Ministerul Educatiei
a lansat in dezbatere publica un nou Cod etic aplicabil persoanelor din
invatamantul preuniversitar, care aduce o serie de noi obligatii, dar si
sanctiuni pentru cei care nu respecta prevederile.
Codul este aplicabil tuturor persoanelor din sistemul
national de invatamant preuniversitar de stat, particular si confesional,
responsabile cu instruirea si educatia si care, in conformitate cu prevederile
art. 88 alin. (2) - (3) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu
modificarile si completarile ulterioare, indeplinesc functia de personal
didactic de predare, personal didactic auxiliar, personal didactic de
conducere, de indrumare si control si personal didactic asociat in cadrul
unitatilor/institutiilor de invatamant preuniversitar de stat, particular si
confesional, in inspectoratele scolare si casele corpului didactic, denumite in
continuare „personal didactic”, si care au obligatia morala si datoria
profesionala de a cunoaste, de a respecta si de a aplica prevederile
prezentului Cod.
Codul functioneaza
ca un sistem de standarde de conduita care contribuie la coeziunea
institutionala si a grupurilor de persoane implicate in activitatea
educationala, prin formarea si mentinerea unui climat bazat pe cooperare,
echitate si competitie dupa reguli si proceduri corecte.
Respectarea prevederilor
prezentului Cod reprezinta o garantie a cresterii calitatii si prestigiului
invatamantului preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul
urmatoarelor obiective:
a) formarea morala a personalului didactic, prin intelegerea
si asumarea continutului acestui cod;
b) mentinerea unui grad inalt de profesionalism in
exercitarea atributiilor si functiilor personalului didactic;
c) ameliorarea calitativa a relatiilor dintre actorii
educationali;
d) eliminarea practicilor inadecvate si imorale ce pot
aparea in mediul educational preuniversitar;
e) cresterea gradului de coeziune a persoanelor implicate in
activitatea educationala;
f) facilitarea promovarii si manifestarii unor valori si
principii aplicabile in mediul scolar preuniversitar, inserabile si in spatiul
social;
VALORI, PRINCIPII SI NORME DE
CONDUITA
Personalul didactic
trebuie sa isi desfasoare activitatea profesionala in conformitate cu
urmatoarele valori si principii:
a) impartialitate si
obiectivitate;
b) independenta si libertate profesionala;
c) responsabilitate morala, sociala si profesionala;
d) integritate morala si profesionala;
e) confidentialitate si respectul pentru sfera privata;
f) primatul interesului public;
g) respectarea si promovarea interesului superior al
educabilului;
h) respectarea legislatiei generale si a celei specifice
domeniului;
i) respectarea autonomiei personale;
j) onestitate si corectitudine intelectuala;
k) atitudine decenta si echilibrata;
l) toleranta si incurajarea diversitatii;
m) autoexigenta in exercitarea profesiei;
n) interes si responsabilitate in raport cu propria formare
profesionala, in cresterea calitatii activitatii didactice si a prestigiului
unitatii/institutiei de invatamant preuniversitar, precum si a
specialitatii/domeniului in care isi desfasoara activitatea;
o) implicare in democratizarea societatii;
In relatiile cu educabilii, personalul didactic are
obligatia de a cunoaste, respecta si aplica un set de norme de conduita, bazate
pe valorile si principiile expuse la Art. 4, pentru:
a) ocrotirea sanatatii fizice, psihice si morale a
educabililor prin:
a1) supravegherea pe parcursul activitatilor desfasurate in
unitatea de invatamant, cat si in cadrul celor organizate de unitatea de invatamant
in afara acesteia;
a2) monitorizarea, semnalizarea si interzicerea agresiunilor
verbale si/sau fizice si a tratamentelor umilitoare/degradante asupra
educabililor;
a3) asigurarea protectiei fiecarui educabil, prin denuntarea
formelor de violenta verbala/fizica exercitate asupra acestora, a oricarei
forme de discriminare, abuz, neglijenta sau de exploatare a acestora, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea
drepturilor copilului, cu modificarile si completarile ulterioare;
a4) combaterea oricaror forme de abuz;
a5) interzicerea hartuirii sexuale si a relatiilor sexuale
cu educabilii;
b) eliminarea oricaror activitati care genereaza coruptie:
b1) fraudarea examenelor;
b2) solicitarea, acceptarea sau colectarea de catre
personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor
servicii de interes privat pentru cadrul didactic, in vederea beneficierii de
catre educabili de tratament preferential ori sub amenintarea unor sanctiuni,
de orice natura ar fi acestea;
b3) traficul de
influenta si favoritismul;
b4) oferirea de meditatii contra cost, cu proprii educabili,
prin constrangere;
c) asigurarea egalitatii de sanse si promovarea principiilor
educatiei incluzive;
d) sustinerea demnitatii si recunoasterea meritului personal
al fiecarui educabil.
