ieri?// - În august, vreo patrușdoi./ Carte de muncă nu are./ Ne-ajută pe
amândoi,/ Dă-i un post, că poți, dă-i mare!// - Mă bucură așa rudă!/ Ghiolbanul
e-un om de fală,/ cu trei ani de consulat,/ ia pensie...specială...”.
Angajații la stat, adică huliții bugetari sunt
încondeiați în fabula „Angajat”: „Angajatorului atât i-a fost supliciul/ și pe
Trifon, afară-un pic l-a dat./ - Ce-ai făcut, mă? îl ceartă nea Custură,/ - De
ce, mă, zice mă-sa, n-ai lucrat?/ - Mai tăceți, mă, dracu* din gură!/ Nu am
fost angajat la...STAT?”.
Poezia metaforică din stirpea prozelor lui Fănuș
Neagu o întâlnim cu asupra de măsură în „Moșul și bătrânețea”: „Merge moșul
șchiopătând/ la biserica-ntr-o rână,/ cu un muc de lumânare,/ ce-l ține strâns
într-o mână.// După fiecare colț,/ l-a părăsit tinerețea./ ca uliul pe pradă-n
clonț,/ îl ține-acum bătrânețea.// Pe genunchii lacului/ șoimii-i aduc zvonuri
grele/ și-n sămânța gândului,/ numai rele paralele.// - Un* te duci, măi
moșule,/ Și de ce ai ochiul plâns?/ - Merg cu bătrâneţea-n târg,/ merg cu ea
s-o fac de râs!”.
Despre virusul Covid – 19 și pandemia de acum
trei-patru ani s-a scris atât de mult și sunt atâtea păreri, pro și contra,
încât subiectul nu i-a scăpat nici lui Puiu Răducan, care și-ar dori să ajungă
la toți, fără discriminare: „Pandemia inventată/ umblă cu gura căscată./ Umple bucile cu măști/ și politica de
proști.// Îngrădește libertatea/ și pune în cuști dreptatea./ Seamănă-n țară
psihoză,/ precum paiele-n batoză.//(...) Fă-ți și tu abonament,/ urcă-te prin
Parlament/ și dă-te ca aliment,/ la toți, în orice moment”.
Despre accidentele rutiere în care cei „însemnați”,
a se citi cu funcții și bani, (vezi cazurile ministrei justiției care a condus
cu alcoolemie mare, Mario Iorgulescu, Vlad Pascu și câți și mai câți
parlamentari, patroni, magistrați, polițiști) scapă basma curată scrie în
„Doctor Grangur” (inspirat titlu!): „A murit fiul lui nea Vasile./ Un copil
cuminte, timid./ În acte-a fost trecut de trei zile,/ că l-a sfâșiat un virus,
Covid.// Adevărul e unul singur:/ o mașină a dat peste el./ La spital, medicul
Grangur/ a scris că l-a mușcat Covidul nițel.// Se zbate doctorul Grangur/ să
fie pe plac celor de sus/ și scrie nebun de unul singur/ că mortul a fost dorit
de Iisus”.
Despre alegeri scria în 2023 în fabula „Vântul”
următoarele: „Din patru-n patru ani îl cheamă la alegeri/ și îi promite munți
și văi cu aur,/ îl tot aburește prin multe prelegeri/ și-apoi, sărăcia-l
împunge ca un taur.// Un taur aprig, dușmănos, nervos,/ precum o ploaie
rece-ndrăgostită,/ șterge iar cu poporul pe jos,/ viață de câine, viață
chinuită”. Tare-s curios cu ce ar compara pe „catindați” acum când alegerile
sunt în plop datorită CCR-ului și președintelui iresponsabil, multiple case,
dar căruia îi place Palatul Cotroceni, golful și excursiile pe banii românilor!
Despre jefuirea țării și a bogățiilor ei, cu acordul
și complicitatea celor din Dealul Arsenalului, scrie cel mai bine în „Pădurile
și drujba”: „...Flămânde, cioatele goneau copacii/ și munților le provocau
chelie,/ TIR-urile așteptau ca prostănacii/ lemnele-n spinare lor se suie.// Și
fugeau, fugeau pădurile virgine,/ ce ne-au umbrit cu sutele de ani,/ tot
dispăreau în țările străine/ să umple buzunare-adânci cu bani.// Iar primăvara
haitele de muguri/ plângeau amar pe-o cioată tristă/ iar tufa
liberalo-democrată/ se zbenguia cu cea hortistă”.
În „Judecătorul” Puiu Răducan face o radiografie
pertinentă a celor 35 de ani de la schimbarea regimului comunist și începutul
„dărâmăturii” a tot ce-au construit predecesorii ( industrie, construcții de
mașini, combinate, sisteme de irigații, zootehnie), adică bunicii, părinții și
chiar noi, cei trecuți de 50 ani: „Au distrus fabrici, uzine,/ noi aplaudam,/
alții...mureau de rușine,/ noi ne dușmăneam...// Au distrus agricultura,/ când
găteam la tuci./ În noi se umfla rău ura,/ azi...luăm de la turci.// Au distrus
și sănătatea,/ suntem bolnavi rău./ Durerile zac în comă,/ pentru-un
pămpălău.// Au distrus învățământul,/ azi e-un ...traseism,/ ne dirijează
cuvântul,/ spre-analfabetism.// Suntem ultimii din lume./ Aici am ajuns./
Votând numai ateiști,/ nu găsim răspuns./ Ne-am umplut de datorii,/ barbarii
tirani,/ ei, principiul valorii,/ îl numără-n bani.// Se zbat eroii-n
morminte...”.
Fiind un admirator dintotdeauna al femeii, Puiu
Răducan ne propune, în stil umoristic, tipul femeii ideale în pamfletul
”Iubito!”: „Iubito, când vorbești cu mine, să taci!/ Așa poți deveni o blândă
Monalisă./ Habar n-ai ce plăcere îmi faci,/ când vorbești lumii cu gura
închisă!// Iubito, când vorbești cu mine să taci!/ Te vor asculta munții,
natura verde,/ vei alunga astfel sălbaticii draci,/ tăcând, te iert, nimeni nu
vede”.
Trecerea anilor peste noi, venirea inevitabilă a
bătrâneții (mai ales la femei) este suportabilă când o spune autorul din Băile
Olănești umoristic în „Țâța și siliconul”: „...O țâță zglobie cu carnea
fugită,/ sta agățată de-o babă sfrijită./ Se tot bălăngănea, mai mult în jos/
și concluziona...că nu e de folos.//Câteodată, rezemată-n buric,/ Tristă
spunea: Nu-s bună de nimic!/ Ani mulți și carnea s-au tot dus./ Ce mândră sta
odată priponită sus!//(...O țâță bezmetică ce-odată a fost sân,/ stă atârnată
de-o babă privind spre alt tărâm./ Nici popa nici medicul n-au ce să-i facă./
Își face cruce; Bună eram odată!”.
Lipsa apei și căldurii nu se întâmplă numai în
capitală, e un fapt general, motiv pentru care Puiu Răducan îl abordează direct
în „Caloriferul”: „A venit frigul și gerul/ coborând de pe cea coastă,/ dârdâie
caloriferul.../ vai de noi... în casa noastră!(...) Am ajuns cum vor aleșii;/
Toți candidați la sicriu./ Ne-au adus și izolete/ să urcăm cât nu-i târziu”.
Despre pensiile mici, adică „nespeciale” scrie cu
emoție și tristețe în „Pensia și portofelul”: „...Dacă tot nu are bani,/ iar
avutu-i subțirel,/ Nea Gheorghe, bogat în ani,/ vru să-și ia un portofel./
Tocmai veni toamna spartă/ de pe coama dealului,/ iar portofelul îl costă,/
exact cât pensia lui”.
Minunată carte de fabule, pamflete și poezie am
primit de la prietenul meu Puiu Răducan, pe care-l felicit din toată inima! Iar
eu mă bucur că-n ultima zi din defunctul 2024 am avut parte de o asemenea
lectură care-ți astâmpără sufletul dacă ești român și-ți pasă de viitorul imediat
și pe termen lung al României! Acest volum este o oglindă a societăţii
româneşti de astăzi, care s-a degradat continuuîn ultimii 35 de ani, iar cum
proverbul este „Peştele de la cap se-mpute”, Puiu Răducan a avut la dispoziţie
material suficient şi s-a dovedit faptul că l-a valorificat eficient. Bine ar
fi ca acest volum să fie citit de votanţii din 26 martie şi 6 aprilie 2025, cât
mai ales de cei, vremelnici locuitori ai Casei Poporului.
Gelu Dragoș, UZPR
Pomelnicul
RăspundețiȘtergereMă tot străduiesc să fac un pomelnic,
unde să-i aranjez rând pe rând
pe cei care m-au făcut să plâng,
de mult, de mult, dar și de curând.
Un pomelnic și de speranțe aș vrea.
Să le-nșirui și să le strâng de gât,
să le-atârn în cui dacă-aș putea,
numai și numai să-mi treacă de urât.
Speranțele astea ucigătoare,
numai de minciuni și rău s-au ținut.
Atâția ani am strâns la cingătoare,
încât le-am lăsat la timpul trecut.