In relatia cu parintii/tutorii
legali, personalul didactic respecta si urmeaza urmatoarele norme de conduita:
a) stabilirea unei relatii de incredere mutuala si a unei
comunicari deschise;
b) respectarea confidentialitatii informatiilor si datelor
furnizate si a dreptului la viata privata si de familie;
c) nu accepta sau impune, in relatia cu parintii/tutorii sau
sustinatorii legali, dobandirea/primirea de bunuri materiale sau sume de bani
pentru serviciile educationale oferite;
d) poate recomanda auxiliare curriculare sau materiale
didactice, cu precadere cele deschise si gratuite, fara a impune achizitionarea
celor non-gratuite.
In relatiile profesionale
colegiale, personalul didactic va respecta si aplica urmatoarele norme de
conduita:
a) asigurarea respectului reciproc,
b) orice actiune trebuie intreprinsa cu onestitate
intelectuala si morala;
c) exercitarea solidaritatii intre colegi, in situatii in
care interesul comun al educatiei trebuie aparat;
d) sustinerea cooperarii si sprijinului reciproc in
activitatile de predare-invatare si in apararea intereselor profesionale;
e) toleranta diferentelor si evitarea denigrarii;
f) respectul sferei private;
g) incurajarea competitiei loiale;
h) semnalizarea fraudei intelectuale si a plagiatului;
i) evitarea practicarii oricarei forme de discriminare in
relatiile cu ceilalti colegi.
Personalul didactic, care
indeplineste functii de conducere, de indrumare si control sau care este membru
in structuri de conducere, va respecta si aplica urmatoarele norme de conduita
manageriala:
a) respectarea criteriilor unui management eficient;
b) promovarea standardelor profesionale si morale specifice;
c) aplicarea obiectiva si impartiala a reglementarilor
legale si a normelor etice;
d) evaluarea corecta conform
atributiilor/responsabilitatilor/sarcinilor de serviciu din fisa postului;
e) interzicerea oricarei forme de constrangere/abuz din
perspectiva functiei detinute;
f) interzicerea oricarei forme de hartuire/discriminare a
personalului didactic.
In exercitarea activitatilor
specifice (scolare si extrascolare), pe langa interdictiile formulate la Art. 5
alin. b), personalului didactic ii este interzis:
a) sa foloseasca dotarile si baza materiala din spatiile de
invatamant in vederea obtinerii de beneficii financiare personale directe sau
indirecte;
b) sa foloseasca, sa produca sau sa distribuie materiale
pornografice scrise, audio ori vizuale;
c) sa organizeze activitati care pot pune in pericol vadit
siguranta si securitatea educabililor sau a altor persoane aflate in incinta
unitatii/institutiei de invatamant;
d) sa consume substante psihotrope, etnobotanice si/sau
alcool;
e) sa incurajeze consumul de substante psihotrope,
etnobotanice si alcool de catre educabili;
f) sa organizeze pariuri si jocuri de noroc.
In relatia cu institutiile si
reprezentantii comunitatii locale, personalul didactic va respecta si aplica
urmatoarele norme de conduita:
a) asigurarea sprijinului reciproc, in scopul furnizarii
unor servicii educationale de calitate;
b) responsabilitate si transparenta in furnizarea de
informatii catre institutiile de stat in protejarea drepturilor educabilului,
atunci cand interesul/nevoia de protectie a educabilului impun acest lucru.
RASPUNDERI PRIVIND NERESPECTAREA PREVEDERILOR
PREZENTULUI COD
Orice persoana,
participanta/implicata in mod direct sau indirect in activitatile din domeniul
educational preuniversitar, care considera, in mod intemeiat, prin raportare la
prevederile prezentului Cod, ca este victima sau martorul unui comportament
lipsit de etica profesionala din partea unei/unor persoane din cadrul
personalului didactic, are dreptul de a sesiza Comisia judeteana/a municipiului
Bucuresti de etica. Sesizarile trebuie facute in scris, pe adresa electronica sau
fizica, a Comisiei de etica. Sesizarile pot fi individuale sau colective si
primesc un numar de inregistrare care se comunica persoanei/persoanelor care au
facut sesizarea. In termen de maxim 30 de zile Comisia de etica trebuie sa dea
un raspuns oficial.
Atentie! Prezentul Cod nu se substituie legilor si
regulamentelor in vigoare din domeniul educatiei si nici nu poate contraveni
acestora.
Prezentul Cod se aproba prin ordin al Ministrului Educatiei
Nationale (M.E.N.C.S.).
Autor: Banu Alexandra
Sursa: Ministerul
Educatiei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu